Lasses Nonfirmationsfest

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3944

Re: Lasses Nonfirmationsfest

Indlægaf Angelina » 8. mar 2016, 06:23

IDEER EFTERLYSES

Lasses gudforældre skal jo naturligvis med til festen - der er dog det lille issue at de ikke spiser svinekød, og hovedretten er jo ribs, så hvad skal vi lave til dem - der stadig passer ind i den maskuline menu?

Forret: Buttermilk fried chicken på en bund af ovnbagt kartoffelmos (naturligvis serveret i firkanter, - for at passe til temaet), med majskolbe.

Hovedret: RIIIIIIIIBS! Coleslaw, barbecuesauce og chunky fritter til ... der skal spande på bordene og hagesmækker

Dessert: Kage (fra http://kagedaasen.com/, tjek dem ud, de laver vildt seje kager)
1
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 8. mar 2016, 06:28

Angelina skrev:
IDEER EFTERLYSES

Lasses gudforældre skal jo naturligvis med til festen - der er dog det lille issue at de ikke spiser svinekød, og hovedretten er jo ribs, så hvad skal vi lave til dem - der stadig passer ind i den maskuline menu?

Forret: Buttermilk fried chicken på en bund af ovnbagt kartoffelmos (naturligvis serveret i firkanter, - for at passe til temaet), med majskolbe.

Hovedret: RIIIIIIIIBS! Coleslaw, barbecuesauce og chunky fritter til ... der skal spande på bordene og hagesmækker

Dessert: Kage (fra http://kagedaasen.com/, tjek dem ud, de laver vildt seje kager)

Grillet steak, der er så rød at den stadig siger muuuh.
3
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
StripesAddict
Kort karma: 66
Likede indlæg: 565

Indlægaf StripesAddict » 8. mar 2016, 09:58

Hvor bliver han altså cool, Angie!
1
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3259

Indlægaf DD_81 » 8. mar 2016, 10:40

Angelina skrev:
IDEER EFTERLYSES

Spørg evt. en lokal slagter om han har nogle "stegeben" fra kalv eller okse, - evt. lam.
Det må da være lidt ala det samme :)
5
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2564

Indlægaf LaScrooge » 8. mar 2016, 11:02

Han bliver så flot, Angie! Fedt sæt :gogo:
1
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 8. mar 2016, 11:06

Angelina skrev:
IDEER EFTERLYSES

Jeg tænker også lam. Gode lammekoteletter på ben og et fad af dem. Det smager super godt (hvis man kan lide lam) og ser vildt og dekorativt ud. Jeg ved dog ikke hvordan det går til coleslaw, bbq-sauce og chunky fritter :gruble: Hvor meget ekstra er du/I villige til at tilberede?
3
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 8. mar 2016, 11:21

LaScrooge skrev:
Angelina skrev:
IDEER EFTERLYSES

Jeg tænker også lam. Gode lammekoteletter på ben og et fad af dem. Det smager super godt (hvis man kan lide lam) og ser vildt og dekorativt ud. Jeg ved dog ikke hvordan det går til coleslaw, bbq-sauce og chunky fritter :gruble: Hvor meget ekstra er du/I villige til at tilberede?

Altså, jeg er villig til at gøre hvad der skal til for de to ekstra - men jeg vil gerne slippe nemmest / hurtigst udenom det - og måske også uden det alt for meget skal ligne "I får lige noget helt særligt" - altså jeg tænker de også gerne vil skille sig "så lidt som muligt ud fra mængden" selvom det jo næppe er nogen hemmelighed de to muslimer ikke spiser svinekød :D
0
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 8. mar 2016, 11:49

Angelina skrev:
Altså, jeg er villig til at gøre hvad der skal til for de to ekstra - men jeg vil gerne slippe nemmest / hurtigst udenom det - og måske også uden det alt for meget skal ligne "I får lige noget helt særligt" - altså jeg tænker de også gerne vil skille sig "så lidt som muligt ud fra mængden" selvom det jo næppe er nogen hemmelighed de to muslimer ikke spiser svinekød :D

Så vil jeg foreslå følgende ekstramenu, som jeg selv synes er lækker:

Lammekoteletter med ben i ovn eller grillet

Søde kartofler tilberedt som bagt mos (søde kartofler valgt fordi de udskiller sig fra andre kartofler på smagen og så ser de flotte ud):
Bag kartoflerne hele i ovnen med skræl, i 30-40 minutter, til de er møre (justeres efter størrelse på kartoflerne, de skal have ca 180 grader ved varmluft, omtrentligt). Man kan prikke i dem med en gaffel og hvis de ikke er helt bløde endnu, kan man holde øje med progressionen ved at se om der smelter sød kartoffel ud af hullerne - de karamelliserer nemlig lidt. Når de er færdige kløves de og mosen skrabes ud med en ske, anrettes, der rives lidt citronskal over og krydres med salt og peber. En smule timian er måske også lækkert, men hvis det allerede er på lammet, er det ikke nødvendigt. Det smager super godt og er nemt at lave.

