Husker du?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3586

Re: Husker du?

Indlægaf Lemonella » 12. jan 2016, 18:08

Delfin skrev:
Whoosh skrev:Var fløde virkelig så meget dyrere? :gruble:
Det må det jo have været.

Jeg tror faktisk, det var en krigsting som erstatning for den ægte fløde, der var rationeret. Den er så blevet hængende op til en 15-20 år efter krigen, ligesom kaffetilsætninger som Rick's og Danmarks. Mine forældre brugte Danmarks til langt op i 70erne, fordi de havde vænnet sig til fra unge, at det var sådan kaffe skulle smage.

Jeg tror ikke fløde som sådan var rationeret. Jeg tror bare den skulle bruges til, at lave smør med og derfor i en periode ikke måtte sælges, men jeg husker da, at mælkemanden havde fløde med og satte udenfor vores dør i slut 50'erne og start 60'erne.

Vi taler om midt 60'erne da min mormor brugte det der piskeskum og det gjorde hun ikke fordi fløden var dyr, men fordi hun var frygtelig nærig. :)
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 144
Likede indlæg: 2122

Indlægaf eks-Maupassant » 12. jan 2016, 18:28

Billede

Billede

Billede

Billede
3
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3893

Indlægaf Delfin » 12. jan 2016, 18:35

Lemonella skrev:
Delfin skrev:

Jeg tror faktisk, det var en krigsting som erstatning for den ægte fløde, der var rationeret. Den er så blevet hængende op til en 15-20 år efter krigen, ligesom kaffetilsætninger som Rick's og Danmarks. Mine forældre brugte Danmarks til langt op i 70erne, fordi de havde vænnet sig til fra unge, at det var sådan kaffe skulle smage.

Jeg tror ikke fløde som sådan var rationeret. Jeg tror bare den skulle bruges til, at lave smør med og derfor i en periode ikke måtte sælges, men jeg husker da, at mælkemanden havde fløde med og satte udenfor vores dør i slut 50'erne og start 60'erne.

Vi taler om midt 60'erne da min mormor brugte det der piskeskum og det gjorde hun ikke fordi fløden var dyr, men fordi hun var frygtelig nærig. :)

Nej efter krigen var det ikke rationeret. Om den direkte var rationeret, ved jeg ikke, men ren fløde var også en af de ting, der var mangel på under krigen. Og det jeg så mener er, at brugen af en erstatning er fortsat efter krigen, også selvom man sagtens kunne få fløde der.
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 12. jan 2016, 19:15

I øvrigt nogen her der nåede at smage det her?

Billede

Det var et fælt produkt Arla kom op med i start 90erne, en blanding af mælk og appelsinjuice. Der var reklamer for det overalt i nogen måneder, hvor Arla så fik solgt omtrent 7 liter af deres ulækre drik, og så forsvandt det, never to be seen again. Jeg ærger mig lidt over at jeg ikke fik smagt det.
1
In_your_eyes
Kort karma: 73
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 609

Indlægaf In_your_eyes » 12. jan 2016, 20:04

Lemonella skrev:
Delfin skrev:

Åh jeg elskede piskeskum, vi fik det altid på øllebrød, mums :savl:
1
:pompom:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9260

Indlægaf Fru Sunshine » 12. jan 2016, 20:41

eks-Maupassant skrev:I øvrigt nogen her der nåede at smage det her?

Billede

Det var et fælt produkt Arla kom op med i start 90erne, en blanding af mælk og appelsinjuice. Der var reklamer for det overalt i nogen måneder, hvor Arla så fik solgt omtrent 7 liter af deres ulækre drik, og så forsvandt det, never to be seen again. Jeg ærger mig lidt over at jeg ikke fik smagt det.

Det smagte aldeles rædsomt!
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 12. jan 2016, 21:00

Fru Sunshine skrev:

Billede

Årh hvad du prøvede det! Det er jo en ekstrem eksklusiv klub du er med i.

Er det ca det samme som hvis man blander appelsinjuice og letmælk 1:1 ?
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 12. jan 2016, 21:52

eks-Maupassant skrev:
Fru Sunshine skrev:

Billede

Årh hvad du prøvede det! Det er jo en ekstrem eksklusiv klub du er med i.

Er det ca det samme som hvis man blander appelsinjuice og letmælk 1:1 ?

