Mellemøstlig mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Dipsy
Kort karma: 10
Likede indlæg: 68

Mellemøstlig mad

Indlægaf Dipsy » 22. jan 2016, 21:29

Er der andre end mig der ELSKER mad fra mellemøsten (og andre eksotiske kontinenter :slem: )?
Så smid jeres gode opskrifter her :savl:
0
Dipsy

Re: Mellemøstlig mad

Indlægaf Dipsy » 22. jan 2016, 21:39

På opfordring kommer denne opskrift fra kogebogen "Syriens gryder".

Makloubet fakhdeh
- Lam med ris og nødder. :
til 4 pers.
300 g basmatisris
25g smør
20 g mandelsplitter
20 g pistacienøddekerner
20g pinjekerner
1spsk olivenolie
500 g lammekød i tern
1/4-1/2 tsk chilipulver
1 tsk bharat*
5 dl kogende vand
1 tsk salt
2 spsk finthakket mynte til pynt.

Skyl risene i 3-4 hold koldt vand. Lad dem derefter dryppe godt af.
Smelt smøret i en ryde. Sauter mandlerne i smøret i et par minutter, og derefter de andre nødder til det er gyldne. Tag dem op af gryden med en hulske, og sæt dem til side.
Kom olivenolien i smøret og brun kødet ved middel varme. Rør ofte og lad kødet stege videre, til al væden i gryden er fordampet.
Bland risene med chili og bharat og hæld det over kødet. Tilsæt det kogende vand og salt. Læg låg på, og lad retten simre ved meget lavt blus i 30 min. Kom lidt mere væske ved, hvis risene koger tøre undervejs. Sluk derefter for gryde, og lad det står under låg i 10 min.
Serveres på et stort lerfad toppet med de ristede nødder og mynte.
Spises med salat og yoghurt.

*syrisk krydderiblanding bestående af:
50% stødt allehånde
20% friskkværnet sort peber
10% stød kanel
5% stødt ingefær
5% stødt muskatnød
5% hvisløgspulver
5% stød kardemomme.
3
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1341

Indlægaf Sophies-mor » 22. jan 2016, 21:45

Maqlooba med kylling er helt fantastisk.
Det samme med mtable, khubz og lahma bi ajeen.
Kubbeh er også godt.

Og så ligner din "syriske" krydderiblanding en "7 krydderier" - som alle syriske husmødre laver, selv om de ikke altid kun holder sig til 7 krydderier.
Desuden, så den variant, jeg har fået, indeholder også nelliker, spidskommen og flefle :)
0
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Dipsy

Indlægaf Dipsy » 22. jan 2016, 21:47

Sophies-mor skrev:Maqlooba med kylling er helt fantastisk.
Kubbeh er også godt.

Og så ligner din "syriske" krydderiblanding en "7 krydderier" - som alle syriske husmødre laver, selv om de ikke altid kun holder sig til 7 krydderier.
Desuden, så den variant, jeg har fået, indeholder også nelliker, spidskommen og flefle :)

Har du ikke nogle opskrifter? :)
0
Brugeravatar
Sophies-mor

Indlægaf Sophies-mor » 22. jan 2016, 21:53

Dipsy skrev:
Sophies-mor skrev:Maqlooba med kylling er helt fantastisk.
Kubbeh er også godt.

Har du ikke nogle opskrifter? :)

Jo da.
Prøv lige at minde mig om det i morgen, jeg er mere eller mindre på vej i seng :)
1
Billede SÅ kom bananen!

Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5866

Indlægaf Smiling_Goat » 23. jan 2016, 20:47

Jeg ved ikke, hvor mellemøstlig den rent faktisk er, men den er god :D

Marokkansk kikærtesalat
1 dåse kogte kikærter eller ca. 125 tørrede kikærter
1 aubergine
1 lille rødløg
50 g soltørrede tomater i olie
1 spsk. olivenolie
Saften af 1/2 citron
1/2 tsk. stødt spidskommen
1/2 tsk. stødt kanel
1/2 tsk. stødt koriander
1 tsk. paprika
1 knsp. knust nellike
Salt & friskkværnet peber

Kog kikærter, der har stået i blød natten over, eller dræn, og skyl kikærterne fra dåsen. 
Skær auberginen i 1 cm tykke skiver og siden hen i kvarte. Pil rødløget, og skær det i tynde både. 
Dræn de soltørrede tomater, og hak dem groft.
Varm olivenolien i en dyb pande. Tilføj aubergine, rødløg og soltørrede tomater, og vend forsigtigt. 
Når aubergineternene begynder at blive gyldne og løgene bløde efter ca. 5 minutter, tilsættes de kogte kikærter til panden sammen med krydderierne. Pres citronsaften over, smag til med salt og peber, og lad det stege i yderligere 5 minutter.
Spis salaten med en skefuld græsk yoghurt på toppen, og drys med grofthakket persille og koriander samt chiliflager inden servering.
0
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 23
Likede indlæg: 392

