Halvdelen af danske unge kender ikke forskel på basale grøntsager, gør du?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3283

Re: Halvdelen af danske unge kender ikke forskel på basale grøntsager, gør du?

Indlægaf Lathyrus » 2. dec 2019, 20:20

13/14 - kan ikke se forskel på persillerod og pastinak
0
Brugeravatar
JumboJette
Kort karma: 146
Likede indlæg: 1453

Indlægaf JumboJette » 2. dec 2019, 22:53

14/14 yeehaaw! :-D

Bønner, linser, rodfrugter og kål kan jeg. Men vi skulle til gengæld ikke langt ind i noget med krydderurter, før jeg ville give fortabt. Oregano, basilikum, persille, dild og purløg, tjek - resten: :genert:
0
Er du cykelrytter eller liderkarl?
Brugeravatar
JumboJette
Kort karma: 146
Likede indlæg: 1453

Indlægaf JumboJette » 2. dec 2019, 22:55

landsbytossen skrev:
Lykke skrev:
landsbytossen skrev:Hvad værre er, at nogle kassemedarbejdere skal spørge kunderne om, hvilken grøntsag eller frugt det er.

Hvorfor er det det værst?

De skal da vide, hvad de sælger og ikke spørge kunderne for at slå varen ind på kasseapparatet.

Prøv at bilde dem noget vrøvl ind næste gang, så. Få lidt spænding i hverdagen! :D
1
Er du cykelrytter eller liderkarl?
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 570
Likede indlæg: 13565

Indlægaf Flora » 2. dec 2019, 23:05

JumboJette skrev:
landsbytossen skrev:
Lykke skrev:
landsbytossen skrev:Hvad værre er, at nogle kassemedarbejdere skal spørge kunderne om, hvilken grøntsag eller frugt det er.

De skal da vide, hvad de sælger og ikke spørge kunderne for at slå varen ind på kasseapparatet.

Prøv at bilde dem noget vrøvl ind næste gang, så. Få lidt spænding i hverdagen! :D

Så skal man bare huske at sige noget, der er billigere end det, det faktisk er :D
2
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 332
Likede indlæg: 7055

Indlægaf hotlips » 3. dec 2019, 06:16

Jeg kender flere end de fleste, fordi vi selv dyrker en del og vi har næsten altid en eller anden ny grøntsag, hvis jeg kan finde plads så har vi en eller to af den slags hvert år.

Jeg ved ikke om jeg synes dem i testen er så nødvendige at kende 88 slags bælgfrugter hvoraf de fleste ikke er nogen der normalt dyrkes eller bruges i Danmark.

Jeg synes ikke det har en værdi i sig selv at kende navnene, og iøvrigt ud fra nogle ikke særligt imponerende billeder, det kan jo være ligemeget hvis man ikke spiser dem alligevel.. Så er det da bedre at nøjes med fem hvis man så rent faktisk godt kan lide dem.

Det er klart min erfaring at der ofte er en grund til at nogle af de der gamle grøntsager ikke længere bruges så meget, jeg hader selv knoldselleri, pastinak kan jeg spise hvis der ikke er for meget i, men det smager bare bittert i min mund og de fleste sorter der dyrkes idag er mere sødlige end deres fætre var i 1800 tallet og hvis man får for travlt med at få folk til at spise det så er det de bare dropper det helt.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 81
Likede indlæg: 2248

Indlægaf Stars » 3. dec 2019, 06:38

Lykke skrev:
landsbytossen skrev:
Lykke skrev:

Det ville jeg nu ikke forvente.

Jeg ville heller ikke forvente det af kassemedarbejderen i et supermarked. Det er ofte 17-årige ... man får, hvad man betaler for.
Jeg ville forvente det af lederen af grøntafdelingen og af grønthandleren.
2
:kryds: :kryds: Måske-alligevel-EKS :kryds: :kryds: -svigersøn sælges billigt som boksebold / lolitadukke.
Lykke
Kort karma: 179
Likede indlæg: 4484

Indlægaf Lykke » 3. dec 2019, 06:50

Stars skrev:
Lykke skrev:
landsbytossen skrev:
Lykke skrev:

Det ville jeg nu ikke forvente.

