Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 236

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf HerErJeg » 18. jan 2016, 17:37

Det er jo racisme så det driver ned af væggene. Man skal ikke bilde mig ind at nogen tænker på børnenes ve og vel og sundhed i den forbindelse. Skik følge eller land fly er nok nærmere drivkraften bag forslaget som DF jo også er arkitekten bag.
Der er ikke spisetvang, spørgsmålet er nærmere hvor meget ANDET end svin det skal / må serveres??
0
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 162
Likede indlæg: 1833

Indlægaf Anilara » 18. jan 2016, 22:54

0
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 295

Indlægaf FruitFly » 18. jan 2016, 23:13

Gud, det er jeg fandme ked af. Sådan nogen idioter :(

Hvad fanden sker der for Venstre, Danmarks Liberale Parti?
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2112

Indlægaf eks-Maupassant » 18. jan 2016, 23:26

Støtter forslaget. For mig at se er svinekødsforbuddet i børnehaver et klokkeklart eksempel på religions regler der bliver trykket ned over andre, og det er jeg imod af princip. Om man så snakker uden om og siger at "det er det nemmeste" osv. , så kommer reglen fra Koranen, og regler der kommer fra Koranen (eller andre religiøse skrifter) skal ikke bestemme hvad der spises eller ikke spises i børnehaverne, og generelt alle offetlige institutioner.

Liberalitet handler jo netop om frihed, at man ikke får trykket religiøse forskifter ned om ørerne. Det handler ikke om at en religion der har ca 5% tilgængere i landet skal bestemme at de andre 95%s børn ikke må spise svinekød.

(Det er i hvert fald hvad jeg ser i det, har ingen anelse om hvad der driver Randers byråd.)
0
Brugeravatar
landsbytossen
Kort karma: 105
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 1531

Indlægaf landsbytossen » 18. jan 2016, 23:49

Det er et tåbeligt forslag, men baggrunden er mindst lige så tåbelig.

Kun allergikere kan påberåbe sig, at de ikke KAN spise en fødevare. Et fravalg af en fødevare med henvisning til en religion er ikke, at man ikke Kan men, at man ikke VIL spise det.

Religion skal holdes i privaten og sammen med ligesindede. Religion skal ikke bruges til at få særbehandling så andre skal ændre adfærd. For vegetarer, veganere og andre sære spiseforstyrrelser gælder det samme.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1526

Indlægaf Velvet-Goldmine » 19. jan 2016, 00:11

eks-Maupassant skrev:Støtter forslaget. For mig at se er svinekødsforbuddet i børnehaver et klokkeklart eksempel på religions regler der bliver trykket ned over andre, og det er jeg imod af princip. Om man så snakker uden om og siger at "det er det nemmeste" osv. , så kommer reglen fra Koranen, og regler der kommer fra Koranen (eller andre religiøse skrifter) skal ikke bestemme hvad der spises eller ikke spises i børnehaverne, og generelt alle offetlige institutioner.

Liberalitet handler jo netop om frihed, at man ikke får trykket religiøse forskifter ned om ørerne. Det handler ikke om at en religion der har ca 5% tilgængere i landet skal bestemme at de andre 95%s børn ikke må spise svinekød.

(Det er i hvert fald hvad jeg ser i det, har ingen anelse om hvad der driver Randers byråd.)

Men der ér jo ikke noget 'svinekødsforbud' nogen steder?
Nu er der til gengæld et 'svinekødspåbud' og som om det ikke er latterligt nok, så er det da fuldstændigt absurd at politikere skal til at bestemme maden i daginstitutioner - men jeg håber de i det mindste også har vedtaget at sværen skal være sprød så :sarkasme:
2
Brugeravatar
landsbytossen

Indlægaf landsbytossen » 19. jan 2016, 00:20

Velvet-Goldmine skrev:
eks-Maupassant skrev:Støtter forslaget. For mig at se er svinekødsforbuddet i børnehaver et klokkeklart eksempel på religions regler der bliver trykket ned over andre, og det er jeg imod af princip. Om man så snakker uden om og siger at "det er det nemmeste" osv. , så kommer reglen fra Koranen, og regler der kommer fra Koranen (eller andre religiøse skrifter) skal ikke bestemme hvad der spises eller ikke spises i børnehaverne, og generelt alle offetlige institutioner.

