Det spiser dansken

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1165
Likede indlæg: 6828

Det spiser dansken

Indlægaf Wizzze » 21. jan 2016, 16:17

Vores mad er blevet undersøgt, og vi spiser måske ikke helt det vi tror vi gør? :gruble:

http://madkulturen.dk/fileadmin/user_up ... ensmad.pdf

F.eks. er de 3 mest udbredte retter til aftensmad, Rugbrødsmadder, Pizza & Suppe
Frikadellerne finder man først som nummer 9.

Man kan også se der er forskel på Hverdag og weekend.
Hverdags top 3 er rugbrødet, supper og kylling, men når vi kommer til weekenden så kommer pizza og den røde bøf på menu´en.

Man kan også se at der er kartofler på bordet hos 2/3 dele af dem over 65år, mens det kun er 1/3del af dem mellem 18 og 25 der har kartofler på tallerkenen. Ser man på brød, ris og pasta er det lige omvendt.

Kan I genkende jer selv i rapporten, eller ligger den meget langt fra jeres mad?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 496
Likede indlæg: 1606

Re: Det spiser dansken

Indlægaf Spjaerten » 21. jan 2016, 16:25

Jeg har faktisk spist pizza, suppe og rugbrød indenfor de seneste 8 dage :-D
Dvs 37.5% af min aftensmad var top 3.
Følger vist kurven ret fint :-P
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 179
Likede indlæg: 2393

Indlægaf Juki » 21. jan 2016, 16:31

Jeg bryder mig ikke om suppe og jeg hader at skulle spise mig mæt i det.

Rugbrød får jeg sjældent til aftensmad, medmindre jeg har noget lækkert pålæg.

Jeg laver sjældent kogte kartofler når det bare er mig selv, så når jeg laver noget med kartofler er de oftest ovnbagte.
0
I like big beards and I cannot lie
Billede
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1165
Likede indlæg: 6828

Indlægaf Wizzze » 21. jan 2016, 16:47

Spjaerten skrev:Jeg har faktisk spist pizza, suppe og rugbrød indenfor de seneste 8 dage :-D
Dvs 37.5% af min aftensmad var top 3.
Følger vist kurven ret fint :-P

Jeg synes også det rammer meget godt, ved ikke helt om jeg er tilfreds med det, man har vel et rygte som Gourmand at beskytte :lol:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2523
Kontakt:

Indlægaf Annione » 21. jan 2016, 17:11

Vi ligger helt uden for. Jeg spiser nærmest kun rugbrød eller klar suppe til aftensmad, hvis jeg er alene hjemme - jeg stor-elsker suppe. Meget gerne klar suppe med masser af kød og melboller.

På en normal uge spiser vi hverken rugbrød, suppe eller pizza.

Vi spiser nok en del kartofler, herefter ris og sjældent pasta. Og vi får varm mad, så godt som, hver aften. Jeg laver dog sjældent frikadeller.
Skal jeg nævne nogle "hofretter" så er det boller i karry, chicken tikka masala eller butter chicken, tacos, burgere, bøf med løg og brun SOVS, tarteletter med høns i asparges, tomatsuppe med kødboller, steg af en slags med kogte kartofler eller kartoffelmos, kartoffelsuppe med ærter og bacon, lammekoteletter, kødsovs med mos eller ris...
0
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 529
Likede indlæg: 2496

Indlægaf Bøtte » 21. jan 2016, 17:30

Den er faktisk ikke helt ved siden af os. Vi har fx fået suppe i dag og rugbrød igår :lol:
Det er dog sjældent vi får suppe faktisk.
Rugbrød får vi hver onsdag, da det er gymnastikdag.