Lun broccolisalat med spidskål og sorte belugalinser (hvis der skal være en salat) (der er lidt forberedelsestid med klargøring af grøntsager og kogning af linser, men det kan gøres på forhånd og linserne kan koges i forvejen og lunes op af salaten):
Broccolien skæres i mundrette stykker og steges på en pande i 3-4 minutter med lidt salt, indtil de er fint karamelliseret men stadig er grønne. Læg den til side, tør panden af, varm op til høj varme. Spidskålen snittes i 1 cm tykke strimler. Lyn-sautér spidskålen med 1 hakket hvidløg i 1 minut. Tilsæt finthakket frisk salvie, smag til med salt og peber og vend det hele sammen.
Der skal bruges 1/2 spidskål, 1 lille broccoli, sikkert 1 dl. belugalinser, 1 fed hvidløg, olivenolie eller smagløs olie, salt og peber - og så er det en stor portion til 2. Synes man spidskålen bliver lidt for tung i smagen kan man presse en smule citronsaft over den og vende det rundt sidst i stegningen, så den får lidt syrlighed.

Visuelt er det en flot ret, med orangerød, grøn, hvid og sort og så kødet til. Der er balance mellem sødt, syrligt, salt og umami og der er både sprødt og blødt.
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5903

Indlægaf Dikus » 8. mar 2016, 21:27

Jeg har lige fået moskus spareribs :slem: Det smager godt.
Kan jeg mon nå at transportere nogle til jer?

Jakken ser MEGET dyrere ud! Godt fundet :love:

Hun vil kun have denne kjole... Så vi er på den, når det er noget møg, vi modtager.

image.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
5
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 8. mar 2016, 21:33

Dikus skrev:Jeg har lige fået moskus spareribs :slem: Det smager godt.
Kan jeg mon nå at transportere nogle til jer?

Jakken ser MEGET dyrere ud! Godt fundet :love:

Hun vil kun have denne kjole... Så vi er på den, når det er noget møg, vi modtager.

image.jpeg

Altså, gildet skal jo først stå den 30/4, så du burde være i landet før - og det kunne da være ret fedt at servere ... men hvordan transport af moskus på tværs af grænser / nedkøling osv fungerer tør jeg ikke sige :D

Hvilken kjole havde DU fundet? (Den er pæn hendes kjole)
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5903

Indlægaf Dikus » 9. mar 2016, 00:34

Ha ha. MANGE kjoler.

Det er så smart, så der er frost heroppe og i luftrummet. Så man smider det i en kølepose - og så er det stadig frossent, når man når frem.

Jeg prøver lige at spørge kokken på mit arbejde, hvad man gør, før det smager som det skal.
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1156
Likede indlæg: 6806

Indlægaf Wizzze » 9. mar 2016, 05:53

Angelina skrev:
IDEER EFTERLYSES

De skal da også have ribs, bare lav dem af oksekød. Kig efter shortribs / tværreb.
I USA er der stor debat om ribs skal være gris eller muuhko. Spørger du i dele af Texas, så får du et par på hovedet, hvis du siger at ribs skal være gris :D
f.eks.
https://skagenfood.dk/da-dk/opskrifter/ ... -ribs-5822
http://signesmad.dk/shortribs/hovedret/
https://www.youtube.com/watch?v=n4nLvtzcVsk
https://www.youtube.com/watch?v=YCn9Wdyppck
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1156
Likede indlæg: 6806

Indlægaf Wizzze » 9. mar 2016, 06:01

PS. Hvad med blå mandag, har I fundet tøj til der, han lyder jo som en bestemt ung herre, nok god idee at komme i gang i god tid :D
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
musel
Kort karma: 27
Likede indlæg: 233

Indlægaf musel » 9. mar 2016, 06:44

Jeg ville bare lige sige, at jeg synes det lyder som om det bliver en vildt god og sjov fest! :D Elsker at det er så personligt
1
Brugeravatar
Angelina

Indlægaf Angelina » 9. mar 2016, 07:15

Wizzze skrev:PS. Hvad med blå mandag, har I fundet tøj til der, han lyder jo som en bestemt ung herre, nok god idee at komme i gang i god tid :D

Det bliver genbrug - samme tøj eller variationer af det ... jeg er jo trods alt ikke millionær (eller, altså, MIN kjole kostede jo 1250 kr, så der er ligesom hugget godt ind i budgettet der :D )
3

Tilbage til "Fest og bryllup"