Den store juletråd 2015

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 251
Likede indlæg: 4129

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Persnikedy » 7. sep 2015, 18:03

Noget andet jeg fandt på food festivallen (som jeg først har kigget igennem nu) var en masse flyers og kogebøger. Nogle af de flyers omhandler snaps hvor nogle af dem kun skal trække i et en måned (andre 2 md). Tænkte jeg lige ville skrive dem herinde hvis en eller anden (måske mig selv) kommer i nød og liiige mangler en enkelt lille hyggeting/værtindegave/pakkekalender gave til at have i skabet

Da mit kamera ikke er godt at tage billeder af dem med så skriver jeg dem lige over. De er alle fra bogen "Kryddersnapse og hvad dertil høre" af Niels Stærup fra kryddersnapsen.dk.

Havtorn:
Fyld dit glas halvt op med havtorn, tilsæt alkohol (vodka eller anden neutral) og lad trække i 1-2 md. Bliver smagen for bitter kan der tilsættes lidt neutral honning så den får en mere sødelig smag. Farven bliver en flot orange og passer til diverse desserter og oste. Husk at bærerne efterfølgende kan bruges som tilbehør i forskellige opskrifter.

Gran:
Fyld dit glas med et par stykker rødgran og tilsæt alkohol, lad det trække i 2 uger. Bliver smagen for stærk kan den fortynde med samme alkohol som du benyttede til at trække med.
En fræk smagsvariant er at tilsætte vanilje og lakris.
Lad den hvile 2 uger efter du har filtereret den.
Snapsen bliver gylden og kan med fordel nydes til lidt kraftigere retter.
Gransnapsen kan også brugers i cocktails eller som smagsgiver i forskellige madretter

Kvan:
Fyld dit glas med en lille håndfuld blade (tørret eller friske) og tilsæt din alkohol. Lad trække i 2 til 4 uger.
Bliver smagen for stærk kan den fortynde med samme alkohol som du benyttede til at trække med.
farven bliver først grøn men med tiden mere gylden. Den passer godt til de mange råvare man kan få om sommeren. Lad den hvile 2 uger efter du har filtrereret den.

Tyttebær:
Fyld dit glas halvt op med tyttebær og tilsæt din alkohol. Lad den trække i 2 til 4 uger. Bliver smagen for stærk kan den fortyndes med samme alkohol som du benyttede til at trække med.
Vil du have mere sødme i snapsen kan du eventuelt tilsætte en vaniljestang eller en håndfuld rosiner.
Farven bliver en flot rød og hvis du tilsætter ekstra sødme med rosiner så kan du få en smag der kan erstatte portvinen til årets risalamande.
4
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 327
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3249

Indlægaf DD_81 » 7. sep 2015, 19:20

Fru Sunshine skrev:For filen altså.
Jeg havde jo besluttet at gå igang med adventskalenderne, men jeg er fuldstændig idéforladt.
Der skal laves til en 18-årig, en 20-årig og en 44-årig. Ung pige, lidt ældre drenge.

Sidste år indeholdt de strømper, undertøj, bamser med slik og en julekalender til de unge. .Den lidt ældre fik mobilcover, specialøl og -kaffe, vist nok noget tøjværk og en julekalender.
I år skal gemalens kalender være lidt billigere, men hvad hulen putter man i.
Specialøllene var ingen succes skulle jeg nok nævne. Han kunne ikke lide nogen af dem. Dumme mand.

Læser din datter? - så kunne nogle søde hyggelige romaner måske være en oplagt gave ide til hende? :)
Måske nogle med et juletema... I chiklit genren, på engelsk, kan jeg nævne "meet me at the cupcake cafe" og "christmas at the cupcake cafe" som nogle af de mere hyggelige og rare, ender godt, romaner jeg har læst :) Oplagt at købe på engelsk på Amazon eller ebay!