Men der ér jo ikke noget 'svinekødsforbud' nogen steder?
Nu er der til gengæld et 'svinekødspåbud' og som om det ikke er latterligt nok, så er det da fuldstændigt absurd at politikere skal til at bestemme maden i daginstitutioner - men jeg håber de i det mindste også har vedtaget at sværen skal være sprød så :sarkasme:

Det er jo ikke den eneste gang, politikere blander sig. F.eks har politikere - nogle steder - vedtaget og krævet ordningen med skolemælk. Men det er måske også absurd.
0

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Brugeravatar
Velvet-Goldmine

Indlægaf Velvet-Goldmine » 19. jan 2016, 00:23

landsbytossen skrev:Det er jo ikke den eneste gang, politikere blander sig. F.eks har politikere - nogle steder - vedtaget og krævet ordningen med skolemælk. Men det er måske også absurd.

Er det her du seriøst vil sammenligne sundhedsstyrelsens anbefalinger om mælk til børn og dermed et tiltag der sikrer børn fra udsatte familier (af alle etniciteter) at de kan få noget lødig næring og dermed sikre en bedre udvikling og skolegang, med påbud om svinekød i børnehaven?
4
Brugeravatar
landsbytossen

Indlægaf landsbytossen » 19. jan 2016, 00:31

Velvet-Goldmine skrev:
landsbytossen skrev:Det er jo ikke den eneste gang, politikere blander sig. F.eks har politikere - nogle steder - vedtaget og krævet ordningen med skolemælk. Men det er måske også absurd.

Er det her du seriøst vil sammenligne sundhedsstyrelsens anbefalinger om mælk til børn og dermed et tiltag der sikrer børn fra udsatte familier (af alle etniciteter) at de kan få noget lødig næring og dermed sikre en bedre udvikling og skolegang, med påbud om svinekød i børnehaven?

Nej, for jeg er næsten sikker på der ude i de små sogneråd blev diskuteret skolemælk længe inden Sundhedsstyrelsen havde en holdning til det.
0

Brugeravatar
Velvet-Goldmine

Indlægaf Velvet-Goldmine » 19. jan 2016, 00:35

landsbytossen skrev:Nej, for jeg er næsten sikker på der ude i de små sogneråd blev diskuteret skolemælk længe inden Sundhedsstyrelsen havde en holdning til det.

Jeg er næsten sikker på, at de har diskuteret det af nøjagtig samme årsag som Sundhedsstyrelsen anbefaler det - så vil du kommentere yderligere på din sammenligning?
0
Brugeravatar
landsbytossen

Indlægaf landsbytossen » 19. jan 2016, 00:42

Velvet-Goldmine skrev:
landsbytossen skrev:Nej, for jeg er næsten sikker på der ude i de små sogneråd blev diskuteret skolemælk længe inden Sundhedsstyrelsen havde en holdning til det.

Jeg er næsten sikker på, at de har diskuteret det af nøjagtig samme årsag som Sundhedsstyrelsen anbefaler det - så vil du kommentere yderligere på din sammenligning?

Ja, du har uret i, det er absurd politikere blander sig i mad i institutioner. Du kan mene, det er absurd, de vil kræve servering af svinekød. Det er en selvmodsigelse at kalde det absurd, hvis det handler om svinekød, men ikke når det gælder mælk.
0

Brugeravatar
Velvet-Goldmine

Indlægaf Velvet-Goldmine » 19. jan 2016, 00:58

landsbytossen skrev:Ja, du har uret i, det er absurd politikere blander sig i mad i institutioner. Du kan mene, det er absurd, de vil kræve servering af svinekød. Det er en selvmodsigelse at kalde det absurd, hvis det handler om svinekød, men ikke når det gælder mælk.

Nå, men så kan jeg fortælle dig at det heller ikke er politikere der bestemmer at der skal være skolemælk i skolen - det er skolebestyrelsen. Det er politikere der har gjort det muligt at tilbyde med tilskud. Det er også skolebestyrelsen der bestemmer hvilke varer indenfor mejeri, frugt og grønt der skal være en del af ordningen på netop deres skole.
Så det er stadig absurd!

