Offentligt ansatte og statsøkonomi

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1128

Offentligt ansatte og statsøkonomi

Indlægaf Torn » 24. jan 2016, 13:59

Hvad tænker I om vores offentligt ansatte i forhold til vores statsøkonomi? Har vi for mange? Kan der spares yderligere? Har vi sparet for meget?

Jeg mener, at der inden for sundhedsektoren og uddannelsesektoren er sparet alt for meget. Vi kan ikke være det bekendt over for de ansatte, der arbejder under dårlige vilkår eller over for vores patienter/studerende. Det er et tab for velfærdsmodellen og en kortsigtet besparelse, der kommer til at koste i sidste ende.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5908

Re: Offentligt ansatte og statsøkonomi

Indlægaf Dikus » 24. jan 2016, 14:04

Torn skrev:Hvad tænker I om vores offentligt ansatte i forhold til vores statsøkonomi? Har vi for mange? Kan der spares yderligere? Har vi sparet for meget?

Jeg mener, at der inden for sundhedsektoren og uddannelsesektoren er sparet alt for meget. Vi kan ikke være det bekendt over for de ansatte, der arbejder under dårlige vilkår eller over for vores patienter/studerende. Det er et tab for velfærdsmodellen og en kortsigtet besparelse, der kommer til at koste i sidste ende.

Jeg mener, der kan spares yderligere. Hvis dog bare, der blev sparet de rigtige steder - og i stedet blev kanaliseret nogle flere penge hen til sagsbehandlere og sundhedspersonale. Vel at mærke sundhedspersonale, der blev brugt på den rigtige måde, så deres lønninger også lå på et fornuftigt leje.

Jeg sidder og laver en del analyser på de her områder som del af mit nuværende arbejde. Over de seneste ti år har jeg set en tendens, der for mig er lidt ubehagelig. Fra klart at kunne konkludere "besparelsesmulighederne ligger her og her", kan jeg nu konkludere "der er disse besparelsesmuligheder, men der brude tilføres penge til her og her". Den sidste del af sådan en konklusion... Den burde ikke findes. Det gør mig ærligt talt trist.
2
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 240
Likede indlæg: 2521
Kontakt:

Indlægaf Annione » 24. jan 2016, 14:14

Inden for sundhedssektoren er der helt sikkert sparet for meget. Både når det gælder hospitaler og plejehjem.
Det skærer mig i hjertet, at min gamle far, der sidder på plejehjem, ikke får den omsorg han har brug for - og han tager bare meget tid. Han er en hel time om at spise aftensmad, fx. Så den er jo som regel kold, når han får 5. skefuld... Vi har endda kigget på privat plejehjem til ham, men der er ikke nogen, som ligger i passende køre-afstand for min mor, eller som ikke er et kristent plejehjem.

Inden for Fødevarestyrelsen er der også sparet for meget. Fødevarevirksomheder, som fx. en restaurant, der er elite får 1 tilsyn om året. Det er dælme ikke meget - der kan ske meget klamt på få måneder bare.

Jeg tror, at der kunne spares mange penge, hvis vi ansatte de dygtige nørder, til en høj løn, i SKAT fx. - og i stedet fyrede alle de idioter, der ikke kan finde ud af deres arbejde. De laver alt for mange (meget dyre) fejl.

Få de dygtigste it-nørder til at lave data-system til politiet, FVST, sundhedssektoren (for blot at nævne dem jeg kender til)... I stedet for et medium-dårligt data-system, der er fuld af fejl, som tager oceaner af tid.
Staten brugte millioner på at lave et data-system til politiet, som de alligevel ikke kunne bruge - og for at det ikke skulle være "tabt arbejde" så fik Fødevarestyrelsen det. Det er ikke insider info - det er offentligt tilgængelig info! Og det er stadig et lorte data-system.
1
At rejse er at leve :love2:
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 14
Likede indlæg: 297

Indlægaf Pølsemix » 24. jan 2016, 15:14

Djøffernes magt skulle indskrænkes og new public management skulle skrottes, sådan kunne det offentlige blive effektiviseret uden at borgerne fik en dårligere service.
3
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 24. jan 2016, 15:56

[youtubeapp][/youtubeapp]
Pølsemix skrev:Djøffernes magt skulle indskrænkes og new public management skulle skrottes, sådan kunne det offentlige blive effektiviseret uden at borgerne fik en dårligere service.

De steder, hvor djøfferne er løbet skrigende væk fra... de oplever bestemt ikke, at det har en positiv effekt på slutbrugeren.

Det ville ellers være lækkert, hvis det var så simpelt, men det viser sig, at djøfferne faktisk leverer en vis værdi til de forskellige afdelinger, hvis funktioner, de understøtter.
1
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1128

Indlægaf Torn » 24. jan 2016, 16:35

Dikus skrev:
Torn skrev:Hvad tænker I om vores offentligt ansatte i forhold til vores statsøkonomi? Har vi for mange? Kan der spares yderligere? Har vi sparet for meget?

Jeg mener, der kan spares yderligere. Hvis dog bare, der blev sparet de rigtige steder - og i stedet blev kanaliseret nogle flere penge hen til sagsbehandlere og sundhedspersonale. Vel at mærke sundhedspersonale, der blev brugt på den rigtige måde, så deres lønninger også lå på et fornuftigt leje.

Jeg sidder og laver en del analyser på de her områder som del af mit nuværende arbejde. Over de seneste ti år har jeg set en tendens, der for mig er lidt ubehagelig. Fra klart at kunne konkludere "besparelsesmulighederne ligger her og her", kan jeg nu konkludere "der er disse besparelsesmuligheder, men der brude tilføres penge til her og her". Den sidste del af sådan en konklusion... Den burde ikke findes. Det gør mig ærligt talt trist.

