Er "Flygtninge landsbyer" en god idé ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Kort karma: 5
Likede indlæg: 39

Er "Flygtninge landsbyer" en god idé ?

Indlægaf Jørn » 20. jan 2016, 09:06

http://jyllands-posten.dk/politik/ECE83 ... olitikken/

Nu taler man om "Flygtninge Landsbyer" ...

Er det en god idé ?

Jeg mener NEJ. - Da der er tale om mennesker, der har fået asyl (så vidt jeg ved).

Og det kan aldrig være godt for integrationen.

Man har, i forvejen, meget imod de mange, såkaldte "ghettoer" i Danmark.
Skal vi så have flere ghettoer ?
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2859

Re: Er "Flygtninge landsbyer" en god idé ?

Indlægaf JoyNips » 20. jan 2016, 09:30

Nej. Jeg synes det stik modsatte ville være en markant bedre idé. Forleden hørte jeg i radioen, at man nogle steder sendte flygtninge på højskole, og dét er sgu da genialt. Masser af socialt samvær, højskolesange og knyttede venskaber. Ved at samle de nytilkomne i landsbyer i stedet for at få dem ud blandt danskerne opnår man kun en "dem og os"-kultur.
2
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3264

Indlægaf Hunkat » 20. jan 2016, 09:32

JoyNips skrev:Nej. Jeg synes det stik modsatte ville være en markant bedre idé. Forleden hørte jeg i radioen, at man nogle steder sendte flygtninge på højskole, og dét er sgu da genialt. Masser af socialt samvær, højskolesange og knyttede venskaber. Ved at samle de nytilkomne i landsbyer i stedet for at få dem ud blandt danskerne opnår man kun en "dem og os"-kultur.

Men nu har formålet med teltlejre/landsbyer jo aldrig været at det skulle fremme andet end leden ved at være kommet til Danmark.

Så vidt jeg forstå er dette dog forbeholdt folk hvis sag er under behandling? Uanset hvad tvivler jeg stærkt på at det vil gøre noget som helst andet end at forstærke gettofølelsen.
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3080

Indlægaf Rakel » 20. jan 2016, 09:41

Det er jo ikke at skabe en ghetto, hvis der er fokus på og ressourcer til at undervise i dansk/dansk kultur, der er idrætstilbud med mere og midler til terapi i en flygtningeby.

Problemet er, hvis flygtningeby bliver = opbevaring og ingen integration.

Jeg savner, at der meldes et langtidsperspektiv ud.
Hvor længe skal mennesker med asyl bo i en flygtningelandsby? Hvad skal en sådan by indeholde af boliger og tilbud? Og så videre - der kan stilles mange spørgsmål.

Jeg kan se fornuften i fx i er års ophold i en flygtningeby med intensiv terapi og undervisning for børn og voksne. Med bedre tilbud og støtte end man ser likalt pt, men årevis ophold nej.

Spørgsmål er 'bare' om det reelt er billigere end den indsats, som kommuner lægger for dagen. For det handler vel også om økonomi.

Politikerne er dertil nødt til at forholde sig til, at der mangler boliger, som mennesker med lave indkomster kan betale herunder flygtninge med asylstatus. Det er et faktum, som jeg ikke ser meget politisk interesse i at løse.
1
Brugeravatar
Hunkat

Indlægaf Hunkat » 20. jan 2016, 09:46

Ifølge udtalelserne i denne artikel så er flygtningelandsby et andet ord for 'interneringlejr' hvis det står til DF.
http://politiken.dk/indland/politik/ECE3024541/s-og-dfs-flertal-for-flygtningelandsbyer-daekker-over-dyb-splid/

For Dansk Folkeparti er ønskescenariet, at eventuelle flygtningelandsbyer bliver isoleret. Dermed adskiller partiet sig grundlæggende fra Socialdemokraterne, som gerne vil have mere integration.

Partiet mener, at flygtninge skal holde sig til landsbyerne, indtil det er sikkert at tage tilbage til deres hjemland eller dets nærområder.

Jeg fatter ikke at man fra S-siden overhovedet kan overveje at sige ja til et forslag når man VED at DF presser V indtil de får det som de vil have det. Altså giver stemmen til at få det gennemført velvidende at DF kommer til at diktere udførelsen.
1
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3394

Indlægaf dgd2007 » 20. jan 2016, 10:01

Hunkat skrev:...

Ja, det tænkte jeg også på. Der er sandsynligvis (alternativt) flertal for flygtningelandsbyer, men der er vist ikke helt enighed om, hvordan de skal fungere ... skal flygtninge hurtigt i arbejde, eller skal de netop forhindres i at falde til, så de nemmere kan komme hjem, når det de flygtede fra er overstået? :gruble:
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 20. jan 2016, 15:10

Jeg synes det er en glimrende ide, og jeg er kisteglad over at S nu med 20 års forsinkelse har lyttet til de vestegnske S-borgmeter der advarede i 90erne, fordi de sad med de konkrete problemer.