Vi får ofte kylling, koteletter eller hakkebøf i hverdagene.
0
S :lun:
V :lun:
Brugeravatar
Maoam
Kort karma: 70
Likede indlæg: 813

Indlægaf Maoam » 21. jan 2016, 17:36

Jeg bryder mig ikke om de fleste fisk, så det er sjældent vi spiser fisk, men vi fik fiskefileter i sidste uge. Jeg spiste næsten aldrig kartofler, da jeg boede alene, fordi jeg ikke gad skrælle dem. Nu står min kæreste for at skrælle dem, og så er det måske halvdelen af dagene, vi får kartofler tilberedt på forskellige måder. Tilgengæld spiser min kæreste mere varieret og flere grøntsager nu, end da han boede alene.

De fleste uger spiser vi rugbrød om tirsdagen pga. planer. I denne uge er halvdelen af vores retter på listen med mest populære hverdagsretter.

M: Pasta og kødsovs
T: Lammekoteletter, kogte kartofler, spinat
O: Karbonader, bagte rødbeder og kartofler
T: Hel kylling, rodfrugtmos, grønt
F: Koteletter med ?
L: Lasagne, grønt
S: Rester
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Lucia
Kort karma: 11
Likede indlæg: 278

Indlægaf Lucia » 21. jan 2016, 17:46

Jeg passer ikke ret godt ind i den undersøgelse. Jeg spiser så godt som aldrig rugbrød til aftensmad, og det er også ret sjældent jeg får pizza, mens jeg måske lidt oftere får suppe, men så er det diverse grøntsagssupper og ikke "klassisk suppe" med kød/melboller.

Dog passer jeg på undersøgelsen ift. kartofler/ris/pasta, da jeg næsten udelukkende får ris og pasta, men næsten aldrig kartofler. Og når jeg gør, er det ikke almindelige kogte kartofler.
0
godtnavn
Kort karma: 214
Likede indlæg: 1237

Indlægaf godtnavn » 21. jan 2016, 18:13

Vi passer ikke så godt, men jeg er også vegetar så det ville komme bag på mig hvis vi var gennemsnitlige på det punkt.

Vi spiser aldrig rugbrød til aften, men ofte til frokost, de dage vi har travlt, som vidst er de dage andre ryger på rugbrød, sørger vi for at have noget nemt i fryseren eller lave en stor portion dagen før så vi bare skal varme. Suppe kan vi dog godt lide, vi spiser det ofte om vinteren, sjældnere om sommeren. Pasta spiser vi stort set kun i lasagne, og nok kun et par gange om måneden, i år har vi endnu ikke spist pasta, men vi har en rest linsesuppe der nok bliver tryllet til noget lasagneværk i morgen. Kartofler spiser vi ofte, jeg elsker kartofler! Men stort set aldrig som kogte kartofler, det kan vi kun finde på om sommeren når der er friske aspergeskartofler.

Pizza spiser vi oftest når vi har gæster, så har vi en masse fyld og sidder i køkkenet og spsier og skiftes til at fylde en bund (vi ruller alle bundene ud og stabler) og bager dem så på pizzasten i ovnen, så det er hyggemad hos os, hvilket passer meget godt med at det er weekendmad hos danskerne.

Er jeg i øvrigt den eneste der tænker at svarene nok ville være ret forskellige efter om folk bliver spurgt sommer eller vinter? Umiddelbart fremgår det ikke hvornår folk er blevet spurgt, men vi spiser i hvert fald markant forskelligt sommer og vinter.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10290

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. jan 2016, 18:34

Lige mht. rugbrød med pålæg, så står der specifikt på en af de første sider, at der ikke er tale om almindelige rugbrødsmadder:

Smørrebrød, rugbrød med pålæg af
forskellig slags, herunder fiskefilet,
medister, frikadeller osv., ”Det kolde
bord”. Ikke "Brød og pålæg".

Sådan læser jeg det i hvert fald.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3965

Indlægaf Angelina » 21. jan 2016, 18:48

Jeg spiser slet ikke Pizza, men drengene får det ind i mellem, måske en gang om måneden / hver anden måned.
Rugbrød - årh det sker, når vi har travlt - og lidt hyppigere om sommeren, men jeg vil gerne have varm mad om vinteren.
Suppe er jeg ret vild med, men det er den slags lavet fra bunden af - ikke pulver / frosne varianter.

