Spørgsmål om dagpenge og A-kasse...

Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Spørgsmål om dagpenge og A-kasse...

Indlægaf Karkluden » 15. jan 2016, 23:18

Ja, så er man nyuddannet, og skal forholde sig til den slags :lol:
Jeg ringer til min a-kasse mandag, selvfølgelig, men nu spørger jeg her in case nogen kan give et svar før :D

Jeg er uddannet 15/1 2016, og jeg forstår derfor, at jeg skal melde mig nyuddannet på min a-kasses hjemmesiden senest indenfor 14 dage.
Derudover er jeg dagpengeberettiget fra i dag sådan set. MEN (og det er her jeg er i tvivl):
Da jeg jo har fået SU for januar, og min kæreste har dobbeltindkomst 1/2, har vi økonomisk egentlig mulighed for at undvære de dagpenge jeg kunne få fra i dag til slutjanuar, og da der er en del praktiske ting med tur til Sjælland til min familie, dimission etc etc, vil det også rent praktisk være virkelig rart ikke at skulle søge jobs, til samtale hos A-kassen osv.

Fra 1/2 skulle jeg så meget gerne arbejde som freelancesygeplejerske i et vikarbureau, og det er meget sandsynligt, at jeg slet ikke får brug for dagpenge, men jeg skal selvfølgelig ind i systemet fra "deromkring" just in case.

Er det rigtigt forstået, at jeg skal melde mig nyuddannet indenfor 14 dage, men at jeg godt kan undlade at få dagpenge (og hele det show af møder, jobsøgning etc det medfører) før evt. 1/2, hvis jeg ønsker dét?

Jeg har DSA, hvis det betyder noget, men reglerne er formuleret ens rundt omkring, og jeg kan intet finde om, hvad man skal gøre, hvis man ER nyuddannet, men ikke nødvendigvis ønsker dagpenge fra day 1.
Jeg har endnu ikke taget en beslutning, og jeg ringer til A-kassen mandag, og får talt det igennem med dem, men er der nogen, der har nogle inputs?
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4233

Re: Spørgsmål om dagpenge og A-kasse...

Indlægaf Flora » 16. jan 2016, 00:02

Jeg er ikke 100 % inde i det, men umiddelbart tror jeg du skal stå til rådighed med alt hvad dertil hører, når du er meldt ledig. Også selvom du ikke modtager dagpenge. Du har dog ret til 5 ugers ferie om året, hvor du ikke modtager dagpenge, men så heller ikke skal stå til rådighed, så en mulighed kunne være at holde ferie de første par uger. Alternativt kunne du jo bare vente med at melde dig ledig til der er gået 14 dage. Så er vi fremme ved d. 29 og d. 30+31 er weekend og så er du jo fremme ved d. 1/2 alligevel.

Men ja, du skal selvfølgelig forhøre dig hos A-kassen for at være helt sikker på reglerne :)
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8452

Indlægaf 2SHY » 16. jan 2016, 01:03

Lige i forhold til DSA: Dobbelttjek ALT hvad de siger (sammenhold evt. med info fra andre a-kasser) og træd ikke ved siden af. Og vær ikke bleg for at rykke dem for dagpenge hvis (når) de ikke udbetaler dem til tiden

Edit: Og tillykke med uddannelsen :)
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 770
Likede indlæg: 10159

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jan 2016, 03:22

2SHY skrev:Lige i forhold til DSA: Dobbelttjek ALT hvad de siger (sammenhold evt. med info fra andre a-kasser) og træd ikke ved siden af. Og vær ikke bleg for at rykke dem for dagpenge hvis (når) de ikke udbetaler dem til tiden

Det lyder som et sted, hvor man skal huske at få alt på skrift.
Man kan godt ringe og tale med en konsulent, men bagefter er det en god ide at sende en mail med det, man har fået ud af samtalen og spørge, om det er korrekt forstået.
(Altså, jeg har ingen erfaring med DSA. Ud fra dit indlæg lyder det bare til at være et sted, hvor jeg ville bruge skriftlig bekræftelse af telefonsamtaler)
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Minionine
Kort karma: 43
Likede indlæg: 428

Indlægaf Minionine » 16. jan 2016, 06:17

Der går nogle uger, før man bliver indkaldt til a-kasse møder og skal igang med "alt det show". Så der sker ikke det vilde inden d. 1/2 :)
0
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 938
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8452

