Hvordan passer man bedst på sig selv ovenpå en (psykisk) hård periode

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
StripesAddict
Indlæg: 609
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 67
Likede indlæg: 568

Re: Hvordan passer man bedst på sig selv ovenpå en (psykisk) hård periode

Indlægaf StripesAddict » 16. jan 2016, 19:08

Dikus skrev:Jeg er stor tilhænger af at give sig selv fri.

Det betyder også... Ingen kalenderalarmer.

Og hvad er sp vigtigt, så de skal på en liste? Kan det ikke vente et par uger eller overdrages til din kæreste?


Jeg tror du har ret, kalenderalarmerne skal væk.

Jeg tror DSC forklarer det andet ret godt.

Derudover skal jeg jo stadig på arbejde og til eksamen, og der har været nogle praktiske ting - f.eks. at kontakte lægen, bestille psykologtid (hvilket jeg glemte hver dag i en uge), kontakt til administrationen på mit udd. sted ifm. eksamen. - altså ting der ikke kan vente. De kunne nok godt overdrages til min kæreste, men jeg har følt at jeg godt har kunnet overskue at gøre det - ellers havde han taget over, det aftalte vi allerede i juleferien.
0
StripesAddict
Indlæg: 609
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 67
Likede indlæg: 568

Re: Hvordan passer man bedst på sig selv ovenpå en (psykisk) hård periode

Indlægaf StripesAddict » 16. jan 2016, 19:13

Craver skrev:Jeg står i samme situation som dig, og jeg kan ikke andet end sende dig et virtuelt kram :kram:
Jeg fik en henvisning til en psykolog her i begyndelsen af december og bare efter 4 timer, kan jeg begynde at forstå min grådlabilitet, mit manglende overskud overfor andre og apati. Det er skidesvært, men jeg har allerede så meget glæde af det.

Hvad angår det med at passe på dig selv - så giv dig lidt credit. Acceptér at det er svært pt, og gør noget godt for dig selv. Se din yndlingsfilm med yndlingssnack til, gå en tur til dit yndlingssted, læs din yndlingsbog, hold hjemmespa - noget, der gør dig glad og afslappet :) min psykolog gav mig det som opgave, altså at forkæle mig selv - jeg har mange dage, hvor jeg bare er apatisk og ikke får lavet en fløjtende fis, hvilket bare giver endnu mere dårlig samvittighed. Ved selvforkælelsen giver jeg mig egentlig selv ro til at være i apatien og derved en accept af, hvordan jeg har det. Det er lidt fjollet, men jeg undgår derved at dunke mig selv i hovedet over alle de ting, jeg ikke gør.


Hvor er jeg altså ked af, at du heller ikke har det godt :kram:

Det lyder meget, som den måde jeg har det på. Jeg får heller ikke gjort noget, og får så dårlig samvittighed over det. Når jeg rent faktisk formår at hygge mig eller gøre noget godt for mig selv, så går det bedre.

Tak for dine råd, det lyder meget som det, der umiddelbart føles som om det virker, så det er rart at høre fra andre at det ikke bare er indbildning - specielt når din psykolog også har "ordineret" det.

Derudover har jeg prøvet at læse diverse gode råd på nettet og hørte også en podcast med en psykolog der har speciale i stress - der anbefaler hun også at man laver ting, man nyder, og at "virkelighedsflugt" i form af f.eks. tv er godt, fordi kroppen så kan slappe af og komme sig, modsat hvis man forholder sig til virkeligheden og de bekymringer man har. Jeg ved ikke om der er noget i det, men jeg synes umiddelbart det gav mening for mig, så måske du kan bruge det :kys:
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Indlæg: 4655
Tilmeldt: 10. aug 2015, 20:39
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Re: Hvordan passer man bedst på sig selv ovenpå en (psykisk) hård periode

Indlægaf Dikus » 16. jan 2016, 19:43

StripesAddict skrev:
Dikus skrev:Jeg er stor tilhænger af at give sig selv fri.

Det betyder også... Ingen kalenderalarmer.

Og hvad er sp vigtigt, så de skal på en liste? Kan det ikke vente et par uger eller overdrages til din kæreste?


Jeg tror du har ret, kalenderalarmerne skal væk.

Jeg tror DSC forklarer det andet ret godt.

Derudover skal jeg jo stadig på arbejde og til eksamen, og der har været nogle praktiske ting - f.eks. at kontakte lægen, bestille psykologtid (hvilket jeg glemte hver dag i en uge), kontakt til administrationen på mit udd. sted ifm. eksamen. - altså ting der ikke kan vente. De kunne nok godt overdrages til min kæreste, men jeg har følt at jeg godt har kunnet overskue at gøre det - ellers havde han taget over, det aftalte vi allerede i juleferien.


