Din upopulære holdning

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9135

Re: Din upopulære holdning

Indlægaf Fru Sunshine » 23. mar 2016, 08:12

BlueBunny skrev:
Fru Sunshine skrev:IS foretager en kobling mellem islam og terror, men de følger ikke Koranen.
Det er ikke islam, der skaber ondskab. Det er mennesker.

Som at sige: det er ikke geværer der dræber, men mennesker.

Og det er jo tildels rigtigt, meeeen... :/

Mig bekendt står der i Koranen, at man ikke må slå ihjel.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5676

Indlægaf Animi » 23. mar 2016, 08:19

Biblen er kun menneskers gengivelse af Guds ord og er derfor åben for fortolkning. Derfor tror jeg ikke nødvendigvis på alt i Biblen (som fx Adam og Eva, at Jorden blev skabt på 7 dage osv). I stedet tager jeg bare Biblens og kristendommens generelle budskab om kærlighed og at behandle hinanden godt.
Og som Grundtvig sagde: Mennesket først, kristen så.
Grunftvigianismen er den form for kristendommen jeg tilhører, som er en lidt mere "fri" og "glad" udgave :)
5
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2859

Indlægaf JoyNips » 23. mar 2016, 08:28

Folk der har børn skal edderbukme lade være med at tage dem med på arbejde. Så må man altså arbejde hjemme, hvis institutionerne har lukket i stedet for at tage dem med på arbejde. Man får jo selv intet fornuftigt lavet og man forhindrer effektivt alle andre i at få noget fra hånden...
2
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 213
Likede indlæg: 2197

Indlægaf Zombie » 23. mar 2016, 08:55

Purple Haze skrev:Skrot hellere skidtet og få skrevet en tidssvarende!
Eller undersøg markedet og find noget der passer til lige præcis dig.

(Men det skal man nok være ateist for at mene - og at være erklæret ateist er næsten lige så upopulært som at være feminist, oplever i øvrigt at de to ting ofte følges af)

Jeg oplever så omvendt, at folk mener jeg er uoplyst og fjollet, fordi jeg er troende. Og jeg er også feminist, fra den kant oplever jeg en del kritik, pga det kvindesyn mange religioner oprindelig har haft.
2
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1141
Likede indlæg: 6706

Indlægaf Wizzze » 23. mar 2016, 08:56

JoyNips skrev:Folk der har børn skal edderbukme lade være med at tage dem med på arbejde. Så må man altså arbejde hjemme, hvis institutionerne har lukket i stedet for at tage dem med på arbejde. Man får jo selv intet fornuftigt lavet og man forhindrer effektivt alle andre i at få noget fra hånden...

Kom lille Yrsa nu skal vi besøge Tante Joynips, hun har hæve/sænkebord du kan køre op og ned med, og jeg er sikker på hun har noget spændende i skrivebordsskufferne, måske er der endda slik :devil:
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1142
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 9611

Indlægaf kidkomb » 23. mar 2016, 09:00

Jeg tror ikke man kan integrere terror væk.
3
Walk tall and cry with dignity.
Jeg gider ikke engang.
Give free love.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3392

Indlægaf dgd2007 » 23. mar 2016, 09:34

Lurende Peber skrev:Det er måske din Gud, som har sagt det, men det er mennesker, som har udvalgt, hvad de fandt formålstjenligt at skrive ned. Efter min mening.

Præcis! Det er rørende, når ateister kræver, at religiøse skal acceptere rub og stub ... (sådan har min far også altid argumenteret) :)

Men altså, der har jo været tonsvis af politiske kompromiser og krige og senere tilføjelser til, hvad både JC og Muhammed oprindeligt har sagt (for så vidt vi overhovedet ved det med sikkerhed).

ISIS abonnerer bl.a. en del på en syrer fra 12-1300-tallet, som fastslog, at man godt måtte dræbe andre muslimer, hvis de havde fordærvet læren. Det drejede sig rent praktisk på det tidspunkt om modstandskampen mod mongolerne, hvis filial i Iran (efter at have jævnet Bagdad med jorden og ødelagt kalifatet) var gået over til islam.