Hvor tænker du, at du kunne spares yderligere? Medtænker du en forringelse af servicen i besparelsen eller ser du det som en effektivisering?
0
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 141
Likede indlæg: 2113

Indlægaf eks-Maupassant » 24. jan 2016, 16:42

Dikus skrev:[youtubeapp][/youtubeapp]
Pølsemix skrev:Djøffernes magt skulle indskrænkes og new public management skulle skrottes, sådan kunne det offentlige blive effektiviseret uden at borgerne fik en dårligere service.

De steder, hvor djøfferne er løbet skrigende væk fra... de oplever bestemt ikke, at det har en positiv effekt på slutbrugeren.

Det ville ellers være lækkert, hvis det var så simpelt, men det viser sig, at djøfferne faktisk leverer en vis værdi til de forskellige afdelinger, hvis funktioner, de understøtter.

Er det en djøffer der har beregnet det? ;)

Billede
0
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2957

Indlægaf JoyNips » 24. jan 2016, 17:01

Jeg tænker at det er for nemt at bashe DJØF'ere... Og det viser, at man ikke rigtig ved så meget om noget. Dumsmart, er vist det rette ord.
I ville sgu være pænt trætte af det, hvis ikke vi statsansatte DJØF'ere knoklede for jer.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 53
Likede indlæg: 705

Indlægaf Tux » 24. jan 2016, 17:42

Torn skrev:Hvor tænker du, at du kunne spares yderligere? Medtænker du en forringelse af servicen i besparelsen eller ser du det som en effektivisering?

Den besparelse der følger af en forringelse af et produkt eller en service der leveres, er per definition ikke en effektivisering..
1
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1638

Indlægaf dykkersild » 24. jan 2016, 18:01

Ud med CSC som næsten monopol-lignende leverandør på SKI-aftalen Det er blevet en sovepude for dem og staten og kommunerne. Der er ikke stor nok konsekvens på overskridelse af projekterne og de skal ikke være med til at betale for folk på "bænken" hos CSC længere.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 24. jan 2016, 18:05

eks-Maupassant skrev:

Er det en djøffer der har beregnet det? ;)

Billede

Man kan se det ret alvorlige konsekvenser, når der mangler ledelse og retningslinjer for udførelsen af arbejdet. Det medfører bl.a. medarbejderflugt fra de afdelinger, der er ramt af det - og giver derigennem alvorlige serviceforringelser for slutbrugeren.

Men det er en fin tegning.
1
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 24. jan 2016, 18:19

Selvfølgelig skal der være retningslinjer, men det skal ikke være efter devisen om at kontrol er bedre end ansvar for eget job for så bliver det en spændetrøje og dræber al motivation.
0
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 24. jan 2016, 18:25

Det er jo så heller ikke det jeg har skrevet :)
1
Spoock
Kort karma: 0
Likede indlæg: 18

Indlægaf Spoock » 28. jan 2016, 09:40

Hvorfor vidste jeg bare der hurtigt ville gå DJØF-bashing i den... Det er den moderne ting at gøre.

Ja, DJØFere begår ligesom alle andre mennesker fejl og ja, der kan helt sikkert findes steder, hvor der også kan spares på antallet, men sådan er det jo i alle sektorer. DJØFere bidrager med en ligeså værdifuld arbejdsindsats som SOSUen, men på en mindre håndgribelig måde. Ja, DJØFere udmønter og administrerer de love der er pålagt, men det er der en grund til. Mange snakker om kontrol og dokumentation som noget skidt, men glemmer det faktum at kontrol og dokumentation også er til gavn for borgeren. Det ville f.eks. være meget svært at klage over afgørelser og behandlinger, hvis ikke forløb var dokumenteret og så er borgers retssikkerhed røget af fløjten.

Netop derfor finder jeg dækningen af "Rebellen fra Langeland" ensidigt. Der bliver ikke stillet spørgsmålstegn ved om hans vej er den rigtige, om de rent faktisk er bedre på Langeland til at hjælpe folk. Tilsynet er netop oprettet for at sikre dette og for at forhindre tragiske sager, som der desværre har været en del af...

Disclaimer: Ja, jeg er djøfer, men jeg brænder for mit arbejde og for at yde en god service til borgeren - det er sådan set dem der betaler min løn.
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3338

Indlægaf Hunkat » 28. jan 2016, 09:55

Jeg synes faktisk det største område hvor der kunne spares virkelig mange penge var på ledelserne. Ikke fordi de ikke må tjene mange penge, men så skal de også være dygtige ledere, ledere som kender deres fagområde til fingerspidserne.
Der er alt for mange dårlige ledere i det offentlige. Ikke fordi de er dårlige mennesker. Men fordi de ikke er uddannet nok måske? Jeg ved ikke præcis hvor fejlen ligger men jeg ser det igen og igen. Ledere som vil 'effektivisere' og 'optimere' men forplumre processen med halv-viden om systemer og koncepter. Og ledere som stiller halve krav til systemerne og så er det man får lappeløsninger som alligevel aldrig bliver rigtig gode men koster statskassen milliarder.

Jeg har selv arbejdet i en afdeling hvor LEAN var buzz-ordet, hvis man kunne bruge lean på det så fik man frie hænder. Med det resultat at nogle brugte det lidt her og nogle lidt der og der skulle holdes møder i et væk hvor folk gloede på en tavle med 'projekter' som ikke rokkede sig ud af stedet fordi medarbejdere havde for travlt med deres arbejdsopgaver til også at gentænke systemer på +9000 ansatte-virksomhedsniveau (surprise). Spild af alles tid og demotiverende.
3
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"