Det er præcis den slags ting, jeg mener, din kæreste skal tage over. Eller i hvert fald være den, der tager ansvaret og leger "kalenderalarm".

Så er der større chance for, det rent faktisk bliver gjort mandag i stedet for at stresse dig hele ugen. Og ved at overlade ansvaret til ham, kan du NU smide det ud af hovedet og give dig selv fri.

Jeg ville overveje en sygemelding fra mit arbejde i næste uge, hvis jeg var dig. Så du får en uge HELT med ro. Og så ikke lave nogle aftaler, heller ikke "afslappende" aftaler med familien. Men simpelthen behandle dig selv som om du havde fået 40 i feber og kastede op konstant. Så kunne ting også godt vente en uge.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Indlæg: 4655
Tilmeldt: 10. aug 2015, 20:39
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Re: Hvordan passer man bedst på sig selv ovenpå en (psykisk) hård periode

Indlægaf Dikus » 16. jan 2016, 19:48

Jeg har i øvrigt selv været, hvor du er for mange, mange år siden. FØR jeg begyndte med stressende arbejde, men "bare" var studerende. Det løste sig, da jeg lærte at sige "Nej" til ting - også selvom jeg syntes, jeg burde.

Jeg bruger stadig kalenderen og alarmer slavisk. Er det ikke i kalenderen, eksisterer det ikke. Og det eksisterer først, når jeg kigger på kalenderen. Lige nu har jeg BUNKER af arbejde, jeg BURDE lave. Og en sur chef, fordi noget af det er forsinket. Men det eksisterer ikke, fordi det er lørdag og jeg holder fri. Bare ærgerligt.

Så... Du kan glæde dig til at komme ud på den anden side med nogle redskaber, der bliver guld værd i arbejdslivet, hvis du skal overleve i en stresset hverdag :) Det er ikke bar skidt alt sammen!

Hvis jeg f.eks. overlader ansvaret omkring x til en, så noterer jeg det i min kalender den dag, der er deadline for, h*n har gjort det. Og så følger jeg op der. Og tænker ikke på det i mellemtiden.

Måske du kunne gøre det samme med de ting, du overlader til din kæreste at "få dig til": Skrive dem ned i kalenderen til om en uge - for så ved du, at hvis han "svigter", så skal du nok følge op på det. Men ind til da, så er det ok at lade forsvinde fra din bevidsthed.
2
StripesAddict
Indlæg: 609
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 67
Likede indlæg: 568

Re: Hvordan passer man bedst på sig selv ovenpå en (psykisk) hård periode

Indlægaf StripesAddict » 17. jan 2016, 09:39

@Dikus: det er en god idé - det vil jeg lige få snakket med ham om :)

og tak for opmuntringen - jeg vælger også at se det sådan at der må være en "mening" med galskaben. Dine "redskaber" lyder i øvrigt rigtig gode.
0
Karkluden
Indlæg: 1704
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Re: Hvordan passer man bedst på sig selv ovenpå en (psykisk) hård periode

Indlægaf Karkluden » 17. jan 2016, 23:35

Jeg havde stress i efteråret 2014. The kind hvor man tager 15 kg på, er to minutter fra en tvangssygemelding og indlæggelse på psyk og alt sejlede. Og det ligner så ikke lige mig.

Det der hjalp var:
- at acceptere, at noget måtte sejle. Det betyder bl.a. at det har taget lang lang tid at arbejde mig op til at tabe de kg igen ved at begynde på motion, gode hovedmåltider og bedre søvn, og så her fra 1. februar 2016 begynder jeg så at sætte decideret direkte ind på kosten. Det betyder også, at jeg afsluttede min bachelor med et 7-tal, for jeg orkede ikke at få stress igen oveni jobstart, 14 dage på dagpenge osv.

- at dyrke yoga og hård styrketræning. Ikke da det var helt akut som dit er nu, der skal kroppen have RO. Måske yoga, en rolig gåtur etc, men ellers ro. Men så snart det lysner lidt, kan jeg virkelig anbefale de to typer træning.

- Søvnhormon hver eneste aften. Nu har jeg også søvnproblemer, men selv min mor der ikke har deciderede søvnproblemer, havde glæde af det under sin stress.

- Fuldkommen ro. Ingen kalenderalarmer etc. Det går ikke.

- Minimer stimuli. Lyd, lys, skræmmende ting etc.

Jeg er ked af, at du skal igennem en svær periode :ae:
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Livets forhold"