Spørge Jørgen * 10

Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3014

Spørge Jørgen * 10

Indlægaf vibbsen » 19. jan 2016, 18:58

Vi har en 3 årig (4 til Maj) som ikke bare spørger meget. Hun spørger HELE tiden. Om Alt. Og det er ved at drive os til vanvid.

For det er ikke sådan nogen standart "for alderen" spørgsmål....Nej, det er sådan nogen spørgsmål hvor man tænker : Hvad vil du vide det for ? Nytårsaften opdagede hun at jeg kom med et par strømpebukser. Resultat : Hun skal ikke alene vide om de er nye (Hvilket de var). Hun skal også vide hvor jeg har dem fra (dem har jeg købt). Hvor jeg har købt dem (i en butik). Hvilken butik det var (H&M). Hvilken H&M (den i det lokale center). Om de kostede mange penge (Det gjorde de ikke). Og hvor mange penge det var de kostede.

Da det blev efterår insisterede hun også på at få at vide hvorfor træerne tabte bladene, hvordan de får nogen nye, og hvad der sker med de gamle blade. Hun kan ikke se månen uden at spørge hvor Solen er, og når hun kan se solen vil hun vide hvor månen er.

Og sådan er det hele tiden. Hun skal have en forklaring på ALT. Også de ting som andre mennesker gør. Hvorfor køber damen mælk. Hvorfor går manden den vej. Hvem bor i det hus. Hvem arbejder derinde. Hvor skal vi hen ? Hvorfor skal vi det ? Hvad skal vi lave ? Hvad skal vi så ? Og hvad så bagefter ? Hvad skal vi i morgen ? Og hvad så bagefter ? Og så videre og så videre og så videre. Hun spørger også glad og gerne om de samme ting 5 gange. På forskellige måder. Og hun er fuldstændig døv for "ikke flere spørgsmål nu"

Jeg ved godt at nogen siger "Sikke dog et dejligt videbegærligt barn"....Men det er faktisk ikke så dejligt endda. For hun efterspørger ikke viden hun kan bruge til noget konkret. Hun spurgte f.eks. ikke hvad jeg skulle bruge nylonstrømperne til...Og hun spørger heller ikke hvad vi skal i morgen fordi hun skal finde ud af om det er noget hun gider.....Det er nogen gange som om hun spørger bare for at spørge.

Har vi et helt normalt barn ???? Og kan vi på nogen måde "dæmme" lidt op for spørgetrangen ? Eller må vi bare stå det igennem ?
0
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 524
Likede indlæg: 2436

Re: Spørge Jørgen * 10

Indlægaf Bøtte » 19. jan 2016, 19:24

Jeg tænker hun er helt normal :kys:

S, som jo er omkring et halvt år yngre end E og hun spørger også konstant. Hvis vi hører en lyd udefra, spørger hun til hvad det er (en motorcykel), hvor skal den hen (det ved jeg ikke), er det en mand (ja det tror jeg), hvad hedder han (det ved jeg ikke). Hun kører også i ring og spørger igen og igen. Og hun tager gang på gang sin mor på sengen "Mor, hvor går neglelak hen, når det går af?" :lol:

Tror vi er ude i noget "deterenfase, deterenfase, deterenfase" - en gang i mellem kan vi aflede hende ved at snakke om noget andet.
0
S :lun:
V :lun:
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3941

Indlægaf Angelina » 19. jan 2016, 19:58

Spørgejørgen her i huset har nu lært at google - det hjælper. Og der findes altså børn der spørger ekstra ekstra ekstra meget, og ikke bare er normalt videbegærlig, min dreng var en af dem... da han blev ældre viste det sig at han havde ADHD, og hans usædvanlige insisterende spørgen til alt hele tiden, tusind milliarder gange om dagen indtil man havde lyst til at råbe SÅHOLDDOGKÆFTLIDT ind i hovedet på ungen (men ikke gjorde det) havde en årsag ... og heldigvis kunne afhjælpes med medicin og pædagogiske redskaber.

Han kan i øvrigt stadig snakke fandens øre af - så man bliver helt bims ... og fristes til at råbe SÅHOLDDOGKÆFTLIDT ... men det er blevet meget bedre...

Jeg siger ikke at TS's barn har ADHD, jeg siger bare nogle børn altså godt kan gå langt over "helt normal spørgelyst" og drive selv den mest tålmodige til vanvid.
1
~indsæt smart signatur her~
Rakel
Kort karma: 420
Likede indlæg: 3108

Indlægaf Rakel » 19. jan 2016, 19:58

Helt, helt normalt.

Man kan med held og udholdenhed formidle til barnet, at det er barnets tur til at svare på spørgsmål fra mor og ændre fokus. Ca 2 1/2 sekund af gangen.

Man kan også indføre stilletid (gå ind på dit værelse og leg/leg i stuen uden at konfrontere mor/far med konstant spørgen) i håb om ikke at blive totalt idiot. Det havde vi et vist held med med de ældste.

Og masser bøger fra biblioteket om ditten datten stort og småt.
1
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3014

Indlægaf vibbsen » 19. jan 2016, 20:08

Gudskelov :P

Vi kan også tit aflede Emma ved at tale om noget andet. Desværre så er hun i besiddelse af en utrolig evne, til at vende tilbage til et hvilket som helst emne, på et hvilket som helst senere tidspunkt. Det får hun helt sikkert stor glæde af senere i livet. Lige pt. er evnen mest anvendelig til at vende tilbage til eventuelt ubesvarede besvarede spørgsmål fra de seneste 6 måneder :-D
0
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 54
Likede indlæg: 842

Indlægaf lulu-p » 21. jan 2016, 12:36

Ha-ha...jeg har haft 3 spørgelystne børn. Den yngste bliver snart 6 og hun har stadig en rem af huden. Jeg tror ikke de bliver mindre nysgerrige eller videbegærlige med alderen, men pludselig er der også en flok veninder man kan spørge, og de lærer hurtigt at finde svar på nettet. Og så er der ingen tvivl om, at der går lidt "leg" i den..og det vokser de også fra. Eller mine har gjort.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Børn"