Sygemelding - upassende leder?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Anigav
Kort karma: 20
Likede indlæg: 143

Sygemelding - upassende leder?

Indlægaf Anigav » 17. aug 2015, 10:58

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om det er mig der er galt på den her. Jeg er i virksomhedspraktik, og blev idag nødt til at ringe og melde mig syg igen. Det er 3. sygedag. Lederen spørger hvordan det går, da jeg ringer, og jeg forklarer at jeg har det bedre, feberen osv er forsvundet, men at jeg hoster fuldstændig vanvittigt meget. Der skal ingen ting til, før at jeg får kæmpe hosteanfald, hvor lungerne nærmest er ved at flyve med op og alt det der. så jeg derfor lige vil til lægen og finde ud af, om det er noget, eller ej. Her føler jeg så at hun forsøger at presse mig til at komme, ved at lyde meget skuffet, og sige, at hun godt synes jeg kan komme hvis jeg ikke har feber mere. Jeg forklare hende så igen, hvor voldsom min hosten er, og at det absolut ikke er fordi jeg ikke vil komme, men at jeg godt lige vil en tur forbi lægen. Hun snakker meget om at hun mener, at jeg burde komme, men jeg holder altså fast i mit, og samtalen ender ret akavet, hvor hun virker sur og irriteret.

Jeg kommer fra en arbejdsplads, hvor der er plads til sygdom, og man bare skal tage sig "god" tid til at blive rask, så jeg kan ikke helt bedømme om jeg bare er blevet forvænt, eller om det er lidt upassende af hende, at presse sådan på? Jeg kan altså godt bedømme hvornår jeg er for syg eller ej. Og jeg ville alligevel ikke være noget værd arbejdsmæssigt, når jeg ikke kan gå to skridt, uden at det ender i et hosteanfald, med klamme lyde og savl.. :mellow:
0
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1268

Re: Sygemelding - upassende leder?

Indlægaf Thestral » 17. aug 2015, 12:41

Jeg ville mene at det helt afhang af hvor du var i virksomhedspraktik?! Der ud over, se at komme til lægen og få tjekket at hosten ikke smitter (bakterier) og så du evt. kan få noget mod den så det kan gå over igen.
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3086

Indlægaf Rakel » 17. aug 2015, 12:47

Lad være med at diskutere sygdom med din praktikvært. Du er syg. Resten kommer ikke dem ved og du melder dig rask, når du er det. For meget sygdom ect må være en dialog med jobcenteret.

De færreste arbejdspladser kan leve med i dag, at medarbejdere tager sig god tid, hvis det skal forstås som et par dage ekstra efter at man kan gå på arbejde, men ingen arbejdsplads skal forvente besked om sygdom eller presse medarbejdere over telefonen. Den skal takles anderledes, hvis der er et problem (fx for mange sygedage).
1
Brugeravatar
Anigav
Kort karma: 20
Likede indlæg: 143

Indlægaf Anigav » 17. aug 2015, 13:07

Det er i en børnehave, og da jeg startede der, sagde de også at jeg skulle regne med at blive syg i starten. Hvilket jeg så blev efter et par uger. Som jeg også forklarede hende, ville jeg gerne til lægen og have det tjekket, inden jeg mødte op på arbejdet, og det ville jeg så gøre idag. Men det mente hun åbenbart ikke var nødvendigt.

Det er 3. sygedag idag. Hun spørger selv ind til min sygdom, og jeg synes det er rigtig svært ikke at svare på det, da jeg jo selvfølgelig gerne vil være samarbejdsvillig, og jeg fik virkelig dårlig samvittighed, da hun begyndte at presse, og begyndte jo nærmest at undskylde og sige at jeg virkelig gerne vil være der! For det vil jeg, men jeg vil heller ikke møde op og muligvis smitte med et eller andet. Jeg har ikke kunne komme til lægen før idag pga. weekenden jo. Jeg kan ikke lege rundt med børnen, eller være på legepladsen, for bare lidt varme får hosten til at gå helt amok :rulle:

jeg har en rigtig øv-følelse over det lige nu, og især det at skal møde op derovre igen, hvis hun nu har set sig sur på mig. Jeg har lyst til at tage en snak med hende om det, men tror ikke der kommer så meget ud af det, vi er jo tydeligvis ikke enige.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5867

Indlægaf Dikus » 17. aug 2015, 13:49

Jeg var godt nok blevet muggen, hvis du var mødt sådan op for at passe mit barn!

Forhåbentlig har hun ikke forstået, hvordan du har det :ae: prøv at ryste det af dig.
2
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3422

Indlægaf HappyPaww » 17. aug 2015, 14:56

Du er syg, længere er den ikke! Og som mor ville jeg bestemt heller ikke synes du skulle passe mit barn med sådan en hoste..
0
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1268

Indlægaf Thestral » 17. aug 2015, 15:11

Så vil jeg også mene du er syg. Der er ingen grund til at smitte nogen og desuden skal din leder bare klappe kaje. Hun har ingen ret til at vide hvad du fejler. Kun at du ikke kommer og når du er rask igen. Tænkte bare at hvis du ikke havde nogen menneskekontakt og ellers følte dig ok bortset fra hosten så var det ok at tage på job.
1
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 213
Likede indlæg: 2197

Indlægaf Zombie » 18. aug 2015, 11:22

Må hun overhovedet spørge? Jeg ved i hvert fald, at hun ikke har krav på at vide noget, så du kan i princippet bare sige at du er syg, uden at uddybe.

Er det så problematisk ift. antal sygedage m.m., kan hun bede om en lægeerklæring. Men det der show? Nej. Hun er en nederen leder, men det kan du ikke bruge til så meget, udover at have det godt med dig selv over, at holde på dit... for det er ikke dig, som er gal på den.

Hvis du hoster så meget som beskrevet, duer det jo ikke.
0
Brugeravatar
Muuh
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1271

Indlægaf Muuh » 18. aug 2015, 11:32

Jeg har også arbejdet i en børnehave, hvor lederen formåede at give en dårlig samvittighed, når man meldte sig syg og bestemt ikke havde forståelse for, at man ikke kom på arbejde fordi man var syg.

Egentlig må en ledere slet ikke spørge indtil hvad man fejler.
0
Ved ikke at give op nåede selv sneglen Noahs ark

Tilbage til "Livets forhold"