Kleptoman

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 464
Likede indlæg: 4111

Re: Kleptoman

Indlægaf Viskelæder » 25. jan 2016, 15:22

Må jeg spørge af nysgerrighed, hvorfor du skriver om det herinde? Hvilke tanker havde du gjort dig om de svar, du ville få, og hvad har du selv forestillet dig, der kan hjælpe dig?
0
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1552

Indlægaf fisken80 » 25. jan 2016, 15:26

Grissebassen skrev:Altså, jeg tænker at jeg lige vil komme med et lidt alternativt og potentielt upopulært perspektiv på det:
Det er selvfølgelig forkert at stjæle. Og hvis du gerne vil stoppe, skal du selvfølgelig arbejde dig hen imod det. Men som jeg forstår det, stjæler du ikke fra venner og bekendte, men kun butikker? Og du er endda så god til det, at du ikke bliver taget. Ergo har det altså ingen konsekvenser for andre end dig selv og butikken, som i den her sammenhæng er en en så abstrakt størrelse, at konsekvenserne kan være svære at forholde sig til. Personligt ville jeg ikke få dårlig samvittighed over at stjæle noget fra et supermarked. Jeg gør det dog ikke.
Det jeg prøver at nå frem til er, at så slemt synes jeg altså ikke det er. Udfra overstående perspektiv, går din afhængighed ikke udover andre, end potentielt dig selv.
Jeg vil, som en anden også gør, forslå dig at gå til lægen og få en snak om dine muligheder for hjælp.

Øh what? Det går da i den grad også ud over andre mennesker, at man stjæler fra et supermarked eller en butik. Som regel er de selvforsikrede og skal selv betale for tabet. Og i sidste ende er det kunderne, der kommer til at betale. I mindre butikker kan det i yderste konsekvens ende med en lukning.

TS er syg, DU er bare usympatisk.
8
Grissebassen
Kort karma: 33
Likede indlæg: 502

Indlægaf Grissebassen » 25. jan 2016, 15:28

fisken80 skrev:
Grissebassen skrev:Altså, jeg tænker at jeg lige vil komme med et lidt alternativt og potentielt upopulært perspektiv på det:
Det er selvfølgelig forkert at stjæle. Og hvis du gerne vil stoppe, skal du selvfølgelig arbejde dig hen imod det. Men som jeg forstår det, stjæler du ikke fra venner og bekendte, men kun butikker? Og du er endda så god til det, at du ikke bliver taget. Ergo har det altså ingen konsekvenser for andre end dig selv og butikken, som i den her sammenhæng er en en så abstrakt størrelse, at konsekvenserne kan være svære at forholde sig til. Personligt ville jeg ikke få dårlig samvittighed over at stjæle noget fra et supermarked. Jeg gør det dog ikke.
Det jeg prøver at nå frem til er, at så slemt synes jeg altså ikke det er. Udfra overstående perspektiv, går din afhængighed ikke udover andre, end potentielt dig selv.
Jeg vil, som en anden også gør, forslå dig at gå til lægen og få en snak om dine muligheder for hjælp.

Øh what? Det går da i den grad også ud over andre mennesker, at man stjæler fra et supermarked eller en butik. Som regel er de selvforsikrede og skal selv betale for tabet. Og i sidste ende er det kunderne, der kommer til at betale. I mindre butikker kan det i yderste konsekvens ende med en lukning.

TS er syg, DU er bare usympatisk.

Jeg tror du tager hvad jeg skriver lidt for bogstaveligt. Det jeg mener er bare, at jeg godt kan forstå at det er svært at forholde sig til konsekvenserne, når man ikke direkte kan observere, hvordan det går ud over nogle andre.
2
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 231
Likede indlæg: 1407

