Bruger du mange penge på din bolig?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
KinderBueno
Kort karma: 124
Likede indlæg: 1065

Re: Bruger du mange penge på din bolig?

Indlægaf KinderBueno » 15. jan 2016, 21:47

Vi bor dyrt til leje i en lille Aarhus-lejlighed. Vi bruger bestemt ikke mange penge på indretning, men har alligevel formået at gøre det hyggeligt og funktionelt. Når vi engang køber lejlighed eller hus, kommer vi (eller, jeg) til at prioritere, at der er hyggeligt at være, og det kommer nok temmelig sikkert til at indbefatte nogle flere møbler, skabe og ting til væggene.

Derudover har vi snakket om, at vi vil sætte os så relativt billigt, at der bliver plads til en større rejse hvert andet år.
0
hej hest, hestehest
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3258

Indlægaf DD_81 » 15. jan 2016, 22:15

tja, vi bruger vel, alt i alt, incl realkredit, banklån, ejendomsskat og forsikring ca. 10.000 kr/mdr på at bo. (heraf er 5500 ren afdrag på gælden)
Det synes jeg er ganske rimeligt for 220 kvm :) - en provinsby ca. 1 times transport fra København.
I året 2015 har vi poster ca. 100.000 knapper i forbedringer, det har været nye vinduer, 2 x facadedøre, hulmursisolering, efterisolering af skunke og gavl. Så alt i alt også nogle investeringer, der ud over almindelig vedligehold, også medvirker besparelser på energi-udgiften)
Vi regner med at der fortsat skal bruges 50.000 kr til projektet førend det er helt færdig.
Prisen på huset afspejlede en del af det vedligehold der skulle gennemføres.

Dertil så står badeværelser, renovering af entre + udskiftning af trappe til 1. sal på vores ønskeseddel.
Og en oppudsning af ydermurene. - kommer tid kommer råd ;)

Indretningsmæssigt der er vi ikke "big spenders"
Vi køber gerne billigt og brugt. Generelt kyler vi ikke en masse penge efter møbler, "nips" og brugsgenstande, - vi har 4 drengebørn der lever her, og det sætter sit præg på hvordan tingene bruges. Så vil jeg hellere trække på skuldrene og sige pyt, fremfor at vogte over hver en bevægelse ;)
Derfor har jeg heller ikke travlt med at skifte sofaen ud, selvom den da er lidt træt at se på ;)

Kunst ejer vi ikke noget af, der er da kommer lidt "mode-doddles" op på væggen, men det er vist det.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2330

Indlægaf Studsgaard » 15. jan 2016, 22:24

Vi bor i et ældre hus, med el varme og brændeovn. Men ved at bruge brændeovnen bruger vi ikke så meget på el-varme. Og jeg elsker brændeovnen.
Vi har lige udskiftet alle vinduer og døre samt efterisoleret rundt om dem. Så vi regner med at spare på varmeudgifterne nu.
Angående indretning så er vi meget praktiske. Vi går ikke efter dessigner-møbler men hvad vi syntes er pænt og praktisk.
0
Brugeravatar
BlindfullyCool
Kort karma: 41
Likede indlæg: 254

Indlægaf BlindfullyCool » 15. jan 2016, 22:48

Vi er heldige at sidde i en relativt billig andel på 76 m2, som vi købte i 2011. Inklusive andelslån og faste boligudgifter sidder vi for omkring 8500, hvilket, mens vi var studerende, udgjorde næsten halvdelen af vores udbetalte ydelser. Nu hvor jeg er i arbejde og manden snart ligeså begynder det at ligne noget og vi vil i den ligning ikke have store udgifter til bolig. Dog varer det ikke længe, før vi skal have skiftet gulve og have nyt køkken, så det er jo lidt af en udskrivning.
0
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 16. jan 2016, 07:05

selve vores bolig synes jeg er ret dyr. Til gengæld bor vi helt fantastisk.

Vi har efterhånden brugt en del penge på møbler og inventar, men det er så også købt løbende over en del år. Jeg er meget stikker I Min boligsmag, så jeg er på ingen måde tilbøjelig til at skifte ud i tAkt med nye boligtrends. Jeg er derfor heller ikke bange for at købe dyrt, for jeg ved at jeg beholder tingene til de er slidt ned.

Til gengæld kan det tage lang tid at finde det rigtige fordi jeg 100% ved hvad jeg leder efter.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 613
Likede indlæg: 3426

Indlægaf FruDulle » 16. jan 2016, 07:17

Vi bor for tiden i vore sommerhus som vi købte i påsken, kontant og til en rigtig god pris. Vi har en vild elregning, men ellers alt normalt.

