Mode i flertal.

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3437

Re: Mode i flertal.

Indlægaf dgd2007 » 13. jan 2016, 17:38

polavyk skrev:Har i hørt/set brugen af mode i flertal?

Hæ-hæ ... ja, men jeg har faktisk et par gange ladet være med at skrive det, fordi jeg var bange for at det kunne misforstås som noget med mor (i gammel stavemåde). Men ja, man kan da udmærket sige "de nye moder inden for ..." Eller "moderne skifter" ... men den form kan selvfølgelig også misforstås ("det er moderne, at ...")
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3437

Re: Mode i flertal.

Indlægaf dgd2007 » 14. jan 2016, 02:31

polavyk skrev:I de eksempler du bruger, ville jeg bruge ental. Moden skifter. Den nye mode indenfor hvad ved jeg....

Jo, det kan man også godt.

Men jeg synes da også, det kan give mening at bruge det i flertal, bl.a. fordi der har været forskellige moder gennem tiderne. Men der er vist typisk og forskellige moder på samme tid. Jeg ved ikke lige, hvad der er nu, men fx da jeg var teenager, var de mindst tre forskellige moder: den hippie-agtige med løse gevandter og langt hår, den intellektuelle med islandsk sweater og merskumspibe og den diskotekstagtige med blonder og flæser.
Så der havde du i hvert fald forskellige moder på samme tid. Det kan man vist ikke sige i ental.
0

Tilbage til "Sprog"