Kan man vaske ulækre klude med sengetøj?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1341

Re: Kan man vaske ulækre klude med sengetøj?

Indlægaf Sophies-mor » 5. jan 2016, 17:30

Annione skrev:
Sophies-mor skrev:Hvis det er bomuldsklude og ikke der der klamme fiberklude , så ville jeg vaske hele molevitten på 90.

Hvad er der galt med fiberklude? Er det de der pastel-farvede pap-klude, eller mikrofiber-klude vi taler her?

Jeg må indrømme, at jeg har set min del af meget ulækre klude i især den del af spektret.
Primært de blå, gul, lyserøde. Ikke så meget dem af mikrofiber, indrømmet. Sidstnævnte kan jeg så ikke fordrage at røre ved, men det har jo ikke noget med hygiejnen at gøre.
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 5. jan 2016, 17:58

Rosa Espinosa skrev:
Karkluden skrev:Ja, altså jeg tænker også at ultraklamme klude a'la "jeg har haft skidebræk-syge og gjort rent med dem" dem smider jeg bare ud. Punktum. Så dyre er klude ikke. Svampe jeg gør wc rent med ryger også bare ud.
Almindelige karklude, der kan blive lidt nassede af køkkenaftørring fx, de ryger sgu bare i med håndklæder og sengetøj på kogevask.

TS her ville jeg lytte til Karkluden, hun ved hvad hun taler om :P

HA, that's funny :D

Men faktum er, at jeg faktisk ikke VED noget. Jeg gør sgu bare som min mor (Over-karkluden? :D ) har gjort..
Hvis en karklud er rigtig klam smider jeg den ud, uanset om den er klam af rengøring af køkken eller whatever, og jeg kasserer alt, der har rørt WC, opkast, diarre etc.
Men måske er det klammo at vaske karklude med sengetøj og håndklæder..
4
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Aspargsen
Kort karma: 25
Likede indlæg: 434

Indlægaf Aspargsen » 5. jan 2016, 19:05

Hvis det er for klamt til af blive vasket sammen med sengetøjet bliver det smidt ud
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Avino
Kort karma: 105
Likede indlæg: 450

Indlægaf Avino » 5. jan 2016, 19:27

Santopia skrev:Jeg skal vaske senere idag, og har ikke så mange 5'er, som er den valuta vaskemaskinen accepterer, derfor vil jeg gerne slå to fluer med et smæk, og vaske nogle ret klamme klude sammen med mit sengetøj på 60 grader. Men er det mon smart? Tænker sådan rent hygeinemæssigt.

NEJ. Ikke i min verden :ad!:

Ude med kludene- eller vask dem seperat.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1341

Indlægaf Sophies-mor » 5. jan 2016, 19:43

Log_Lady skrev:Jeg har en lille baby, så vi vasker en del stofbleer på kogevask. Her smider jeg så viskestykker og karklude med. Jeg bryder mig ikke om tanken om at blande klude og den slags med vores tøj. Undertøj og strømper bliver også vasket for sig selv, eller sammen med ungernes tøj, som vi alligevel altid vasker på 60 grader, fordi de er nogle små svinemikler. :gris:

Nu er der jo nogle i tråden, der ikke vil koge klude med sengetøj fordi det er ulækkert, så jeg tænker... (ikke møntet på dig Lady) at stofbleer sammen med viskestykker og karklude - som kommer i kontakt med mad/ ting/ overflader der kommer i kontakt med mad - er LIDT værre end at vaske en klud på 90 grader sammen med sengetøj.
Eller for den sags skyld 60 grader.
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2296

Indlægaf Studsgaard » 5. jan 2016, 19:51

Jeg er overrasket over at nogen nævner 60 grader som "kogevask"

Bakterierne bliver ikke dræbt ved 60 grader. Så så længe man "kun"vasker ved 60 grader, så vil jeg sige at man ikke skal blande de fsk ting.
Jeg er også en af dem der kun bruger et håndklæde en gang, så ryger det til vask, og maks en dag med tør-hænder-håndklædet. Samt jeg bruger mange klude i køkkenet og generelt til rengøring (microfiberklude af hensyn til deres bakterie egenskaber)

Jeg selv vasker både håndklæder og sengetøj ved 60 grader, men klude ryger på 90 grader af hensyn til bakterier.

