At date en person, der er i et forhold.

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
D.itsen
Kort karma: 174
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 1390

Re: At date en person, der er i et forhold.

Indlægaf D.itsen » 12. jan 2016, 08:41

Dikus skrev:
Pixie88 skrev:
Dikus skrev:
Pixie88 skrev:Jeg synes absolut ikke at man som elskeren/elskerinden har noget som helst moralsk ansvar. Hvad folk gør i deres forhold er helt og aldeles deres eget ansvar og beslutning, og ikke noget andre skal stå ansvarlig for.

Hvis man kender den forurettede part og har et venskab med denne, så vil jeg mene man har et ansvar for ikke at være en rådden ven.. men ellers ikke.

Og det giver for mig lige så meget mening som at sige, man ikke må stjæle fra folk man kender.

Enten er utroskab ok eller også er det ikke. Entent er det ok at stjæle eller også er det ikke.

Hvem, der kender hvem, er sagen underordnet.

Utroskab er da aldrig ok, men det er heller ikke ulovligt at svigte sin kæreste.
Det er ulovligt at stjæle, ikke at være sin kæreste utro.

Jeg ville aldrig sidde og heppe på en veninde, hvis hun bollede en andens kæreste, men jeg ville altså heller ikke dømme hende på linje med en tyv. Det er for latterligt.
Din sammenligning giver ingen mening.

Jeg siger ikke, at utroskab er som at stjæle. Jeg siger, at handlinger enten er i orden eller også er de ikke. Jeg sammenligner en handling, der ved lov er vedtaget ulovligt med en handling, der ved norm ikke er i orden.

Og ja. Så kan nogle have andre normer og mene utroskab er i orden. Det betyder ikke, jeg er enig.

Men mener man ikke, utroskab er i orden, så bør man ikke deltage i det - uanset, om man kender begge de personer, der udgør det par, der rammes af utroskaben.

Det kræver så at man ser sort/hvid på utroskab. Det gør jeg ikke.
Jeg føler mig ikke forpligtet til at sikre at andre holder hvad de har lovet. Jeg går heller ikke bevidst efter at få folk til at bryde deres aftaler.
6
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 164
Likede indlæg: 1846

Indlægaf Anilara » 12. jan 2016, 08:43

Dikus skrev:[...] Men mener man ikke, utroskab er i orden, så bør man ikke deltage i det - uanset, om man kender begge de personer, der udgør det par, der rammes af utroskaben.

Lige præcis! Hvis man ikke synes utroskab er helt plingeling, så bør man heller ikke deltage, når man ved det er det, som foregår.
4
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 348
Likede indlæg: 2382

Indlægaf achillaxedprune » 12. jan 2016, 08:50

På et overordnet plan, der har man et moralsk ansvar, hvis man knalder med en, der er i et monogamt forhold.
I det konkrete tilfælde, vil jeg altid mene at ansvaret udelukkende er hos den utro part.

Jeg synes altid det er så tåbeligt, når den som er blevet svigtet lægger skylden hos 3. parten og ikke hos den utro part... Men det er selvfølgelig meget nemmere. Med mindre 3. parten har en relation til den, som er blevet svigtet, så har 3. parten jo ikke brudt en aftale med den svigtede. Det er kun den utro part, som har brudt den aftale, som er indgået mellem den utro og den svigtede. Derfor mener jeg, at ansvaret udelukkende er hos den utro - det er den utro, som har lovet noget til en anden, som h*n ikke overholder. Det er den utro, som bærer ansvaret for egne handlinger og de konsekvenser, som dette medfører.

At pålægge 3. parten skylden er i min verden forkert... Ja, overordnet set bør man ikke knalde en, der er i et forhold, men ansvaret for ikke at bolle udenom ligger udelukkende hos dem, som er i forholdet.
4
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Firebird
Kort karma: 160
Geografisk sted: Pladderpaddelandsby
Likede indlæg: 1284

Indlægaf Firebird » 12. jan 2016, 09:44

Skyldsspørgsmålet i forbindelse med utroskab, er ikke interessant for andre end de involverede. Det er da heller ikke spørgsmålet her, men derimod om man kan date/knalde en person der befinder sig i et eksisterende forhold.
Senest rettet af Firebird 12. jan 2016, 11:57, rettet i alt 1 gang.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 151
Likede indlæg: 855

