Vi der venter på storken!

Brugeravatar
Howitz
Kort karma: 67
Likede indlæg: 158

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Howitz » 7. jun 2016, 13:52

MyGirl skrev:Argh, jeg synes tiden går hurtigt for tiden, og der sker bare virkelig meget herinde. Selvom jeg ikke rigtig får kommenteret på noget som helst. Håber I ved, jeg sender en masse gode tanker til jer alle sammen :)

Gider egentlig heller ikke rigtig interessere mig for mig egen forplantning for tiden, kan jeg mærke.. Ved ikke lige, hvad der sker - tror bare, jeg har fået nok. Gider ikke engang føre ind i mine logs, hvornår mens kommer og gider ikke tage æl-tests osv.. Har måske bare brug for sommerferie fra "projektet" i det hele taget :(

Vi venter svar på kærestens prøve any day now.. Er ikke engang spændt sådan for alvor. Troede ventetiden ville være ulidelig, men tænker faktisk ikke rigtig over det..

Sådan har jeg det også til tider. Nogle gange har jeg lyst til at sige: 'at så kan det sgu også bare være ligemeget!'
Måske vender gejsten tilbage når i får svar på prøven, og I så ligesom kan tænke over hvad næste skridt skal være :)
Jeg synes også der sker så meget herinde. Følger meget flittigt med på sidelinjen, men til tider kan jeg slet ikke overskue at skulle supplere og kommentere.
0
Brugeravatar
Howitz

Indlægaf Howitz » 7. jun 2016, 13:57

S_imse: Jeg fik forresten først foretaget hsu'en, da vi var blevet sendt videre. Det gjorde de på fertilitetsklinikken og der var som sagt to dages ventetid. Vi skulle kun have blodprøver, sædprøven, Klamydiatest og celleskrab (tror jeg) klar :)
0
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 98
Likede indlæg: 492

Indlægaf Marioneta » 7. jun 2016, 14:31

FruDulle skrev:Hjemmerul- man bliver lavt hormonstimuleret og får oftes en ægløsningssprøjte og så laver arbejdet derhjemme.

Iui H/D - insemination med enten partners sæd eller donor.

Ivf- reagensglas behandling hvor man får hormoner for at lave flere æg. Æggene tages ud og kommes i en skål og oprenset sæd tilsættes og så skal de gerne finde sammen. Man dyrker dem 2-3 dage til blastocytter og sætter dem tilbage. I svære tilfælde dyrker man dem i 5 dage og sætter op. I endnu sværere tilfælde klækker man ægget efter 5-6 dage- assisted hastening.

ICSI- som Ivf, men man sprøjter en sædcelle direkte ind i ægget og dyrker ægget til et blastocyt.

Den del om æg og dyrkning er desværre ikke helt rigtigt. Et befrugtet æg når blastocyst stadie på dag 5. Det er 50 cellet, når det er en blastocyst. Det har ikke noget med "svære" tilfælde at gøre, om man dyrker til blastocyst eller bruger AHA assisted hatching for den sags skyld. Man gør det fordi det forbedrer chancen og det forbedrer chancen i alle tilfælde.

Min klinik dyrker alle æg til blastocyster, fordi det øger chancen rigtigt meget. Når man gør det, kan man se hvilke æg, der er bedst (hvis der er flere at vælge imellem) og man ligger ægget tilbage, hvor det normalt ville være i en naturlig befrugtning. Normalt vil et to cellet befrugtet æg, som er på 2. dagen, kun være nået til æggelederen, hvorimod en blastocyst netop ville være nået livmoderen, da det er fem dage gammelt. Derfor giver det mere mening at lægge tilbage på 5. dagen end på 2. dagen, for så lægger man ægget "det rigtige" sted i forhold til naturen. Nok en af grundene til der er 60-65 % chancen for at blive gravid på en blastocyst.
1
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3380

Indlægaf FruDulle » 7. jun 2016, 14:39

Marioneta skrev:
FruDulle skrev:Hjemmerul- man bliver lavt hormonstimuleret og får oftes en ægløsningssprøjte og så laver arbejdet derhjemme.

