Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3885

Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf Delfin » 16. jan 2016, 01:56

Charlie Hebdo har udgivet en tegning med teksten 'Hvad ville lille Aylan været blevet som stor? En balle-gramser i Tyskland.'
Tegningen tager udgangspunkt i den lille flygtninge-dreng, som druknede i vandkanten.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... en/5909867

Jeg går naturligvis ind for ytringsfrihed, men ikke for enhver pris. Jeg bryder mig ikke om budskabet, men jeg anfægter ikke deres ret til at udtrykke det. Men værre end budskabet er, at her træder de på familiens sorg over deres døde barn. De smasker deres ulykke op i fjæset på dem, og det er helt utilstedeligt
- efter min mening.
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10280

Re: Satire i ytringsfrihedens navn - eller over stregen?

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jan 2016, 02:14

Jeg forstår udmærket familiens sorg, og jeg begriber ikke, at tegneren finder det så vigtigt at få sin ide ud, at han har været villig til at ramme de pårørende til et konkret barn. Han har jo udmærket vist, at medierne ville gribe historien, og at familien på den måde nok skulle få tegningen at se.

Når det er sagt, synes jeg, at tegningen kan ses på flere planer. For mig er den også en kommentar til, i hvilken uhyggelig grad flygtningene er prisgivet den europæiske folkestemning og spinnende politikere. Den ene dag sagesløse ofre, den næste sexkrænkere alle til hobe.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2117

Indlægaf eks-Maupassant » 16. jan 2016, 02:30

De har jo tegnet den dreng masser af gange nu.

Sådan har de været altid. Kan se de er blevet sagsøgt 50 gange, af alt fra katolikker, muslimer, det ekstreme højre, diverse politikere og organisationer, og er blevet dømt for injurier ni gange. De er blevet sagsøgt i snit hver 6. måned siden 1992.

Kiggede i de franske aviser hvordan den tegning skal forstås, men det bliver slet ikke nævnt i de franske medier at der er en kontrovers i gang.
0
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 16. jan 2016, 02:35

Der kom et svar imellem. Det var til DSC
Jeg kan godt se, hvor du vil hen med det, men det er nok en lidt anden tolkning, end den du vil møde hos en stor del af det segment, som er negative overfor alt, der bare dufter lidt af flygtning og muslimer. Derfor ser jeg den nok mest som endnu en pind på bålet.
0
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 16. jan 2016, 02:39

eks-Maupassant skrev:De har jo tegnet den dreng masser af gange nu.

Sådan har de været altid. Kan se de er blevet sagsøgt 50 gange, af alt fra katolikker, muslimer, det ekstreme højre, diverse politikere og organisationer, og er blevet dømt for injurier ni gange. De er blevet sagsøgt i snit hver 6. måned siden 1992.

Kiggede i de franske aviser hvordan den tegning skal forstås, men det bliver slet ikke nævnt i de franske medier at der er en kontrovers i gang.

Havde de valgt et hvilket som helst anonymt barn i en båd, ville jeg forsvare deres ret til at tegne det, uanset om jeg er enig i budskabet eller ej.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 16. jan 2016, 02:52

Fakta om Aylan eller Alan Kurdi.

Familien havde en bolig i Tyrkiet og fik økonomisk hjælp af mandens søster i Canada. Familien ville gerne til Canada, men kunne ikke få indrejsetilladelse.
Familien var blevet afvist af FN som flygtninge.

Billedet af den 3-årige i vandkanten blev misbrugt som propaganda for migrantstrømmen. Det er ikke Charlie Hebdo, som har valgt at gøre ham til symbol for folkevandringen.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jan 2016, 02:59

Delfin skrev:Der kom et svar imellem. Det var til DSC
Jeg kan godt se, hvor du vil hen med det, men det er nok en lidt anden tolkning, end den du vil møde hos en stor del af det segment, som er negative overfor alt, der bare dufter lidt af flygtning og muslimer. Derfor ser jeg den nok mest som endnu en pind på bålet.