Indlægaf Panton » 12. jan 2016, 09:50

Jeg ville slet ikke have nogen interesse i at indlede noget med en der går hjem og kysser en anden godnat. Utroskab eller ej, er man optaget så fordufter alt interesse for min side.
1
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 12. jan 2016, 10:13

Jeg synes godt, man kan opdele det i "ansvar for utroskab" (som falder på den, der er utro) og "(med)ansvar for at gøre en person, kendt eller ukendt, rigtig ked af det". Sidstnævnte del lander også på den, der ikke selv er utro - for mig er det at sidestille med alle mulige andre handlinger, der påvirker andre negativt.

Bevares, det kan være, man vurderer, at ens egne behov er vigtigere, men det fjerner ikke ansvaret.
8
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 12. jan 2016, 10:17

Må jeg for øvrigt lige indskyde: det er super fedt, at vi kan have en debat, der ikke bliver skinger og overfladisk. I den her form ender jeg med reelt at reflektere over nuancerne og lærer måske endda noget nyt. I love it!
6
Brugeravatar
Fillie
Kort karma: 612
Geografisk sted: Backsword
Likede indlæg: 2614

Indlægaf Fillie » 12. jan 2016, 10:37

Krølle skrev:Må jeg for øvrigt lige indskyde: det er super fedt, at vi kan have en debat, der ikke bliver skinger og overfladisk. I den her form ender jeg med reelt at reflektere over nuancerne og lærer måske endda noget nyt. I love it!

Jeg sad med samme tanke: Det er vildt fedt!
1
"All you need is love."

- The Beatles
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 12. jan 2016, 11:35

adagio skrev:
Dikus skrev:
adagio skrev:
Dikus skrev:
adagio skrev:En persons troskab/utroskab over for sin partner er 100% personens eget ansvar, han/hun kan ikke skyde det over på andre. Deraf følger ved simpel subtraktion at en eventuel affære har 0% ansvar.

For mig ville det dog trække væsentligt ned at hende jeg var sammen med, valgte at være sin partner utro uden dennes vidende.

At bruge matematik på den måde giver lige så meget mening, som hvis jeg sagde:

Jeg elsker min mand 100 %. Deraf følger ved simpel subtraktion at jeg elsker mit barn 0 %.

Dit eksempel dur ikke. Jeg ved for det første ikke hvad det betyder at elske nogen 100%, det er noget lettere at definere det at bære 100% af ansvaret. Og for det andet er det at elske mand og barn to forskellige ting, så der er 200% at rutte med. På samme måde som der ville være 200% hvis du havde to affærer.

Hvis man siger at den man har en affære med, har et ansvar, siger man også at man ikke selv bærer al ansvaret, og det er jeg uenig i. Er man sin partner utro, er det helt og holdent ens eget ansvar.

På samme måde er der to forskellige slags ansvar at rutte med.

Lige som jeg har 100 % ansvar for mit barns skolegang. Og skolen har 100 % ansvar for det samme, når jeg sender mit barn derhen for at gå i skole.

Lad os sige at ved utroskab skulle den utro og elskeren/elskerinden kompensere den bedragede med 1 million kroner. Det er en ny lov. Hvordan synes du betalingspligten skal opdeles imellem utro og elsker og hvorfor?

100 % til den, der er i et forhold.

Hvis der kom en lov, der gjorde det ulovligt at såre andre mennesker, ville fordelingen se anderledes ud. For der har begge et ansvar.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 608

Indlægaf Stars » 12. jan 2016, 11:45

Krølle skrev:Jeg synes godt, man kan opdele det i "ansvar for utroskab" (som falder på den, der er utro) og "(med)ansvar for at gøre en person, kendt eller ukendt, rigtig ked af det". Sidstnævnte del lander også på den, der ikke selv er utro - for mig er det at sidestille med alle mulige andre handlinger, der påvirker andre negativt.

Bevares, det kan være, man vurderer, at ens egne behov er vigtigere, men det fjerner ikke ansvaret.