Indlægaf billiebean » 23. jan 2016, 21:51

AldrigMedStort skrev:Ja, arabisk mad er fantastisk, jeg laver det bare sjældent selv, men eftersom jeg bor på Nørrebro hat jeg mange af krydderierne i skabet, så selvom jeg ikke laver de traditionelle retter, bruger jeg krydderierne utroligt meget i min mad. Jeg elsker til gengæld at få det serverer når jeg en sjælden gang i mellem får mulighed for at spise hos mine arabiske (eller andet for den sags skyld) bekendte. En ret jeg har drømt om i snart 2,5 år er marokkansk couscous, men jeg må snart snøvle mig sammen til at tage ud og spise det, der ligger en lille biks på Nørrebro hvor man kan få det. Marokkansk brød, specielt dem der hedder msemen, er fantastiske, men jeg ville blive så afsindigt fed hvis jeg spiste dem så meget som jeg har lyst til. Det er faktisk et år siden jeg sidst fik marokkansk brød tror jeg. Det er vist ikke så svært igen at bage, jeg har dog aldrig gjort forsøget, da det er relativt let at opdrive færdiglavede her hvor jeg bor.

Uhja msemen er så godt. Generelt er jeg glad for al marokkansk mad. Tagines, couscous, harira, myntete og oliven i kilovis!

Indiske vegetarretter er fantastiske.

Vietnamesisk mad er også en favorit. Jeg laver det ikke så ofte selv og mest om sommeren, men nogle elementer har jeg adopteret og bruger i andre retter fx peanuts, fiskesovs og koriander.

Til gengæld er jeg kørt helt træt i sushi.
0
Brugeravatar
Sophies-mor

Indlægaf Sophies-mor » 23. jan 2016, 22:06

Mtable:
1 aubergine
(ca 1 -2 spskf.) yoghurt naturel
ca 1 spsk. tahina
1 fed hvidløg
olivenolie
flefle (milde chili-paprika flager)
mynte - helst friskhakket, men tørret kan bruges.

(man kan også pynte med tomatbåde, sorte udstenede oliven og persille)

spises med khubz - arabisk brød.

Stik auberginen / dem alle afhængig af størrelsen på den ønskede portion / med en kniv, bag dem i ovnen ved 220 grader i ca. 40 - 45 minutter.
Tag dem ud ad ovnen og køl dem af.
Fjern skrællen og put indholdet (selve aubergine kødet) i en skål, tilsæt yoghurt, tahina, hvidløg og lidt olie (men ikke ret meget) - blend det godt sammen, til du har en ensartet jævn mos.

anret den på en tallerken og læg den lidt pænt i lag - den må ikke være for flydende, men skal kunne holde faconen, når man laver mønstre med en ske - hæld olivenolie over og pynt med mynte og flefle, eller tomatbåde rundt i kanten, plus persille og oliven.

Spises med brød.
Eller som tilbehør til falafel sandwich.
:savl:
Senest rettet af Sophies-mor 23. jan 2016, 22:10, rettet i alt 1 gang.
2
Billede SÅ kom bananen!

Brugeravatar
Sophies-mor

Indlægaf Sophies-mor » 23. jan 2016, 22:10

Jeg prøver lige at lede gemmerne igennem i morgen og finde opskriften på maqlooba, som min syriske veninde laver den, muhammara, falafel, fuul og khubz.
1
Billede SÅ kom bananen!

AAA
Kort karma: 1
Likede indlæg: 5

Indlægaf AAA » 24. jan 2016, 10:56

En af mine yndlings retter er Mujadara (Linser med bulgur). Det tager 15 min at lave denne fantastiske ret.

1 kop sorte linser
1 kop bulgur (ris)
3 kopper vand

Loeg (kan undlades)

- Linserne skal koges i vandet til de bliver bloede (ikke helt bloede). Tilsaet bulgur og lidt salt. Saet laaget paa og skru ned for varmen. Lidt ligesom naar man laver normal ris. Naar du slukker for gryden plejer jeg at tilsaette lidt olivenolie og saette laaget paa igen (jeg lader det staa i et par minuter uden varme).

Hvis man kan lide loeg kan man skaere 1-2 loeg i halve ringe og steger dem paa en pande med noget olie. Linser og bulgur hældes op på en tallerken og løget lægges ovenpå. Spises lunt med salat til (jeg elsker den med tzatziki salat)

Opskriften er fra nettet (har dog aendret lidt paa den). Men jeg har lavet den 100 gange snart (jeg elsker linser saa jeg bruger 2 kop linser og 1 kop bulgur/ris. men husk at tilsatte lidt mere vand til kogningen af linserne)
1
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 23
Likede indlæg: 392

Indlægaf billiebean » 24. jan 2016, 11:21

Sophies-mor skrev:Jeg prøver lige at lede gemmerne igennem i morgen og finde opskriften på maqlooba, som min syriske veninde laver den, muhammara, falafel, fuul og khubz.

Ja fuul medames spiser de også i Marokko.