Dem, der er deciderede racister og derfor ikke kan føle empati for en ikke-hvid families tab, er efter min vurdering alligevel tabt på gulvet (med hovedet nedad), så for dem gør tegningen næppe den store forskel. Jeg tror, at man kan finde meget værre satire på nettet, og det har disse mennesker sikkert forlængst gjort.

Mange af dem, der er kørt op over begivenhederne i Köln, og hvad der ellers er sket, i en sådan grad, at de ikke kan se flygtninge som andet end sexkrænkere, bliver sikkert revet med af tegningen, men for nogle af dem vil det være svært at tage den lille, døde dreng med i deres sort/hvide tankegang, og der kan sammenkoblingen muligvis skabe et glimt af nuancering pga. det børnesyn, de fleste europæere trods alt har.
Jeg er med på, at tegningen er tvetydig; jeg tror bare generelt på, at man ved at tegne et dumt budskab kan aktivere "de umiddelbart eniges" skepsis, fordi de inderst inde, i hvert fald for et øjeblik, godt kan se, hvor åndssvag pointen er.

Der, hvor jeg egentlig ser det største negative potentiale, er i forhold til de forargede, fordi nogle på den fløj vil bruge tegningen til at svine flygtninge-kritiske kredse til over en bred kam.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 16. jan 2016, 03:01

Delfin skrev:

Havde de valgt et hvilket som helst anonymt barn i en båd, ville jeg forsvare deres ret til at tegne det, uanset om jeg er enig i budskabet eller ej.

Tjow, men det dur jo vel heller ikke at alle afdøde der har nulevende pårørende er off-limits i den offentlige debat? Så ville vi jo lukke ned for enhver debat af fortiden, hvor man skulle vente til alle var døde med at diskutere f.eks. Anker Jørgensens regering.

At de bliver kede af det er sårede dur heller ikke. Man må godt gøre folk kede af det. Alt ville jo blive stoppet, fordi alle ville påstå de blev kede af det.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jan 2016, 03:06

landsbytossen skrev:Fakta om Aylan eller Alan Kurdi.

Familien havde en bolig i Tyrkiet og fik økonomisk hjælp af mandens søster i Canada. Familien ville gerne til Canada, men kunne ikke få indrejsetilladelse.

Billedet af den 3-årige i vandkanten blev misbrugt som propaganda for migrantstrømmen. Det er ikke Charlie Hebdo, som har valgt at gøre ham til symbol for folkevandringen.

Det har familien heller ikke valgt, og det er hensynet til dem, som Delfin på det etiske plan reflekterer over.
Som jeg husker det, blev drengen heller ikke oprindelig brugt som symbol på folkevandringen, men på selve kaosset på Middelhavet og EUs manglende vilje/evne til at gøre noget ved det.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 16. jan 2016, 03:07

De franske højreorienterede bruger absolut ikke Charlie Hebdo-tegninger i øvrigt. Bladet er stærkt venstreorienteret, og er startet af 68-hippier.

Der er mange i DK der tror det er et højreorienteret blad, pga en eller anden sammenkobling med Jyllandsposten, da de begge er Muhammed-tegnende publikationer. Forskel er at Charlie Hebdo i 30-40 år har produceret et væld af satiretegninger af Jesus, Paven, Moses osv. og det først er ret sent de har tilføjet Muhammad til repertoiret. Det er danskerne typisk ikke klar over det, fordi de danske medier kun nævner dem i sammenhæng med terrortrusler fra djihadister.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 16. jan 2016, 03:09

eks-Maupassant skrev:De franske højreorienterede bruger absolut ikke Charlie Hebdo-tegninger i øvrigt. Bladet er stærkt venstreorienteret, og er startet af 68-hippier.

