Korruption

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1640

Korruption

Indlægaf dykkersild » 5. jan 2016, 21:27

Gang på gang bliver Danmark nævnt som det land i verden, med mindst korruption.

Hvordan ville du reagere hvis du mødte korruption i din omgang med f.eks. store nationale/internationale virksomheder, offentlige instanser eller andet? Ville du reagere og f.eks. melde det til politiet, tale med medier eller andet. Jeg´(også kendt som frk. regelrettet) tror, at jeg ville agere - jeg er ret handlekraftig hvis det går mod mine principper. Sidste år fik jeg sørge for et påbud til en forening der fik taletid i noget af valgperioden på et ulovligt grundlag.

Vi kom til at tale om det på job forleden - da en kollega mente, at jo mere multikulturelt et land blev, jo mere sandsynligt ville det være, at korruptionen ville stige. Jeg tror det ikke - hvad mener du?
0
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Re: Korruption

Indlægaf Precaseptica » 5. jan 2016, 21:37

Statistisk set er der flere lande i verden der døjer med korruption end uden, så din kollega kan have en pointe alt efter hvilke kulturer vi bliver multikulturelle med.

Om det passer ved jeg ikke. Danskere synes mig generelt meget betagede af ideen om rigide institutioner, så jeg tror at det vil kræve noget af en omvæltning før vi ser korruption stige markant. Mange steder opvejes motivationen til korruption netop ikke af en underliggende kultur for at "stikke", og den har vi stadig en del af i Danmark. Vi er et folkefærd hvor ingen rigtigt brokker sig når SKAT laver reklamer for at vi skal dele oplysninger om vores naboer osv.

Måske netop i kraft af vores relativt asociale kultur har vi et større behov for den offentlige sektor, og derigennem også et udtalt behov for at kunne regne med den. Vi taler mindre med fremmede og er generelt meget lovlydige og regeltro. Den slags tilføjer til puljen af faktorer der taler imod korruption. Den almene befolkning forventer at ret er ret.
0
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 238

Indlægaf HerErJeg » 6. jan 2016, 07:18

Hvad er korruption? Jeg tror da bestemt der er adskillige herhjemme som er dybt korrupte, det foregår måske bare på en måde, så vi slet ikke er klar over at vores tanker og handlinger "styres" ud fra andres ønsker.
De der politiske studehandler der foretages, hvis jeg skal stemme ja til "A", så skal du give mig noget af "B", er der forhandling eller en gren af korruption der udspiller sig der? Selvfølgelig kommer der til afstemning og demokratiske spilleregler er overholdt, men hvordan grundlaget for afstemningen er kommet til verden, det kan vel godt være noget tvivlsomt til tider.
0
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 18
Likede indlæg: 323

Indlægaf Nicolait » 13. jan 2016, 22:35

De der korruptionsundersøgelser kan man vist ikke bruge til særligt meget.
Det som transperancy international måler er, hvor korrupt folk opfatter deres land. Det som man skal huske, og som desværre bliver udeladt mange gange, når politikere og nyhedsmedier videreformidler resultatet af korruptionsundersøgelserne fra TI er, at den årlige undersøgelse hedder: "The XXXX (årstal) Corruption Perceptions Index - Measures The Perceived Levels Of Public Sector Corruption In 175 Countries And Territories". De vigtige ord her er "perceptions" og "perceived", og det går alene på hvordan folk opfatter situationen. Det siger ikke meget om de faktiske forhold.
Derudover er der så vidt jeg husker det, ikke en fælles international anerkendt definition af begrebet "korruption". Nogle ting som de interviewede i et land anser som korruption, bliver ikke anset som korruption i et andet land.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"