Vi der venter på storken!

Brugeravatar
Æble
Kort karma: 168
Likede indlæg: 893

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Æble » 20. maj 2016, 19:25

I øvrigt vil jeg spørge jer hvad i ville gære i min situation. Vi skal 2,5 uger til Frankrig til sommer med mine forældre og søster og svoger. Og nu har WHO varslet "moderat" risiko for zika i Frankrig :(

Har ikke tid til at udskyde babymaking pga alder. Og er forhåbentlig gravid til den tid. Ville i turde tage til Frankrig?

http://mobil.dr.dk/smartphone/#artikel/ ... p-i-europa
0
Brugeravatar
Lull
Kort karma: 68
Likede indlæg: 894

Indlægaf Lull » 20. maj 2016, 20:46

Marioneta; kan godt forstå du ikke kan vente med at komme i gang :D
Men kan også godt se fornuften i at vente... Hvis du beslutter dig for at vente, har du også muligheden for et par cocktails på ferien :fløjt:

Æble; hånden på hjertet, ville jeg ikke tage afsted. Ville simpelthen ikke turde tage chancen. Hvis du er gravid ville der være stor risiko for baby og hvis ikke kan du jo stadig godt få den og vil derfor skulle udskyde pb :(
0
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 98
Likede indlæg: 499

Indlægaf Marioneta » 20. maj 2016, 21:24

Æble skrev:I øvrigt vil jeg spørge jer hvad i ville gære i min situation. Vi skal 2,5 uger til Frankrig til sommer med mine forældre og søster og svoger. Og nu har WHO varslet "moderat" risiko for zika i Frankrig :(

Har ikke tid til at udskyde babymaking pga alder. Og er forhåbentlig gravid til den tid. Ville i turde tage til Frankrig?

Jeg skal til Mallorca i uge 31, hvor der også er moderat risiko for smitte. Jeg tager afsted alligevel. Der er risiko ved at leve. Men jeg kan godt forstå, at du er usikker med din historie :kram:

Jeg havde faktisk slet ikke tænkt over Zika smitte, da jeg bestilte ferie, men nu du nævner det, så vil jeg købe myggespray og undgå skov områder. Så mange tak for den information.
0
Brugeravatar
MyGirl
Kort karma: 243
Likede indlæg: 1107

Indlægaf MyGirl » 21. maj 2016, 06:08

Æble skrev:I øvrigt vil jeg spørge jer hvad i ville gære i min situation. Vi skal 2,5 uger til Frankrig til sommer med mine forældre og søster og svoger. Og nu har WHO varslet "moderat" risiko for zika i Frankrig :(

Hvis jeg var gravid, ville jeg ikke tage til et land med moderat sikarisiko. Der skulle en ekstremt god forklaring til på, hvorfor lige det område, jeg skulle til var at anse for mere 'sikkert' en resten, før jeg ville så meget som overveje det. Vi skal til gran Canaria til sommer, og hvis jeg bliver gravid inden, så skal jeg godt nok have sat mig ind i udviklingen i Nordafrika, og ellers sender jeg kæreste og unger af sted uden mig..
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 168
Likede indlæg: 893

Indlægaf Æble » 21. maj 2016, 07:29

Jeg vil følge udviklingen og se hvad anbefalingerne er på det tidspunkt. Problemet med at sende manden afsted er at hvis han bliver smittet kan han smitte seksuelt ( kondom hvis man er gravid) så hvis man ikke er gravid skal man holde pause 2-3 mdr med at prøve. Ej jeg synes fandeme ikke det er fair :(
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 617
Likede indlæg: 3465

Indlægaf FruDulle » 21. maj 2016, 12:52

Marioneta skrev:Min menstruation skulle gerne være på trapperne og så skal jeg i gang med IVF. Jeg havde bestemt mig for et forsøg, da jeg ikke helt har pengene til en pakkeløsning, men det giver mest mening at vælge pakkeløsningen. Et forsøg koster 22.000 kr og hvis der er fryseæg skal man give 8.000 kr for oplægning. Men hvis man har købt en pakke, så kan oplægning af fryseæg tælle som et halvt forsøg, så man ikke skal have penge op af lommen med det samme. Pakkeløsningen på 3 hele IVF behandlinger koster 40.000.