Indlægaf 2SHY » 16. jan 2016, 06:27

DetSorteCirkus skrev:
2SHY skrev:Lige i forhold til DSA: Dobbelttjek ALT hvad de siger (sammenhold evt. med info fra andre a-kasser) og træd ikke ved siden af. Og vær ikke bleg for at rykke dem for dagpenge hvis (når) de ikke udbetaler dem til tiden

Det lyder som et sted, hvor man skal huske at få alt på skrift.
Man kan godt ringe og tale med en konsulent, men bagefter er det en god ide at sende en mail med det, man har fået ud af samtalen og spørge, om det er korrekt forstået.
(Altså, jeg har ingen erfaring med DSA. Ud fra dit indlæg lyder det bare til at være et sted, hvor jeg ville bruge skriftlig bekræftelse af telefonsamtaler)

Det er det også. Der er en grund til at DR har haft det oppe at vende bl.a. i radioen og her

http://www.dr.dk/nyheder/indland/kasse- ... -til-tiden

Jeg opgav og skiftede efter jeg bl.a. var blevet misinformeret om mindstekrav til antallet af ansøgninger og derfor endte med at skulle indsende samtlige ansøgninger jeg skrev i en måned, så de kunne læse hvad jeg skrev og få bevis for at jeg var aktivt søgende. Og så fik jeg bare nok da jeg et halvt års tid konsekvent ikke fik udbetalt dagpenge til tiden og hele tiden skulle ringe til mine kreditorer og sige "øh jo ser du, min a-kasse har ikke styr på udbetalingerne så jeg kan ikke fortælle DIF hvornår I kan få jeres penge". Det er vist ikke blevet alt for meget bedre synes jeg at have hørt.

Den største svaghed er også at de ikke har nogle kontorer hvor man kan opsøge dem f.eks. til feedback på ansøgninger. Det der med at booke en telefonisk samtale om en ansøgning kan man ikke bruge til noget og da slet ikke hvis der er op til 3 ugers ventetid. Så er ansøgningsfristen typisk overskredet jo.

Ej nu skal jeg heller ikke svine dem fuldstændig søndersammen. Forhåbentlig har de fået styr på det hele. Men jeg fortryder ikke at jeg har skiftet (som flere andre jeg kender også har gjort i øvrigt).
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 16. jan 2016, 11:07

Jeg ville nok vælge en anden a-kasse :tie: der er jo næsten frit valg.
Derudover: bare fordi man melder sig nyuddannet, behøver man jo ikke at melde sig ledig, hvis man har et job på hånden.
Men du skriver freelance ... betyder det, at du ikke er sikret et bestemt antal timer? For så ville jeg sikre mig rådgivning fra a-kassen - skriv fx en mail med alle oplysninger, så de kan svare korrekt på din situation.
1
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 460
Likede indlæg: 4093

Indlægaf Viskelæder » 16. jan 2016, 11:14

Enig med Stars. Og de første par uger skal du ingenting, så jeg ville klart melde mig ledig og få pengene i den periode. Sådan har det været de gange,jeg er blevet ledig. Efter ca. 3 uger skal man til et intromøde, og det er først derefter, de egentligt forventer, man søger jobs mv.
0
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 16. jan 2016, 11:15

Ej puha, nu er jeg så bare endnu mere kampnervøs :whine:
Jeg kender ellers mest gode historier og mange, der er rigtigt glade for den a-kasse, og derfor valgte jeg den...
Senest rettet af Karkluden 16. jan 2016, 11:35, rettet i alt 1 gang.
0
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 16. jan 2016, 11:18

Jeg tog i hvert fald også "chancen" i nat efter en samtale med en relativt nyuddannet veninde indenfor samme fag, og har meldt mig ledig, søgt om dagpenge osv efter hendes råd. Som I også siger. Hun sagde også, at hun nåede at være ledig i 2-3 uger uden der skete noget med møder osv

Mandag ringer jeg til dem og sidder klar med et dokument med alle spørgsmål i, skriver personens svar ned, og beder om at den jeg taler med får dét referat tilsendt på mail og bekræfter det skriftligt, at vi er "enige". Så har jeg i hvert fald noget på skrift som I siger, og det er jo aldrig dårligt.
0
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 16. jan 2016, 11:22

Stars skrev:Jeg ville nok vælge en anden a-kasse :tie: der er jo næsten frit valg.
Derudover: bare fordi man melder sig nyuddannet, behøver man jo ikke at melde sig ledig, hvis man har et job på hånden.
Men du skriver freelance ... betyder det, at du ikke er sikret et bestemt antal timer? For så ville jeg sikre mig rådgivning fra a-kassen - skriv fx en mail med alle oplysninger, så de kan svare korrekt på din situation.