Manden - hvis han er til mad på grill, og er grill-bill typen, så kunne du tjekke sæsonudsalg i de større supermarkeder nu, og købe ham lidt lir til grillen. Jeg har købt til manden i bilka, der havde 75% på charbroil tilbehør :) Ellers kunne det være gode oplevelser for jer sammen, hvis der er tid og overskud til det - så på selve adventssøndagen, måske er der nogle fede kirke koncerter i kunne have interesse i, ud og stå på skøjter, cafe-brunch etc. - men det kan naturligvis løbe lidt op :)

sønnen, - han er flyttet hjemmefra ikke, så er der sikkert noget praktisk til hjemmet kan han bruge, og noget lækkert juleknas af mors hjemmebagte :)

Julekalender som du selv skriver er jo naturligvis temmeligt oplagt til den første advent, til alle parter.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1016
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9215

Indlægaf Fru Sunshine » 8. sep 2015, 04:25

DD_81 skrev:
Fru Sunshine skrev:For filen altså.
Jeg havde jo besluttet at gå igang med adventskalenderne, men jeg er fuldstændig idéforladt.
Der skal laves til en 18-årig, en 20-årig og en 44-årig. Ung pige, lidt ældre drenge.

Sidste år indeholdt de strømper, undertøj, bamser med slik og en julekalender til de unge. .Den lidt ældre fik mobilcover, specialøl og -kaffe, vist nok noget tøjværk og en julekalender.
I år skal gemalens kalender være lidt billigere, men hvad hulen putter man i.
Specialøllene var ingen succes skulle jeg nok nævne. Han kunne ikke lide nogen af dem. Dumme mand.

Læser din datter? - så kunne nogle søde hyggelige romaner måske være en oplagt gave ide til hende? :)
Måske nogle med et juletema... I chiklit genren, på engelsk, kan jeg nævne "meet me at the cupcake cafe" og "christmas at the cupcake cafe" som nogle af de mere hyggelige og rare, ender godt, romaner jeg har læst :) Oplagt at købe på engelsk på Amazon eller ebay!

Manden - hvis han er til mad på grill, og er grill-bill typen, så kunne du tjekke sæsonudsalg i de større supermarkeder nu, og købe ham lidt lir til grillen. Jeg har købt til manden i bilka, der havde 75% på charbroil tilbehør :) Ellers kunne det være gode oplevelser for jer sammen, hvis der er tid og overskud til det - så på selve adventssøndagen, måske er der nogle fede kirke koncerter i kunne have interesse i, ud og stå på skøjter, cafe-brunch etc. - men det kan naturligvis løbe lidt op :)

sønnen, - han er flyttet hjemmefra ikke, så er der sikkert noget praktisk til hjemmet kan han bruge, og noget lækkert juleknas af mors hjemmebagte :)

Julekalender som du selv skriver er jo naturligvis temmeligt oplagt til den første advent, til alle parter.

Min mand elsker vores grill, så det er en god idé med grill-hejs til ham.

Og bøger er jo oplagt både til søn og datter. Min søn bor p.t. på et møbleret værelse med plads til seng og skrivebord og et køkken, hvor de har det hele, så lige ting til hjemmet holder vi på et minimum.

Føler mig jo pludselig inspireret igen.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1283

Indlægaf Thestral » 8. sep 2015, 04:36

Jeg har købt den første julegave :banan:
2
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
computermus
Kort karma: 43
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 899

Indlægaf computermus » 8. sep 2015, 08:58

Så fik jeg lige talt op på hvor mange gaver jeg mangler til min mors pakkekalender. Og der er stadigvæk et stykke til jeg når de 24,men de første 3 er i hus,så nu skal jeg lige finde ud af hvad hun ellers skal have.
0
computermus
Kort karma: 43
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 899

Indlægaf computermus » 9. sep 2015, 12:20

Så fik jeg lige årets første nisse :santa2: og den er ikke gemt væk, for så ville der bare blive ballade i nissekasserne,når en ny nisse skulle have plads. Så for at undgå mere ballade ,så får hun lov til at stå fremme . :jule: :santa2:
4
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 9. sep 2015, 12:26

Så kom jeg igang med de kalendere.

To bedstefartrøjer og 5 par sokker til sønnen, en kjole og et sæt nattøj til datter og en skjorte til gemalen.