Vi spiser en hel del kartofler - nok en del mere end gennemsnittet.
0
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
Maoam
Kort karma: 70
Likede indlæg: 813

Indlægaf Maoam » 21. jan 2016, 19:24

godtnavn skrev:Vi passer ikke så godt, men jeg er også vegetar så det ville komme bag på mig hvis vi var gennemsnitlige på det punkt.

Vi spiser aldrig rugbrød til aften, men ofte til frokost, de dage vi har travlt, som vidst er de dage andre ryger på rugbrød, sørger vi for at have noget nemt i fryseren eller lave en stor portion dagen før så vi bare skal varme. Suppe kan vi dog godt lide, vi spiser det ofte om vinteren, sjældnere om sommeren. Pasta spiser vi stort set kun i lasagne, og nok kun et par gange om måneden, i år har vi endnu ikke spist pasta, men vi har en rest linsesuppe der nok bliver tryllet til noget lasagneværk i morgen. Kartofler spiser vi ofte, jeg elsker kartofler! Men stort set aldrig som kogte kartofler, det kan vi kun finde på om sommeren når der er friske aspergeskartofler.

Pizza spiser vi oftest når vi har gæster, så har vi en masse fyld og sidder i køkkenet og spsier og skiftes til at fylde en bund (vi ruller alle bundene ud og stabler) og bager dem så på pizzasten i ovnen, så det er hyggemad hos os, hvilket passer meget godt med at det er weekendmad hos danskerne.

Er jeg i øvrigt den eneste der tænker at svarene nok ville være ret forskellige efter om folk bliver spurgt sommer eller vinter? Umiddelbart fremgår det ikke hvornår folk er blevet spurgt, men vi spiser i hvert fald markant forskelligt sommer og vinter.

Der står et sted, at undersøgelsen er lavet i efteråret, og at det kan påvirke resultat.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Lykke
Kort karma: 45
Likede indlæg: 721

Indlægaf Lykke » 21. jan 2016, 19:40

Vi har aldrig prøvet at få rugbrød til aftensmad.

Pizza kan vi godt lave indimellem. Måske hver 3./4. Uge.
Lige her til vinter kan vi godt spise suppe en del. Lavet fra bunden, oftest laver vi grøntsagssuppe.
Kylling får vi ikke særlig tit længere, da det er ret dyrt økologisk. Så vi får oftere svin og okse, eller vegetarisk.

Vi er med i et fødevarefællesskab så det dikterer ret meget hvad det står på menuen.
0
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 163
Likede indlæg: 1846

Indlægaf Anilara » 21. jan 2016, 19:51

Aldrig rugbrød eller suppe. En sjælden gang får vi pizza.
Det vi får oftest, er måske lasagne, som nok er en gang hver anden måned :)
Desuden tror jeg oftere vi får ris end pasta og kartofler.

Vi spiser mest oksekød og kylling i forskellige afskygninger. Der passer vi nok ok ind i skemaet :) Men vi får også fisk stort set hver uge, og vi forsøger også at have to kødfrie dage ugentlig.
0
Brugeravatar
BlindfullyCool
Kort karma: 41
Likede indlæg: 254

Indlægaf BlindfullyCool » 21. jan 2016, 20:31

Vildt interessant undersøgelse!

Jeg føler lidt, at jeg/vi falder helt uden for kategori :genert: Vores go-to hurtigmad er stegt spidskål med blødkogte æg og mayo og jeg spiser stort set ikke kød i hverdagene mere. Desuden holder jeg mig fra store mængder kulhydrat på én gang, hvorfor jeg nærmest aldrig spiser pizza og det pasta jeg spiser sjældent overskrider 100-150 gram kogt pr. måltid. Spiser desuden sjældent almindeligt rugbrød. Suppe får vi velsagtens en 2-3 gange om måneden.
0

Tilbage til "Mad og drikke"