Har du nogensinde været i terapi?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 286
Likede indlæg: 2124

Re: Har du nogensinde været i terapi?

Indlægaf Danseprinsesse » 21. aug 2015, 07:22

Jeg har egentlig forsøgt nogle gange, men har kun haft et reelt terapiforløb, der virkelig gav mig noget.

Efter min mors død gik jeg hos en psykolog nogle gange. Det gav mig ikke noget, hun var sådan en psykolog med hovedet på skrå af medlidenhed, og det var bare slet ikke det jeg havde brug for. Hver gang jeg var der, sørgede jeg for ikke at græde, for jeg var bange for, at hun så ville kramme mig.

Nogle år efter opsøgte jeg min daværende praktiserende læge med henblik på at få noget psykologhjælp. Jeg havde aldrig bearbejdet min mors død og kæmpede med depression og spiseforstyrrelse. Lægen endte med at tage et par samtaler med mig. Jeg lagde alt på bordet, på det tidspunkt spiste jeg ingenting og havde faktisk ingen livslyst tilbage. Han afsluttede 2. samtale med at sige "prøv at hør her, nu synes jeg, du skal gå hjem og stoppe med at være så ked af det, for du har ikke noget at være ked af". Jeg gik grædende derfra, græd resten af dagen og vendte aldrig tilbage.

Så brugte jeg fem år på at have det elendigt egentlig. Efter en ulykke var jeg hos en krisepsykolog, der ret hurtigt opdagede mine problemer med spiseforstyrrelse og ville have mig videre i et forløb med henblik på at behandle det. Men der var ingen tilbud, der hvor jeg boede, jeg var for gammel.
Jeg endte med selv at finde en privatpraktiserende psykolog og gik hos ham nogle år. Jeg kunne ikke narre ham, og det var lige, hvad jeg havde brug for. Det er mærkeligt, for jeg husker egentlig ikke, at jeg blev anderledes - men noget forandrede sig i hvert fald gennem vores mange samtaler. Han fik bygget et selvværd op i mig, som nok aldrig havde været der før. Terapien gjorde mig stærk nok til endelig at ende et dårligt forhold, og jeg har ikke siden haft sygelige problemer med at spise eller depression. Det er ret vildt, men den psykolog gav mig faktisk fred.
10
Grissebassen
Kort karma: 33
Likede indlæg: 502

Indlægaf Grissebassen » 23. aug 2015, 12:57

Jeg gik hos en psykolog da jeg havde en depression for et par år siden. Det var ingen mirakelkur, men det hjalp mig da til at identificere negative tankemønstre, så de er lettere at undgå.

Jeg kunne faktisk virkelig godt bruge nogle samtaler igen. Men pengene rækker desværre ikke. Er der nogen, der kender nogle gratis tilbud i Københavnsområdet?
0
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 23. aug 2015, 14:30

Fru Sunshine skrev:Jeg er forresten blevet anbefalet at søge psykolog gennem min fagforening, for hver gang jeg taler med min rådgiver, går der aldrig mere end to minutter, før jeg sidder og hulker mig igennem samtalen.

Måske har hun ret.

Det tror jeg faktisk, du godt kan regne med, at hun har :kys: :ae:
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Ultraviolet
Kort karma: 83
Likede indlæg: 335

Indlægaf Ultraviolet » 23. aug 2015, 21:16

Grissebassen skrev:Jeg gik hos en psykolog da jeg havde en depression for et par år siden. Det var ingen mirakelkur, men det hjalp mig da til at identificere negative tankemønstre, så de er lettere at undgå.

Jeg kunne faktisk virkelig godt bruge nogle samtaler igen. Men pengene rækker desværre ikke. Er der nogen, der kender nogle gratis tilbud i Københavnsområdet?

Er du studerende? For så er der studenterrådgivningen.
1
“You are mine. I recognize you. We twist our souls around each other's miseries. It is that which makes us family."
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 24. aug 2015, 12:12

Jeg er en enkelt gang blevet henvist til en krisepsykolog efter en voldsom oplevelse på et tidligere job. Det var en utrolig dårlig oplevelse, og det var klart mit indtryk, at hun syntes konsultationen forstyrrede hende i hendes arbejdsdag. Hendes råd var at jeg skulle tage hjem og tale med min mand (øøhh...ja..men der er måske en grund til at jeg sådan hu hej akut sidder her hos dig...?).

Jeg overvejer et forløb hos en god psykolog, fordi mit selvværd i lange perioder er stort set ikke eksisterende, og jeg formår ikke selv at ændre mine tanke- og handlingsmønstrer.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 24. aug 2015, 12:25

Jeg har gået til krisepsykolog - fik fem timer bevilget efter en voldsom trafikulykke. Det var virkelig godt til at få mig ud af choktilstanden.

