Vi der venter på storken!

Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3392

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf FruDulle » 7. jun 2016, 18:55

Marioneta skrev:
FruDulle skrev:
Marioneta skrev:
FruDulle skrev:Okay. Jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Der ER jo forskel på folk hvor let eller svært de har ved st blive gravide. Hvis man har minimalt med sædceller, kvinder der ikke kan holde på en graviditet, lav ægreserve, underlivssygdomme, 10-15 forsøg uden held osv. Der er jo markant forskel på årsager.

Jeg synes at det er fint at man gør hvad man kan og gør det så naturligt så muligt, i en ellers kunstig proces og samtidig sørger for ikke at pålægge patienterne en større økonomisk byrde end nødvendigt.

Ja, men hvad er værre og mindre værre? Det kan jo ikke sammenlignes, så derfor synes jeg det er lidt finurligt at snakke om svære tilfælde og at man kun vil tilbyde den bedste behandling de svære tilfælde. Her snakker jeg dog i det offentlige. I det private får du jo hvad du betaler for og ønsker du AHA, så får du jo det, hvis du betaler for det.

okay. Ved ikke helt hvad jeg skal svare, for vi ser forskelligt på tingene må jeg konstatere.

Det er nok også mig, som er mest atypisk i tankemåden, da de fleste klinikker jo åbenbart kører med den tilgang :)

Men jeg er glad for min klinik, må jeg sige, og at de giver alle samme mulighed. Nu har jeg så kun to æg, så risikoen er der, at de ikke overlever til blastocyst stadiet, men så ville de næppe have overlevet inde i mig alligevel og så har jeg da sparet det forsøg og kun brugt et halvt.

Alle får jo mulighed for det de har behov for. Jeg synes det er mystisk at overbehandle hvis unødvendigt. Jeg har været min del igennem og jeg er glad for at vi ikke skulle endnu flere krumspring og betale endnu mere for det. Pris og behandling følges jo ad.
0
Whatever
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 98
Likede indlæg: 493

Indlægaf Marioneta » 7. jun 2016, 19:06

Men det er jo ikke at overbehandle at dyrke æg til blastocyster. Faktisk er det jo netop den bedste behandling. Men det er nok for at gøre patienterne tilfredse, så de får æg op trods alt, for risikoen er jo at der ikke er æg til oplægning. Og folk vil nok hellere have et to-cellet æg op og håbe på det bedste end vente 3 dage mere og opnå en væsentligt større chance for graviditet. Det kan jeg også godt forstå, hvis det er normen på klinikken. Så er det svært at vige fra.

Min kollega med endometriose blev behandlet i det offentlige og hun fik lagt tilbage på dag 2 en del gange uden held. Så kom der nye retningslinier og æggene skulle dyrkes til blastocyster. Et forsøg med blastocyst og hun fik tvillinger :) :)

Men egentligt så reagerede jeg også bare på det du skrev om at æg var blastocyster efter 2-3 dage. Det er de først efter fem og de bruges ikke nødvendigvis i "svære" tilfælde, så jeg synes ikke, at lige den del bør stå på forsiden, for så kan folk blive forvirrede over det :)
1
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3392

Indlægaf FruDulle » 7. jun 2016, 19:10

ok
0
Whatever
Brugeravatar
MyGirl
Kort karma: 238
Likede indlæg: 1079

Indlægaf MyGirl » 7. jun 2016, 19:15

Har ikke lige læst med i diskussionen om svære eller ikke svære tilfælde, men har slettet de sidste linjer vedr. ivf. Råb op, hvis nogen har indvendinger :)
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 7. jun 2016, 19:26

MyGirl skrev:Har ikke lige læst med i diskussionen om svære eller ikke svære tilfælde, men har slettet de sidste linjer vedr. ivf. Råb op, hvis nogen har indvendinger :)

Det lyder fint nu. Så er der ikke nogen, der pludseligt sidder og læser om "svære tilfælde" og undrer sig over hvorfor de får deres æg dyrket til blastocyster uden at have fået at vide, at de er et svært tilfælde.

Bliver icsi som udgangspunkt dyrket til blastocyst? Altså ved min klinik gør alle æg, men jeg tror at ICSI bliver dyrket på samme måde som IVF. Så det er også nogen gange til oplægning på 2. dagen og ikke som blastocyst.

