Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9720

Re: Har du set en kvinde iført Burka, i Danmark ?

Indlægaf kidkomb » 17. jan 2016, 14:33

Der kommer en pige og handler der hvor jeg arbejder. Jeg har nok set hende en håndfuld gange. Hun har kun en lille sprække synlig og hun bærer også sorte handsker.
Det er vist det mange forbinder med "burka", selvom det, som ShuruQ også forklarer, ikke er det.
Denne pige/kvinde kommer og handler med sin mand. Hun har venlige øjne og en glad stemme og taler flydende dansk. Jeg tror ikke hun er dansk konvertit. Hun har de smukkeste sorte øjne.
Hun virker på ingen måde undertrykt. Hun og manden taler sammen som alle andre almindelige par.
I det hele taget opfatter jeg ikke tørlæder som undertrykkelse i Dk. Jeg opfatter det som en hovedbeklædning på linje med alle andre, et symbol, et oprør, en provokation, noget privat, noget fredfyldt, noget afvæbnende, kort sagt: Jeg opfatter det efter den person som bærer det og ikke omvendt.

Når det er sagt, så bryder jeg mig ikke om at folk har deres ansigt tildækket. Overhovedet.
Burka ("burka"), stor hætte trukket ned over ansigtet, kasket på samme vis, elefanthuer, halloweenmasker.
Jeg synes ikke det hører sig til i offentligheden. Det er utrygt ikke at kunne se folks ansigt.

Jeg misunder nogle gange de burkabærende, for nogle gange ville det være rart at kunne skærme sig og gemme sig væk.
Men jeg er helt uforstående overfor diskussionen omkring foto på buskort, hvilke job man kan få osv.
Man kan heller ikke køre i bus eller blive ansat i Brugsen med elefanthue på.
Og ja, det gjorde jeg, jeg sammenlignede religion og elefanthuer.
Man tager valg i livet og de valg har konsekvenser. Længere er den ikke.
6
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
HappyQ
Kort karma: 113
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 763

Indlægaf HappyQ » 17. jan 2016, 17:11

Jeg ser kun hijab her, der gik en med niqab nede i byen engang, men hun var ikke herfra.
Min yngste datter er konvertit, hun går ikke med tørklæde.
Hun har en stor flok veninder, nogle med tørklæde andre uden, de hygger sig i hinandens selskab.
0
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3451

Indlægaf dgd2007 » 17. jan 2016, 19:17

Altså hvis det er trickspørgsmål med, at der er noget, der er en lille smule anderledes, men hedder noget andet, så ved jeg ikke.
Men altså jeg har da set "helspøgelsesdragter" i Danmark ... det, som almindelige uindviede kalder en burka.
0
Brugeravatar
SonataA
Kort karma: 14
Likede indlæg: 167

Indlægaf SonataA » 17. jan 2016, 19:22

Aldrig en burka, men ret meget andet.
0
Brugeravatar
Culpøs
Kort karma: 20
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 176

Indlægaf Culpøs » 17. jan 2016, 20:12

Næ, faktisk ikke.
0
Pacta Sunt Servanda :whip:
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 161
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1493

Indlægaf Code71 » 17. jan 2016, 20:18

Ja flere gange. Både på gaden og i 5A
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 463
Likede indlæg: 4107

Indlægaf Viskelæder » 17. jan 2016, 20:24

Så forskellen på en burka og en "helt" tildækket niqab er, at burkaen er ét stykke stof, hvorimod hvis man bruger niqab og er helt tildækket, så har man 3 stykker stof - et for ansigtet op til øjnene, et stort om håret og halsen, og et lille stykke om øjnene?
0
Brugeravatar
Viskelæder

Indlægaf Viskelæder » 17. jan 2016, 20:24

Men nej, jeg tror aldrig, jeg har set en i burka i min by.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9720

Indlægaf kidkomb » 17. jan 2016, 20:31

Hov jeg har altså set flere. Blandt andet var der, da jeg boede på Amager for 10 år siden, nogle høje, slanke afrikanere med sådan en med net for, så man slet ikke kunne se øjne heller.
Der er sammenligningen med Sorte slyngel helt på sin plads faktisk :blush:
Så det er ikke noget nyt jo. Der er bare kommet fokus på det. Dengang tænkte jeg vist ikke over om det havde noget med undertrykkelse at gøre, jeg undrede mig vist bare over valg af beklædningsgenstande :lol:

Og ja, jeg var lidt bange for dem :genert:
2
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 17. jan 2016, 20:57

Viskelæder skrev:Så forskellen på en burka og en "helt" tildækket niqab er, at burkaen er ét stykke stof, hvorimod hvis man bruger niqab og er helt tildækket, så har man 3 stykker stof - et for ansigtet op til øjnene, et stort om håret og halsen, og et lille stykke om øjnene?

En niqab er et stykke stof. Man vil typisk have khimar (de store tørklæder ofte brugt af somaliske kvinder) på. Niqaben ligger man over ansigtet og binder i nakken. Der er et-lags som på billedet. Der der også 2 og 3 lags. De fungerer som 1 lags, men det der hænger ned, det tager man, det ene lag og løfter op over øjnene og hen over toppen af hovedet. Der kan man så få niqabs med net til øjnene, det sidder der bare. Som på mit billede på side 2, en niqab der både kan være relativt åben og helt lukket.

Fuck der er svært at forklare :P.

Billede
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
Viskelæder

Indlægaf Viskelæder » 17. jan 2016, 21:01

ShuruQ skrev:
En niqab er et stykke stof. Man vil typisk have khimar (de store tørklæder ofte brugt af somaliske kvinder) på. Niqaben ligger man over ansigtet og binder i nakken. Der er et-lags som på billedet. Der der også 2 og 3 lags. De fungerer som 1 lags, men det der hænger ned, det tager man, det ene lag og løfter op over øjnene og hen over toppen af hovedet. Der kan man så få niqabs med net til øjnene, det sidder der bare. Som på mit billede på side 2, en niqab der både kan være relativt åben og helt lukket.

Fuck der er svært at forklare :P.

Du er god til at forklare det! Tak :)
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3451

Indlægaf dgd2007 » 17. jan 2016, 23:29

Men for alle praktiske og symbolske formål er det vel hip som hap om der er en lille forskel i syningen, hvis man er helt tildækket.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"