Melatonin i håndkøb

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Jegvilgerneheddenogetnyt
Kort karma: 61
Likede indlæg: 1549

Melatonin i håndkøb

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 16. jun 2020, 04:33

Jeg sover utroligt dårligt og det påvirker min hverdag. Hørte at melatonin kan hjælpe.
Nogen der har erfaringer med dette og kan linke til noget i håndkøb?
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 510
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 16074

Re: Melatonin i håndkøb

Indlægaf Hunkat » 16. jun 2020, 04:57

Det findes ikke i håndkøb i DK så vist jeg ved. Du bliver nok nødt til at tale med lægen om det.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 1211
Likede indlæg: 18207

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. jun 2020, 05:05

I DK er det et recept præperat, men det er håndkøb i mange andre lande, f.x tyskland og holland.
Jeg ved at mange køber online fra tyskland, ikke kun pga recept, men også fordi det er billigere.

Jeg har købt online, i vingummiform, havde et barn der sov virkelig elendigt, men egen praktiserende læge må ikke udskrive til børn - det kan kun psykiatri. Så jeg valgte "rebel" vejen :)
Jeg tager selv en nu og da, når jeg kan mærke jeg vil få svært ved at falde i søvn i ordentlig tid, hvis tankerne arbejder på højtryk eller jeg bare har den der "vækkeuret ringer tidlig imorgen" stress - og det virker fortrinligt for mig.
Ligeledes får mit barn med ADHD en indimellem, når han har for meget uro i krop og hoved og har svært ved at falde i søvn.

Det er et grundlæggende harmløst præperat at tage, da det er vores naturlige søvnhormon. Men jeg har mange steder læst at de der tager det på daglig basis risikerer at påvirke deres egen produktion af melatonin.

Og jeg ved at nogen oplever at have følelsen af at være i en osteklokke, og at være påvirket (sløvet, træt) af det dagen derpå.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
HappyHippo
Kort karma: 136
Likede indlæg: 3167

Indlægaf HappyHippo » 16. jun 2020, 05:38

Jeg hsr købt det i USA via iherb. Det kan være virke helt ok, når man har fundet det, der virker bedst på en.
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 3024
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 44287
Kontakt:

Indlægaf Ado » 16. jun 2020, 05:40

Jeg kan købe med hjem til dig, når vi tager til Frankrig. Det er selvfølgelig først om tre uger. Så det kan du nok ikke bruge til så meget.
Men det er i håndkøb der, og det er billigt. Jeg køber altid, når vi er der eller i Italien.
1
Trimmenazi.
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 864
Likede indlæg: 18055

Indlægaf sigge » 16. jun 2020, 06:40

Prøv evt. at tale med din læge om at lave en recept på det. Min læge havde ingen betænkeligheder ved at udskrive det til mig, da jeg bad om at få noget for at mildne jetlag ifm. en rejse over mange tidszoner. Måske er din læge lige så fleksibel. Og ellers kan du derefter se på muligheder for at købe det i udlandet.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
FrøkenM
Kort karma: 883
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 6977

Indlægaf FrøkenM » 16. jun 2020, 06:50

Jeg ville også gå til læge og få det udskrevet i hvert fald første gang du skal tage det for at se reaktionen på det.
Jeg får kun receptpligtig og det er fordi jeg får en del anden medicin som jeg skal være sikker på ikke fucker op sammen med melatonin. Jeg har brugt Circadin og det fungerer virkelig godt. Jeg har taget det hver dag i en periode på 1-2 måneder og derefter kun efter behov.
1
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
tron
Kort karma: 20
Likede indlæg: 482

Indlægaf tron » 16. jun 2020, 07:25

"Du skal være opmærksom på, at der findes regler, der begrænser privatpersoners mulighed for at få medicin tilsendt fra udlandet, dvs. også medicin købt på nettet.

Det er ulovligt at få tilsendt medicin, der er købt eller afsendt fra et land uden for et EU- eller EØS-land. Det er desuden kun lovligt at indføre medicin, der er lovligt indkøbt og til eget brug.

Det er også ulovligt at få tilsendt medicin, der indeholder euforiserende stoffer eller er doping.

Det er ikke lovligt at købe medicin via hjemmesider fra lande uden for EU/EØS. Det kan f.eks. være lande som USA, Canada, Kina og Thailand. Hvis man overtræder denne regel kan det straffes med bøde eller fængsel.