Her er mit opdaterede info. Jeg er bl.a. blevet ældre :fløjt:

Brugernavn: Marioneta
Alder: 36
Beskæftigelse: Arbejder i sundhedsvæsenet
Børn: Dejlig dreng på 7 år
Bor: Nordjylland
Prøvet siden: Marts 2016
Evt. Andet: Jeg er single og i behandling med donorsæd. Jeg har valgt IVF for at øge chancen, da jeg har lav æg reserve for min alder.
0
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1212

Indlægaf godtnavn » 7. jun 2016, 20:37

Nu er mens kommet, så denne cyklus blev kun 25 dage. Jeg havde det på fornemmelsen, men er alligevel blevet lidt trist. Synes 25 dage er lige kort nok.
0
Majer
Kort karma: 59
Likede indlæg: 122

Indlægaf Majer » 8. jun 2016, 06:47

Det lyder godt nok som noget af en jungle at finde rundt i det behandlingssystem :nerve:

Godtnavn: Det var da irriterende at din cyklus er så kort, men på den anden side så er der kortere tid til næste forsøg :)

Jeg er gået nid i ugerne med ulidelig ventetid. Vil virkelig prøve at undlade at teste helt vildt :fløjt:
Mærkede 4 kæmpe stik i maven i morgen og straks er jeg i gang med at tolke. Men æl faldt i weekenden, så det kan jo ikke rigtig være noget som helst vel vel vel? :ivrig:
0
Brugeravatar
MyGirl

Indlægaf MyGirl » 8. jun 2016, 08:38

Godtnavn - Ihhh, det var da ærgerligt! :( Men som Majer skriver er kort cyklus jo lige flere potentielle forsøg!

Marioneta - Du er opdateret på forsiden. Og tillykke med fødselsdagen, hvornår end den faldt :)

Majer - Der krydses fingre! Tænker at hvis den faldt tidligt i weekenden, kunne det vel teknisk set være en (tidlig) implantation, men er bestemt ikke ekspert, og de kloge siger, at man ikke kan mærke det.. Men håber uanset!!

Vi er gået ind i "sexweek", da æl forventes at falde her torsdag-lørdag-agtigt (gider ikke teste denne cyklus) . Formentlig sidste forsøg inden vi har dommen over kærestens sæd, så prøver at nyde, at vi stadig har troen på, at det kan lade sig gøre! :D
0
Brugeravatar
Aksen
Kort karma: 4
Likede indlæg: 29

Indlægaf Aksen » 8. jun 2016, 10:54

Marioneta skrev:
MyGirl skrev:Har ikke lige læst med i diskussionen om svære eller ikke svære tilfælde, men har slettet de sidste linjer vedr. ivf. Råb op, hvis nogen har indvendinger :)

Det lyder fint nu. Så er der ikke nogen, der pludseligt sidder og læser om "svære tilfælde" og undrer sig over hvorfor de får deres æg dyrket til blastocyster uden at have fået at vide, at de er et svært tilfælde.

Bliver icsi som udgangspunkt dyrket til blastocyst? Altså ved min klinik gør alle æg, men jeg tror at ICSI bliver dyrket på samme måde som IVF. Så det er også nogen gange til oplægning på 2. dagen og ikke som blastocyst.

Her er mit opdaterede info. Jeg er bl.a. blevet ældre :fløjt:

Brugernavn: Marioneta
Alder: 36
Beskæftigelse: Arbejder i sundhedsvæsenet
Børn: Dejlig dreng på 7 år
Bor: Nordjylland
Prøvet siden: Marts 2016
Evt. Andet: Jeg er single og i behandling med donorsæd. Jeg har valgt IVF for at øge chancen, da jeg har lav æg reserve for min alder.

Bare som input fra en tidligere behandlingspige; Jeg er enig med ovenstående. På vores klinik dyrkede de til blasto såfremt de vurderede kvaliteten på æggene gjorde det overvejende sandsynligt at de ville klare det. På den måde luger man de svageste æg fra, og sikrer en højere graviditets-chance. Hvis de fornemmer at der er lav chance for, at de kan klare sig til blasto ligger de dem op på 2. dagen, da det grundlæggende vurderes at æggene har bedst chance for trods alt at udvikle sig i livmoderen.

ICSI har samme udgangspunkt som IVF. Såfremt der er æg til det kan der dyrkes til blasto gør man det - hvis det er det parret ønsker. Hvis det ikke er en del af pakken som er købt eller ikke ønskes af parret er det selvfølgelig også helt i orden med klinikken.

Både ICSI og IVF indeholder komplet styring af kvindens cyklus og en del hormoner.

Og som side-bemærkning; Jeg er behandlet med ICSI og bærer nu på en lille pige, som har termin til November. Hun er lavet i første forsøg, og er en af 5 blastocyster som vi fik ud af det forsøg. Resten ligger på frys og venter på en dag at blive til en lille-søskene :)
Det kan med andre ord sagtens lade sig gøre, selvom oddsene er svære.