Nej, det var ekstremt syntetisk.
1
hthy
Kort karma: 7
Likede indlæg: 85

Indlægaf hthy » 13. jan 2016, 01:22

dgd2007 skrev:
Wizzze skrev:Der var også kun 6 tal i et telefonnummer da jeg var barn, med mindre man skulle ringe "langdistance" så skulle man have et 01 eller lign. med :D

Ja, og det med "01" osv. er vist endda under 50 år gammelt - før skulle man altid via centralen, hvis man skulle ringe langt. Lokalt (københavnsk) var der endda telefonnumre kun tre cifre og så de to bogstaver for centralen, fx "MI 123" - hvor man så drejede "MI" og så sagde "123", når damen kom og sagde: "Minerva" :)

Da vi kom til Als i 1959 var numrene 5 cifrede og områdenummeret på Nordals 045, Sønderborg 044 , Augustenborg 047 o.s.v. og man kunne dreje direkte fra f.eks. Nordborg til Sønderborg. Senere blev det lavet om til 6 cifrede numre og område 04 og endelig senere endnu 74 xx xx xx . Min mor har altid sagt, at da hun første gang besøgte min fars hjem midt i 40-erne kunne de dreje direkte i kommunen. Så det har ikke altid været Udkantsdanmark. :)
0
gro71
Kort karma: 16
Likede indlæg: 230

Indlægaf gro71 » 13. jan 2016, 12:18

Bobby & Kate blyantsdimser.

Jeg havde en skolekammerat, der havde tonsvis af det lort og som ikke levnede nogen chancer for at fortælle andre, at hun da havde alt det, vi andre ikke måtte få/købe. Hun var egentlig ret belastende, nu jeg tænker efter.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 13. jan 2016, 19:18

Bobby & Kate.
Jeg havde også en million forskellige trykblyanter, viskelæder i alle udformninger og ikke mindst duftvarianter, blyantspidsere (især elskede jeg min flygelblyantspidser), penalhuse og og og. ?.

Jeg sparede møjsommeligt sammen, og så gik turen til Winckelmann Legetøj, hvor de havde det hele.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1532

Indlægaf landsbytossen » 14. jan 2016, 13:11

Poul Schlüters rotterede.
Inden han blev statsminister solgte han et hus, der var angrebet af rotter samt der var andre problemer med huset. Efter nogle år indgik han forlig med køberen, da sagen kunne koste ham opbakning til statsministerposten.

Marius Andersens grønne badeværelse.
Borgmesteren i Ålborg, som blev dømt for bestikkelse i form af hans grønne badeværelse. Tidsmæssigt har det været ca. samtidig med Schlüters rotterede.

Ritt Bjerregaard
Anker Jørgensen fyrede hende som minister, efter hun havde en dyr overnatning på Hotel Ritz i Paris. Og da Ritt tilbageholdte en færge på Storebælt, fordi hun var sent på den. Og sagen med den store lejlighed i København mens hun havde adresse på Fyn og dermed uberettiget modtog et skattefrit vederlag som folketingsmedlem.

Thor Pedersen, Venstre
Han havde også en bopælssag. Han havde adresse i Odsherred pga. en bopælspligt på en landejendom, men opholdt sig lidt rigeligt i sit sommerhus nær Arresø.

Benthe Juncker, CD
Efter en halv måned som minister måtte hun træde tilbage pga. udtalelser vedr. psykisk udviklingshæmmede nær hendes sommerhus
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Muuh
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1294

Indlægaf Muuh » 14. jan 2016, 14:06

Lemonella skrev:
dgd2007 skrev:
Lemonella skrev:Det var noget pulver-agtigt noget man blandede med mælk og så piskede man som en gal og fik en slags wannabe-flødeskum ud af det.
Min mormor opdagede, at det også kunne gøres med vand, der skulle så bare piskes endnu længere og så smagte det utrolig nok endnu værre end med mælk.

Ej, så havde du da også trukket en uheldig bedstemor :kram: Min ... der var slet ingen grænser for, hvor godt alting skulle være, når børnebørnene var på besøg :lun: :lun: :lun: :lun: :lun:

Min mormor kunne ikke fordrage mig. Hun syede af og til tøj til mig på sin gamle Singer trædesymaskine. Stod jeg ikke stille nok, stak hun mig med nålene og, hvis jeg så løb min vej, kylede hun sin store skræddersaks efter mig. Husker en gang, saksen satte sig dirrende fast i dørkarmen 5 cm. fra mit hoved. :shock:

Billede

Sådan en symaskine har jeg stående :D

Det har været min mands mor, som var syerske
1
Ved ikke at give op nåede selv sneglen Noahs ark
OsCoccygis
Kort karma: 15
Likede indlæg: 345

Indlægaf OsCoccygis » 16. jan 2016, 21:59

De små film med Brum Brum :love:
Billede