Ivf- reagensglas behandling hvor man får hormoner for at lave flere æg. Æggene tages ud og kommes i en skål og oprenset sæd tilsættes og så skal de gerne finde sammen. Man dyrker dem 2-3 dage til blastocytter og sætter dem tilbage. I svære tilfælde dyrker man dem i 5 dage og sætter op. I endnu sværere tilfælde klækker man ægget efter 5-6 dage- assisted hastening.

ICSI- som Ivf, men man sprøjter en sædcelle direkte ind i ægget og dyrker ægget til et blastocyt.

Den del om æg og dyrkning er desværre ikke helt rigtigt. Et befrugtet æg når blastocyst stadie på dag 5. Det er 50 cellet, når det er en blastocyst. Det har ikke noget med "svære" tilfælde at gøre, om man dyrker til blastocyst eller bruger AHA assisted hatching for den sags skyld. Man gør det fordi det forbedrer chancen og det forbedrer chancen i alle tilfælde.

Min klinik dyrker alle æg til blastocyster, fordi det øger chancen rigtigt meget. Når man gør det, kan man se hvilke æg, der er bedst (hvis der er flere at vælge imellem) og man ligger ægget tilbage, hvor det normalt ville være i en naturlig befrugtning. Normalt vil et to cellet befrugtet æg, som er på 2. dagen, kun være nået til æggelederen, hvorimod en blastocyst netop ville være nået livmoderen, da det er fem dage gammelt. Derfor giver det mere mening at lægge tilbage på 5. dagen end på 2. dagen, for så lægger man ægget "det rigtige" sted i forhold til naturen. Nok en af grundene til der er 60-65 % chancen for at blive gravid på en blastocyst.

Så er der forskel på hvad klinikerne mener er svære tilfælde. Jeg har været på 3 klinikker og der er jeg blevet oplyst dette. Og alle 3 lægger op på 2. dag og ved sværere tilfælde, dag 5. Der er også en prisforskel om man skal det ene eller andets

Men ja rigtigt, det er enten embryoer til flercellet efter et par dage eller blastocyt efter 5. Men det er lidt detaljer ift at hvis man ikke er i behandling , så vil forstå termerne herinde.
0
Whatever
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 7. jun 2016, 15:42

FruDulle skrev:
Marioneta skrev:

Så er der forskel på hvad klinikerne mener er svære tilfælde. Jeg har været på 3 klinikker og der er jeg blevet oplyst dette. Og alle 3 lægger op på 2. dag og ved sværere tilfælde, dag 5. Der er også en prisforskel om man skal det ene eller andets

Men ja rigtigt, det er enten embryoer til flercellet efter et par dage eller blastocyt efter 5. Men det er lidt detaljer ift at hvis man ikke er i behandling , så vil forstå termerne herinde.

Det overrasker mig at de klinikker har sådan en tilgang til tingene. Det koster flere penge at gro til blastocyst og lave AHA og derfor vælger man nogen gange ikke at gøre det. Men det har ikke noget med "svære" tilfælde at gøre. Det er et valg og kan hjælpe alle. I øvrigt ved jeg slet ikke hvad et svært tilfælde skulle være sammenlignet med et let tilfælde. Folk er jo på fertilitetsklinik fordi de ikke kan få børn. Jeg har en tidligere kollega, hvor både hende og manden ikke fejlede noget, men det skete bare ikke. Er det så et let tilfælde fordi der ingen diagnose er? Og min kollega med endometriose har måske et svært tilfælde, fordi hun har en diagnose? Sjovt nok var det hende med diagnosen som fik børn og ikke hende uden, hvor det aldrig lykkedes. Man kan slet ikke sammenligne fertilitetsproblemer, fordi de er så unikke, så at snakke om svære tilfælde giver slet ikke mening, synes jeg. Det kan hjælpe alle at vokse æggene til blastocyster og det burde man få tilbudt, når nu man er i behandling.

