eks-Maupassant skrev:Ja, efter sydafrikanske forhold. Som er noget af det værste i hele verden.
Det er altså en underlig debat det her. Sydafrika er iflg alle statistikker i den absolutte verdenstop for mord og voldtægt. Også hvis man sammenligner med krigszoner. Der bliver dræbt flere i Sydafrika end i Afghanistan. SÅ jeg synes det er mærkeligt at debatten handler om, at folk vil have lov til at anvendte dansk standard, tilpasset til et af verdens mest SIKRE lande, på Sydafrika. Det giver ingen mening for mig.
Jeg betvivler ikke, at Sydafrika er et urolig og voldeligt land, især sammenlignet med danske forhold, så det er da klart, at alle, der vælger at tage på ferie der, generelt udsætter sig selv en helt anden risiko og fare, end de ville gøre ved at tage på cruise til Oslo. Det, jeg opponerer imod, er, at du flere gange har slået fast, at denne kvinde i særlig grad "ikke kender terrænet og og ved, hvad hun skal undgå", selvom voldtægten har vist sig at være foregået på et hostel, der jævnligt frekeventeres af vestlige turister, vi ikke ved, om gerningsmanden tilhører den del af befolkninger, som i særlig grad er med til at få antallet af voldtægter til at boome, og offeret i øvrigt er i Sydafrika for netop at arbejde imod voldtægter, hvilket må betyde, at hun har en vis viden om forholdene i landet.
Vi kan komme med alle mulige bud på, hvad der er foregået, men vi kan altså ikke rekonstruere et fuldt forløb og konkludere, hvad kvinden har vidst og tænkt og handlet på baggrund af, ud fra de oplysninger, vi har til rådighed.
Fx. kunne man, bare som et eksempel på, at det her ikke er hugget i sten, også se den fornævnte voldtægtsstatistik som et udtryk for, hvor stor risikoen for at blive voldtaget er for selv den mest oplyste og agtpågivende kvindelige turist.