Flytte for at spare penge?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5899

Re: Flytte for at spare penge?

Indlægaf Dikus » 15. jan 2016, 17:12

Jeg kunne ikke finde på at flytte til et sted, hvor jeg kunne spare 7.500 kr. om måneden ved at vælge at andet sted.

Såfremt, der var et andet alternativ, vel at mærke. For jeg kunne pt. også spare en del mere ved at bo et andet sted, men jeg kan så godt lide Nuuk.
0
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 15. jan 2016, 17:15

Fræksak skrev:
Krølle skrev:Nogen vil mene, at vi ved at købe hus på Amager fremfor Valby, Vesterbro, Østerbro eller nordpå allerede er "flyttet for at spare penge". Heldigvis er det sådan, at området her har været et aktivt tilvalg, og jeg ville på ingen måde bytte for et hus på samme størrelse i de nævnte områder. At det så har været billigere er bare en bonus.

Ændrede vores situation sig så markant, at det ville blive umuligt eller dog meget svært at blive boende, hvor vi er nu, ville jeg klart indregne økonomi. På nuværende tidspunt er en besparelse ikke nødvendig og dermed ikke en prioritet. Det er enormt vigtigt for mig, hvordan (ikke nødvendigvis hvor) jeg bor, så jeg prioriteter generelt bolig højt, og kan ikke forestille mig at flytte igen, med mindre det er bydende nødvendigt af økonomiske årsager. Var det tilfældet, ville jeg nok vælge at flytte på landet-landet.

Tror du reelt, at du har sparet penge ved at købe på Amager i stedet for de nævnte områder? Det er jeg godt nok ikke sikker på. Vi har nogle bekendte, der har købt hus i Gentofte i stedet for på Amager, fordi det generelt var billigere.

Anyway, til emnet: jeg ville flytte for at spare penge, hvis jeg enten 1) virkelig var på røven eller 2) havde andre gode grunde til at flytte til det billige område (familie og venner boede der allesammen, et uundgåeligt jobskifte el. lign).

Umiddelbart som vores situation er nu, har vi al familie i samme by som vi selv bor i, børnene går i skole/BH her og vi er selv vokset op her. Så vi har ingen grunde overhovedet til at flytte - andet end pengene. Og det er slet, slet ikke nok, så længe vi ikke er på røven.

Ja. Selvom m2-prisen for dette hus var latterligt høj ift området (0,5 m dyrere end det hvide-du-ved-nok-hus-med-mansardtag, der er 55 m2 større), er det billigere - i hvert fald, hvis man som mig kun går efter den type hus. Tilsvarende håndværkertilbud i Valby koster en mio. mere, nordpå 1,5'ish og C. F. Richs vej 2,0+ mere. Vi har skudt 2300-papegøjen :lol2: :lun:
2
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1215

Indlægaf godtnavn » 15. jan 2016, 17:26

Nej, jeg ville aldrig flytte kun for at spare penge. Ligeledes vil jeg hellere bo til leje hele livet i København end have et hus i Slagelse. Mit hjem er min base, så jeg ville heller ikke have lyst til at flytte til en billigere og dårligere lejlighed med lige så god beliggenhed, kunne jeg dog få en bedre og billigere flyttede jeg nok :lol: Men så ville det jo ikke være for pengene. F.eks. drømmer jeg om at flytte en hel km længere væk fra centrum (ja jeg ved det er vildt) i rækkehus, med stor have og billigere husleje, men det ville være for haven og ikke for den billigere husleje.

Jeg gør brug af byen og ønsker at mine (kommende) børn skal vokse op i byen, jeg ville aldrig byde dem f.eks. Lolland, for det vil ikke være det rigtige for os. At have venner og familie indenfor cykelafstand er også vigtigt, jeg vil aldrig have en bil, så helst ikke mere end 5 km til centrum eller til familien.

Hvis vores økonomi en dag går helt skidt kan det jo være vi bliver nødt til det, men der skal ekstremer til før vi kommer derud.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5899

Indlægaf Dikus » 15. jan 2016, 17:38

Krølle skrev:
Fræksak skrev:
Krølle skrev:Nogen vil mene, at vi ved at købe hus på Amager fremfor Valby, Vesterbro, Østerbro eller nordpå allerede er "flyttet for at spare penge". Heldigvis er det sådan, at området her har været et aktivt tilvalg, og jeg ville på ingen måde bytte for et hus på samme størrelse i de nævnte områder. At det så har været billigere er bare en bonus.

Ændrede vores situation sig så markant, at det ville blive umuligt eller dog meget svært at blive boende, hvor vi er nu, ville jeg klart indregne økonomi. På nuværende tidspunt er en besparelse ikke nødvendig og dermed ikke en prioritet. Det er enormt vigtigt for mig, hvordan (ikke nødvendigvis hvor) jeg bor, så jeg prioriteter generelt bolig højt, og kan ikke forestille mig at flytte igen, med mindre det er bydende nødvendigt af økonomiske årsager. Var det tilfældet, ville jeg nok vælge at flytte på landet-landet.

