Indslusningsløn ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 6814

Indslusningsløn ?

Indlægaf Wizzze » 13. jan 2016, 07:35

Der bliver snakket meget indslusningsløn i disse dage, både for og imod.

Hvad mener du, vil det være smart at sænke timelønnen til 70kr. for indvandrere og andre der har svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet?
Vil det bringe flere i job, eller vil nuværende job bare forsvinde til fordel for flere af de "billige" job ?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 6814

Re: Indslusningsløn ?

Indlægaf Wizzze » 13. jan 2016, 09:11

Jeg er meget splittet. Der er ingen tvivl om at der er mange som ikke er en fuld timeløn værd. Vi må bare erkende at vi har skruet effektiviteten på det danske arbejdsmarked op på et niveau hvor ikke alle kan følge med. Og at forvente at nytilkomne med en hel anden kultur, også arbejdsmarkedsmæssigt, og en sprogbarriere tilmed, bare lige kan gå ind på arbejdsmarkedet til fuld løn er nok utopi. Vi kan jo se hvor mange, der ikke har en sprogbarriere, der også har problemer med at komme ind på arbejdsmarkedet.
Men er løsningen så at få dem ind ved at gøre dem billigere? :gruble: altså A og B medarbejdere, det tror jeg er problematisk, hvordan går man så fra B til A medarbejder, er det når man bliver hurtigere/bedre til sit arbejde, er det når man taler bedre dansk? Vil en arbejdsgiver ikke bare skifte B medarbejderen ud med en anden B medarbejder når der skal betales A-løn? Og hvordan forhindrer man at A-medarbejdere bliver erstattet eller presset i løn af B-medarbejderne?
Den er svær og jeg ser ikke nogen åbenlys vej eller løsning :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Indlægaf Precaseptica » 13. jan 2016, 09:42

Det har vi vel egentlig allerede svaret på, tænker jeg.

Alle de professionelle og dygtige butiksmedarbejdere er byttet ud med teenagere, der er billige og uduelige. Så arbejdsgivere ville vel tage imod sådan et forslag med kyshånd, fordi det undergraver grundlaget for stabil løn som professionelle danskere gider være med på. Jeg vil egentlig gå så langt som til at sige at det er en kende naivt, hvis man forestiller sig at en sådan ændring ikke vil gå udover den almindelige lønnede stilling.

Effektivt er det en reduktion af mindstelønnen for alle der er i nærheden af den.
3
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3953

Indlægaf Angelina » 13. jan 2016, 09:55

Wizzze skrev:Jeg er meget splittet. Der er ingen tvivl om at der er mange som ikke er en fuld timeløn værd. Vi må bare erkende at vi har skruet effektiviteten på det danske arbejdsmarked op på et niveau hvor ikke alle kan følge med. Og at forvente at nytilkomne med en hel anden kultur, også arbejdsmarkedsmæssigt, og en sprogbarriere tilmed, bare lige kan gå ind på arbejdsmarkedet til fuld løn er nok utopi. Vi kan jo se hvor mange, der ikke har en sprogbarriere, der også har problemer med at komme ind på arbejdsmarkedet.
Men er løsningen så at få dem ind ved at gøre dem billigere? :gruble: altså A og B medarbejdere, det tror jeg er problematisk, hvordan går man så fra B til A medarbejder, er det når man bliver hurtigere/bedre til sit arbejde, er det når man taler bedre dansk? Vil en arbejdsgiver ikke bare skifte B medarbejderen ud med en anden B medarbejder når der skal betales A-løn? Og hvordan forhindrer man at A-medarbejdere bliver erstattet eller presset i løn af B-medarbejderne?
Den er svær og jeg ser ikke nogen åbenlys vej eller løsning :gruble:

Jeg har haft flere langtidsledige igennem årene (alle sammen pæredanske i øvrigt) og må erkende jeg godt kan forstå de ikke kan få et job, for fælles var ineffektive, langsomme, ude af stand til at tage initiativ, kort og godt "helt uden drive" ... og som tingene er skruet sammen i dag ville ingen af dem nogensinde få job her - for jeg ville ikke betale så meget for så lidt ... og derfor tror jeg mange af de langtidsledige forbliver langtidsledige, de har ikke det der skal til for at være på arbejdsmarkedet.

Og så kan vi jo så diskutere om de skal forblive arbejdsløse - eller om der skal findes en anden løsning - f.eks noget med lavere løn. Jobs der kræver mindre - men også betaler mindre. For jeg mener da sagtens vi kunne finde de stillinger, bare ikke til den løn der kræves i DK ...
3
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2115

Indlægaf eks-Maupassant » 13. jan 2016, 11:02

Det ligner ikke man overhovedet har tænkt på at østeuropæerne gerne til tage de jobs til 70 kr/timen og de stadig er bedre arbejdskraft. Hvis man ikke tænker med at der findes 80 millioner mennesker med gode kvalifikationer, adgang til vores arbejdsmarked samt er villige til at arbejde for meget lave lønninger, så kan man lige så godt lade være.

For at en indslusningsløn skal virke, skal den jo så langt ned at østeuropæerne slet ikke blander sig i konkurrencen om de jobs. Så den skal nok snarere ligge et sted mellem 20 - 50 kr/timen?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"