Så det ene er et tilbud til alle for at fremme sundhed og bedre udvikling og skolegang for ALLE, det andet et sundhedsmæssigt aldeles ligegyldigt påbud om en specifik fødevare.

Med det på plads vil jeg gentage mit spørgsmål:
0
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 236

Indlægaf HerErJeg » 19. jan 2016, 01:51

Hvad så nu når Ali kommer hjem og klager over at han ikke har fået noget at spise, fordi der ikke var overskud til at servere andet end svinekød? Man kan vel godt frygte at nogle går svinekøds amok, og så næsten ikke har andet?

Tænk hvis frikadelle-danskerens børn skulle gå i den svenske børnehave med tvungen surstrømning på bordet, fordi det er så svensk og kulturberigende? Det ville da udløse en afsindig ballade i så fald, noget som overhovedet ikke vil blive tolereret i denne sag her.

Mon ikke nok at børnehavens madpolitik fremover kommer til at afspejle hvor mange DF forældre der sidder i bestyrelsen? Nu er frikadellekrigen vundet, hvad skal det så bruges til?
0
Brugeravatar
landsbytossen

Indlægaf landsbytossen » 19. jan 2016, 04:53

Velvet-Goldmine skrev:
landsbytossen skrev:Ja, du har uret i, det er absurd politikere blander sig i mad i institutioner. Du kan mene, det er absurd, de vil kræve servering af svinekød. Det er en selvmodsigelse at kalde det absurd, hvis det handler om svinekød, men ikke når det gælder mælk.

Nå, men så kan jeg fortælle dig at det heller ikke er politikere der bestemmer at der skal være skolemælk i skolen - det er skolebestyrelsen. Det er politikere der har gjort det muligt at tilbyde med tilskud. Det er også skolebestyrelsen der bestemmer hvilke varer indenfor mejeri, frugt og grønt der skal være en del af ordningen på netop deres skole.
Så det er stadig absurd!

Så det ene er et tilbud til alle for at fremme sundhed og bedre udvikling og skolegang for ALLE, det andet et sundhedsmæssigt aldeles ligegyldigt påbud om en specifik fødevare.

Med det på plads vil jeg gentage mit spørgsmål:

Jamen, så kan jeg fortælle dig, det ikke altid har været sådan. Skolebestyrelser blev indført 1989. Tidligere har der bl.a. været skolekommissioner, hvor medlemmerne blev udpeget af sognerådet. Skolekommissionernes magt var meget begrænset. På et tidspunkt dannede forældre ved nogle skoler forældreforeninger, som absolut ikke kunne beslutte noget.

Jeg gentager. Det er ikke første gang, politikere har bestemt at en mad/drikkevare skal tilbydes skolebørn. Ok, du kalder det absurd uanset. hvad de bestemmer.

Hermed slut fra mig. Tråden handler om svinekød i Randers og ikke, hvad politikere ellers har bestemt historisk set.
1

Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 40
Likede indlæg: 750

Indlægaf BlueBunny » 19. jan 2016, 05:25

"Derfor mener Venstre og Dansk Folkeparti, at Byrådet beslutter:

-at kommunale institutioner med madordninger sikre dansk madkultur som en central del af tilbuddet – herunder serverer svinekød på lige fod med andre madvarer.

-at alle sikres en sund og varieret kost hvor ingen tvinges til at spise noget der strider mod ens holdning eller religion.

-at institutionerne sikre fleksibilitet som tager de nødvendige hensyn til allergikere, religion, diabetes m.v."

Jeg er ok med den løsning.
Hvis det betyder der serveres en frikadelle i ny og næ, skinke, leverpostej, kamsteg. Så længe der er alternativer tvinges ingen til at spise det. Så det er vel same same bare nu på skrift.
Nu er det så på skrift også at der SKAL tilbydes alternativer. Det er jo fint

Jeg finder umiddelbart forslaget unødvendigt. Og er generelt i mod diktater, foretrækker anbefalinger. Forhåbentlig betyder det så at der i institutionen kan diskuteres andet mere relevant.

Som forældre i forældreråd er jeg blevet forbavset over hvor meget fnidder diskution og tid der kan bruges på mælke- og frugtordninger. Istedet for mere relevante emner. Tiden til møder er begrænset.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"