Spørgsmål om dagpenge og A-kasse...

Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Spørgsmål om dagpenge og A-kasse...

Indlægaf Karkluden » 15. jan 2016, 23:18

Ja, så er man nyuddannet, og skal forholde sig til den slags :lol:
Jeg ringer til min a-kasse mandag, selvfølgelig, men nu spørger jeg her in case nogen kan give et svar før :D

Jeg er uddannet 15/1 2016, og jeg forstår derfor, at jeg skal melde mig nyuddannet på min a-kasses hjemmesiden senest indenfor 14 dage.
Derudover er jeg dagpengeberettiget fra i dag sådan set. MEN (og det er her jeg er i tvivl):
Da jeg jo har fået SU for januar, og min kæreste har dobbeltindkomst 1/2, har vi økonomisk egentlig mulighed for at undvære de dagpenge jeg kunne få fra i dag til slutjanuar, og da der er en del praktiske ting med tur til Sjælland til min familie, dimission etc etc, vil det også rent praktisk være virkelig rart ikke at skulle søge jobs, til samtale hos A-kassen osv.

Fra 1/2 skulle jeg så meget gerne arbejde som freelancesygeplejerske i et vikarbureau, og det er meget sandsynligt, at jeg slet ikke får brug for dagpenge, men jeg skal selvfølgelig ind i systemet fra "deromkring" just in case.

Er det rigtigt forstået, at jeg skal melde mig nyuddannet indenfor 14 dage, men at jeg godt kan undlade at få dagpenge (og hele det show af møder, jobsøgning etc det medfører) før evt. 1/2, hvis jeg ønsker dét?

Jeg har DSA, hvis det betyder noget, men reglerne er formuleret ens rundt omkring, og jeg kan intet finde om, hvad man skal gøre, hvis man ER nyuddannet, men ikke nødvendigvis ønsker dagpenge fra day 1.
Jeg har endnu ikke taget en beslutning, og jeg ringer til A-kassen mandag, og får talt det igennem med dem, men er der nogen, der har nogle inputs?
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4233

Re: Spørgsmål om dagpenge og A-kasse...

Indlægaf Flora » 16. jan 2016, 00:02