Så fik jeg også nogle timer, da jeg var var stresset på mit job. Det var fint nok, men det flyttede ikke rigtig noget. Det var mere omsorg og en, der lyttede og gav mig ret. Hvilket var rart nok, men jo ikke rigtig gav noget i forhold til at undgå at ende i sådan en situation igen. Der gik jeg så efterfølgende hos en erhvervscoach, hvilket var fantastisk i forhold til at identificere forskellige situationer og lære at reagere anderledes - men jeg ved ikke, om det kan kaldes terapi.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 217
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 1994

Indlægaf Lurende Peber » 24. aug 2015, 16:53

Næh.
Mine venner har også på det kraftigste advaret mig mod at lade nogen udenforstående kigge ind i mine tanker :gruble:

Spøg til side er det jo nogle værktøjer til at få det bedre. Så måske en dag, hvor det virker hensigtsmæssigt?
0
Registreret Gammel Gris :genert:
Brugeravatar
Lucky_Me
Kort karma: 2
Likede indlæg: 33

Indlægaf Lucky_Me » 3. sep 2015, 09:30

Jeg har været hos en psykolog som barn i forbindelse med nogle traumatiserende oplevelser. Det er dog ikke noget jeg kan huske noget af.
Og så har jeg haft samtaler hos en psykolog, da jeg gik ned med en depression. Det fik da nogle tanker igang omkring nogle generelle mønstre jeg har, men synes ikke det hjalp mig det store. Jeg har nok brug for en psykolog der kan gå lidt mere til mig for at få ram på mine forsvarsmekanismer.
1
Life begins at the end of your comfortzone...
Brugeravatar
Suzan
Kort karma: 8
Likede indlæg: 149

Indlægaf Suzan » 4. sep 2015, 06:34

Ja, ellers ville jeg da slet ikke hænge sammen idag.

Hvis jeg engang bliver rig, betaler jeg gerne for at få ryddet endnu mere op i mit hovede :)
0
Marott
Kort karma: 86
Likede indlæg: 408

Indlægaf Marott » 4. sep 2015, 07:45

Akehurst2 skrev:Jeg har gået til krisepsykolog - fik fem timer bevilget efter en voldsom trafikulykke. Det var virkelig godt til at få mig ud af choktilstanden.

Så fik jeg også nogle timer, da jeg var var stresset på mit job. Det var fint nok, men det flyttede ikke rigtig noget. Det var mere omsorg og en, der lyttede og gav mig ret. Hvilket var rart nok, men jo ikke rigtig gav noget i forhold til at undgå at ende i sådan en situation igen. Der gik jeg så efterfølgende hos en erhvervscoach, hvilket var fantastisk i forhold til at identificere forskellige situationer og lære at reagere anderledes - men jeg ved ikke, om det kan kaldes terapi.

Jeg fik også mere ud af samtalerne, da jeg begyndte at gå ved en, der rent faktisk kendte til mit fag og de udfordringer, der kan være i det. Jeg er helt med på faresignalerne når og hvis næste gang rammer, så jeg ikke ender som sidste gang med at stå og kaste op inden jeg møder på arbejde. :tie:
1
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 357
Likede indlæg: 3570

Indlægaf Ballademager » 8. sep 2015, 15:55

Ja, et par gange. Har i mange år bøvlet en hel del med lavt selvværd og siden med eftervirkningerne af en syresssygemelding. Psykologen har hjulpet mig begge gange, primært til at vælge ting fra, når de ikke skabte værdi for mig.
1
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Pityt
Kort karma: 213
Likede indlæg: 1644

Indlægaf Pityt » 8. sep 2015, 16:05

Ja...af flere omgange.
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3586

Indlægaf Lemonella » 9. sep 2015, 04:25

Jeg har. To gange hos den samme psykolog.
Første gang var i forbindelse med en bilulykke, hvor jeg fik et piskesmæld og modpartens forsikringsselskab forlange en psykologisk undersøgelse, hvorfor ved jeg ikke, men jeg fandt en psykolog og startede et forløb hos hende.
Mere sødt, venligt og imødekommende menneske skulle man godt nok lede længe efter.

To år senere får jeg kontakt til samme psykolog igen. denne gang i forbindelse med, at min daværende mand først har forsøgt, at slå mig ihjel og da det ikke lykkedes, forsøger han, at begå selvmord.
Det var som, at møde en hel anden person. Jeg genkendte hende slet ikke. Al den sympati og imødekommenhed, jeg havde mødt før, var forsvundet som dug for solen.

Okay, det var to forskellige situationer, men alligevel undrede det mig meget og jeg orkede hende faktisk slet ikke. Om min daværende mand fik noget ud af det, skal jeg ikke kunne sige og dybest set er jeg faktisk også lidt ligeglad.
2
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
SonataA
Kort karma: 14
Likede indlæg: 167

Indlægaf SonataA » 9. sep 2015, 05:15

Jeg har haft 2 forløb hos psykolog via mit arbejde. Jeg havde nogle problemer med mig forhold til min far som påvirkede min evne til at agere professionelt på job. Efter 4 samtaler var den sat på plads.
2. Gang var i forbindelse med en belastningsreaktion - en mand der aldrig var hjemme, et hus der nægtede at blive færdig og 2 små børn. Kan ikke huske hvor mange gange jeg gik der, men hun var bare skide god til at få sat tingene på plads.

Når jeg ser tilbage sagde hun ikke noget jeg ikke vidste, men jeg havde brug for, at der sad en fagperson der sagde tingene til mig.
1
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Akehurst2 » 9. sep 2015, 06:54

SonataA skrev:
Når jeg ser tilbage sagde hun ikke noget jeg ikke vidste, men jeg havde brug for, at der sad en fagperson der sagde tingene til mig.

Det kan jeg rigtig godt genkende. Jeg er meget autoritetstro, og det var virkelig en hjælp for mig fx efter den trafikulykke, hvor jeg var i chok, at der var en fagperson, der fortalte mig, at mine reaktioner var helt normale, og at de ville gå over.
2

Tilbage til "Livets forhold"