Kronik - Sexisme & integration

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5899

Re: Kronik - Sexisme & integration

Indlægaf Dikus » 25. jan 2016, 04:00

Nej. Jeg finder det ikke underligt.

Jeg er vokset op i Brøndby. Der sker immervæk mange ting, der aldrig rammer medierne rundt omkring.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Kort karma: 74
Likede indlæg: 655

Indlægaf Precaseptica » 25. jan 2016, 10:30

GnueN skrev:Nej... Vi er enige om målet, tror jeg - helt enige, for nu at slå dét fast. Det er bare måden vi når dertil, vi ikke kan finde fælles fodslag om, tror jeg... og så nogle petitesser om, hvordan vi ser og oplever verden - men fred være med det. Anyways, så orker jeg ikke rigtig at skrive mere til det her. Ville bare lige sige, at jeg synes at dit udgangspunkt, og ovenstående indlæg var skidegodt, egentlig - og et fint oplæg til en videre diskussion, hvis andre skulle have lyst til at komme på banen. Peace out!

For at nå målet på en ordentlig måde tror jeg det er vigtigt at folk som du og jeg også deltager i debatten om værdier, uden frygt for mærkater. Hvis vi to har travlt med at råbe hinanden ned med de forfærdelige ting vi har set op gennem historien, så ender vi med at overlade diskussionen til andre og langt mere ekstreme handlekræfter.

Det er ikke vigtigt overfor mig at snakke om nazisme, racisme, fascisme osv. Jeg skulle mene at være så ganske fri for den slags fjollerier. Det er til gengæld vigtigt at tiltro mig, at jeg aldrig bruger ordet perker, at jeg aldrig kunne finde på at foreslå at de allesammen skal hjemsendes, at teltlejre er en fin løsning osv. osv. For der skydes LANGT over målet, hvis du sigter efter at mistænke mig for at være ekstremt imod disse mennesker og hvad de står for.

Jeg er generelt kritisk overfor religion, og jeg giver ikke en hat for de liberale rettigheder til at vælge selv. Så længe man må skære i spædbørn findes der ikke en meters frihed til selv at vælge. Og her behøver jeg ikke mindes om dåben som et åndligt overgreb på spædbørn, for der er jeg enig langt nok hen ad vejen til at jeg ville ikke glemme det.

Jeg er selv rigtigt glad for at høre og læse ting fra Ayaan Hirsi Ali, Sarah Haider, Maajid Nawaz og lignende reform-orienterede muslimer og ex-muslimer.
1
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 773

Indlægaf thomassneum » 25. jan 2016, 11:58

Ja..

Kulturelt finder vi i (mellem)østen, en udbredt forståelse af kvinden, som dårligt harmonerer med det vestligefrihedsbillede af samme.

Overgreb er dog ikke tilladt nogen steder.. og selvom vi har set episoder af massevoldtægter i f.eks. Indien, så betyder det ikke at Indere som helhed, finder det i orden, eller at deres kultur tillader det. På samme måde skal 'muslimer' eller folk fra dele af mellemøsten, heller ikke underlægges disse ugerninger.

Det er helt fint at fokuserer på udfordringer, og uyppigheden af de kulturelle forskelle, og opfattelsen af kvindens plads i samfundet. Men hvis man ønsker løsninger, så skal man stoppe med at pålægge mennesker fra samme ophav, det fulde ansvar, eller prædikerer et 'sådan er de bare'.

Vi må konstaterer at vi har nogle udfordringer.. men frem for at behandle dem som én fælles gruppe, så må vi erkende, at vi inden for egne døre, under samme forhold (f.eks. oprettelse af teltlejre kun for unge mænd), vil kunne forekomme en ret 'barsk' kultur omkring kvinder. Og så i stedet for at gøre det til 'dem og os', indse at problemerne ikke er rodfæstet i et spørgsmål om relligion, eller kultur.. men er et kompliceret og komplekst problem, som ikke løses igennem masseafstraffelse.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2104

Indlægaf eks-Maupassant » 25. jan 2016, 16:14

En anden ting er kønsbalancen, så lige en ting i JP. De svenske piger der er 16-17 år får et helt andet liv en de ældre svenske kvinder, det er nok slut med at gå alene og fuld hjem fra en bytur om nogen år. Min kæreste er fra et land hvor det bare ikke er noget man gør, det er mere sådan man skal have en taxachauffør man kender og stoler på, man tager ikke med en taxa hvor man ikke kender manden, og taxaen venter til man er inde i opgangen og han evt ser bliver tændt lys oppe i lejligheden. Det er også normalt man taler i telefon med nogen hele vejen hjem og hele tiden siger hvor man er. Ligestilling er der nu stadig, forskellen er bare at kvinder skal se sig over skulderen konstant i det offentlige rum.