Ja, det er korrekt. Jeg skal først til samtale i bureauet efter den 22., da jeg skal have eksamensbevis og autorisationsid før de vil ansætte mig (fair nok), og når jeg så er ansat er jeg principielt ikke garanteret nogle timer, men jeg kender flere (og kender nogen der kender nogen), der arbejder for det bureau i samme fag, og fint har 30-60 timer om ugen set på et månedsgennemsnit.

Men tak for dit råd. Jeg tror, som nævnt, at jeg gør det, at jeg skriver et dokument med alle mine spørgsmål til dem, ringer dem op mandag og informerer om at jeg skriver det hele ned, og gerne vil have lov at sende det nedskrevne og få en bekræftelse på skrift på, at det er korrekt.

Jeg håber virkelig ikke det er så slemt som 2shy beskriver, og så håber jeg, at det bare kører smooth med vikarbureauet, for så er det jo hurtigt ovre med dagpengeland. Tak for jeres råd og inputs. Hvis det er helt gakkerlakker med den a-kasse, så skifter jeg.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 16. jan 2016, 12:22

Karkluden skrev:Jeg tog i hvert fald også "chancen" i nat efter en samtale med en relativt nyuddannet veninde indenfor samme fag, og har meldt mig ledig, søgt om dagpenge osv efter hendes råd. Som I også siger. Hun sagde også, at hun nåede at være ledig i 2-3 uger uden der skete noget med møder osv

Mandag ringer jeg til dem og sidder klar med et dokument med alle spørgsmål i, skriver personens svar ned, og beder om at den jeg taler med får dét referat tilsendt på mail og bekræfter det skriftligt, at vi er "enige". Så har jeg i hvert fald noget på skrift som I siger, og det er jo aldrig dårligt.

Formuleret pænt: "Jeg vil gerne være sikker på, jeg ikke har misforstået noget" :-D
0
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 16. jan 2016, 13:12

Stars skrev:
Karkluden skrev:Jeg tog i hvert fald også "chancen" i nat efter en samtale med en relativt nyuddannet veninde indenfor samme fag, og har meldt mig ledig, søgt om dagpenge osv efter hendes råd. Som I også siger. Hun sagde også, at hun nåede at være ledig i 2-3 uger uden der skete noget med møder osv

Formuleret pænt: "Jeg vil gerne være sikker på, jeg ikke har misforstået noget" :-D

Ja, det er nok en god måde at gøre det på :gogo: tak.
Især fordi jeg kan sige (helt i overensstemmelse med sandheden), at jeg aldrig i mit liv har prøvet at stå uden job eller uddannelse så meget som én dag, og at jeg meget gerne vil sikre, at alt glider så nemt for alle parter som muligt, og så er jeg sikker på, at jeg ikke misforstår det, og gør noget forkert. Det er nemlig helt rigtigt, at jeg er lidt nervøs for at gøre noget forkert eller glemme noget, og så kan det jo slå to fluer med et smæk og sikre mig dokumentation samtidig :D
0
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 16. jan 2016, 13:13

Men det beroliger mig nu lidt det med (som min veninde også sagde), at det næppe er noget med, at jeg på mandag skal til møde og på tirsdag i aktivering. Agtigt.
0
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 17. jan 2016, 10:47

Viskelæder skrev:Enig med Stars. Og de første par uger skal du ingenting, så jeg ville klart melde mig ledig og få pengene i den periode. Sådan har det været de gange,jeg er blevet ledig. Efter ca. 3 uger skal man til et intromøde, og det er først derefter, de egentligt forventer, man søger jobs mv.

Det går åbenbart vældigt hurtigt i DSA.. Jeg er indkaldt til et 4 timer langt møde næste mandag. Hvor jeg har dimissionsfejring med hele familien på Sjælland..
0

Tilbage til "Job"