Den store juletråd 2015

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10273

Re: Den store juletråd 2015

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. nov 2015, 12:01

Whoosh skrev:
Jeg har allerede spist to pakker. :blush:

Kan man godt have træet stående lidt, inden man spiser det?

Jeg overvejer at give det i adventsgave til min mor sammen med en pakke Smarties, så hun kan pynte det og nyde det visuelt, mens hun venter på at få smag for evt. at spise det.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Indlægaf Whoosh » 20. nov 2015, 12:08

DetSorteCirkus skrev:
Whoosh skrev:

Jeg overvejer at give det i adventsgave til min mor sammen med en pakke Smarties, så hun kan pynte det og nyde det visuelt, mens hun venter på at få smag for evt. at spise det.

Det tror jeg ikke.

Jeg fik tildelt bunden, men kunne ikke spise op, så jeg lod det ligge. Næste morgen var det helt blødt.
(jeg åd det alligevel, schyyy :blush2:)
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2482

Indlægaf Pandesteg » 20. nov 2015, 12:16

DetSorteCirkus skrev:
Whoosh skrev:

Som hovedregel kan sprøde kager ikke tåle at stå ude mere end nogle timer (en aften fx) , inden de bliver bløde.

Vi skal i Juletivoli på søndag :banan: Min mand har sølvkort, så regner med vi nok når derind et par gange mere. Evt. bare en tur efter arbejde og ind og have lidt gløgg eller købe en julegave f.eks. Og så har vi aftalt at få gjort hovedrent her i weekenden, så vi er klar til at julepynte på næste søndag :banan:

Jeg har forresten også lige shoppet hvad der synes at være nogle af de sidste julegaver her til formiddag. Ubegribeligt jeg næsten er færdig, har godt nok købt mange ting og sager i løbet af den sidste måneds tid. Men fedt det er gjort, så kan jeg koncentrere mig om nogle lidt hyggelige julegøremål den næste måneds tid.
0
Heaven is a place on earth :jule:
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. nov 2015, 12:26

Det tænkte jeg nok. Det er derfor, jeg aldrig har gidet husene.
Nu kom jeg bare lige i tvivl og tænkte, at det jo godt kunne være, at man netop fremstillede den slags af en dej, der kunne holde sig.

Min æblesnaps er efterhånden mørk som øl, selvom den kun har trukket siden i mandags, så jeg tror, at jeg måske har tilsat for mange krydderier. Jeg overvejer at smage på den og evt. si nogle af krydderierne fra, inden jeg lader den trække videre.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9230

Indlægaf Fru Sunshine » 20. nov 2015, 12:29

Kagehuse er fast tradition her, og jeg kan garantere for, at det ikke bliver blødt. Det plejer at stå i mindst 2 uger, inden vi spiser det, og med rigtig peberkagedej, holder det sig fint.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 20. nov 2015, 12:31

Nå ja: jeg har bagt hele portionen af honningkagedej. Jeg håber på, at de holder sig bløde, eller at min datter æder dem i lyntempo, hvis de har en tendens til at blive tørre.
Jeg har ikke overtrukket dem endnu. Det regner jeg med at gøre i mindre portioner.
0
Brugeravatar
didas
Kort karma: 223
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 2272

Indlægaf didas » 20. nov 2015, 12:33

Fru Sunshine skrev:Nå ja: jeg har bagt hele portionen af honningkagedej. Jeg håber på, at de holder sig bløde, eller at min datter æder dem i lyntempo, hvis de har en tendens til at blive tørre.
Jeg har ikke overtrukket dem endnu. Det regner jeg med at gøre i mindre portioner.

Honningkagerne i mit barndomshjem blev lagt i en kagedåse, sammen men 1/2 skive rugbrød, så holdte de sig fint bløde hele julen. Når rugbrødet var tørt, blev der bare lagt en ny skive i :)
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Whoosh
Moderator
Kort karma: 333
Likede indlæg: 2954

Indlægaf Whoosh » 20. nov 2015, 12:59

0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. nov 2015, 16:11

Min mavefornemmelse viste sig at holde stik.
Julesnapsen var allerede temmelig krydret, så nu har jeg fjernet langt det meste af krydderblandingen, ladet æblerne blive og tilsat saften fra en halv mandarin. Det hjalp!

