Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 698

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf Tux » 18. jan 2016, 07:26

Endnu et gak gak forslag fra DF, lad der være op til institutionerne..

I denne sammenhæng ee påbud i mine øjne nærmest værre end forbud.

Det mest tåbelige er næsten, at DFeren ikke kan forstå, at man ikke lige kan finde nogen der bakker op om forslaget - med henvisning til Facebook hvor ham mener der massevis af mennesker der forlanger svinekød alle ugens dage til alle måltider..

Regel nr 1, Facebook er ikke en valid måling af folkestemningen..
4
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 772

Indlægaf thomassneum » 18. jan 2016, 07:30

Jeg har fuld ud tiltro til de nærdemokratiske beslutningsprosesser.

Nej tak til DF's forslag - Jeg synes at det er rart at de tænker på landets kulturelle værdier, altså når det gælder mad, men jeg vil heller kæmpe for værdier som levner plads til selvtanke og rummelighed. Præcist nogle af de værdier der skal formes i vores institutioner.
Senest rettet af thomassneum 18. jan 2016, 14:14, rettet i alt 1 gang.
3
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3923

Indlægaf Angelina » 18. jan 2016, 07:43

Jeg synes hele denne debat handler om et ikke-problem.

De institutioner der serverer mad for børnene: De serverer hvad der passer dem, er der nogle af børnene der ikke kan/vil/må spise det, så får barnet madpakke med hjemmefra (om det så skyldes allergi, religion, kræsenhed eller noget helt fjerde)

De institutioner hvor børnene selv har mad med: Forældrene bestemmer selv hvad de giver med.
6
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 284

Indlægaf FruitFly » 18. jan 2016, 08:06

Delfin skrev:Jeg tror, den går på, at DF i Randers har et forslag på bordet om, at der skal være tvunget tilbud om svinekød i inst., men det betyder da heldigvis ikke spisetvang, at det står på bordet.

Et tåbeligt symbol-politisk forslag, som ingen gang har på jord. Og det véd de godt. Må man da håbe... :gruble:
3
Brugeravatar
momuh
Kort karma: 1
Likede indlæg: 21

Indlægaf momuh » 18. jan 2016, 10:07

Vi har fornyelig skulle vælge hvilke institutioner vi ville søge til vores søn. Og når vi har kunnet læse på hjemmesiden at de ikke serverer svinekød, har vi konsekvens valgt dem fra. Ikke fordi det er vigtigt vigtigt for os at vores søn får svinekød i institutionen, det er vi sådan set ligeglade med. Men det sender et signal om at der er mange børn med anden herkomst end dansk, og dermed er er forældregruppen sandsynligvis mindre ressourcestærk. Og hvis forældregruppen er mindre ressourcestærk er det ofte et mindre velfungerende sted.

Og jeg tvivler på at vi næppe er de eneste i vores område der tænker sådan, og dermed får man en opsplitning af samfundet allerede fra at børnene er helt små, hvilket næppe er godt rent samfundsmæssigt.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 194
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2287

Indlægaf Studsgaard » 18. jan 2016, 10:28

Jeg er imod man laver forbud om svinekød i institutionerne, men jeg syntes et påbud om svinekød er at gå i den anden grøft.

Andre steder hvor der er fsk behov for mad, eksempelvis vegetarer og allergikere så kan der blive lavet fsk mad, så jeg mener ikke der bør være andre forhold til dem der ikke spiser svinekød, så kan der være et alternativ.

Jeg må indrømme, at jeg tænker at de institutioner der vælger svinekød fra, dem vil jeg som person vælge fra, da jeg syntes det er en slag "over-hensyn tagen" (jeg ved ikke lige hvilket ord der passer) til muslimerne. Jeg er ret sikker på, at de er tilfredse så længe børnene har mulighed for at spise andet end svinekød. Er ret sikker på at de ikke kræver at alle andre børn ikke spiser svinekød.
De par multikulturelle institutioner jeg kender til, der har de børn med stor forskel på hvad de må spise, så der serveres eksempelvis kyllinge frikadeller og alm svinefrikadeller samt noget til vegetarene samme dag, og så kan børnene vælge det de må spise eller det de har lyst til at spise.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 422
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 5932

Indlægaf LadyFox » 18. jan 2016, 10:34

Jeg synes det må være op til den enkelte institution hvordan de gør det. Hvis der er tid, mulighed, og overskud til at lave flere retter er det selvfølgelig super - men er der ikke det synes det er fint at undlade svinekød til børnenes fordel.

Og havde jeg børn ville jeg ikke have noget imod at de ikke fik svinekød i børnehaven - det får vi alligevel herhjemme, så det er jo ikke fordi det er noget barnet vil mangle.
1
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10154

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. jan 2016, 10:42

momuh skrev:Vi har fornyelig skulle vælge hvilke institutioner vi ville søge til vores søn. Og når vi har kunnet læse på hjemmesiden at de ikke serverer svinekød, har vi konsekvens valgt dem fra. Ikke fordi det er vigtigt vigtigt for os at vores søn får svinekød i institutionen, det er vi sådan set ligeglade med. Men det sender et signal om at der er mange børn med anden herkomst end dansk, og dermed er er forældregruppen sandsynligvis mindre ressourcestærk. Og hvis forældregruppen er mindre ressourcestærk er det ofte et mindre velfungerende sted.