Det siges at man skal gennemsnitlig have en 15-20 æg ud for at få et barn og med lav ægreserve kan jeg nok ikke lige lave 10 æg per cyklus som nogle, så det fornuftige er pakkeløsningen. Jeg skal bare lige finde pengene først. Spørgsmålet er om jeg skal vente til efter sommerferien. Jeg hader tanken om det, men vi skal også til Mallorca i uge 31 og der skal være penge på kontoen til dét.

Med en cyklus på 25 dage får jeg min menstruation i sidste uge af deres ferie (hvor vi også er på Mallorca alligevel), så det bliver først i slut august, at jeg kan komme i gang så. Fordelen er så at hvis jeg tog mig sammen, så kunne jeg sikkert komme under 100 kg på de tre måneder og det ville kun være en fordel, selvom mit fertilitetsproblem dog ikke er vægtrelateret.

Jeg skal vist have dem spurgt efter om det er okay for mig at vente de tre måneder mht min lave ægreserve. Det er det jo nok og især hvis jeg taber mig. Det må da opveje ulempen ved at vente lidt :)

Det med gennemsnitligt 15-20 æg, det forstår jeg ikke. Det har jeg aldrig hørt om før. Hvad menes der med det?? Er det under en stimulering? I så fald er det 15-20 æg altså virkelig mange og kræver en temmelig stor omgang hormoner i et niveau hvor man ret nemt kan blive overstimuleret og det er ikke ret godt. Normalt siger man et sted mellem 10-14 er mest optimalt. Jo højere jo større risiko for overstimulering
0
Whatever
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 21. maj 2016, 13:02

Ja, det smitter seksuelt, så det er ikke "bare" at blive hjemme og sende manden afsted.

Jeg har læst lidt op på risikoen og det er fordi en bestemt type myg kan være bærer af Zika. Det er en asiatisk tigermyg (aedes albopictus), som er blevet eksporteret til andre steder i verdenen via handel. Her er et kort over Europa, hvor den tilstedeværelse er opdateret per januar 2016.

http___ecdc.europa.eu_en_healthtopics_vectors_mosquitoesmaps_aedes-albopictus-maps-distribution-january-2016.jpg

Myggen kan være bærer, men er det ikke nødvendigvis. Jeg har læst lidt om den og den har nogle andre egenskaber end "Zika-myggen", som gør at den ikke har potentiale til at sprede virus på helt samme niveau. Men risikoen er der. Den er i øvrigt også ret udbredt i USA og kan sagtens leve i et dansk klima.

Efter at have læst om det, tør jeg godt tage til Mallorca. Ja, der er risiko for myg, som har en risiko for at være bærer, som giver en risiko for at blive smittet, som giver en risiko for skader på foster, hvis man er gravid eller forsøger at blive, men det er stadigvæk en meget lille risiko. Men jeg vil undgå risikoområder på øen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 21. maj 2016, 13:08

FruDulle skrev:Det med gennemsnitligt 15-20 æg, det forstår jeg ikke. Det har jeg aldrig hørt om før. Hvad menes der med det?? Er det under en stimulering? I så fald er det 15-20 æg altså virkelig mange og kræver en temmelig stor omgang hormoner i et niveau hvor man ret nemt kan blive overstimuleret og det er ikke ret godt. Normalt siger man et sted mellem 10-14 er mest optimalt. Jo højere jo større risiko for overstimulering

Det er samlet over flere forsøg at der gennemsnitlig skal så mange æg ud for at få et levendefødt barn. Så hvis du får færre æg ud per gang, skal der flere gange til. Men det er jo gennemsnitlig. Man kan jo stadig opleve at blive gravid i første forsøg, hvor du kun fik et æg ud eller slet ikke at blive gravid, selvom du har fået 12 æg ud i mange forsøg.
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 617
Likede indlæg: 3465

Indlægaf FruDulle » 21. maj 2016, 13:33

Marioneta skrev:
FruDulle skrev:Det med gennemsnitligt 15-20 æg, det forstår jeg ikke. Det har jeg aldrig hørt om før. Hvad menes der med det?? Er det under en stimulering? I så fald er det 15-20 æg altså virkelig mange og kræver en temmelig stor omgang hormoner i et niveau hvor man ret nemt kan blive overstimuleret og det er ikke ret godt. Normalt siger man et sted mellem 10-14 er mest optimalt. Jo højere jo større risiko for overstimulering

Det er samlet over flere forsøg at der gennemsnitlig skal så mange æg ud for at få et levendefødt barn. Så hvis du får færre æg ud per gang, skal der flere gange til. Men det er jo gennemsnitlig. Man kan jo stadig opleve at blive gravid i første forsøg, hvor du kun fik et æg ud eller slet ikke at blive gravid, selvom du har fået 12 æg ud i mange forsøg.