Og kristendommen ... jamen altså, lige så snart JC var væk, begyndte Paulus jo at skrive med arme og ben. Det er jo langt fra sikkert det alt sammen var noget, som "Guden havde sagt" :) Og læg dertil, at på begge religioners tid var der allerede en masse lokale skikke, som så er blevet regnet med til religionen af eftertiden, selvom de måske strengt taget ikke har noget med den at gøre.

Så jeg synes da godt, man fx kan være JC-fan uden nødvendigvis at mene, at jorden kun er 5.000 år gammel (selvom dette øjensynlig står i det gamle T).
4
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 23. mar 2016, 10:40

Jeg synes ofte at ateister er vildt aggressive. Oftest kan de ikke gøre rede for, hvad det egentlig er, der gør at de ikke tror, uden at svine troende til.
3
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1141
Likede indlæg: 6706

Indlægaf Wizzze » 23. mar 2016, 11:35

dgd2007 skrev:
Lurende Peber skrev:Det er måske din Gud, som har sagt det, men det er mennesker, som har udvalgt, hvad de fandt formålstjenligt at skrive ned. Efter min mening.

Præcis! Det er rørende, når ateister kræver, at religiøse skal acceptere rub og stub ... (sådan har min far også altid argumenteret) :)

Men altså, der har jo været tonsvis af politiske kompromiser og krige og senere tilføjelser til, hvad både JC og Muhammed oprindeligt har sagt (for så vidt vi overhovedet ved det med sikkerhed).

ISIS abonnerer bl.a. en del på en syrer fra 12-1300-tallet, som fastslog, at man godt måtte dræbe andre muslimer, hvis de havde fordærvet læren. Det drejede sig rent praktisk på det tidspunkt om modstandskampen mod mongolerne, hvis filial i Iran (efter at have jævnet Bagdad med jorden og ødelagt kalifatet) var gået over til islam.

Og kristendommen ... jamen altså, lige så snart JC var væk, begyndte Paulus jo at skrive med arme og ben. Det er jo langt fra sikkert det alt sammen var noget, som "Guden havde sagt" :) Og læg dertil, at på begge religioners tid var der allerede en masse lokale skikke, som så er blevet regnet med til religionen af eftertiden, selvom de måske strengt taget ikke har noget med den at gøre.

Så jeg synes da godt, man fx kan være JC-fan uden nødvendigvis at mene, at jorden kun er 5.000 år gammel (selvom dette øjensynlig står i det gamle T).

Det går endnu længere tilbage, til tiden lige efter Muhammed og arvefølgen efter ham og etableringen af Kalifatet. I 657 trak det op til et slag mellem de 2 hovedgrupper der kæmpede om magten, men istedet for en intern muslimsk krig, så blev parterne enige om fredelig mægling. Det gav udspringet til en muslimsk retning Khariji, som mente kun Allah kunne dømme/mægle, mennesket skulle kæmpe/dø, og derigennem ville Allah bestemme/give sin dom. Så de slagtede lystigt løst blandt muslimer. Bl.a. blev Ali, Muhammeds fætter og svigersøn, myrdet af Khariji tilhængere. Kharriji følgere har op gennem tiderne haft opblomstringer med deres meninger om hvem der er "rigtige" muslimer, og hvem der er forkerte og skal dræbes, IS i dag henholder sig også til Kharriji "idealismen" :rulle:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 23. mar 2016, 11:54

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg synes ofte at ateister er vildt aggressive. Oftest kan de ikke gøre rede for, hvad det egentlig er, der gør at de ikke tror, uden at svine troende til.

Det er aldrig godt at svine nogen til, men at diskutere religion med religiøse er som at forklare nogen at 2 + 2 = 4 og de insisterer på at det da lige så godt kunne være 5 uanset hvilke argumenter man fremfører.

