Den store juletråd 2015

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Skralde
Kort karma: 291
Likede indlæg: 3375

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf Skralde » 6. nov 2015, 07:07

Wizzze skrev:Julen varer længe, koster mange penge... 1079kr. for at være mere præcis, for hver eneste dansker, spæd som olding.

http://nyhederne.tv2.dk/finans/2015-11- ... ulen-i-aar

De 1079,- er hvad vi bruger mere fordi det er jul, så det er ikke indregnet mad osv. som vi jo skal have uanset om det er jul eller ej.

Har I et budget for julen, eller kosten den bare det den koster?

Så de 1079,- er pr. hustand og ikke pr. prs. i hustanden? I så fald passer det i hvert fald langt fra her.
Jeg har en kæmpe familie og skal derfor købe 11 gaver til á ca. 150 kr (mine 2 sæt forældre og 9 nevøer/niecer), 1 til 300 kr til min veninde samt for ca. 1.600 kr til min egen datter - den er meget højere i år, da hun skal have en ny cykel som hun virkelig mangler. Derudover plejer jeg at købe en mindre symbolsk ting til min mormor og farmor. Derudover kommer der 24 kalendergaver til min datter. Den har jeg brugt ca. 300 kr. på i år. Derudover har jeg ekstraordinært lavet kalendergaver til min veninde i år også (ca.300 kr) og adventsgaver til min mor til 200,- :genert:
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10148

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. nov 2015, 07:43

Jeg har ikke et julebudget, men mit forbrug her er som i alle andre henseender i høj grad styret af to generelle parametre for min økonomi - jeg prioriterer at have en høj opsparing/buffer og er kritisk overfor at bruge mange penge på "døde" ting. Det første betyder, at beløbet, jeg bruger på julen, helt automatisk bliver reguleret efter min aktuelle indkomst.

Jeg bliver snarere forvirret og stresset end glad af at købe ind med, i mine øjne, hovedet under armen og eje meget af det samme, så også af hensyn til mit velbefindende er jeg ikke interesseret i at samle til hobe. Størstedelen af mine julepenge bliver derfor brugt på gaver til andre, for dem hygger jeg mig med at finde, og så slipper jeg selv for at have en masse stående. Julevelgørenhed er af samme grund en forholdsvis stor post.
Det ville mad og drikke helt sikkert også være, hvis det ikke var, fordi jeg på nær lidt æbleskiver og gløgg i ugerne op til jul ikke betaler en dyt selv :genert:
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1141
Likede indlæg: 6706

Indlægaf Wizzze » 6. nov 2015, 07:50

DetSorteCirkus skrev:Jeg har ikke et julebudget, men mit forbrug her er som i alle andre henseender i høj grad styret af to generelle parametre for min økonomi - jeg prioriterer at have en høj opsparing/buffer og er kritisk overfor at bruge mange penge på "døde" ting. Det første betyder, at beløbet, jeg bruger på julen, helt automatisk bliver reguleret efter min aktuelle indkomst.

Jeg bliver snarere forvirret og stresset end glad af at købe ind med, i mine øjne, hovedet under armen og eje meget af det samme, så også af hensyn til mit velbefindende er jeg ikke interesseret i at samle til hobe. Størstedelen af mine julepenge bliver derfor brugt på gaver til andre, for dem hygger jeg mig med at finde, og så slipper jeg selv for at have en masse stående. Julevelgørenhed er af samme grund en forholdsvis stor post.
Det ville mad og drikke helt sikkert også være, hvis det ikke var, fordi jeg på nær lidt æbleskiver og gløgg i ugerne op til jul ikke betaler en dyt selv :genert:

Jeg ville tro at dine grød udgifter til alle nisserne ville være enorm? :-D :jule:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10148

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. nov 2015, 07:54

Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg har ikke et julebudget, men mit forbrug her er som i alle andre henseender i høj grad styret af to generelle parametre for min økonomi - jeg prioriterer at have en høj opsparing/buffer og er kritisk overfor at bruge mange penge på "døde" ting. Det første betyder, at beløbet, jeg bruger på julen, helt automatisk bliver reguleret efter min aktuelle indkomst.

Jeg ville tro at dine grød udgifter til alle nisserne ville være enorm? :-D :jule:

Det kan der være noget om. Især når der kommer en nissedør op i år :gruble:
Men nisser er jo omvendt små...
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1141
Likede indlæg: 6706

Indlægaf Wizzze » 6. nov 2015, 08:12

DetSorteCirkus skrev:
Wizzze skrev:

Det kan der være noget om. Især når der kommer en nissedør op i år :gruble:
Men nisser er jo omvendt små...

Smørklatsmør er jo også dyrt, og så kanel og sukker, og nisseøl, og selvom de er små, så spiser de meget!! :8:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 193
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 2279

Indlægaf Studsgaard » 6. nov 2015, 08:40

Fru Sunshine skrev:Og hovsa - lige pludselig kom der en mail fra Johan Bülow lakrids med en faktura på en kalender. Gad vide, hvem der har købt sådan en i mit navn? For mig kan det da ikke være :fløjt:

Ej snyd!
Jeg får aldrig julekalendere mon ikke også nogen kunne komme til at købe en i mit navn :D
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 115
Likede indlæg: 2130

Indlægaf sigge » 6. nov 2015, 09:03

Jeg har fået årets første julegave. :santa2: Den er fra mit arbejde og er af samme slags, som vi fik sidste år: Et gavekort, der giver mulighed for at vælge mellem flere forskellige gaver. Sidste år valgte jeg en lampe, som jeg er vildt glad for, så det er spændende, om jeg kan finde noget tilsvarende godt i år.
0
Brugeravatar
Maoam
Kort karma: 70
Likede indlæg: 810

Indlægaf Maoam » 6. nov 2015, 09:18

Skralde skrev:
Wizzze skrev:Julen varer længe, koster mange penge... 1079kr. for at være mere præcis, for hver eneste dansker, spæd som olding.

