Har Donald Trump en chance i USA ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 802
Likede indlæg: 11442

Re: Har Donald Trump en chance i USA ?

Indlægaf dgd2007 » 9. maj 2018, 14:06

paint skrev:[...]
Jeg mener naturligvis ikke at man ikke skal have en aftale med Iran. Men at man måske skulle stramme bardunerne lidt på den eksisterende aftale.

Det var jo også det, Makronen prøvede at overtale T til.
Men det er jo svært at se, hvordan man skal gøre det, når man bare smider det eksisterende ud.
Det giver jo ikke det bedste udgangspunkt, hvis man vil forhandle, at man lige har vist, at man ikke kan stole på de aftaler, man tidligere har indgået.
I øvrigt var det jo langt fra kun et spørgsmål om at stole på Iran. Der var jo inspektion indbygget i aftalen.
Der er jo kun "bullying" tilbage, så.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 332
Likede indlæg: 13383

Indlægaf paint » 9. maj 2018, 14:21

dgd2007 skrev:
paint skrev:[...]
Jeg mener naturligvis ikke at man ikke skal have en aftale med Iran. Men at man måske skulle stramme bardunerne lidt på den eksisterende aftale.

Det var jo også det, Makronen prøvede at overtale T til.
Men det er jo svært at se, hvordan man skal gøre det, når man bare smider det eksisterende ud.
Det giver jo ikke det bedste udgangspunkt, hvis man vil forhandle, at man lige har vist, at man ikke kan stole på de aftaler, man tidligere har indgået.
I øvrigt var det jo langt fra kun et spørgsmål om at stole på Iran. Der var jo inspektion indbygget i aftalen.
Der er jo kun "bullying" tilbage, så.

Ja, men kun 8 år endnu. Herefter er de frit stillet og kan gøre hvad de vil. Og skal man dømme ud fra deres adfærd før aftalen, så mener jeg godt at der kan være grund til at frygte, hvad de så vil gøre efter aftalens ophør. Og det er jo hér, at vi skal tro på at disse ti års handel osv. med Iran, vil få dem til at skifte mening. Men ser man på deres ageren i Mellemøsten, lige nu, og i de seneste år, så er der intet der tyder på at de har skiftet indstilling (desværre). Og dét er jo, reelt set, det eneste vi har at gå efter. Det hele hviler på nogle fromme forhåbninger og en vis logisk forventning. Problemet er bare at religiøse diktaturer ikke ligefrem er kendt for deres logiske adfærd.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
KIM K
Kort karma: 7
Likede indlæg: 392

Indlægaf KIM K » 11. maj 2018, 05:11

Jeg er i samme båd som paint her.

Iran-aftalen giver et ubehageligt deja-vu til aftalen der blev indgået med Nord Korea tilbage i 90’erne, der ligeledes mentes at ville sætte en stopper for deres igangværende atomvåbenprogram og som den amerikanske regering under Clinton administrationen var arkitekterne bag.
Også dengang var der kontrolinspektioner, alligevel lykkedes det Nord Korea at udvikle atomvåben, bl.a. fordi de i al hemmelighed ikke overholdt aftalen. En del af udviklingsprogrammet fortsatte på faciliteter inspektørerne ikke havde kendskab til og følgelig ikke førte tilsyn med.

Min tillid til Ayatollah Khamenei og vogternes råd er omtrent den samme som til magthaverne i Nord Korea.

Israel meldte eksempelvis forleden ud, at de ligger inde med efterretninger på at den iranske regering ikke overholder aftalen.
Israel er dog ingenlunde et troværdigt sandhedsvidne i denne sag skal jeg da gerne være den første til at indrømme.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 11. maj 2018, 09:42

Jeg mener Clinton-aftalen med Nordkorea blev skrottet som en George W's første embedshandlinger. Men jeg tør ikke sige om det var fordi de havde beviser for at den ikke blev overholdt først, eller det var af rent ideologiske grunde (han erklærede jo NK som en del af "The Axis of Evil").

Netanyahus "beviser" på iransk snyd, som han fremlagde under stor fanfare for nylig, var sådan noget typisk krigsophidselsesgejl, der kun virker, fordi mange bare hører et eller andet med et halvt øre - og har overdreven tillid til Powerpoint-præsentationer.
Det han beviste, var at Iran havde haft hemmelige atomvåbenplaner og -projekter i begyndelsen af 00'erne - altså før Obama-aftalen. Men altså, duh ... det var jo også derfor der blev indført sanktioner og efterfølgende blev indgået en aftale.

Men altså, hvis man ikke mener aftaler overhovedet kan bruges, er det eneste alternativ vel krig - eller evt. at håbe på, Iran og Nordkorea vil "kyllinge ud" eller bryde sammen bare ved truslen om krig.
0
Brugeravatar
KIM K
Kort karma: 7
Likede indlæg: 392

Indlægaf KIM K » 11. maj 2018, 10:44

Du tager fejl.

George Bush JR. opsagde ikke aftalen.
I øvrigt fremsagde Bill Clinton også ganske harske bemærkninger møntet Nord Korea.
Selvom Clinton administrationen måske nok stod fadder til atomaftalen skal det absolut ikke forveksles med varme følelser over for regimet.

Det er faktisk ret uhørt at amerikanske præsidenter på denne måde tilsidesætter aftæller, tidligere præsidenter har indgået med andre magter i vigtige sikkerhedspolitiske spørgsmål.

