Job via netværk.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3442

Re: Job via netværk.

Indlægaf HappyPaww » 20. jan 2016, 12:11

Jeg får relativt ofte henvendelser om ledige stillinger fra rekrutteringsbureauer mv. via LinkedIn, og da jeg selv er i nyt godt job, henviser jeg gerne til relevante tidligere kolleger fx., som de kan prøve at kontakte. Så på den måde bruger jeg mit netværk.
2
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Likede indlæg: 3442

Indlægaf HappyPaww » 20. jan 2016, 12:12

Og nu arbejder i øvrigt selv i et headhunter-firma, så jeg kan bekræfte, at man kommer rigtig langt med netværk - i hvert fald inden for businessverdenen :)
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 6813

Indlægaf Wizzze » 20. jan 2016, 12:28

Jeg opholder mig en del i sengen hos en HR kvinde, tæller det som at udnytte sit netværk? :-D

Men ja, jeg har både selv udnyttet mit netværk i forbindelse med jobskifte, og jeg har henvist andre og er blevet spurgt til om jeg kende nogen gode kandidater, eller steder.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3947

Indlægaf Angelina » 20. jan 2016, 12:28

polavyk skrev:Man hører gang på gang, at det er vigtigt at bruge sit netværk, når man er ledig. Men "man" siger jo så meget. Er det en reel mulighed for ret mange?

Har du formidlet, at nogen i dit netværk har fået et job? Har du overhovedet mulighed for at kunne hjælpe nogen til at komme til samtale eller blive lagt mærke til? (Det gælder ikke, hvis du arbejder på et jobcenter :-p )

Jeg ville ikke kunne anbefale nogen en vej at gå, medmindre vedkommende var vvs-installatør, og min lillebror lige stod og manglede en i firmaet.

Jeg kender heller ikke nogen, der er i en position, hvor de enten ansætter eller har indflydelse på ansættelser.

Det kommer nok meget an på hvad man arbejder med i det hele taget - men da min mand skulle til samtale sidst, sad to af hans tidligere kollegaer i den afdeling og jeg ved da de begge lige havde været forbi chefen og sagt han sgi var en flinker fyr og god til sit job - mon ikke han dermed havde en bedre chance en en der ikke kendte nogen i afdelingen?

Men jeg gør det egentlig tit og ofte, men jeg har så også masser af selvstændige i omgangskredsen hvor det måske mere handler om at jeg hjælper dem med at få kunder.

I sidste ende taler det da i den grad op at man lige kender en der kan gå ind og lægge et varmt ord for ens hos chefen ... og jeg har da mange jeg gerne anbefaler til jobs hvis jeg ser noget relevant slået op.
0
~indsæt smart signatur her~
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2957

Indlægaf JoyNips » 20. jan 2016, 12:31

Jeg kan i hvert fald nok sørge for, at en ansøgning bliver lagt lidt ekstra mærke til ved at fortælle min chef, at ansøger er én, jeg kender. Derfra er det vedkommendes egne præstationer, der må sørge for ansættelsen.
4
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 145
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 1915

Indlægaf Purple Haze » 20. jan 2016, 13:24

Det hjælper hvis man har én der kan gøre opmærksom på at det ledige job findes.
Man skal selv skrive ansøgningen og klare samtalerne. Men man kan kun søge de relevante jobs hvis man ved at de findes.

Arbejder i samme afdeling som flere jeg har arbejdet sammen med før, og det er ikke en tilfældighed. Vi henviser hinanden til jobs på kryds og tværs.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 426
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 6049

Indlægaf LadyFox » 20. jan 2016, 13:32

Min mor blev headhuntet af sin nuværende arbejdsplads fordi de manglede en med min mors kvalifikationer og en af hendes tidligere kollegaer arbejdede på stedet og fortalte om hvordan min mor passede lige præcis til egenskaber de manglede.
0
I don't mean to be a diva, but some days you wake up and you're Barbara Streisand.
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 611
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Aima » 20. jan 2016, 13:35

Jeg blev tilknyttet et mediebureau for lidt under et års tid siden, helt tilfældigt, fordi en nær ven arbejdede der og lige syntes, han havde en opgave, jeg skulle på. Siden er jeg bare blevet en fast del af holdet og i takt med at 'mit netværk', som jeg faktisk ikke rigtigt vidste, jeg havde, har fundet ud af, hvad jeg laver, er opgaverne, udover dem jeg får fra bureauet, kommet dumpende lidt af sig selv.

