Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Hurrze
Kort karma: 42
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 332

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Hurrze » 27. jan 2016, 16:41

Fru Sunshine skrev:
Hurrze skrev:Besøg ved gynækolog er jo heller ikke sex. Uanset om det er mod ens vilje er voldtægt jo stadig sex.... Bare sex man ikke har lyst til....

Hm. Så hvis et par har en aftale om, at de gerne må knalde med andre, så er det utroskab?

Igen: nej. Bare nej.

I mine øjne ville sex altid være utroskab i forhold til mig ja. At aftale at have sex med andre ville aldrig være en mulighed for mig. Så hellere forblive single... Ville ikke kunne acceptere at min partner havde sex med andre end mig, nej....
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9242

Indlægaf Fru Sunshine » 27. jan 2016, 16:44

Hurrze skrev:
Fru Sunshine skrev:
Hurrze skrev:Besøg ved gynækolog er jo heller ikke sex. Uanset om det er mod ens vilje er voldtægt jo stadig sex.... Bare sex man ikke har lyst til....

Hm. Så hvis et par har en aftale om, at de gerne må knalde med andre, så er det utroskab?

Igen: nej. Bare nej.

I mine øjne ville sex altid være utroskab i forhold til mig ja. At aftale at have sex med andre ville aldrig være en mulighed for mig. Så hellere forblive single... Ville ikke kunne acceptere at min partner havde sex med andre end mig, nej....

Men det handler jo om begreber. Og det er ikke utroskab, når nogle mennesker har en aftale om noget andet, end du ville leve med .
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Hurrze

Indlægaf Hurrze » 27. jan 2016, 16:51

Nu handler tråden jo om hvor det vil være ok fot mig.... Hvordan andre vælger at se på utroskab er jo deres valg og hvis de har aftalt det er det jo ikke utroskab i deres øjne, hvilket jo er det vigtigste for dem. I mine øjne ville det stadig være utroskab ja, men hvis jeg ikke er indblandet på nogen måde, er det jo lige meget med min mening om hvad det par gør... Siger som sagt at jeg ville acceptere det, fordi jeg har mødt nogen der ikke accepterede at deres partner blev voldtaget, men bebrejdede partneren... Jeg siger derfor jeg ikkr ville bebrejde min partner.... Men kan se at vi er uenige, hvilket også er helt fint jo... Jeg har min mening, du har din... Vi har lige meget ret til at have hver vores mening, og tror ikke vi bliver enig :) god aften til dig
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5924

Indlægaf Dikus » 27. jan 2016, 20:48

Jeg synes virkeligt ikke, voldtægt er sex. Det er voldtægt. Et overgreb. Opfatter du det som sex efter en voldtægt, så håber jeg inderligt, du stadig arbejder med at bearbejde oplevelsen.

Som sagt er en tur ved gynækologen altså heller ikke sex, selvom han har fingrene oppe i en. Ej heller var det sex, da jeg gik til genoptræning efter underlivsoperation og fyssen brugte dildoer af stigende tykkelse på mig.
3
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 427
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6078

Indlægaf LadyFox » 27. jan 2016, 21:05

Troskab handler om at være loyal og pålidelig, utroskab handler så om illoyal og upålidelig adfærd. Som voldtægtsoffer er ens handlinger ikke illoyale eller upålidelige, man er i en ufrivillig uønsket situation man ikke selv er herre over - at blive voldtaget er jo ikke engang en handling man laver.
At kæde voldtægt og utroskab sammen synes jeg lidt man gør voldtægtsofferet medskyldig i voldtægten - altså ellers ville det jo ikke en upålidelig/illoyal handling.
6
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Hurrze

Indlægaf Hurrze » 27. jan 2016, 21:57

Ladyfox: ser ikke utroskab som en illoyal holdning nej... Og giver bestemt ikke offeret nogen medskyld, da det ville også give mig medskyld da jeg selv blev voldtaget... Som sagt så misforstår folk lige nu hvad jeg mener... Det virker som om jeg ikke har ret til at have min mening, og at jeg har en anden mening end andre er det forkert. Fint i mener min mening er forker, men ikke fint når der menes at min mening er forkert, fordi den er anderledes end andres.... Føler mig utrolig meget angrebet af folk pt....
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 27. jan 2016, 22:01

Men hurzze det er jo fordi, ordet utroskab er defineret ved det, som Ladyfox skriver. Det kan du slå op i en betydningsordbog.
Jeg er personligt ikke ude efter at angribe, men jeg vil frygtelig gerne have dig til at forstå, hvorfor man ikke kan sidestille voldtægt og utroskab.
Det er ikke et spørgsmål om holdninger eller at man ikke kan acceptere anderledes holdninger, men simpelthen at du tager fejl omkring betydningen af ordet "utroskab".
3
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10339

Indlægaf icelady » 27. jan 2016, 22:22

Hurrze skrev:Ladyfox: ser ikke utroskab som en illoyal holdning nej... Og giver bestemt ikke offeret nogen medskyld, da det ville også give mig medskyld da jeg selv blev voldtaget... Som sagt så misforstår folk lige nu hvad jeg mener... Det virker som om jeg ikke har ret til at have min mening, og at jeg har en anden mening end andre er det forkert. Fint i mener min mening er forker, men ikke fint når der menes at min mening er forkert, fordi den er anderledes end andres.... Føler mig utrolig meget angrebet af folk pt....

