Hjælp - hvad betyder det?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5929

Re: Hjælp - hvad betyder det?

Indlægaf Dikus » 8. jan 2016, 23:54

Pas.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10289

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. jan 2016, 00:17

adagio skrev:Noget med at danske mænd der er svin ikke kan kritisere muslimske mænd der er det. Tror jeg.

Dette, og så at kvinder er bedre til at se egne styrker og svagheder i øjnene.
"Den Anden" betyder her "kvinden" med lån fra Simone de Beauvoirs bog "Det andet køn".
0
Je suis un tableau noir.
LaScrooge
Kort karma: 323
Likede indlæg: 2570

Indlægaf LaScrooge » 9. jan 2016, 11:33

polavyk skrev:Poya Pakzad
6 timer ·
Det er da godt, hvis mænd hertillands bliver mere obs på misogyni efter sexovergrebene i Köln. For hvordan kan man være über-feminist i muslimske sammenhænge, men komplet afvisende i den danske kontekst? Så bliver hykleriet jo alligevel alt for tykt og den kognitive dissonans alt for tydelig. Den funktion har Den Anden altid haft; gjort vor egne fortræffeligheder og fortrædeligheder synlige for os selv, når det at se sig selv i spejlet er for ubekvem en øvelse.

Ovenstående er en opdatering på facebook. Jeg har det ligesom når jeg læser en brugsanvisning, jeg forstår godt det enkelte ord, men sammenhængen forstår jeg ikke.

Kan nogen oversætte det til almindeligt dansk?

Den Anden er den der er fundamentalt anderledes fra os os som vi ser os selv i modsætning eller kontrast til, fordi der ingen umiddelbar identifikation er. Den Anden her er mændene af mellemøstlig og nordafrikansk oprindelse, som krænker europæiske kvinder seksuelt. Modsætningen til den anden her er de hvide europæiske mænd. De kan se Den Andens forbrydelse, men de ser ikke, at de selv begår den. De kan tage afstand til den, fordi det i deres bevidsthed ikke peger tilbage på dem selv eller deres egen kultur og derfor ikke fordrer nogen norm- eller adfærdsændring hos dem selv - de er jo ikke ens med Den Anden.

Som jeg læser indlægget, skriver personen, at det er godt at de hvide europæiske mænd kan føle afsky og forurettelse på kvindernes vegne, fordi det kan bidrage til, at de måske kan bringes til at se, hvordan det samme gør sig gældende i deres egen hvide kultur. Når først man har sagt, at det er forkert at forgribe sig på kvinder på en hvilken som helst måde de brune mænd har, må man også kunne se, at det altid er forkert. Og det er et trin på vejen til opgør med den sexisme og misogyni som er indlejret i vores egen, europæiske kultur.
2
LaScrooge
Kort karma: 323
Likede indlæg: 2570

Indlægaf LaScrooge » 9. jan 2016, 11:40

Det er det alle henvisningerne til Roskilde Festival, byliv etc har til formål: se, hvide mænd, der synes, at dét, der er sket i Køln og alle de andre steder er forkert: det sker også herhjemme; men når det påpeges, at det sker, har I undskyldninger og bortforklaringer der har til formål at affeje det som problematisk. Hvorfor er det forkert, at en nordafrikansk mand (Den Anden) gramser på en sagesløs forbipasserende kvinde nytårsaften, når det ikke er forkert, at en hvid dansker gør det på en festival? Hvorfor er kvinderne nærtagende når det er danskere, men ofre, når det er Den Anden? Hvorfor er det et tegn på et forkvaklet kvindesyn når Den Anden gør det, men et udtryk for harmløs sjov når I gør det?
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"