Den formulering kan jeg godt li' :)

Og så er det jo som regel ikke sort/hvidt i virkeligheden men en lysere eller mørkere nuance af grå.
- Er man head over heels forelsket i den utro? ... Eller gør man det bare fordi det er mindre kompliceret med optagede mænd?
- Har den utro gang i den store forførelse med bombardement at søde ord og gaver? ... Eller har elskerinden?
1
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 261
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 2104

Indlægaf Pjeps » 12. jan 2016, 11:46

Jeg er sgu lidt splittet i det spørgsmål. Moralsk set hader jeg løgne og utroskab, men jeg har alligevel været involveret i sådan et forhold som meget ung.

Jeg anede ikke manden var gift, først da vi mødtes 4. Gang og jeg allerede var dybt forelsket i ham fandt jeg ud af det. Der mener jeg virkelig ikke at det var mit ansvar på nogen måde, og da det endelig lykkedes mig at bryde ud af det, følte jeg mig mindst lige så bedraget og taget røven på, som hans kone ( hvis hun opdagede det).
2
:ninja:
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 12. jan 2016, 11:56

Pjeps skrev:Jeg er sgu lidt splittet i det spørgsmål. Moralsk set hader jeg løgne og utroskab, men jeg har alligevel været involveret i sådan et forhold som meget ung.

Jeg anede ikke manden var gift, først da vi mødtes 4. Gang og jeg allerede var dybt forelsket i ham fandt jeg ud af det. Der mener jeg virkelig ikke at det var mit ansvar på nogen måde, og da det endelig lykkedes mig at bryde ud af det, følte jeg mig mindst lige så bedraget og taget røven på, som hans kone ( hvis hun opdagede det).

Det er jeg helt enig i. Det er SÅ ondsindet at gøre sådan.

Og altså... Min nye kæreste gik jo også efter mig, selvom jeg var gift. Jeg sørgede så bare for at afslutte mit forhold til min mand, før jeg agerede på min forelskelse. Og han havde ikke ladet mig gøre det anderledes.

Og sådan... hånden på hjertet... min nye kæreste har det stadig svært ved at tale med min kommende eksmand, fordi han føler sig virkeligt skyldig. Min kommende eksmand og jeg ved jo godt, at han ikke havde haft en chance, hvis jeg ikke var mentalt ude af ægteskabet i forvejen. Og... på den måde er det jo mit eget ansvar/min egen skyld. Også selvom jeg helt sikkert var blevet længere, hvis jeg var blevet lokket.

På den måde kan jeg godt forstå følelsen af, at det er en den utros parts ansvar 100 %. Fordi det 100 % er op til dem i forhold at sige nej, hvis de bliver lokket... Men de sårede følelser. Jo... Der er det altså dem, der deltager i utroskaben, der har et ansvar.
0
Brugeravatar
Mulan
Kort karma: 294
Likede indlæg: 2232

Indlægaf Mulan » 12. jan 2016, 12:00

Jeg tror, at jeg er kommet til den overbevisning, at hvis jeg rent faktisk troede at manden var en, som jeg ikke kunne leve foruden, så har jeg haft lang nok tid i mit liv til at fortælle mig selv alle de ting jeg ikke burde gøre. Som fx at gå præcis efter det, som ville gøre mig allermest lykkelig. Hensyn til alle andre, har altid kommet først. Det er jeg stoppet med. Eller prøver på det i hvert fald.

Jeg ville ikke gide at gå efter en mand, der er i forhold, hvis ikke der var følelser involveret- ikke alene af hensyn til hvem han er i forhold med, men af hensyn til mig selv, fordi det realistisk set, vil være mig, der ender med at være bundulykkelig. Så, der skulle være eksisterende følelser, før jeg ville give mig lag med den slags. Jeg tror dog på, at vi HAR et medansvar for hinanden her på jorden, ellers er verden et meget trist sted, synes jeg. Men medansvar for utroskab? Nej. Det synes jeg faktisk ikke, at vi har.

Jeg tror bare, at hvis jeg fandt en mand i et forhold, som jeg oprigtig følte noget for, så ville jeg langt om længe tilsidesætte "burde" og "skulle" for min egen lykkes skyld. Mit liv er kort og jeg har tilsidesat mine egne følelser før. Det er de gange, som jeg fortryder allermest. Ikke nødvendigvis mht. folk i forhold. Jeg vil dog understrege, at hvis jeg var venner med kvinden, så er det komplet no-go for mig. Så jeg er åben, rummelig og tolerant på mange områder, dog ikke der. Man holder snitterne fra veninders kærester. Punktum.