Jeg kan godt forstå du føler dig angrebet, men folk spørger fordi de er forundret. :)

Jeg kan til dels godt forstå din pointe; at ens partner kan opfatte det som utroskab, hvis man bliver voldtaget. (sådan forstår jeg dine indlæg, så hvis jeg er helt forkert på, beklager jeg,)

Jeg tror folk prøver at forklare, at for dem (og mig) kan en voldtægt aldrig nogensinde være utroskab: hvis ens partner så mener man har været det og/eller dropper en pga man er blevet voldtaget, så er det altså partneren der har en forskruet tankegang.
8
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Hurrze

Indlægaf Hurrze » 27. jan 2016, 22:47

icelady skrev:
Hurrze skrev:Ladyfox: ser ikke utroskab som en illoyal holdning nej... Og giver bestemt ikke offeret nogen medskyld, da det ville også give mig medskyld da jeg selv blev voldtaget... Som sagt så misforstår folk lige nu hvad jeg mener... Det virker som om jeg ikke har ret til at have min mening, og at jeg har en anden mening end andre er det forkert. Fint i mener min mening er forker, men ikke fint når der menes at min mening er forkert, fordi den er anderledes end andres.... Føler mig utrolig meget angrebet af folk pt....

Jeg kan godt forstå du føler dig angrebet, men folk spørger fordi de er forundret. :)

Jeg kan til dels godt forstå din pointe; at ens partner kan opfatte det som utroskab, hvis man bliver voldtaget. (sådan forstår jeg dine indlæg, så hvis jeg er helt forkert på, beklager jeg,)

Jeg tror folk prøver at forklare, at for dem (og mig) kan en voldtægt aldrig nogensinde være utroskab: hvis ens partner så mener man har været det og/eller dropper en pga man er blevet voldtaget, så er det altså partneren der har en forskruet tankegang.

Du har fuldstændig ret i forhold til min pointe... :)
1
Sjg
Kort karma: 11
Likede indlæg: 227

Indlægaf Sjg » 27. jan 2016, 23:03

Fru Sunshine skrev:Men hurzze det er jo fordi, ordet utroskab er defineret ved det, som Ladyfox skriver. Det kan du slå op i en betydningsordbog.
Jeg er personligt ikke ude efter at angribe, men jeg vil frygtelig gerne have dig til at forstå, hvorfor man ikke kan sidestille voldtægt og utroskab.
Det er ikke et spørgsmål om holdninger eller at man ikke kan acceptere anderledes holdninger, men simpelthen at du tager fejl omkring betydningen af ordet "utroskab".

Den primære definition af ordet "utro" er altså "som har et seksuelt forhold til en eller flere andre end den faste partner", ligesom ordet "utroskab" (udelukkende) defineres som "det at være sin faste partner seksuelt utro".

Ordbogen angiver altså udtrykkeligt, at illoyalitet ikke er en forudsætning for (en korrekt) anvendelse af ordet "utroskab" - hertil kræves alene et seksuelt forhold.

Jeg mener ikke selv, at voldtægt kan/bør sidestilles med utroskab, men sprogligt har Hurrze altså ret i, at sex med en eller flere andre end den faste partner kan anses for omfattet af utroskabsbegrebet - også selvom partneren har givet sit samtykke.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 27. jan 2016, 23:08

Sjg skrev:
Fru Sunshine skrev:Men hurzze det er jo fordi, ordet utroskab er defineret ved det, som Ladyfox skriver. Det kan du slå op i en betydningsordbog.

Den primære definition af ordet "utro" er altså "som har et seksuelt forhold til en eller flere andre end den faste partner", ligesom ordet "utroskab" (udelukkende) defineres som "det at være sin faste partner seksuelt utro".

Ordbogen angiver altså udtrykkeligt, at illoyalitet ikke er en forudsætning for (en korrekt) anvendelse af ordet "utroskab" - hertil kræves alene et seksuelt forhold.

Jeg mener ikke selv, at voldtægt kan/bør sidestilles med utroskab, men sprogligt har Hurrze altså ret i, at sex med en eller flere andre end den faste partner kan anses for omfattet af utroskabsbegrebet - også selvom partneren har givet sit samtykke.

Tjek lige 2. definition.
"som svigter nogen eller noget; som bryder med en etableret praksis"

Altså illoyalitet.
1
Sjg
Kort karma: 11
Likede indlæg: 227

Indlægaf Sjg » 27. jan 2016, 23:11

Fru Sunshine skrev:
Sjg skrev:

Tjek lige 2. definition.
"som svigter nogen eller noget; som bryder med en etableret praksis"

Altså illoyalitet.

Ja? Som jeg skrev: "den primære definition".

Det ændrer sådan set ikke på, at Hurrzes definition også er korrekt.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 680
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5924

Indlægaf Dikus » 27. jan 2016, 23:54

Og definer så lige et (seksuelt)forhold og forklar mig, hvordan en voldtægt kan være det?

Uden også at fortælle mig, jeg har haft et lesbisk forhold med hospitalets fysioterapeut.
0
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 94
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 1055

Indlægaf Tanten » 28. jan 2016, 00:19

Hvis ens partner mener, man har været utro, hvis man er udsat for et overgreb, så begår h*n dobbelt overgreb mod sin kæreste.

Det kan af rigtig mange årsager være svært at komme videre i et parforhold, hvor den ene har været udsat for voldtægt - men hvis man har den holdning, at partneren har været utro ved at have været offer for et seksuelt overgreb, så er man ikke meget bedre end gerningsmanden.

Og jo, den slags partnere findes desværre. En meget nær veninde var ude for, at hendes partner bebrejdede hende, at hun havde været udsat for voldtægt.
7
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 427
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6078

Indlægaf LadyFox » 28. jan 2016, 06:34

Sjg skrev:

Så utroskab er ikke det modsatte af troskab?
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.

Tilbage til "Forhold og sex"