Tror du reelt, at du har sparet penge ved at købe på Amager i stedet for de nævnte områder? Det er jeg godt nok ikke sikker på. Vi har nogle bekendte, der har købt hus i Gentofte i stedet for på Amager, fordi det generelt var billigere.

Anyway, til emnet: jeg ville flytte for at spare penge, hvis jeg enten 1) virkelig var på røven eller 2) havde andre gode grunde til at flytte til det billige område (familie og venner boede der allesammen, et uundgåeligt jobskifte el. lign).

Umiddelbart som vores situation er nu, har vi al familie i samme by som vi selv bor i, børnene går i skole/BH her og vi er selv vokset op her. Så vi har ingen grunde overhovedet til at flytte - andet end pengene. Og det er slet, slet ikke nok, så længe vi ikke er på røven.

Ja. Selvom m2-prisen for dette hus var latterligt høj ift området (0,5 m dyrere end det hvide-du-ved-nok-hus-med-mansardtag, der er 55 m2 større), er det billigere - i hvert fald, hvis man som mig kun går efter den type hus. Tilsvarende håndværkertilbud i Valby koster en mio. mere, nordpå 1,5'ish og C. F. Richs vej 2,0+ mere. Vi har skudt 2300-papegøjen :lol2: :lun:

Mon ikke også, man skal tænke udgifter til pasning af de to børn ind i regnestykket? Og modregne evt. udgifter til transport?

(Altså... ikke at I har to børn, men når man tager stilling til "standardbesparelsen".
0
Fræksak
Kort karma: 44
Likede indlæg: 335

Indlægaf Fræksak » 15. jan 2016, 17:40

Angelina skrev:
Fræksak skrev:
Angelina skrev:Jeg overvejer at flytte, altså ikke ud af kommunen, men bare til et mindre / billigere hus ... men jeg vil blive i lokalområdet, min dreng går i 7. her - så han skal blive i skolen indtil han er færdig, min datter og svigersøn bor lige i nærheden, min mor bor lige i nærheden, motorvejen er tæt på (manden pendler) og mit studie ligger også lige i nærheden ... så ja, jeg vil gerne flytte, men kun inden for en fem km. radius :D

Du må altså virkelig undskylde min nysgerrighed (og undskyld til Wizze for OT), men har du en svigersøn nu? :genert:

Ja (eller, altså, de er jo ikke gift vel, så svigersøn-ish), datteren skiftede uventet (for alle inklusive hende selv) hold for et lille års tid siden ... og flyttede sammen med ham i mandags. Sød ung mand i øvrigt, hun er glad, så alle er glade :)

Dejligt :) Jeg blev bare nysgerrig, for jeg mente da nok, at hun havde en anden orientering sidst jeg færdedes på Jubii :-D
0
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1215

Indlægaf godtnavn » 15. jan 2016, 17:40

Skulle vi sparer 7500 ville vi iøvrigt få penge for at bo i Ishøj :lol: Vores husleje ligger cirka på 7.000 for 80 kvm på Østerbro. Så tror ikke vi kunne sparer så meget, men det er jo fordi vi ikke har eje-behovet :)
0
Fræksak
Kort karma: 44
Likede indlæg: 335

Indlægaf Fræksak » 15. jan 2016, 17:42

Krølle skrev:
Fræksak skrev:

Det er altså pudsigt, for det er ikke min erfaring. Men det handler måske også om, hvilken type huse, man kigger på?

Frederiksberg (C.F.Richsvej) er jeg dog ikke så tosset at tro, at Amager er dyrere end - trods alt :-D
1
Brugeravatar
BlindfullyCool
Kort karma: 41
Likede indlæg: 254

Indlægaf BlindfullyCool » 15. jan 2016, 17:43

Ja - joh - tjoh... :gruble:

For os er det pt. slet ikke relevant og jeg tror, at vi vil gøre meget for at blive siddende i vores billige andelslejlighed på Frederiksberg så længe som overhovedet muligt og vil forsøge at indrette lejligheden så klogt som muligt for at dette kan lade sig gøre. Ingen af os har de store husdrømme, men der kan vel komme end dag, hvor vi føler behovet, hvis vi får børn osv. Og til den tid kan det da godt være, at vi indtænker geografi vs. økonomi i regnskabet. Men det skal edderbukme være en svedig hybel, før du får mig meget uden for Storkøbenhavn :genert:
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 423
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6012

Indlægaf LadyFox » 15. jan 2016, 17:48

godtnavn skrev:Skulle vi sparer 7500 ville vi iøvrigt få penge for at bo i Ishøj :lol: Vores husleje ligger cirka på 7.000 for 80 kvm på Østerbro. Så tror ikke vi kunne sparer så meget, men det er jo fordi vi ikke har eje-behovet :)