Men det er da ikke anderledes end at diskutere med ateister.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator

Indlægaf Fru Sunshine » 23. mar 2016, 11:59

adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:
adagio skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg synes ofte at ateister er vildt aggressive. Oftest kan de ikke gøre rede for, hvad det egentlig er, der gør at de ikke tror, uden at svine troende til.

Det er aldrig godt at svine nogen til, men at diskutere religion med religiøse er som at forklare nogen at 2 + 2 = 4 og de insisterer på at det da lige så godt kunne være 5 uanset hvilke argumenter man fremfører.

Men det er da ikke anderledes end at diskutere med ateister.

Ateistiske argumenter baseres på observationer af den verden vi befinder os i. Religiøse argumenter baseres på fri fantasi.

You proved my point.
5
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5676

Indlægaf Animi » 23. mar 2016, 12:02

Mine "religiøse argumenter" baseres dog også på verden omkring os og observation af denne. For mit grundlag på at tro er jo at denne verden findes, og at det ekstreme komplekse univers findes. Jeg tror ikke på at det bare er opstået tilfældigt, ligesom at kunst heller ikke bare opstår. Nogen må jo føre penslen.
Derudover synes jeh bestemt ikke at videnskab og religion er to modpoler - tværtimod.
At andre ikke deler min overbevisning er selvfølgelig i orden :) Vi er alle forskellig, og at tro er i mine øjne ikke et valg :)
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 936
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 8440

Indlægaf 2SHY » 23. mar 2016, 12:47

Måske ateist/troende snakken snart har fortjent en tråd for sig selv?
7
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

Tak fordi du trimmer indlæg med mange citater :blomst:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10148

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. mar 2016, 13:13

Jeg kan godt acceptere, at man ikke kan flage på halv, illuminere bygninger, lægge blomster og poste solidaritetserklæringer på de sociale medier hver gang, der sker noget forfærdeligt i verden, for så skulle de ting gøres konstant og ville derfor tabe deres symbolske betydning, men man kunne fx. sagtens ihukomme andre terrorangreb end dem, der foregår i Europa eller USA, og så længe der ikke er konsensus omkring at gøre det, holder jeg mig langt væk fra disse massemanifestationer.
Selvom jeg ikke mistænker den enkelte deltager for at være chauvinistisk, fremstår den samlede adfærd lige netop - chauvinistisk - på mig.
6
Je suis un tableau noir.
fisken80
Kort karma: 76
Likede indlæg: 1512

Indlægaf fisken80 » 23. mar 2016, 14:27

DetSorteCirkus skrev:Jeg kan godt acceptere, at man ikke kan flage på halv, illuminere bygninger, lægge blomster og poste solidaritetserklæringer på de sociale medier hver gang, der sker noget forfærdeligt i verden, for så skulle de ting gøres konstant og ville derfor tabe deres symbolske betydning, men man kunne fx. sagtens ihukomme andre terrorangreb end dem, der foregår i Europa eller USA, og så længe der ikke er konsensus omkring at gøre det, holder jeg mig langt væk fra disse massemanifestationer.
Selvom jeg ikke mistænker den enkelte deltager for at være chauvinistisk, fremstår den samlede adfærd lige netop - chauvinistisk - på mig.

Årh jeg er enig mand. Og jeg skrev noget lignende i en opdatering på face i går, men slettede den med det samme igen, fordi jeg alligevel fandt det upassende situationen taget i betragtning.
Men jeg tænker også, hvor var det tyrkiske flag på eiffeltårnet efter de seneste angreb i Istanbul? Hvor er hele Europas sympati for de mennesker, der blev ramt der? Det ene af dem blev også begået af IS, præcis som det i Belgien i går, jeg kan ikke se forskellen.

Eller jo, rationelt er jeg godt klar over, at det handler om kulturel ensartethed og den slags, men jeg synes stadig det er forkert.
0

Tilbage til "Livets forhold"