Nå okay. Hvis det var antal æg pr gang var det ret crazy.

Men ja nogle er jo 15-20 ivf omgange om det, andre 1. Vi satser på 1 til os alle :D
0
Whatever
Brugeravatar
MyGirl

Indlægaf MyGirl » 21. maj 2016, 13:47

Kan se, de kanariske øer ikke er i rirkogruppen endnu, så ser ud til, at vi ikke skal tage det valg heldigvis :)

Er det blevet påvist, at det smitter seksuelt? (Troede kun, der var en mistanke - som jeg naturligvis alligevel er med på, man skal tage seriøst).. Anyhow, så tænker jeg, at vi ville kunne arbejde os rundt om det, hvis jeg faktisk var gravid og sendte min kæreste af sted.. Hvis jeg ikke var gravid, ville jeg jo selv tage med, og så ville jeg nok ikke være vildt bange for, at vi blev symptomfrit smittede, og jeg blev gravid hurtigt nok efter til, at det kunne påvirke noget..

Heldigvis er risikoen jo stadig lille - jeg ville nok bare ikke turde løbe den, hvad jeg var gravid. Til gengæld drikker jeg mig i hegnet i aften, selvom jeg teoretisk kan være gravid :genert: Vi har jo alle vores "ting" :)
1
Brugeravatar
MyGirl

Indlægaf MyGirl » 21. maj 2016, 13:50

Æble skrev:Jeg vil følge udviklingen og se hvad anbefalingerne er på det tidspunkt. Problemet med at sende manden afsted er at hvis han bliver smittet kan han smitte seksuelt ( kondom hvis man er gravid) så hvis man ikke er gravid skal man holde pause 2-3 mdr med at prøve. Ej jeg synes fandeme ikke det er fair :(

Det kunne vel klares med en blodprøve, når han kommer hjem, hvis man havde mistanke om, at han kunne være smittet.. Men som en anden også nævnte, forstår jeg virkelig godt, at I gerne vil dække jer 112% ind :kys:
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 21. maj 2016, 17:12

Ja, det er påvist at det kan smitte seksuelt. Her er en artikel:

http://edition.cnn.com/2016/02/17/healt ... nsmission/
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 21. maj 2016, 17:41

Så fik jeg min menstruation på dag 24, 14 ½ dag efter mine ægløsningssmerter, så min naturlige cyklus duer da udmærket, selvom jeg har lavt ægreserve. Jeg har skrevet en mail til klinikken og hun ved jeg skriver i weekenden, da jeg skrev i går og forhørte mig omkring scanning på dag 1/2, når man får menstruation fredag eller lørdag. Jeg er så kommet efter, at jeg skal arbejde i morgen, når klinikken har åben, så lige nu ved jeg slet ikke om jeg kan komme i gang. Vi er kun to på arbejde, så kan ikke lige gå tidligt og skal køre fem kvarter for at komme derned.
0
Brugeravatar
MyGirl

Indlægaf MyGirl » 21. maj 2016, 19:34

Marioneta skrev:Så fik jeg min menstruation på dag 24, 14 ½ dag efter mine ægløsningssmerter, så min naturlige cyklus duer da udmærket, selvom jeg har lavt ægreserve. Jeg har skrevet en mail til klinikken og hun ved jeg skriver i weekenden, da jeg skrev i går og forhørte mig omkring scanning på dag 1/2, når man får menstruation fredag eller lørdag. Jeg er så kommet efter, at jeg skal arbejde i morgen, når klinikken har åben, så lige nu ved jeg slet ikke om jeg kan komme i gang. Vi er kun to på arbejde, så kan ikke lige gå tidligt og skal køre fem kvarter for at komme derned.

Håber, det lykkes :)
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 21. maj 2016, 20:25

Jeg kan starte op mandag, så ingen problem. Bortset fra de sædvanlige hurdles med arbejde, kørsel til klinik og hente min søn, som også skal til svømning. Har spurgt min mor om hun kan hjælpe, men det lykkedes nok på en eller anden måde.
0

Tilbage til "Graviditet"