Jeg ville heller ikke forvente det af kassemedarbejderen i et supermarked. Det er ofte 17-årige ... man får, hvad man betaler for.
Jeg ville forvente det af lederen af grøntafdelingen og af grønthandleren.

Præcis!
Og så vil jeg hellere hjælpe den person bag kassen, som ofte er presset, og helt sikkert skal høre på alt muligt skrammel i løbet af en dag. Så kan jeg faktisk godt lige overkomme at hjælpe med den korrekte frugt eller grøntsag.
3
Hewlett
Kort karma: 47
Likede indlæg: 2012

Indlægaf Hewlett » 3. dec 2019, 07:30

Men hver gang den unge kassemedarbejder spørger kunden "Hvad er det her?" og kunden svarer "*indsæt grøntsag*" har den unge medarbejder jo fået udvidet sin horrisont og kan formentligt huske det til næste gang.

Nogle gange opfører vi voksne os som om, at det er dybt unormalt ikke at vide alt når man er ung :stoned:

Jeg kunne da også kun de mest basic grøntsager da jeg var yngre og der var en del i testen jeg svarede forkert på. Vi lærer noget nyt hver dag.
4
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 245
Likede indlæg: 5090

Indlægaf BlueBunny » 3. dec 2019, 07:31

Jeg synes de har zoomet ind og beskåret, som om det er hensigten at man skal svare forkert.
Jeg synes ikke hestebønner og et par af de andre hører til blandt de mest basale grøntsager. Men kunne gættes på udelukkelse.
Tror jeg havde 4-5 forkerte men kørte lidt for hurtigt igennem, så jeg så det ikke lige. Jeg kan normalt sagtens kende de forskellige “basale” grøntsager.
0
Mocca
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1033

Indlægaf Mocca » 3. dec 2019, 14:59

Jeg havde 14 ud af 14, men tænker nu heller ikke, at det er basisgrøntsager. Umiddelbart kan jeg komme i tanke om 6-8 grøntsager, jeg bruger hver eneste uge, som ikke var med i testen...
0
Mocca
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1033

Indlægaf Mocca » 3. dec 2019, 15:01

Wizzze skrev:
zembra1986 skrev:11/14

Jeg spiser varieret grønt hver dag og synes jeg har et rimelig stort kendskab til dem, men har aldrig i mit liv hørt om en skorzonerrod :gruble: Jordskokkerne i testen, synes jeg lignede ingefær meget mere. Der er nu nogle stykker i den test, som absolut ikke går under basale grøntsager i min verden. Basale grøntsager for mig er agurk, iceberg salat, gulerødder og sådan.

De kaldes også nogen gange for vinterasparges, men er nok ikke så brugt mere nu vi kan få asparges året rundt. kog og skræl, så ligner de hvide asparges, og smager også lidt der hen ad, server til kød/vildt eller brug i supper.

Min mor kaldte dem for 'fattigmands-asparges' :D De smager godt, men er lidt bøvlede at arbejde med.
0
MissB
Kort karma: 41
Likede indlæg: 577

Indlægaf MissB » 3. dec 2019, 20:42

Jeg blev overrasket forleden i supermarkedet, hvor den unge ekspedient slog blomkål ind som broccoli. Har også prøvet at forårsløg blev slået ind som porrer!
1
Brugeravatar
Ally
Kort karma: 537
Likede indlæg: 4720

Indlægaf Ally » 4. dec 2019, 20:07

13 ud af 14, men pastinak og persillerod kunne jeg ikke kende forskel på.
0
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
Skvatman
Kort karma: 7
Likede indlæg: 164

Indlægaf Skvatman » 5. dec 2019, 00:08

14/14,
Havde dog mine tvivl ved pastinak / persillerod. Normalt kan jeg sagtens kende forskel, men billedet viste ikke netop det kendetegn, jeg normalt kender dem på. Nemlig toppen. Spids top = persillerod mens pastinakken har en lille fordybning ved toppen.
0
kartoffelpizza
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2127

Indlægaf kartoffelpizza » 5. dec 2019, 02:21

Debra1 skrev:Jeg fik 13 ud af 14. Jeg kan simpelthen ikke kende forskel på pastinak og persillerod.

Samme. Og jeg spiser dem endda ofte
0

Tilbage til "Mad og drikke"