Vi har brugt en del på møbler og indretning selvføligelig, men jeg er en stjerne til at købe til gode priser ;)

Vi skal dog både bygge til så vi får 3 ekstra værelser og en entre/gang og så skal stue og køkken laves om og åbnes.og nye gulve og lofter. Det bliver nok 250.000 for det hele.
0
Whatever
Brugeravatar
FrøkenM
Kort karma: 133
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 1103

Indlægaf FrøkenM » 16. jan 2016, 08:15

Jeg sidder for 3650 i en helt ny studiebolig med vaskemaskine og opvaskemaskine. I huslejen er der internet samt aconto vand og varme. Derudover er der el som er mellem 500-700 hver tredje måned. Får ca. 500 i boligsikring. Jeg synes det er en meget rimelig husleje for nybyggeri rimelig centralt i Aalborg :)

Ift. Indretning er der da på det sidste års tid brugt en del penge på især nips og porcelæn da jeg er en sucker for RC, men har været heldig at få meget af det i gave :)

Min bolig er en god blanding af mærkevarer og Ikea og genbrug fra teenageværelserne. Den er hyggelig og funktionel og jeg elsker min lille hule :lun:
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 40
Likede indlæg: 750

Indlægaf BlueBunny » 16. jan 2016, 08:39

Alting er jo relativt.
I forhold til egne indtægter (som er i den høje ende) så bruget vi en del.
Det er fordi vi har lavet en totalrenovering som vi har taget lån til, og det ønsker vi at betale hurtigt af.
Selvom vi bruger en del, har vi stadig økonomi til andet. Altså vi tænker ikke så meget over hvad vi forbruger. Vi har ikke dyre vaner. Så på den måde er det ok.

Vi bruger en del tid i hjemmet, så det er vigtigt her er godt, rart og funktionelt.

Vi har prioriteret sådan at den ene af os stadig kan stå uden job, uden vi må flytte. Det vil dog betyde at vi skulle være opmærksomme på forbrug.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4294

Indlægaf Rapfisk » 16. jan 2016, 08:51

Ja, det gør jeg. Omkring 40% af min indtægt går direkte til andelsafgift og afbetaling på lån. Det er ikke fordi, nogen af dem er dyre, jeg har bare kun en indtægt.

Inventaret er i vid udstrækning gaver.
0
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2940

Indlægaf JoyNips » 16. jan 2016, 09:43

Nej, vores andel er ret billig.
0
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 16. jan 2016, 10:01

Vi bruger en relativt stor del af vores indkomst på vores bolig. Til gengæld giver det så meget glæde at bo her, at det er hver en krone værd! :love:

Vores møbler er en skøn blanding af billige og dyre ting. Fælles for dem alle er, at de er nøje udvLgt og højt elskede :D
1
Muspel
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1195

Indlægaf Muspel » 16. jan 2016, 15:43

Jeg bor dyrt i forhold til, at jeg kun har en indtægt. Jeg tjener dog også ret ok, så det hænger sammen.

Jeg bruger lidt mere end 1/3 af min udbetalte løn alene i husleje.

Jeg har aktivt valgt at bo godt, fordi det giver mig livskvalitet at være i nærheden af skov og i cykelafstand til både job og by. Men en toværelses på trøjborg i Århus med have ER dyr.

Jeg har længe overvejet at købe lejlighed i stedet. Men er glad for, der hvor jeg bor. Og håber også engang at flytte sammen med kæreste. Så derfor bliver jeg ved med at kaste penge i 'leje' hullet.

Til gengæld bruger jeg meget få penge på indretning. Leder længe efter det perfekte genbrug, eller får min far til at bygge :d
0
Brugeravatar
SonataA
Kort karma: 14
Likede indlæg: 167

Indlægaf SonataA » 16. jan 2016, 16:31

Vi bruger ikke så mange penge på bolig som vi kunne. Men det har også været en prioritering.
Omkring 1/3 for mit og en 1/4 for min mands vedkommende.
Indretningen er i øjeblikket billig, men det er fordi vi har små børn, og jeg nægter at være hys omkring leg og snacking i og omkring møblerne.
0
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 239
Likede indlæg: 2519
Kontakt:

Indlægaf Annione » 16. jan 2016, 16:34

På ingen måde.

Da jeg erklærede at lejligheden skulle males, for første gang, siden min kæreste flyttede ind for 13 år siden, kunne han ikke se problemet. Og han døde lidt, da jeg erklærede at jeg også havde tænkt mig at male loftet. Det er jo mere gråt end hvidt.

:sarkasme:

Men det har faktisk heller ikke betydet så meget de sidste 3,5 år, fordi vi ikke har boet der. Men nu skal vi flytte hjem til foråret - og så skal der fammer males. Jeg vil have tapet ned og hele møget. Og jeg skal nok få ham overtalt :-D
1
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Pixie88
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1269

Indlægaf Pixie88 » 16. jan 2016, 19:13

Vi bruger ikke mange penge på bolig. Vi bor i boligforening så alt hvad vi selv skal stå for af vedligeholdelse, er egentlig bare at gulve, vægge og installationer ikke bliver misligholdt.
Huslejen er også billig, tror vi bruger mindre end 1/5 af vores samlede indkomst på husleje, som et inkl el og varme. Vand skal vi ikke betale for :love:
Dog er alle paneler og karme af træ, så de skal nok klatmales efterhånden som der kommer hakker og ridser.

Mht til indretning så er næsten alle møbler second hand og har været gratis. Kunne sikkert godt købe tingene fra ny, men jeg kan ikke se nogen grund til det #nærig.
Vi bor hyggeligt og pænt, helt uden at have givet en mindre formue for inventaret.
0
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!

Tilbage til "Bolig"