Jeg var nok heldig i udgangspunktet, men er siden blevet ret bevidst om, hvad networking kan. Jeg namedropper også selv venner, bekendte og tidligere kunder, hvis jeg fornemmer der er et potentielt match i blandt.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5908

Indlægaf Dikus » 20. jan 2016, 13:42

Jeg har fået flere forskellige typer job via netværk. Alt fra ekspedient i butik, vikar i børnehave, skolelærer, elevplads til økonomifunktioner.

Jeg har kun reelt søgt to af de stillinger, jeg har haft/skal have uden brug af netværk.

Jeg er ret sikker på, min nuværende og sidste arbejdsplads ville elske, hvis jeg fandt personer, det var relevant for dem at ansætte. Begge steder giver kontant bonus for ulejligheden til deres ansatte... Der er mangel på folk.
1
Brugeravatar
Garfield
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1308

Indlægaf Garfield » 20. jan 2016, 14:23

Jeg er akademiker og for mig har netværk betydet en del.

Min første Ph.D.-stilling (som jeg ikke gennemførte) var et resultat af, at én af mine vejledere havde anbefalet mig.

Min anden Ph.D.-stilling (som jeg gennemførte) var et resultat af, at jeg kendte 2 ud af 3 i ansættelsesudvalget. Den ene havde jeg skrevet med, da den første Ph.D.-stilling ikke fungerede for mig og hun sagde, at de snart skulle ansætte et par Ph.D.'ere, så de stillinger skulle jeg da bare tage at søge.

Mit første job efter Ph.D.'en var i en anden gruppe end dér, hvor jeg lavede Ph.D. Jeg var bekendt med ham, der havde slået stillingen op, så jeg skrev og spurgte til den og blev igen anbefalet at søge. I det ansættelsesudvalg kendte jeg 3 ud af 4.

Da jeg skulle søge et job for nylig i et firma, hvor en tidligere kollega havde arbejdet for 4 år siden, skrev jeg til ham på LinkedIn og spurgte til stillingen, jobbet og firmaet. Det var en kæmpe hjælp i forhold til, hvad jeg skulle lægge vægt på og jeg "name-droppede" da også hans navn til samtalen. Jeg fik godt nok ikke jobbet, men jeg nåede til 2. samtale og blev bedt om at søge igen næste gang de slog en stilling op.
1
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 165
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 2559

Indlægaf Mi55y » 20. jan 2016, 15:58

Jeg fik mit første fuldtidsarbejde efter uddannelse igennem netværk, da min moster arbejdede i virksomheden og anbefalede mig.

Jeg har selv skaffet en gammel studieveninde til samtale hos mit nuværende arbejde.

Begge de steder jeg har arbejdet slår de helst ikke stillinger op, medmindre det bliver nødvendigt. Så de har forladt sig meget på anbefalinger og henvisninger samt jobindex, hvor mit nuværende arbejde også kontaktede mig gennem.
0
Frisk på brætspil i Midtjylland? viewtopic.php?f=5&t=5802

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1104

Indlægaf girl_beat » 20. jan 2016, 16:01

Jeg trak i høj grad på mit netværk, da jeg var jobsøgende (akademiker), og det kastede både kaffemøder og jobsamtaler og til sidst jobtilbud af sig :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Indlægaf Neenah » 20. jan 2016, 16:17

Men altså... de af jer der bruger/har brugt jeres netværk aktivt - hvordan har I gjort helt konkret?
0
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1536

Indlægaf fisken80 » 20. jan 2016, 16:58

Jeg anbefalede for mange år siden min veninde at søge arbejde i en virksomhed, hvor jeg kendte en af mellemlederne. Jeg vidste at de skulle i gang med at etablere sig på et marked med et sprog som min veninde havde læst. Og det gav hende et job.

Jeg anbefalede også at min gamle arbejdsplads havde min svigerinde med i tankerne da jeg skiftede arbejdssted og de derfor søgte en med de samme fag som mig - hun fik også jobbet.

Jeg har dog aldrig selv fået job gennem et netværk.
0
Brugeravatar
Ongo
Kort karma: 0
Likede indlæg: 11

Indlægaf Ongo » 20. jan 2016, 16:59

Jeg har selv fået job via mit netværk (gammel læsegruppemakker gjorde mig opmærksom på en ledig stilling som ikke blve slået op), og jeg har så sent som igår skaffet en gammel ven til samtale på en stilling som ikke bliver slået op + anbefalet ham.
Det kommer selvfølgelig an på branchen, men min oplevelse er i hvert fald at rigtig mange stillinger bliver besat på den måde. Flere af mine veninder har også fået job gennem tidl. kolleger/studiekammerater/venner.

Frivilligt arbejde hører jeg også tit er med til at skabe ntværk og dermed jobmuligheder.
0

Tilbage til "Livets forhold"