Og jeg tvivler på at vi næppe er de eneste i vores område der tænker sådan, og dermed får man en opsplitning af samfundet allerede fra at børnene er helt små, hvilket næppe er godt rent samfundsmæssigt.

Men hvad så når I havde meldt jeres barn til en af de pågældende institutioner og dukkede op første dag og konstaterede, at der var for mange børn med en baggrund, I associerer med noget problematisk, når den i jeres øjne bliver for markant?
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10154

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. jan 2016, 10:51

Hvis der endelig skulle dikteres noget oppefra, så skulle det efter min mening ske med udgangspunkt i miljøhensyn, men det er kun "hvis", for jeg synes, at den enkelte institution selv skal have lov til at finde ud af, hvad de vil servere.

Personligt ville jeg som forælder arbejde for, at man ikke standardiserede maden i mit barns institution, da jeg mener, at det både er pædagogisk og almenmenneskeligt givende for børn at opleve forskellighed.
2
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 40
Likede indlæg: 749

Indlægaf BlueBunny » 18. jan 2016, 11:06

DetSorteCirkus skrev:Hvis der endelig skulle dikteres noget oppefra, så skulle det efter min mening ske med udgangspunkt i miljøhensyn, men det er kun "hvis", for jeg synes, at den enkelte institution selv skal have lov til at finde ud af, hvad de vil servere.

Personligt ville jeg som forælder arbejde for, at man ikke standardiserede maden i mit barns institution, da jeg mener, at det både er pædagogisk og almenmenneskeligt givende for børn at opleve forskellighed.

Sundhed kan jeg også acceptere som en gyldig grund. Jeg finder oplysning og dialog bedre end forbud. I mine børns kommune er der en sukkerpolitik. Jeg synes det er fint at der er taget stilling med anbefalinger. Som så detaljeres lokalt.
1
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2861

Indlægaf JoyNips » 18. jan 2016, 11:43

Jeg spiser ikke selv svinekød og har aldrig brudt mig synderligt om det. Jeg føler ikke, at jeg er gået glip af noget ved ikke at have det med på min madpakke, og jeg er sikker på at nutidens børn også snildt kan undvære det i institutionerne.
0
Brugeravatar
BlueBunny

Indlægaf BlueBunny » 18. jan 2016, 12:07

polavyk skrev:
FruitFly skrev:
Delfin skrev:Jeg tror, den går på, at DF i Randers har et forslag på bordet om, at der skal være tvunget tilbud om svinekød i inst., men det betyder da heldigvis ikke spisetvang, at det står på bordet.

Et tåbeligt symbol-politisk forslag, som ingen gang har på jord. Og det véd de godt. Må man da håbe... :gruble:

Hvis alle venstrefolk stemmer for, vil der være flertal for forslaget i Randers. Der er 31 medlemmer af byrådet, 13 venstre, 3 df´ere.

Jeg glemte lige :nerve: :træt2: :gris: :wacko: :puke: :cuss:

Hvis det bliver vedtaget, har vi nået bunden.

Jamen hvad får dig til at tro at venstrefolk vil stemme for? Jeg tror ikke engang manden kan finde opbakning hos sit eget parti (DF).
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 18. jan 2016, 12:10

Desuden så er det værste næsten at i Randers hvor det foregår lader ingen udover DF'eren altså (på kommunen, husker ikke navnet) til at se der er et problem, så kommer den store dansker lige og redder nogle der ikke mener de skal reddes men det er jo kun fordi de endnu ikke har indset de har behovet.

Vorherre til øg altså :rulle:.
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.
Brugeravatar
BlueBunny

Indlægaf BlueBunny » 18. jan 2016, 12:11

JoyNips skrev:Jeg spiser ikke selv svinekød og har aldrig brudt mig synderligt om det. Jeg føler ikke, at jeg er gået glip af noget ved ikke at have det med på min madpakke, og jeg er sikker på at nutidens børn også snildt kan undvære det i institutionerne.

Der er uden tvivl masser man kan undvære. Jeg mener bare det må være op til forældre(-rådet og institution) at træffe det valg.

Her går forslaget så åbenbart på det modsatte. At der SKAL være svin.
0
Brugeravatar
ShuruQ
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 7794

Indlægaf ShuruQ » 18. jan 2016, 12:48

polavyk skrev:
ShuruQ skrev:Desuden så er det værste næsten at i Randers hvor det foregår lader ingen udover DF'eren altså (på kommunen, husker ikke navnet) til at se der er et problem, så kommer den store dansker lige og redder nogle der ikke mener de skal reddes men det er jo kun fordi de endnu ikke har indset de har behovet.

Vorherre til øg altså :rulle:.

Men er det ikke meget typisk. De fleste "problemer" DF har med fremmede eksisterer jo ikke i virkeligheden.

JO!
0
I have a dream called Palestine, Israel called a nightmare. Alas, the reality is a nightmare for those who dream.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"