Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 238

Re: Er svinekød et "must" for en lykkelig børnehave-dag ?

Indlægaf HerErJeg » 19. jan 2016, 05:51

Sådan en omgang politisk makværk. Rent faktisk pålægger man hver enkelt børnehave et større tidsforbrug til at fremtrylle mad, fordi der både skal være svinekød og noget alternativt til dem som ikke spiser den slags.
Hvordan er det nu lige det er gået med bemandingerne disse steder? Sparekniven plejer jo gå rent ind, så det kan måske blive svært at finde tid til, fremfor at fremtrylle bedste kompromis så alle er glade.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 41
Likede indlæg: 757

Indlægaf BlueBunny » 19. jan 2016, 06:08

HerErJeg skrev:... at fremtrylle bedste kompromis så alle er glade.

Det kan være overraskende svært. Når nogen har meget modstridende holdninger, så kan bedste kompromis være at føje begge parter. Og det er vel egentlig bare det der står i forslaget? At der både skal være svin og ikke svin?

Eks er simpel mælk på agendaen:
- økologisk / konventionel (og så den store landbrugsdiskution)
- økonomien (discount?)
- skummet, let, mini, sød
- hvor meget, hvornår, hvor ofte?
- både vuggestue og børnehave?
- processen med at købe det (frivillig forældre ordning. Hvem henter, tvang/frivillig, altid de samme). Kølekrav
- hvem betaler?
Og ikke mindst... Det vigtige er at ALLE tilbydes det samme så børnene ikke forskelsbehandles, eller mærker forældrenes uenighed.
(Og det er ikke opdigtet. Sådan diskuteres der)
2
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 54
Likede indlæg: 706

Indlægaf Tux » 19. jan 2016, 07:10

Endnu en gang slår DF til mod et problem som ikke findes.

En journalist spørger i et klip på tv2 Østjylland, om man også bør stille krav om fisk i institutionerne - det er jo også en del af dansk madkultur. Men næ nej, det er ikke nødvendigt, for det kan institutionerne godt selv finde ud af. Men lige når det gælder svinekød, er tiltroen til institutionerne en helt anden, selv om der ikke er nogen institutioner i Randers som ikke serverer svinekød..

Megen til populistisk i og fremmedfjensk politik skal man godt nok lede længe efter :badr:
4
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 302

Indlægaf FruitFly » 19. jan 2016, 07:23

eks-Maupassant skrev:Støtter forslaget. For mig at se er svinekødsforbuddet i børnehaver et klokkeklart eksempel på religions regler der bliver trykket ned over andre

Der er ikke noget svinekødsforbud. Men det behøver du jo ikke at tage dig af.
Senest rettet af FruitFly 19. jan 2016, 07:26, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 393
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3890

Indlægaf Delfin » 19. jan 2016, 07:24

Lad os få nogle flere storkøkkener og noget mere vaccumpakket mad, så bliver det meget lettere at tage hensyn til alle.
Det er vist de færreste institutioner, der direkte har et forbud. De fleste jeg kender til, har valgt at lave den varme mad uden svin, og til rugbrød har der været et fad med svin og et uden. Det har de fint kunnet finde ud af selv.
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
FruitFly
Kort karma: 12
Likede indlæg: 302

Indlægaf FruitFly » 19. jan 2016, 07:29

Delfin skrev:Det er vist de færreste institutioner, der direkte har et forbud.

Der er endnu ikke fundet en eneste. Det bedste bud vi har, er det fra Støjberg, men den historie var der jo ikke kød på. Selvom historien sikkert vakte lykke rundt om Støjbergs middagsbord.
1
Brugeravatar
Jørn
Kort karma: 5
Likede indlæg: 39

Indlægaf Jørn » 19. jan 2016, 07:47

0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 774

Indlægaf thomassneum » 19. jan 2016, 08:14

Det er åbenlyst stupidt.
Jeg kan blive direkte rasende, at så stupide mennesker har fundet vej til de politiske analer og rent faktisk får gennemtrumfet idioti på den måde.

Jeg kunne leve med at man indførte regler, som sikrede dansk madkultur (hvad den så end er.. og jo naturligvis ikke har været under kontinuerlig forandring igennem alle tider. :rulle: ) Når man KUN markerer 'svinekød', så kan det kun betyde én ting, hvilket man fame bør skamme sig over at støtte op om. :puke: Hvad med fisk, grød, ko osv. osv.? :tie:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10350

Indlægaf icelady » 19. jan 2016, 08:41

Lovforslaget udspringer af, at der i EN institution blev fravalgt indkøb af svinekød,fordi det driftsøkonomisk ikke kunne betale sig. Dvs forældrene, som betaler for madordningen, betaler til mad, der ikke spises og derfor smides ud.

Grunden til, at V stemte for (for der var flere V-folk, som var imod forslaget) skyldes, at sidste år stemte DF for skolelukninger i Randers Kommune, forudsat at V stemte for dette.

Der har aldrig nogensinde været forbud mod at servere svinekød: og i teorien betyder gennemførelsen at institutioner kan nøjes med at have en pose frikadeller liggende i fryseren.