Inden for de sidste år er der kommet danske hjemmesider, der tilbyder handel fra bl.a. amerikanske hjemmesider. Selvom disse hjemmesider gør det muligt for dig som forbruger at købe medicin fra amerikanske hjemmesider, er det stadig dit ansvar at sikre, at de produkter, du ønsker at købe, lovligt kan indføres i Danmark.

Er du i tvivl om et produkt er lovligt at indføre, kan du kontakte Lægemiddelstyrelsen: Det gør du ved at udfylde denne formular på..."

Lyder som dårlige råd du får om at købe receptpligtigt medicin i udlandet.
1
zembra1986
Kort karma: 661
Likede indlæg: 9803

Indlægaf zembra1986 » 16. jun 2020, 21:53

tron skrev:"Du skal være opmærksom på, at der findes regler, der begrænser privatpersoners mulighed for at få medicin tilsendt fra udlandet, dvs. også medicin købt på nettet.

Det er ulovligt at få tilsendt medicin, der er købt eller afsendt fra et land uden for et EU- eller EØS-land. Det er desuden kun lovligt at indføre medicin, der er lovligt indkøbt og til eget brug.

Det er også ulovligt at få tilsendt medicin, der indeholder euforiserende stoffer eller er doping.

Det er ikke lovligt at købe medicin via hjemmesider fra lande uden for EU/EØS. Det kan f.eks. være lande som USA, Canada, Kina og Thailand. Hvis man overtræder denne regel kan det straffes med bøde eller fængsel.

Inden for de sidste år er der kommet danske hjemmesider, der tilbyder handel fra bl.a. amerikanske hjemmesider. Selvom disse hjemmesider gør det muligt for dig som forbruger at købe medicin fra amerikanske hjemmesider, er det stadig dit ansvar at sikre, at de produkter, du ønsker at købe, lovligt kan indføres i Danmark.

Er du i tvivl om et produkt er lovligt at indføre, kan du kontakte Lægemiddelstyrelsen: Det gør du ved at udfylde denne formular på..."

Der er altså intet ulovligt i at købe melatonin hjem til egen brug, fra et EU-land.
4
Brugeravatar
Primerose
Kort karma: 360
Likede indlæg: 4148

Indlægaf Primerose » 16. jun 2020, 22:18

Grundlæggende; melatonin hjælper under de rette betingelser. Ligesom vores egen naturlige produktion af melatonin, forsvinder virkningen hvis man udsætter sig selv for lys efter at have indtaget midlet. Det er der mange der ikke får ordentlig information omkring, og så ligger de og læser eller tænder lyset på wc’et om natten - og så forsvinder effekten.

Men ud over det, er melatonin et ret genialt middel. Det er effektivt, det er ikke afhængighedsskabende og der er minimale bivirkninger.

I psykiatrien er det mange steder førstevalg af præperater, når patienterne har søvnbesvær.

Desværre laves der ikke længere melatonin på 3 mg. Nu er der “kun” Circadin på 2 mg. Circadin er et depotpræperat, der for nogle vil opleves som om om det bedre holder hele natten. Personligt bryder jeg mig ikke om det, da jeg synes det sløver en smule dagen efter.

Jeg har pt en stor dåse med 10 mg melatonin fra USA. Der kan man købe det stort set alle vegne, ligesom i rigtig mange andre lande.
0
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
zembra1986

Indlægaf zembra1986 » 16. jun 2020, 22:24

Primerose skrev:Grundlæggende; melatonin hjælper under de rette betingelser. Ligesom vores egen naturlige produktion af melatonin, forsvinder virkningen hvis man udsætter sig selv for lys efter at have indtaget midlet. Det er der mange der ikke får ordentlig information omkring, og så ligger de og læser eller tænder lyset på wc’et om natten - og så forsvinder effekten.

Men ud over det, er melatonin et ret genialt middel. Det er effektivt, det er ikke afhængighedsskabende og der er minimale bivirkninger.

I psykiatrien er det mange steder førstevalg af præperater, når patienterne har søvnbesvær.

