GnueN skrev:Nej... Vi er enige om målet, tror jeg - helt enige, for nu at slå dét fast. Det er bare måden vi når dertil, vi ikke kan finde fælles fodslag om, tror jeg... og så nogle petitesser om, hvordan vi ser og oplever verden - men fred være med det. Anyways, så orker jeg ikke rigtig at skrive mere til det her. Ville bare lige sige, at jeg synes at dit udgangspunkt, og ovenstående indlæg var skidegodt, egentlig - og et fint oplæg til en videre diskussion, hvis andre skulle have lyst til at komme på banen. Peace out!
For at nå målet på en ordentlig måde tror jeg det er vigtigt at folk som du og jeg også deltager i debatten om værdier, uden frygt for mærkater. Hvis vi to har travlt med at råbe hinanden ned med de forfærdelige ting vi har set op gennem historien, så ender vi med at overlade diskussionen til andre og langt mere ekstreme handlekræfter.
Det er ikke vigtigt overfor mig at snakke om nazisme, racisme, fascisme osv. Jeg skulle mene at være så ganske fri for den slags fjollerier. Det er til gengæld vigtigt at tiltro mig, at jeg aldrig bruger ordet perker, at jeg aldrig kunne finde på at foreslå at de allesammen skal hjemsendes, at teltlejre er en fin løsning osv. osv. For der skydes LANGT over målet, hvis du sigter efter at mistænke mig for at være ekstremt imod disse mennesker og hvad de står for.
Jeg er generelt kritisk overfor religion, og jeg giver ikke en hat for de liberale rettigheder til at vælge selv. Så længe man må skære i spædbørn findes der ikke en meters frihed til selv at vælge. Og her behøver jeg ikke mindes om dåben som et åndligt overgreb på spædbørn, for der er jeg enig langt nok hen ad vejen til at jeg ville ikke glemme det.
Jeg er selv rigtigt glad for at høre og læse ting fra Ayaan Hirsi Ali, Sarah Haider, Maajid Nawaz og lignende reform-orienterede muslimer og ex-muslimer.