Jeg synes tit, at folk ser enormt sort/hvidt på de her ting og det ER det bare ikke. Det er det ikke, når det handler om mennesker. Jo i teorien, men ligeså snart, det handler om mennesker i din nærhed, så bliver billedet et andet.
5
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 12. jan 2016, 12:08

Mulan skrev:Jeg tror, at jeg er kommet til den overbevisning, at hvis jeg rent faktisk troede at manden var en, som jeg ikke kunne leve foruden, så har jeg haft lang nok tid i mit liv til at fortælle mig selv alle de ting jeg ikke burde gøre. Som fx at gå præcis efter det, som ville gøre mig allermest lykkelig. Hensyn til alle andre, har altid kommet først. Det er jeg stoppet med. Eller prøver på det i hvert fald.

Jeg ville ikke gide at gå efter en mand, der er i forhold, hvis ikke der var følelser involveret- ikke alene af hensyn til hvem han er i forhold med, men af hensyn til mig selv, fordi det realistisk set, vil være mig, der ender med at være bundulykkelig. Så, der skulle være eksisterende følelser, før jeg ville give mig lag med den slags. Jeg tror dog på, at vi HAR et medansvar for hinanden her på jorden, ellers er verden et meget trist sted, synes jeg. Men medansvar for utroskab? Nej. Det synes jeg faktisk ikke, at vi har.

Jeg tror bare, at hvis jeg fandt en mand i et forhold, som jeg oprigtig følte noget for, så ville jeg langt om længe tilsidesætte "burde" og "skulle" for min egen lykkes skyld. Mit liv er kort og jeg har tilsidesat mine egne følelser før. Det er de gange, som jeg fortryder allermest. Ikke nødvendigvis mht. folk i forhold. Jeg vil dog understrege, at hvis jeg var venner med kvinden, så er det komplet no-go for mig. Så jeg er åben, rummelig og tolerant på mange områder, dog ikke der. Man holder snitterne fra veninders kærester. Punktum.

Jeg synes tit, at folk ser enormt sort/hvidt på de her ting og det ER det bare ikke. Det er det ikke, når det handler om mennesker. Jo i teorien, men ligeså snart, det handler om mennesker i din nærhed, så bliver billedet et andet.

Men man behøver jo ikke deltage i utroskab for at få den mand, man vil dele resten af sit liv med, hvis han tilfældigvis er optaget?

Det sagt, så er der stor forskel for mig på de to scenarier, hvor det handler om netop det og så bare sex. Jeg kan nemlig også sagtens finde på andre situationer, hvor jeg gerne sårer et andet menneske, fordi resultatet af min handling er tilstrækkelig vigtig for mig. I så fald tager jeg gerne det ansvar på min kappe.
1
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 12. jan 2016, 12:10

Uha...jeg ville ønske, at jeg kunne se fuldstændig sort-hvidt på det her. Men jeg er også så gråzonet at jeg tænker parforholdets alder og børn ind i det. Utroskab er utroskab uanset. Sårede følelser opstår UANSET.

Men...HVIS et parforhold går i stykker eller er truet pga utroskab, synes jeg det er vigtigt at se på hvad der er blevet sat på spil? Er det en familie med børn, eller er det et helt ungt par som har været sammen i kortere tid?

Der er også forhold..så vel korte som lange..som er notorisk dysfunktionelle. Måske er utroskaben en vej ud? Vi kan sagtens blive enige om, at der kunne findes bedre løsninger..men alligevel.

I mit eget liv..for mange år siden. Jeg var i et forhold. Manden i mit liv var i et forhold. Og ja det startede med utroskab..men bare tanken om at vi ikke havde fundet sammen i misforstået hensyn til vores daværende kærester :panik: :panik: . Og jo...vi kunne måske godt have slået op med de respektive først. Men tingene gik hurtigt og overrumplende. Men vi vi afsluttede vores forhold stort set med det samme..

Ha-ha...hvor har jeg dog rettet mange gange i det her indlæg. Bare for at komme til at fremstå bare en lille smule sympatisk :lol:
Senest rettet af lulu-p 12. jan 2016, 12:14, rettet i alt 2 gange.
6
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Forhold og sex"