Normalt er jeg kritisk i forhold til Trumps dispositioner, herunder tilsidesættelse af internationale indgåede aftaler, såsom klimaaftaler, handelsaftaler mv. Dette er imidlertid en undtagelse.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 11. maj 2018, 11:38

KIM K skrev:Du tager fejl.

George Bush JR. opsagde ikke aftalen. [...]

Nå, men så afbrød videre forhandlinger, eller hvordan det nu helt præcis var.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 332
Likede indlæg: 13383

Indlægaf paint » 11. maj 2018, 14:38

dgd2007 skrev:Jeg mener Clinton-aftalen med Nordkorea blev skrottet som en George W's første embedshandlinger. Men jeg tør ikke sige om det var fordi de havde beviser for at den ikke blev overholdt først, eller det var af rent ideologiske grunde (han erklærede jo NK som en del af "The Axis of Evil").

Netanyahus "beviser" på iransk snyd, som han fremlagde under stor fanfare for nylig, var sådan noget typisk krigsophidselsesgejl, der kun virker, fordi mange bare hører et eller andet med et halvt øre - og har overdreven tillid til Powerpoint-præsentationer.
Det han beviste, var at Iran havde haft hemmelige atomvåbenplaner og -projekter i begyndelsen af 00'erne - altså før Obama-aftalen. Men altså, duh ... det var jo også derfor der blev indført sanktioner og efterfølgende blev indgået en aftale.

Men altså, hvis man ikke mener aftaler overhovedet kan bruges, er det eneste alternativ vel krig - eller evt. at håbe på, Iran og Nordkorea vil "kyllinge ud" eller bryde sammen bare ved truslen om krig.

Jeg tror ikke nogen mener, at der slet ikke skal være en aftale med Iran, men at man ønsker en bedre aftale end den eksisterende. Det er forholdsvist velkendt, at ophævelsen af de økonomiske sanktioner i Iran, har frigjort en masse penge. Men skal man dømme ud fra hvad herboende iranere mener, så har det ikke på nogen måde kunnet mærkes af den menige iraner. Dels er der en omfattende korruption i landet, og dels har Iran brugt en masse penge på at øge deres engagement, alle de steder hvor de i forvejen, havde en vis indflydelse (Syrien, Yemen, Libanon osv)

Rohani, som kom til magten efter Ahmadinejad, blev valgt på et program og en linje som skulle være lidt mere progressiv i forhold til Ahmadinejad, som gik for at være en benhård Præsident. Alligevel viser det sig nu, at der aldrig er blev henrettet så mange i Iran som under Rohani. Han kører en benhård linje overfor politiske modstandere og folk af anden mening. Når man så oven i dette lægger en kraftig optrapning af Irans engagement og økonomisk støtte til diverse terrorbevægelser, så er der ikke ret meget der tyder på, at Iran er på vej i en mere samarbejdsvillig og fredelig retning.

Kort sagt, så synes jeg det giver god mening at kræve noget (meget) mere af Iran end tilfældet er idag.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 13. maj 2018, 23:02

John Cleese skrev:Except that the Trump supporters are still at about 38-39%, they still think he is great.

But these ARE the stupidest people you've ever met ...

:)
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 18. maj 2018, 02:09

hunt.jpg

It's a totally baseless witch hunt!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2793
Likede indlæg: 17744

Indlægaf Wizzze » 18. maj 2018, 06:13

Dette bekræfter en masse af mine indtryk og fordomme :tie:

https://www.theguardian.com/us-news/201 ... ce-hiv-hpv
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 49
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 805

Indlægaf Seladon » 18. maj 2018, 07:27

dgd2007 skrev:
hunt.jpg

It's a totally baseless witch hunt!

said the orange sorcerer.
0
Murphy's golden law: whoever has the gold makes the law :slem:
Brugeravatar
catnip
Kort karma: 59
Likede indlæg: 1683

Indlægaf catnip » 18. maj 2018, 07:39

Wizzze skrev:Dette bekræfter en masse af mine indtryk og fordomme :tie:

Yep...venter på Twitter eksplosionen...
0
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 49
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 805

Indlægaf Seladon » 18. maj 2018, 07:56

Wizzze skrev:Dette bekræfter en masse af mine indtryk og fordomme :tie:

Almen viden har aldrig været hans force. Det er en ting han har tilfælles med hans fans, no offence, Conway. :lol:
1
Murphy's golden law: whoever has the gold makes the law :slem:
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 24. maj 2018, 16:29

Nå, nu vil han ikke have Nobels Fredspris alligevel: Trump aflyser møde med Kim Jong-un (TV2)
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 20
Likede indlæg: 734

Indlægaf DenBruneMunk » 24. maj 2018, 16:59

dgd2007 skrev:Nå, nu vil han ikke have Nobels Fredspris alligevel: Trump aflyser møde med Kim Jong-un (TV2)

Bare fordi Trump er en røv, så kan nord og syd stadig forenes, og sammen står de stærkere, og så ryger USA's fordel i det sydlige, og til sidst, Trump bliver en taber, som ingen præmie eller ære skal have for noget. Jo, at være den eneste som mange gerne vil slette fra historie bøgerne, og mange amerikanere gerne så ikke eksisterede som del af deres historie.

Sikke en klovn, tænk at man kunne finde på at give ham en pris for at tale med Nordkorea, når Sydkorea sammen med Nord var de første som initierede dette, og måske skal verden være glad for VinterOL, og slet ikke takke Trump her.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"