Ideen er vel at der kommer færre flytninge herop, fordi de ikke har lyst til at bo i de landsbyer, og det bliver så pakket ind med noget fernis, så man kan sige at det er en god ting for "integrationen". Den konkrete udmøntning bliver nok en kamp mellem S og DF om hvor mange penge der skal bruges på fernis.

Som jeg ser det er "integration" et begreb i komplet fallit, jeg tror ikke på det mere. Det er noget man fandt på i start90erne, fordi man havde brug for et ord der betød "vi lover det bliver bedre", så politikerne havde et ord de kunne bruge når de skulle svare på kritik af indvandringens konsekvenser. Jeg tror at dem der klarer det, det er hovedsageligt pga. en eller anden mental x-factor, en vilje til at æde sig selv og få det her til at lykkes, et åbent sind og villighed til at optage anderledeshed uden at frastøde det.
0
Brugeravatar
Hunkat

Indlægaf Hunkat » 20. jan 2016, 15:14

eks-Maupassant skrev:Jeg synes det er en glimrende ide, og jeg er kisteglad over at S nu med 20 års forsinkelse har lyttet til de vestegnske S-borgmeter der advarede i 90erne, fordi de sad med de konkrete problemer.

Ideen er vel at der kommer færre flytninge herop, fordi de ikke har lyst til at bo i de landsbyer, og det bliver så pakket ind med noget fernis, så man kan sige at det er en god ting for "integrationen". Den konkrete udmøntning bliver nok en kamp mellem S og DF om hvor mange penge der skal bruges på fernis.

Som jeg ser det er "integration" et begreb i komplet fallit, jeg tror ikke på det mere. Det er noget man fandt på i start90erne, fordi man havde brug for et ord der betød "vi lover det bliver bedre", så politikerne havde et ord de kunne bruge når de skulle svare på kritik af indvandringens konsekvenser. Jeg tror at dem der klarer det, det er hovedsageligt pga. en eller anden mental x-factor, en vilje til at æde sig selv og få det her til at lykkes, et åbent sind og villighed til at optage anderledeshed uden at frastøde det.

Men hvad så hvis det ikke får færre til at komme hertil? Eller færre bliver til flere fordi masse bliver større? Hvad så? Flere landsbyer? Større? Hvornår skal folk ud i samfundet? Vi kan jo ikke bygge nye byer i 10-20-30 år, de skal jo også vedligeholdes osv.?

Jeg er bare nysgerrig på hvordan det kan blive en god løsning på lang sigt, jeg kan virkelig ikke se det.

Edit: jeg ved godt at du ikke har udtænkt konceptet eller ved hvad der skal stå i loven men som du ser det, ik?
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 140
Likede indlæg: 2079

Indlægaf eks-Maupassant » 20. jan 2016, 15:28

Hunkat skrev:
eks-Maupassant skrev:Jeg synes det er en glimrende ide, og jeg er kisteglad over at S nu med 20 års forsinkelse har lyttet til de vestegnske S-borgmeter der advarede i 90erne, fordi de sad med de konkrete problemer.

Men hvad så hvis det ikke får færre til at komme hertil? Eller færre bliver til flere fordi masse bliver større? Hvad så? Flere landsbyer? Større? Hvornår skal folk ud i samfundet? Vi kan jo ikke bygge nye byer i 10-20-30 år, de skal jo også vedligeholdes osv.?

Jeg er bare nysgerrig på hvordan det kan blive en god løsning på lang sigt, jeg kan virkelig ikke se det.

Ja så er den plan fucked!

Set fra mit perspektiv er det en ryggen-mod-muren ting, Jeg tror nemlig ikke på at integrationen nogensinde kommer til at virke. Jeg tror, at det der kommer til at ske hvis mellemøstlig indvandring fortsætter er at det går i retning mod Malmö og Frankrigs forstæder, krydret medhjemmedyrket islamistisk terror osv., hvilket ender med at folk stemmer på rabiate højrepartier i frustration. Så for mig er de to muligheder på bordet - enten får vi lukket det ned til håndterbart omfang, eller også går vi mod den højreekstreme apokalypse.

Der er mange der ikke tror på den højreekstreme apokalypse, jeg tror det er ren vanetænkning. I vores levetid har de været små og håndterbare, det er kun fordi vi ikke har set andet vi tror de altid vil være det. De vokser altid når folk føler de er under ydre pres og de normale politikere ikke kan løse problemerne. Det er også præcist det vi ser, med højreekstreme partier der vokser sig store og fede i takt med indvandringsproblemerne. Det undrer mig meget at meget få på venstrefløjen, der jo har opposition til de højreskstreme i deres DNA, tager den trussel alvorligt.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"