Jeg krydser fingre for jer alle herinde - både i og uden for behandling.
0
PinkPowerPrincess
Kort karma: 71
Likede indlæg: 263

Indlægaf PinkPowerPrincess » 8. jun 2016, 12:34

Mht. blastocyst diskussionen, så siger de på Riget at de altid dyrker videre til blastocyster (5. dagen) hvis det er muligt, altså hvis der er nok æg i en fin nok kvalitet. :)
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 8. jun 2016, 12:47

Bioanalytikeren ringede i morges og fortalte, at mine to æg ser fine ud. De var fire cellet her til morgen. Så hvis jeg ikke hører mere fra dem, så skal jeg til ægoplægning på lørdag. De ringer kun, hvis det bliver aflyst, så forhåbentligt hører jeg ikke mere fra dem.
7
Brugeravatar
MyGirl

Indlægaf MyGirl » 8. jun 2016, 13:51

Marioneta skrev:Bioanalytikeren ringede i morges og fortalte, at mine to æg ser fine ud. De var fire cellet her til morgen. Så hvis jeg ikke hører mere fra dem, så skal jeg til ægoplægning på lørdag. De ringer kun, hvis det bliver aflyst, så forhåbentligt hører jeg ikke mere fra dem.

Hvor dejligt at høre! Så krydser vi fingre for radiotavshed indtil på lørdag :)
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 165
Likede indlæg: 888

Indlægaf Æble » 8. jun 2016, 14:15

De bedste tanker til dine to æg, Marioneta :kys:
0
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1212

Indlægaf godtnavn » 8. jun 2016, 14:54

Jeg er røget lidt ned i et hul. Har en følelse af det aldrig kommer til at lykkes og jeg aldrig bliver mor. Jeg føler det er en fejl at vi i over et år har prøvet, hele projektet har gjort os mere triste end glade. Vi var begge mere lykkelige sidste år i april, siden er det kun gået nedad, hvis vi aldrig var begyndt havde vi været meget lykkeligere. Jeg tror ikke på det nogensinde lykkes og bliver bare mere og mere trist.

Oveni det er kæresten og jeg blevet uvenner, han forstår mig vidst ikke helt og føler det er ham jeg ikke gider. Jeg ser overhovedet ikke lyst på fremtiden, og det tager han personligt, hvilket jeg på en måde godt kan forstå, men det har intet med ham at gøre. Da han så forslog at vi udsatte projektet blev jeg bare sur på ham, hvilket er dumt for han ville kun fordi han troede det ville gøre mig glad.

Jeg har brug for ro og ikke at prøve, og omvendt ved jeg godt jeg ikke bliver rigtig lykkelig før jeg er gravid. Så kan ikke holde til at prøve mere, men kan omvendt heller ikke holde til at udsætte det, for tror vitterligt ikke jeg kommer i balance før det lykkes.

og så har jeg slet ikke lyst til at starte i skole igen uden at være gravid, har ikke lyst til at vende tilbage selvom det er et studie jeg brænder for, det giver ikke mening, men sådan har jeg det.

Jeg er helt nede lige nu, og kæresten er først hjemme efter jeg går i seng i aften, så ser ham ikke før i morgen aften, og når vi er uvenner er det bare latterlig hårdt.

Undskyld for et tudeindlæg, håber det bliver bedre om et par dage.
0
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 165
Likede indlæg: 888

Indlægaf Æble » 8. jun 2016, 15:33

Årh godtnavn :( Du ved jeg kender det samme hul, har været der flere gange. Jeg prøver ikke at gå panik over det, for det går jo som regel lidt op og ned og især når man lige har fået mens er svært. Måske også hormoner spiller ind der.

Det er nemlig sådan et dilemma, at være udkørt af at være i denne tilstand, men man kan kun selv vælge at komme ud af den ved at sætte sig helt ud af spillet og det er jo ikke det man vil på den lange bane.

Er der noget du/i kan gøre anderledes for at øge chancerne? (Når nu i bliver venner igen og du kommer op af hullet) Evt æl teste, preseed eller nye vitaminer. Synes det har hjulpet mig før at have en plan for hvad jeg skal gøre anderledes i næste cyklus.

Og måske skal i sætte en deadline for hvornår i skal tage næste skridt. Ved godt alt ser fint ud og sandsynligvis kan i blive gravide selv, men bare så det ikke føles som et evighedsprojekt, men at fx hvis der ikke er sket noget før oktober, så skal i undersøges igen. (Eller hvad dee vil være næste skridt).

Årh jeg føler sådan med dig. :ae:
1

Tilbage til "Graviditet"