Jeg er glad for min klinik, som dyrker til blastocyst uden beregning samt ikke "dømmer" mig som et "svært tilfælde". Sjovt nok var det også den privatklinik, som havde de bedste resultater sidste år, så de har da fat i den lange ende :)
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 7. jun 2016, 16:28

Okay. Jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Der ER jo forskel på folk hvor let eller svært de har ved st blive gravide. Hvis man har minimalt med sædceller, kvinder der ikke kan holde på en graviditet, lav ægreserve, underlivssygdomme, 10-15 forsøg uden held osv. Der er jo markant forskel på årsager.

Jeg synes at det er fint at man gør hvad man kan og gør det så naturligt så muligt, i en ellers kunstig proces og samtidig sørger for ikke at pålægge patienterne en større økonomisk byrde end nødvendigt.
2
Whatever
S_imse
Kort karma: 41
Likede indlæg: 81

Indlægaf S_imse » 7. jun 2016, 16:47

Howitz skrev:S_imse: Jeg fik forresten først foretaget hsu'en, da vi var blevet sendt videre. Det gjorde de på fertilitetsklinikken og der var som sagt to dages ventetid. Vi skulle kun have blodprøver, sædprøven, Klamydiatest og celleskrab (tror jeg) klar :)

Min læge vil ikke sende mig videre før jeg har fået lavet en hsg. Ved faktisk ikke hvorfor det skulle være hsg og ikke hsu - jeg må spørge :)
Jeg har fået taget blodprøver og klamydiatest (og fået konstateret for lavt stofskifte). Min kæreste har fået lavet en sædtest, hans læge mener ikke det er nødvendigt med blodprøve. Min læge mente dog at vi begge skulle tjekkes for hiv og hepatitis, så det må jeg lige høre om igen. Men jo ikke nemt hvis lægerne ikke er enige.
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 7. jun 2016, 18:37

FruDulle skrev:Okay. Jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Der ER jo forskel på folk hvor let eller svært de har ved st blive gravide. Hvis man har minimalt med sædceller, kvinder der ikke kan holde på en graviditet, lav ægreserve, underlivssygdomme, 10-15 forsøg uden held osv. Der er jo markant forskel på årsager.

Jeg synes at det er fint at man gør hvad man kan og gør det så naturligt så muligt, i en ellers kunstig proces og samtidig sørger for ikke at pålægge patienterne en større økonomisk byrde end nødvendigt.

Ja, men hvad er værre og mindre værre? Det kan jo ikke sammenlignes, så derfor synes jeg det er lidt finurligt at snakke om svære tilfælde og at man kun vil tilbyde den bedste behandling de svære tilfælde. Her snakker jeg dog i det offentlige. I det private får du jo hvad du betaler for og ønsker du AHA, så får du jo det, hvis du betaler for det.
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 7. jun 2016, 18:38

S_imse skrev:
Howitz skrev:S_imse: Jeg fik forresten først foretaget hsu'en, da vi var blevet sendt videre. Det gjorde de på fertilitetsklinikken og der var som sagt to dages ventetid. Vi skulle kun have blodprøver, sædprøven, Klamydiatest og celleskrab (tror jeg) klar :)

Min læge vil ikke sende mig videre før jeg har fået lavet en hsg. Ved faktisk ikke hvorfor det skulle være hsg og ikke hsu - jeg må spørge :)
Jeg har fået taget blodprøver og klamydiatest (og fået konstateret for lavt stofskifte). Min kæreste har fået lavet en sædtest, hans læge mener ikke det er nødvendigt med blodprøve. Min læge mente dog at vi begge skulle tjekkes for hiv og hepatitis, så det må jeg lige høre om igen. Men jo ikke nemt hvis lægerne ikke er enige.