Så mit svar vil være at jeg ikke ville blande det.
Senest rettet af Studsgaard 5. jan 2016, 19:55, rettet i alt 1 gang.
0
Lys
Kort karma: 41
Likede indlæg: 755

Indlægaf Lys » 5. jan 2016, 21:21

Studsgaard skrev:Jeg er overrasket over at nogen nævner 60 grader som "kogevask"

Bakterierne bliver ikke dræbt ved 60 grader. Så så længe man "kun"vasker ved 60 grader, så vil jeg sige at man ikke skal blande de fsk ting.
Jeg er også en af dem der kun bruger et håndklæde en gang, så ryger det til vask, og maks en dag med tør-hænder-håndklædet. Samt jeg bruger mange klude i køkkenet og generelt til rengøring (microfiberklude af hensyn til deres bakterie egenskaber)

Jeg selv vasker både håndklæder og sengetøj ved 60 grader, men klude ryger på 90 grader af hensyn til bakterier.

Men du bruger vel sæbe, når du vasker tøj? Sæbe dræber jo også bakterier. Det er altså lidt misforstået, at bakterier kun dør ved kogende vand.

Du koger jo heller ikke dine hænder eller opvask (går jeg ud fra) :-p
1
Brugeravatar
Studsgaard

Indlægaf Studsgaard » 5. jan 2016, 21:51

Lys skrev:
Studsgaard skrev:Jeg er overrasket over at nogen nævner 60 grader som "kogevask"

Men du bruger vel sæbe, når du vasker tøj? Sæbe dræber jo også bakterier. Det er altså lidt misforstået, at bakterier kun dør ved kogende vand.

Nej. Sæbe dræber ikke bakterier!
Sæbe fanger bakterier og skidt og tager det med sig når sæben skylles ud af tøjet (opvaskevandet m.m.)

Jeg kan godt komme med en kedelig forklaring om sæbes opbygning og virke. Med det er de færreste der gider høre om det :træt: :D
0
Lys
Kort karma: 41
Likede indlæg: 755

Indlægaf Lys » 5. jan 2016, 22:27

Studsgaard skrev:
Lys skrev:

Sæbe fanger bakterier og skidt og tager det med sig når sæben skylles ud af tøjet (opvaskevandet m.m.)

Jeg kan godt komme med en kedelig forklaring om sæbes opbygning og virke. Med det er de færreste der gider høre om det :træt: :D

Men uanset er pointen jo den samme - man kan godt fjerne bakterier fra tøj (og hænder og opvask) ved temperaturer lavere end 70 grader, når man samtidig bruger sæbe. I hvert fald til alm husholdningsbrug.
0
Brugeravatar
Studsgaard

Indlægaf Studsgaard » 5. jan 2016, 22:53

Lys skrev:
Studsgaard skrev:
Lys skrev:

Men uanset er pointen jo den samme - man kan godt fjerne bakterier fra tøj (og hænder og opvask) ved temperaturer lavere end 70 grader, når man samtidig bruger sæbe. I hvert fald til alm husholdningsbrug.

Jeg syntes personligt bare ikke det er det samme.
For mig er der stor forskel på at fjerne de fleste bakterier og på at slå dem ihjel.
Når man vasker tøj ved så lave temperaturer at bakterierne ikke dræbes, så vil der altid være lidt tilbage da sæben kan fjerne meget men ikke alle bakterierne. Når så man tager karkluden næste gang så er der allerede bakterier i kluden der spredes og vokser med hurtig fart når de får fugt og gode leve temperaturer.

Jeg ved udemærket at der også er diverse mikroorganismer i vores tøj (som jeg efter normal brug aldrig vil kogevaske) men der er immervæk langt flere og potentielt langt "farligere" bakterier i klude og lignende. Derfor vil jeg gøre alt for at udryde dem - også i eget hjem.

Og med hensyn til at vaske hænder og opvask. Så tører du også hænder/opvasken efter du har vasket dem med vand og sæbe. Så fjernes der både bakterier når du vasker hænderne og skylder sæben af med rent vand, men også når man tører hænderne i håndklædet/viskestykket, da skidt og bakterierne er bundet til vandmolekylerne via sæben.
0

Tilbage til "Generelt"