Min familie havde også fået penge for at bo i Ishøj og det på trods af vi havde 6 værelser Vesterbro :P
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 256
Likede indlæg: 4264

Indlægaf Flora » 15. jan 2016, 18:00

Hvis jeg stod i en situation hvor min økonomi var presset og det ikke havde udsigt til at ændre sig indenfor overskuelig tid, så ville jeg gerne flytte for at spare penge. Så længe det ikke er en økonomisk nødvendighed ville jeg ikke.
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3932

Indlægaf Angelina » 15. jan 2016, 18:06

Fræksak skrev:
Angelina skrev:
Fræksak skrev:
Angelina skrev:Jeg overvejer at flytte, altså ikke ud af kommunen, men bare til et mindre / billigere hus ... men jeg vil blive i lokalområdet, min dreng går i 7. her - så han skal blive i skolen indtil han er færdig, min datter og svigersøn bor lige i nærheden, min mor bor lige i nærheden, motorvejen er tæt på (manden pendler) og mit studie ligger også lige i nærheden ... så ja, jeg vil gerne flytte, men kun inden for en fem km. radius :D

Du må altså virkelig undskylde min nysgerrighed (og undskyld til Wizze for OT), men har du en svigersøn nu? :genert:

Ja (eller, altså, de er jo ikke gift vel, så svigersøn-ish), datteren skiftede uventet (for alle inklusive hende selv) hold for et lille års tid siden ... og flyttede sammen med ham i mandags. Sød ung mand i øvrigt, hun er glad, så alle er glade :)

Dejligt :) Jeg blev bare nysgerrig, for jeg mente da nok, at hun havde en anden orientering sidst jeg færdedes på Jubii :-D

Det er også helt ok - du er ikke den første og næppe heller den sidste der spørger :)
2
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 252
Likede indlæg: 4151

Indlægaf Persnikedy » 15. jan 2016, 19:05

Tja, tjo...

På den ene side ville det ikke genere mig at flytte for at spare penge, men kun rundt i samme by (byens udkant).
Jeg har ikke bil, så det at komme ud hvor busserne køre hver anden time eller stopepr med at køre ved 10tiden om aften er ikke en mulighed
0
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1100

Indlægaf girl_beat » 15. jan 2016, 20:37

Flora skrev:Hvis jeg stod i en situation hvor min økonomi var presset og det ikke havde udsigt til at ændre sig indenfor overskuelig tid, så ville jeg gerne flytte for at spare penge. Så længe det ikke er en økonomisk nødvendighed ville jeg ikke.

Samme hér :)

Vi bor forholdsvis dyrt - selvvalgt - og jeg kan sagtens forestille mig at flytte til noget billigere, hvis det var tvingende nødvendigt.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3253

Indlægaf DD_81 » 15. jan 2016, 22:49

Vi flyttede ikke for at spare pengene, men vi havde et behov for at flytte til noget større, og valgte så at gøre det (væsentligt) billigere.
Og at flytte i noget større i daværende lokalområde (ishøj ;) ) så børnene kunne blive i deres skole og institutioner, der ville være for dyrt for os, ifht. det udbud der var, og de krav boligen skulle leve op til. Og det var heller ikke optimalt for os at blive boende med den plads vi havde.

Derfor valgte vi at rykke et godt stykke nedaf, vi prioriterede plads, økonomi, og at være tæt på familien, og vi trives begge ok med nu at have 45-60 minutters transport til og fra job.

Og vi sparede en hel del på den manøvre!

Ejendomsskatten er ca. 12.000 kr billigere
Inst: Vi betalte det samme for 2 børnehavebørn og 2 skolebørn i SFO/frit her, som vi betalte for de 2 store i privatskole. Besparelse 3500 kr/mdr
Vores biler er på bundlinjen billigere at have kørende, da vi nu har kørselsfradrag
Sport og øvrige fritidsaktiviteter er væsentligt billigere her på landet
Forsikring på hus er billigere, bilerne faldt også - selvom vi kører væsentligt længere.
Boligmæssigt tror jeg vi sidder 2-3000 kr billigere i det pr. mdr. sammenlignet med før (også ejerbolig)

Som det er nu har vi et glimrende rådighedsbeløb, og det er og bliver ikke aktuelt at flytte for at bo billigere.
Vi ville heller ikke kunne bo billigere ved at bo til leje
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 841

Indlægaf lulu-p » 17. jan 2016, 06:34

Ja. Men det er pt ikke aktuelt pga arbejdssituation og børn i skole. Jeg synes vi lægger rigtig mange penge på bolig, børnepasning og privatskole. Basalt set drømmer jeg om at bo på landet.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Bolig"