Det er favabønner (måske hedder de hestebønner på dansk?) tilberedt med olivenolie, spidskommen, paprika, hvidløg, koriander, persille, citron og tomat. De kan også bruges som fyld i gryderetter og cous cous.
0
Brugeravatar
Maoam
Kort karma: 70
Likede indlæg: 810

Indlægaf Maoam » 24. jan 2016, 12:05

0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Sophies-mor

Indlægaf Sophies-mor » 24. jan 2016, 12:53

billiebean skrev:
Sophies-mor skrev:Jeg prøver lige at lede gemmerne igennem i morgen og finde opskriften på maqlooba, som min syriske veninde laver den, muhammara, falafel, fuul og khubz.

Ja fuul medames spiser de også i Marokko.

Det er favabønner (måske hedder de hestebønner på dansk?) tilberedt med olivenolie, spidskommen, paprika, hvidløg, koriander, persille, citron og tomat. De kan også bruges som fyld i gryderetter og cous cous.

Det er ganske rigtigt hestebønner og hvide bønner bl.a. Det kan også tilberedes i yoghurt og smager fortrinligt.
Det kan også (når man laver sin fuul - uanset hvordan) tage nogle af bønnerne fra - dvs. uden yoghurt osv. bare de "rene" bønner - og over i en skål, bare drysse med sumak og spise løs.
:ivrig:
1
Billede SÅ kom bananen!

Brugeravatar
Sophies-mor

Indlægaf Sophies-mor » 25. jan 2016, 12:09

AldrigMedStort skrev:Fatteh er jeg også glad for, det er en yoghurt blandet op med krydderier og kikærter, stegt fladbrød og ristede nødder ovenpå. Man kan også putte stegt hakkekød på. Araberne spiser det gerne til morgenmad, med ske, det mætter godt, ligesom foul og humus. Og dessertmæssigt fik jeg et flip med de kager der hedder shabiyat under min seneste graviditet, spiste vist 6 på en dag og har ikke rørt dem siden. Men de var vildt lækre. Både fatteh og shabiyat køber jeg i Alis Bageri på Nørrebro, men ingen af delene er vist særligt svære at lave. http://yasalam.dk/libanesisk-madopskrif ... eh-hummus/
http://yasalam.dk/libanesisk-madopskrif ... -shabiyat/

Tænker du fattah?
For det kender jeg som ris, khubz, kylling og yoghurt dressing. evt. pyntet med ristede mandler.
0
Billede SÅ kom bananen!

Brugeravatar
Sophies-mor

Indlægaf Sophies-mor » 25. jan 2016, 20:48

Maqlooba: (til 16 personer)

DEL 1!!!

1 kylling, udskåret, med skind.
Vand
1-2 løg i kvarte
Allehånde
Gurkemeje
Kardemomme
Sort peber
Kanel
4 hele fed hvidløg
3-6 laurbærblade
2½ kopfuld basmatiris, skyllet og drænet - men gå ud fra opskriften på pakken - det varierer afh. af måleenhedens størrelse.
Olie - helst olivenolie, men til at stege i kan rapsolie/vindruekerneolie også bruges.
1 stor kartoffel i skiver - vi snakker STOR kartoffel - skæres i ca 1½ cm tykke skiver.
(jeg laver den med aubergine i stedet)
1 stort blomkålshoved i mindre buketter

Kyllingen vaskes først med citron - tag en tyk skive citron og vask kyllingen grundigt!
Skyl den derefter af under koldt/lunkent vand.

Tag en god stor gryde, kom kyllingen i, sammen med vand.
Kog kyllingen op under høj varme og skum alle urenheder af.
Først derefter tilsætter man krydderier osv.
Mens kyllingen koger før afskumning:

På en underkop blandes allehånde, gurkemeje, kardemomme, kanel og sort peber til man har en mængde på ca. 1-2 spskf. (Det man ikke bruger kan man evt. gemme til næste gang i en lufttæt bøtte)
Kom ca halvdelen i gryden, sammen med laurbærblade, hvidløg og løg.
Lad det koge i ca. 40-45 minutter.

Mens det simrer med krydderier - efter afskumning:
Risene udblødes i vand. Bare lad dem stå indtil man er klar til dette trin, når de skal bruges, hældes vandet fra.

Skær kartoffel/ aubergine i ca 1½ cm tykke skiver, og del blomkålen i mindre buketter.
Steg nu aubergine/ kartoffel i olie på en pande, til de tager fare og bliver lidt sprøde at se på. Læg dem på fedtsugende papir/køkkenrulle.
Gør det samme med blomkålen.

Så kommer det sjove, nu skal det hele nemlig samles.

Tag kyllingen op og pluk den i mindre stykker, når den er kølet lidt af.
OBS! Hæld fonden fra kyllingen over i en stor skål og GEM DEN! Den skal bruges om lidt ;)
Senest rettet af Sophies-mor 25. jan 2016, 20:49, rettet i alt 1 gang.
1
Billede SÅ kom bananen!

Tilbage til "Mad og drikke"