Edit: Omtalte institution ligger i et område med mange muslimer; hvilket selvfølgelig afspejler sig i den mad, som bliver spist i institutionen.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10350

Indlægaf icelady » 19. jan 2016, 08:44

thomassneum skrev:Det er åbenlyst stupidt.
Jeg kan blive direkte rasende, at så stupide mennesker har fundet vej til de politiske analer og rent faktisk får gennemtrumfet idioti på den måde.

Jeg kunne leve med at man indførte regler, som sikrede dansk madkultur (hvad den så end er.. og jo naturligvis ikke har været under kontinuerlig forandring igennem alle tider. :rulle: ) Når man KUN markerer 'svinekød', så kan det kun betyde én ting, hvilket man fame bør skamme sig over at støtte op om. :puke: Hvad med fisk, grød, ko osv. osv.? :tie:

DF har jo netop været ude med "Vi skal sikre dansk madkultur." som begrundelse for dette lovforslag.
Flere politikere har bedt om at få uddybet, hvad DF anser som "dansk madkultur." Det har ingen af dem svaret på....dog var der en enkelt DFer, der mente at det kunne jo være mad såsom "lasagne". :afro:
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1152
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9730

Indlægaf kidkomb » 19. jan 2016, 08:49

Sådan nogle politikere ikke? Altså keder de sig ikke alt for meget, når de kan få tiden (og andres penge) til at gå med at fremlægge, snakke om, stemme om og implementere så endegyldigt åndssvage lovforslag?
Det er jo helt væk fra vinduet.
Og hvad ER det med Randers??
Der må være en abnorm forekomst af undergrundstråling eller noget i den dur...
1
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 774

Indlægaf thomassneum » 19. jan 2016, 08:53

icelady skrev:

DF har jo netop været ude med "Vi skal sikre dansk madkultur." som begrundelse for dette lovforslag.
Flere politikere har bedt om at få uddybet, hvad DF anser som "dansk madkultur." Det har ingen af dem svaret på....dog var der en enkelt DFer, der mente at det kunne jo være mad såsom "lasagne". :afro:

Lasagne.. !?!

Nåh.. men okay så.. men så længe det bare ikke er halal. ik? :gisp:

Det er jo så tragisk, at det "næsten" er morsomt.
1
Med bov skal man mad lave, men...
HerErJeg
Kort karma: 13
Likede indlæg: 238

Indlægaf HerErJeg » 19. jan 2016, 09:20

thomassneum skrev:
icelady skrev:

Lasagne.. !?!

Nåh.. men okay så.. men så længe det bare ikke er halal. ik? :gisp:

Det er jo så tragisk, at det "næsten" er morsomt.

Det er nu fínt nok. Lasagne er jo noget man putter HEST i. Så bliver der både serveret svin og my little pony :)
3
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 299
Likede indlæg: 3031

Indlægaf vibbsen » 19. jan 2016, 09:46

HerErJeg skrev:Sådan en omgang politisk makværk. Rent faktisk pålægger man hver enkelt børnehave et større tidsforbrug til at fremtrylle mad, fordi der både skal være svinekød og noget alternativt til dem som ikke spiser den slags.
Hvordan er det nu lige det er gået med bemandingerne disse steder? Sparekniven plejer jo gå rent ind, så det kan måske blive svært at finde tid til, fremfor at fremtrylle bedste kompromis så alle er glade.

Og hvis de så er rigtig heldige, så skal der også helst være så meget økologi som overhovedet muligt. Budgetter der afspejler dette ???? Hør nu her...Det er jo op til den enkelte institution at få budgetterne til at hænge sammen. Det er brugerdemokrati.... :fløjt: :fløjt: :fløjt: :fløjt:

Vi bor i Hvidovre kommune og jeg er egentlig ikke specielt overrasket over at det er lykkedes for DF i Randers at komme igennem med dette forslag....Som iøvrigt IKKE der det første af sin slags.....DF i Hvidovre fik faktisk "dansk madkultur" skrevet ind i konstitueringsaftalen ved kommunalvalget i 2013. Det betød at vi her i kommunen har en S-SF-DF koalition....DF var egentlig med i et borgerligt valgforbund. Men følte at de bedre kunne få deres ting igennem ved at pege på S til borgmesterposten. Og da Socialdemokraterne i den her kommune er så magtliderlige at de er totalt ligeglade med hvem de "går i seng med", ja så kunne DF da godt få Dansk Madkultur og Juletræ på torvet (I kid you not !!!!) hvis det var det der skulle til....
Senest rettet af vibbsen 19. jan 2016, 09:52, rettet i alt 1 gang.
0
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 299
Likede indlæg: 3031

Indlægaf vibbsen » 19. jan 2016, 09:51

kidkomb skrev:Sådan nogle politikere ikke? Altså keder de sig ikke alt for meget, når de kan få tiden (og andres penge) til at gå med at fremlægge, snakke om, stemme om og implementere så endegyldigt åndssvage lovforslag?
Det er jo helt væk fra vinduet.
Og hvad ER det med Randers??
Der må være en abnorm forekomst af undergrundstråling eller noget i den dur...

Og Hvidovre....Vi har nøjagtig samme totalt stupide politik her i kommunen......Det var DF's "pris" for at stemme på socialdemokraterne til borgmesterposten.....De skulle have dansk mad i institutionerne og juletræet tilbage på torvet.....Og det fik de så....
0
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"