»Verden ser mod de nordiske landene som ligestillingens højborg. Derfor er det helt ubegribeligt, at deres politikere virker som om, de ikke forstår hvilke enorme ændringer af kønsbalancen i samfundet, som deres immigrationspolitik fører til. Disse ændringer vil helt sikkert påvirke kvinderne i deres samfund negativt og kan udslette over 100 års hårdt arbejde for ligestilling.«

Med Sverige som skræmmeeksempel har hun regnet sig frem til, at kønsfordelingen, når det gælder de 16-17-årige, med 123 drenge til 100 piger på nuværende tidspunkt er skævere end i Kina. For selv om mange af de mandlige asylansøgere, som kommer til landet, ofte søger familiesammenføring og dermed også får flere kvinder til landet, gælder det ikke de uledsagede mindreårige, som stort set kun er drenge.

http://jyllands-posten.dk/international ... r-kvinder/
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3430

Indlægaf dgd2007 » 25. jan 2016, 16:54

GnueN skrev:
dgd2007 skrev:
GnueN skrev:Hvor mange mandater havde indianerne i en klar majoritetsbefolkning fordelt på 28 krigsførende lande, med et årligt budget på næsten 1000 milliarder justerede kroner? :)

A' hva' :forvirret: :forvirret: :forvirret:

Ja, det var også det jeg tænkte, da du sammenlignede indvandring med kolonialisme og folkeudryddelse...

Så det var bevidst god-dag-mand-økseskaft fra din side, eller hvordan? :gruble:
0
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 68
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 773

Indlægaf thomassneum » 26. jan 2016, 07:25

eks-Maupassant skrev:En anden ting er kønsbalancen, så lige en ting i JP. De svenske piger der er 16-17 år får et helt andet liv en de ældre svenske kvinder, det er nok slut med at gå alene og fuld hjem fra en bytur om nogen år. Min kæreste er fra et land hvor det bare ikke er noget man gør, det er mere sådan man skal have en taxachauffør man kender og stoler på, man tager ikke med en taxa hvor man ikke kender manden, og taxaen venter til man er inde i opgangen og han evt ser bliver tændt lys oppe i lejligheden. Det er også normalt man taler i telefon med nogen hele vejen hjem og hele tiden siger hvor man er. Ligestilling er der nu stadig, forskellen er bare at kvinder skal se sig over skulderen konstant i det offentlige rum.

»Verden ser mod de nordiske landene som ligestillingens højborg. Derfor er det helt ubegribeligt, at deres politikere virker som om, de ikke forstår hvilke enorme ændringer af kønsbalancen i samfundet, som deres immigrationspolitik fører til. Disse ændringer vil helt sikkert påvirke kvinderne i deres samfund negativt og kan udslette over 100 års hårdt arbejde for ligestilling.«

Med Sverige som skræmmeeksempel har hun regnet sig frem til, at kønsfordelingen, når det gælder de 16-17-årige, med 123 drenge til 100 piger på nuværende tidspunkt er skævere end i Kina. For selv om mange af de mandlige asylansøgere, som kommer til landet, ofte søger familiesammenføring og dermed også får flere kvinder til landet, gælder det ikke de uledsagede mindreårige, som stort set kun er drenge.

Jeg elsker JP.. artiklen kunn eligevel hedde "Pas på med at spise for meget spegepølse". :pompom:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2104

Indlægaf eks-Maupassant » 27. jan 2016, 15:56

thomassneum skrev:
eks-Maupassant skrev:En anden ting er kønsbalancen, så lige en ting i JP. De svenske piger der er 16-17 år får et helt andet liv en de ældre svenske kvinder, det er nok slut med at gå alene og fuld hjem fra en bytur om nogen år. Min kæreste er fra et land hvor det bare ikke er noget man gør, det er mere sådan man skal have en taxachauffør man kender og stoler på, man tager ikke med en taxa hvor man ikke kender manden, og taxaen venter til man er inde i opgangen og han evt ser bliver tændt lys oppe i lejligheden. Det er også normalt man taler i telefon med nogen hele vejen hjem og hele tiden siger hvor man er. Ligestilling er der nu stadig, forskellen er bare at kvinder skal se sig over skulderen konstant i det offentlige rum.

Jeg elsker JP.. artiklen kunn eligevel hedde "Pas på med at spise for meget spegepølse". :pompom:

Er det en sjofel joke? Ikke helt sikker på jeg fanger den :)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"