De 1079,- er hvad vi bruger mere fordi det er jul, så det er ikke indregnet mad osv. som vi jo skal have uanset om det er jul eller ej.

Så de 1079,- er pr. hustand og ikke pr. prs. i hustanden? I så fald passer det i hvert fald langt fra her.
Jeg har en kæmpe familie og skal derfor købe 11 gaver til á ca. 150 kr (mine 2 sæt forældre og 9 nevøer/niecer), 1 til 300 kr til min veninde samt for ca. 1.600 kr til min egen datter - den er meget højere i år, da hun skal have en ny cykel som hun virkelig mangler. Derudover plejer jeg at købe en mindre symbolsk ting til min mormor og farmor. Derudover kommer der 24 kalendergaver til min datter. Den har jeg brugt ca. 300 kr. på i år. Derudover har jeg ekstraordinært lavet kalendergaver til min veninde i år også (ca.300 kr) og adventsgaver til min mor til 200,- :genert:

Det er pr. Person.

Min kæreste og jeg skal give 10 gaver foruden gaver til hinanden. Jeg kommer ca. Til at bruge 2000 kr på gaver.
1
Love, love, peace, peace :pompom:
computermus
Kort karma: 41
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 893

Indlægaf computermus » 6. nov 2015, 09:28

Så fik jeg sat min nyindkøbte nissedør op. :D :love2: Nisserne skal da lige have lov til at nå at indrette sig inden 1.december, det ville da være synd andet. :genert:
Spørgsmålet bliver så om jeg kan holde mig i skindet til d. 28.november, og det er jeg ikke helt sikker på, men okay min julerengøring kan jeg godt få til at strække over et stykke tid + der lige skal tjekkes igennem med juletingene . :jule:
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9134

Indlægaf Fru Sunshine » 6. nov 2015, 10:32

Studsgaard skrev:
Fru Sunshine skrev:Og hovsa - lige pludselig kom der en mail fra Johan Bülow lakrids med en faktura på en kalender. Gad vide, hvem der har købt sådan en i mit navn? For mig kan det da ikke være :fløjt:

Ej snyd!
Jeg får aldrig julekalendere mon ikke også nogen kunne komme til at købe en i mit navn :D

A. har købt en Toms chokoladekalender til mig. Og han har fået en skrabekalender. Så "nogen" tænkte, at vi kunne deles om lakridskalenderen, som han plejer at have for sig selv. Og måske den fra Karamelkompagniet.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Skralde
Kort karma: 291
Likede indlæg: 3375

Indlægaf Skralde » 6. nov 2015, 17:42

Så har mit center også hængt julepynten op! :banan:
1
L, mit livs lys - 3.10.2010
Brugeravatar
Garfield
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1308

Indlægaf Garfield » 6. nov 2015, 17:50

KitKat skrev:
2) Min store dreng elsker ostepops men kan ikke fordrage ostepops-smulder på fingrene, så han henter altid spisepinde hos mig og sidder så og gnasker ostepops med spisepinde :lol:

Hvorfor har jeg ikke tænkt på det? :genert:
2
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Indlægaf Whoosh » 6. nov 2015, 20:02

:nej:
Skralde skrev:Så har mit center også hængt julepynten op! :banan:

Planterama har også hængt et par lyskæder op. :D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9134

Indlægaf Fru Sunshine » 6. nov 2015, 20:47

Vi har lige været til andespil i Marineforeningen. Nu ligger der to ænder, en æske chokolade og en flaske bjesk bag i bilen.
Min mor rendte med to æsker chokolade, en flaske rødvin og en halv flaske snaps.
Ret givtigt må man sige.
7
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 324
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3220

Indlægaf DD_81 » 6. nov 2015, 21:11

Har ingen anelse om hvad julen koster, men umiddelbart er den dyrere.
Jeg tror beløbet nogenlunde matcher hvad vi bruger på gaver - men vi har også en stor familie at købe julegaver til :)
Vi strækker dog udgiften over året, da jeg til børnene ofte køber ind over året, når jeg falder over noget de godt kan bruge...

Som artiklen påpeger er selve julemaden ikke dyrere end en almindelig god middag, - men det er mere alt det udenom der ryger penge til synes jeg, juleknaset koster jo - marcipan kan da vælte hele julebudgettet efterhånden, og der er julefroksten med sammenskudsgilde - der får den da lidt ekstra gas, der er værtindegaver, måske en tur over storebælt, der er børns kalendergarver der medbringes i skole og børnehave osv osv osv.

Her tænker vi ikke så meget over det, vi kaster de penge efter julen, som den koster, for at vi får den som vi ønsker det.
Vi sparer ikke decideret op, men bruger af de penge vi har til rådighed på vores konto, og som nævnt kan vi dele nogle af udgifterne ud over året ved at købe ind i god tid.
Jeg har f.x. fået bikset en fed kalendergave sammen til hver af mine niecer, men en gennemsnitspris på 10 kr pr. gave, fordi det er ting købt på tilbud og udsalg.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)

Tilbage til "Fest og bryllup"