Din læge har ret. I skal checkes for HIV og Hepatitis for at komme i behandling. Det er lovpligtigt.
0
Brugeravatar
Howitz

Indlægaf Howitz » 7. jun 2016, 18:40

S_imse skrev:

Typisk læger :forvirret2: I skal begge tjekkes for HIV og hepatitis. Det sagde de ihvertfald på privatklinikken :genert: Vi er i samme lægehus, så vi gik bare til den samme læge. Vi valgte ham, som vi mente var mest medgørlig :fløjt: :lol: Det er drøn forvirrende med EN læge, jeg tør slet ikke tænke på, hvis vi skulle have kæmpet med to :ticks:
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 7. jun 2016, 18:42

Marioneta skrev:
FruDulle skrev:Okay. Jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Der ER jo forskel på folk hvor let eller svært de har ved st blive gravide. Hvis man har minimalt med sædceller, kvinder der ikke kan holde på en graviditet, lav ægreserve, underlivssygdomme, 10-15 forsøg uden held osv. Der er jo markant forskel på årsager.

Ja, men hvad er værre og mindre værre? Det kan jo ikke sammenlignes, så derfor synes jeg det er lidt finurligt at snakke om svære tilfælde og at man kun vil tilbyde den bedste behandling de svære tilfælde. Her snakker jeg dog i det offentlige. I det private får du jo hvad du betaler for og ønsker du AHA, så får du jo det, hvis du betaler for det.

okay. Ved ikke helt hvad jeg skal svare, for vi ser forskelligt på tingene må jeg konstatere.
0
Whatever
S_imse

Indlægaf S_imse » 7. jun 2016, 18:45

Marioneta skrev:
S_imse skrev:

Din læge har ret. I skal checkes for HIV og Hepatitis for at komme i behandling. Det er lovpligtigt.

Tak for svar - så må han afsted igen, men han bliver ikke glad, da han er bange for nåle. Han mener en blodprøve gør ondt, men sidst han fik taget en var da han var 3 eller noget lignende :lol:
0
S_imse

Indlægaf S_imse » 7. jun 2016, 18:48

Howitz skrev:
S_imse skrev:

Typisk læger :forvirret2: I skal begge tjekkes for HIV og hepatitis. Det sagde de ihvertfald på privatklinikken :genert: Vi er i samme lægehus, så vi gik bare til den samme læge. Vi valgte ham, som vi mente var mest medgørlig :fløjt: :lol: Det er drøn forvirrende med EN læge, jeg tør slet ikke tænke på, hvis vi skulle have kæmpet med to :ticks:

Den unge turnus læge hos min læge mente heller ikke at hsg undersøgelsen var nødvendigt, så han var lige ved allerede at sende en henvisning til gynækologen, men det satte min læge en stopper for. Så nu har jeg siden 1. april haft mens 2 gange og endnu ikke fået tid til hsg.
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 7. jun 2016, 18:49

FruDulle skrev:
Marioneta skrev:

okay. Ved ikke helt hvad jeg skal svare, for vi ser forskelligt på tingene må jeg konstatere.

Det er nok også mig, som er mest atypisk i tankemåden, da de fleste klinikker jo åbenbart kører med den tilgang :)

Men jeg er glad for min klinik, må jeg sige, og at de giver alle samme mulighed. Nu har jeg så kun to æg, så risikoen er der, at de ikke overlever til blastocyst stadiet, men så ville de næppe have overlevet inde i mig alligevel og så har jeg da sparet det forsøg og kun brugt et halvt.
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 7. jun 2016, 18:54

S_imse, hvorfor bliver I ikke bare henvist til det private? Kontakt en klinik og lad dem selv få lægen til at lave en henvisning. Så kan I blive udredt og få inseminationsbehandling. Skal I videre til IVF må I så tilbage til det offtentlige, men måske IUI er nok, når du er skyllet igennem.

Min klinik kontaktede selv min læge og fik henvisning. Han var nemlig også vildt tung at danse med. Men det lykkedes og jeg kom i IUI behandling med det samme.
0

Tilbage til "Graviditet"