Der er mange i DK der tror det er et højreorienteret blad, pga en eller anden sammenkobling med Jyllandsposten, da de begge er Muhammed-tegnende publikationer. Forskel er at Charlie Hebdo i 30-40 år har produceret et væld af satiretegninger af Jesus, Paven, Moses osv. og det først er ret sent de har tilføjet Muhammad til repertoiret. Det er danskerne typisk ikke klar over det, fordi de danske medier kun nævner dem i sammenhæng med terrortrusler fra djihadister.

Det er netop på det grundlag, at jeg tolker tegningen, som jeg gør. Eller i hvert fald mener, at der kan være flere lag i den.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 16. jan 2016, 03:14

eks-Maupassant skrev:
Delfin skrev:

Tjow, men det dur jo vel heller ikke at alle afdøde der har nulevende pårørende er off-limits i den offentlige debat? Så ville vi jo lukke ned for enhver debat af fortiden, hvor man skulle vente til alle var døde med at diskutere f.eks. Anker Jørgensens regering.

At de bliver kede af det er sårede dur heller ikke. Man må godt gøre folk kede af det. Alt ville jo blive stoppet, fordi alle ville påstå de blev kede af det.

Det skal de heller ikke. Det er en følgeslutning, der må stå helt for din egen regning.
Han er bare en lille dreng, der ikke mener en skid om noget. Han ville bare have sin sut og sin bamse, hvorfor skal han være symbolet for, om en flok idioter har teet sig tåbeligt i bylivet?
2
Brugeravatar
eks-Maupassant

Indlægaf eks-Maupassant » 16. jan 2016, 03:20

Delfin skrev:
eks-Maupassant skrev:
Delfin skrev:

Det skal de heller ikke. Det er en følgeslutning, der må stå helt for din egen regning.
Han er bare en lille dreng, der ikke mener en skid om noget. Han ville bare have sin sut og sin bamse, hvorfor skal han være symbolet for, om en flok idioter har teet sig tåbeligt i bylivet?

Jamen der er vel ikke nogen speciel grund til at lige han blev til et symbol. Der blev taget et billede og det gik verden rundt osv. Ligesom med hende det brændte barn fra Vietnamkrigen. Det er vel bare tilfældigt.

Alle der nævner billedet og drengen, deler billedet osv., bidrager i øvrigt til at fasttømre ham som symbol. Det gør den her tråd også.
0
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 16. jan 2016, 03:21

eks-Maupassant skrev:De franske højreorienterede bruger absolut ikke Charlie Hebdo-tegninger i øvrigt. Bladet er stærkt venstreorienteret, og er startet af 68-hippier.

Der har du en pointe, men det er jeg fuldt ud klar over. De må lave al den satire de vil om muslimer og islam og andre religioner. Det er slet ikke det, der er min anke mod tegningen. Det er det personificerede uhyre, der heldigvis aldrig nåede at blive numserager. Men tegningen har vel nået sit mål, når den forarger mig
0
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 16. jan 2016, 03:26

DetSorteCirkus skrev:
landsbytossen skrev:Fakta om Aylan eller Alan Kurdi.

Det har familien heller ikke valgt, og det er hensynet til dem, som Delfin på det etiske plan reflekterer over.
Som jeg husker det, blev drengen heller ikke oprindelig brugt som symbol på folkevandringen, men på selve kaosset på Middelhavet og EUs manglende vilje/evne til at gøre noget ved det.

Jeg skrev ikke, det var familiens valg, at billedet gik verden rundt i september. Jeg har ikke viden om, om familien har sagt ok eller ej til brugen af billedet.
Familien, som FN ikke ville give flygtningestatus, valgte at blande sig i migrantstrømmen. Dermed har familien en del af ansvaret. Kaosset på Middelhavet og folkevandringen er del af samme historie.

Jeg synes, det ville være langt værre, hvis Charlie Hebdo havde brugt et andet barn til tegningen, som kom direkte fra ruinerne i Raqqa
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"