Så skal ynglingene have et par bøger hver, noget slik og en kalender.
Manden skal have grillhejs og lidt mere tøj.
2
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 10. sep 2015, 08:52

I år glæder jeg mig faktisk lidt til jul. Det plejer at være vildt stresset pga. eksamen og alt muligt. Men i år skal jeg aflevere speciale lige inden jul, så selvom jeg ser frem til at være MEGA stresset i månederne op til, så kan jeg for første gang i tusind år rent faktisk holde FRI i julen.... :love: Og det er alligevel noget særligt!

Jeg laver hjemmelavede julegaver. Dels fordi det er hyggeligt, men også fordi jeg er ret fattig (hurra for slutlån).

Jeg er også begyndt at hækle noget julepynt, men jeg er ærligt talt ikke så god til det endnu. :genert:

Kalendergaver og sådan noget har jeg ikke, men jeg har heller ikke nogen at lave dem til... Andet end kæresten, men han gider ikke jul og er også totalt umulig at finde på gaver til. :rulle:
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 10. sep 2015, 09:14

Og så overvejer jeg seriøst at forsøge at hækle huer. Jeg er bare så utålmodig, men det KUNNE jo være, jeg fik lavet noget fint for en gangs skyld.

Eller måske skulle jeg bare strikke :gruble:
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 10. sep 2015, 09:18

Ah f***. Jeg havde rent glemt min mor.

Måske skulle jeg overlade det til min søster i år. De sidste par år, har jeg sørget for det, og jeg ved, at min søs gerne overtager.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 10. sep 2015, 09:21

Fru Sunshine skrev:Og så overvejer jeg seriøst at forsøge at hækle huer. Jeg er bare så utålmodig, men det KUNNE jo være, jeg fik lavet noget fint for en gangs skyld.

Eller måske skulle jeg bare strikke :gruble:

Jeg har ikke hæklet huer før, men jeg strikker en del lige nu, og de er ret nemme at lave. :) Selvfølgelig afhængig af modellen. Jeg laver nogle ret simple nogen og så dekorerer jeg dem med fx hæklede blomster. Men det er nok smag og behag jo. :lol2:
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 10. sep 2015, 09:51

Jeg kan faktisk kun hækle luftmasker. Og jeg strikker middelmådigt - mildest talt.

Men jeg så sådan en hækletutorial på youtube, som jeg vist nok forstod noget af, så jeg fattede lidt af de der stangmasker tror jeg nok de hed.
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 717
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 6828

Indlægaf Daine » 10. sep 2015, 11:06

Jeg har lige fået det store julekatalog fra Atelje Margaretha (broderifirma) og der er bare så mange fine i i år :love: Overvejer lidt, om jeg skal forsøge mig med et broderi i efteråret, engang broderede jeg meget, men de sidste par år har det været umuligt pga ondt i skulderen.
3
"It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune must be in want of a wife."
"Stol aldrig på et menneske, der ingen bøger har."
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 251
Likede indlæg: 4129

Indlægaf Persnikedy » 10. sep 2015, 12:33

Julen betyder jo også julefilm, og jeg tror muligvis jeg skal ind og se denne her når den kommer :-D

https://www.youtube.com/watch?t=151&v=h6cVyoMH4QE
Den ville ikke lige vise klippet i selve tråden

Også måske er i år, det år, hvor jeg endleig skal få set the notebook
0
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
Garfield
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1308

Indlægaf Garfield » 10. sep 2015, 13:14

Persnikedy skrev:Julen betyder jo også julefilm, og jeg tror muligvis jeg skal ind og se denne her når den kommer :-D

https://www.youtube.com/watch?t=151&v=h6cVyoMH4QE
Den ville ikke lige vise klippet i selve tråden

Også måske er i år, det år, hvor jeg endleig skal få set the notebook

Og så tænkte jeg: Nøøj, en julefilm, sikkert sukkersød med alt for søde børn, luksusproblemer, hygge og måske lidt drama.... Men... OH, MY GOD :shock: :shock:

Jeg ved ikke helt om jeg tør se den...
0
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.

Tilbage til "Fest og bryllup"