Kanelsmagen er især tydelig, men der kan jeg i hvert ikke have gjort noget galt, da mængden er under opskriftens.
Det er også svært at bedømme en snaps, når den er lunken. Æblerne havde taget selve den sprittede smag. Det var dejligt.
1
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Maoam
Kort karma: 70
Likede indlæg: 813

Indlægaf Maoam » 20. nov 2015, 17:53

Pandesteg skrev:
Fru Sunshine skrev:Så har jeg bagt de der honningkager fra Heinze-et-eller-andet, som en debattør ynder at bruge (er det Maoam?).
Nu er jeg bare spændt på, om jeg også har fået dem ødelagt. Jeg har prøvet de første ti opskrifter, og ingen er lykkedes endnu. De er blevet hårde som granit allesammen trods nedsat bagetid. Men vi venter spændt.

Og så har gemalen tømt postkassen lige den dag, hvor hans dvd ankommer. Og han er ved at dø af nysgerrighed :lol:

Den opskrift er god. De bliver ikke hårde, men synes heller ikke, at de holder sig saftige vildt længe, så det er bedre at bage små portioner ad gangen. Men dejen kan også ligge i køleskabet i et par uger, mindst, så det er jo fint :)

Ja, det var mig der anbefalede den opskrift. Jeg ved faktisk ikke, hvor længe de holder sig bløde. De overlever ikke mere end et par dage hjemme hos os :ivrig:
1
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Pussikat82
Kort karma: 238
Likede indlæg: 975
Kontakt:

Indlægaf Pussikat82 » 20. nov 2015, 17:54

Fru Sunshine skrev:Så har jeg bagt de der honningkager fra Heinze-et-eller-andet, som en debattør ynder at bruge (er det Maoam?).
Nu er jeg bare spændt på, om jeg også har fået dem ødelagt. Jeg har prøvet de første ti opskrifter, og ingen er lykkedes endnu. De er blevet hårde som granit allesammen trods nedsat bagetid. Men vi venter spændt.

Og så har gemalen tømt postkassen lige den dag, hvor hans dvd ankommer. Og han er ved at dø af nysgerrighed :lol:

Tricket er bl.a. at lade dem trække med et fugtigt klæde over i køleskabet en 3-4 dage (klædet må ikke røre kagerne, for så kan de godt gå lidt i opløsning :-D Mine honningkager (anden opskrift) er nu ikke stenhårde, når de er færdigbagt; man kan sagtens spise dem, som de er. De bliver bare mere bløde og lækre efter at have trukket lidt fugt.
0
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.

Billede
Brugeravatar
HappyQ
Kort karma: 112
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 763

Indlægaf HappyQ » 20. nov 2015, 18:46

Så er de to yngstes adventskalendere færdige :banan:
0
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 20. nov 2015, 18:59

Pussikat82 skrev:

Tricket er bl.a. at lade dem trække med et fugtigt klæde over i køleskabet en 3-4 dage (klædet må ikke røre kagerne, for så kan de godt gå lidt i opløsning :-D Mine honningkager (anden opskrift) er nu ikke stenhårde, når de er færdigbagt; man kan sagtens spise dem, som de er. De bliver bare mere bløde og lækre efter at have trukket lidt fugt.

Jeg har også prøvet den opskrift fra din blog (er det ikke Claus Meyers? For så har jeg prøvet den flere gange) og viskestykketricket. Det birker simpelthen ikke her. De bliver stenhårde og nægter at blive bløde.

Men nu prøver jeg med rugbrød.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. nov 2015, 19:04

Min far har lige dummet sig :rulle:

Jeg ringede og spurgte, om jeg skulle bestille den bog, han skal give min mor, når jeg alligevel skal handle hos Saxo om lidt. Det takkede han ja til, hvorefter han sagde: "Men jeg KAN altså ikke forstå det med den anden bestilling hos Saxo..."
Her var det så, at jeg spurgte, om han ikke troede, at han skulle tie stille?
For jeg kender ikke til nogen anden bestilling, men har sjovt nok ønsket mig en masse bøger til jul :deer:
Nå, men så vil jeg da glæde mig til at blive begavet med godt læsestof.
3
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Pussikat82
Kort karma: 238
Likede indlæg: 975
Kontakt:

Indlægaf Pussikat82 » 20. nov 2015, 19:34

Fru Sunshine skrev:
Pussikat82 skrev:

Jeg har også prøvet den opskrift fra din blog (er det ikke Claus Meyers? For så har jeg prøvet den flere gange) og viskestykketricket. Det birker simpelthen ikke her. De bliver stenhårde og nægter at blive bløde.

Men nu prøver jeg med rugbrød.

Nej, det er ikke Claus Meyers. Jeg bruger bare samme trick som ham for at give lidt fugt til kagerne. Sært, det ikke virker. Her virker det hver gang, og de er også sagtes til at spise uden at blive fugtet ekstra. Ikke super bløde, men heller ikke meget hårde.
0
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.

Billede

Tilbage til "Fest og bryllup"