Desværre laves der ikke længere melatonin på 3 mg. Nu er der “kun” Circadin på 2 mg. Circadin er et depotpræperat, der for nogle vil opleves som om om det bedre holder hele natten. Personligt bryder jeg mig ikke om det, da jeg synes det sløver en smule dagen efter.

Jeg har pt en stor dåse med 10 mg melatonin fra USA. Der kan man købe det stort set alle vegne, ligesom i rigtig mange andre lande.

Øhhh, Er det?......hvor?

Jeg har stor erfaring som patient i psykiatrien og har snakket med mange "brugere" af denne, fra alle dele af landet (både IRl og online) og der har alle jeg kender til, der har søvnproblemer, fået ordineret benzodiazepiner, mig selv inkl. (hvilket er en kæmpe kæphest for mig! Jeg er så meget modstander af det)......Gid de dig ville prøve med melatonin først, men det er slet ikke det der er min (og mange andres) erfaring.
0
Brugeravatar
Primerose
Kort karma: 360
Likede indlæg: 4148

Indlægaf Primerose » 16. jun 2020, 22:31

zembra1986 skrev:
Primerose skrev:Grundlæggende; melatonin hjælper under de rette betingelser. Ligesom vores egen naturlige produktion af melatonin, forsvinder virkningen hvis man udsætter sig selv for lys efter at have indtaget midlet. Det er der mange der ikke får ordentlig information omkring, og så ligger de og læser eller tænder lyset på wc’et om natten - og så forsvinder effekten.

Øhhh, Er det?......hvor?

Jeg har stor erfaring som patient i psykiatrien og har snakket med mange "brugere" af denne, fra alle dele af landet (både IRl og online) og der har alle jeg kender til der har søvnproblemer, fået ordineret benzodiazepiner, mig selv inkl. (hvilket er en kæmpe kæphest for mig! Jeg er så meget modstander af det) Og det......Gid de dig ville prøve med melatonin først, men det er slet ikke det der er min (og mange andres) erfaring.

Det kommer selvfølgelig an på kulturen de enkelte steder.
Der hvor jeg arbejder, og det sted jeg arbejdede før, vil vi altid foretrække at give melatonin før vi går videre til stærkere og afhængighedsskabende alternativer.
6
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
zembra1986

Indlægaf zembra1986 » 16. jun 2020, 22:37

Primerose skrev:
zembra1986 skrev:

Øhhh, Er det?......hvor?

Jeg har stor erfaring som patient i psykiatrien og har snakket med mange "brugere" af denne, fra alle dele af landet (både IRl og online) og der har alle jeg kender til der har søvnproblemer, fået ordineret benzodiazepiner, mig selv inkl. (hvilket er en kæmpe kæphest for mig! Jeg er så meget modstander af det) Og det......Gid de dig ville prøve med melatonin først, men det er slet ikke det der er min (og mange andres) erfaring.

Det kommer selvfølgelig an på kulturen de enkelte steder.
Der hvor jeg arbejder, og det sted jeg arbejdede før, vil vi altid foretrække at give melatonin før vi går videre til stærkere og afhængighedsskabende alternativer.

:gogo:

Og det er sådan det burde være alle steder, men det er mit indtryk at det er det langt fra.

Gid jeg havde været i jeres hænder. Nu ved jeg ikke om melatonin virker på mig......jeg har aldrig prøvet det, men jeg synes også afhængigheds skabende medicin burde være allersidste løsning og ikke første "go-to" løsning.
0
Brugeravatar
tron
Kort karma: 20
Likede indlæg: 482

Indlægaf tron » 17. jun 2020, 08:37

zembra1986 skrev:
tron skrev:"Du skal være opmærksom på, at der findes regler, der begrænser privatpersoners mulighed for at få medicin tilsendt fra udlandet, dvs. også medicin købt på nettet.

Der er altså intet ulovligt i at købe melatonin hjem til egen brug, fra et EU-land.

Hvad er reglerne for at købe receptpligtigt medicin i andre EU-lande uden recept?
0
Bergen
Kort karma: 302
Likede indlæg: 6677

Indlægaf Bergen » 17. jun 2020, 09:40

tron skrev:
zembra1986 skrev:

Hvad er reglerne for at købe receptpligtigt medicin i andre EU-lande uden recept?

Uanset hvad er det lovligt at købe melatonin hjem i EU uden recept.
0

Tilbage til "Helbred"