Indlægaf Filipai » 25. jan 2016, 15:28

Som butiksansat, så kan jeg desværre kun bekræfte dig i hvor nemt det er. Men øv hvor kan jeg fortælle dig hvor træls det er endnu engang at få høvl fra chefen over der mangler ting, og blive mistænkeliggjort, fordi jeg ikke har haft øjne i nakken.
Jeg kan ikke komme med nogle gode råd, og jeg kan heller ikke komme med nogle sympatiske ord. Jeg synes det er amoralsk af pommern til at stjæle, og især når det er frås du på ingen måde har brug for. Og når du nu rent faktisk har indset at den ikke er helt god, så føler jeg virkeligt ikke der er nogen grund til ikke at få hjælp, så den utiltalende adfærd stopper.
0
Liesel
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Indlægaf Liesel » 25. jan 2016, 15:29

Viskelæder skrev:Må jeg spørge af nysgerrighed, hvorfor du skriver om det herinde? Hvilke tanker havde du gjort dig om de svar, du ville få, og hvad har du selv forestillet dig, der kan hjælpe dig?

Jeg har tænkt på det længe, at skrive om det. Men inde på DD turde jeg ikke. Jeg havde brug for at sætte ord på det, komme af med det og se hvad andre gjorde sig af tanker. Det har helt sikkert givet noget. Især et indlæg satte noget igang. Har længe at jeg skulle have hjælp, men jeg kan ikke "live". Der er kommet gode råd om det ogsåz
0
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 464
Likede indlæg: 4111

Indlægaf Viskelæder » 25. jan 2016, 15:34

Liesel skrev:
Viskelæder skrev:Må jeg spørge af nysgerrighed, hvorfor du skriver om det herinde? Hvilke tanker havde du gjort dig om de svar, du ville få, og hvad har du selv forestillet dig, der kan hjælpe dig?

Jeg har tænkt på det længe, at skrive om det. Men inde på DD turde jeg ikke. Jeg havde brug for at sætte ord på det, komme af med det og se hvad andre gjorde sig af tanker. Det har helt sikkert givet noget. Især et indlæg satte noget igang. Har længe at jeg skulle have hjælp, men jeg kan ikke "live". Der er kommet gode råd om det ogsåz

Det var godt, at det sætter gang i nogle tanker.
Hvis du får lyst, kan jeg skrive lidt om, hvordan jeg ville arbejde med det som behandler. Ellers vil jeg som alle andre rose dig for, at du har delt det herinde og også opfordre dig til at tale med nogen om det, og over nettet er jo en god start, hvis det er det, du magter lige nu :)
3
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 25. jan 2016, 15:34

Hvilke andre ting i din hverdag giver dig glæde og får dig til at føle dig stolt?
0
Liesel

Indlægaf Liesel » 25. jan 2016, 15:36

Filipai skrev:Som butiksansat, så kan jeg desværre kun bekræfte dig i hvor nemt det er. Men øv hvor kan jeg fortælle dig hvor træls det er endnu engang at få høvl fra chefen over der mangler ting, og blive mistænkeliggjort, fordi jeg ikke har haft øjne i nakken.
Jeg kan ikke komme med nogle gode råd, og jeg kan heller ikke komme med nogle sympatiske ord. Jeg synes det er amoralsk af pommern til at stjæle, og især når det er frås du på ingen måde har brug for. Og når du nu rent faktisk har indset at den ikke er helt god, så føler jeg virkeligt ikke der er nogen grund til ikke at få hjælp, så den utiltalende adfærd stopper.

Det er jeg naturligvis ked af at du oplever. Jeg har selv prøvet at blive mistænkeliggjort uden at det havde noget på sig og der er drøn ubehageligt.

Men ja, det er nemt, for nemt. Tænker ofte gange ar jeg skal gå tilbage med tingene og sige til butikken "se hvor nemt det er". Men tør ikke.

Og ja, jeg skal have hjælp. Jeg gør det ikke af ond vilje. Slet ikke
0
Liesel

Indlægaf Liesel » 25. jan 2016, 15:37

Viskelæder skrev:
Liesel skrev:

Det var godt, at det sætter gang i nogle tanker.
Hvis du får lyst, kan jeg skrive lidt om, hvordan jeg ville arbejde med det som behandler. Ellers vil jeg som alle andre rose dig for, at du har delt det herinde og også opfordre dig til at tale med nogen om det, og over nettet er jo en god start, hvis det er det, du magter lige nu :)

Er du behandler? Jeg har naturligvis googler lidt og tænkt at noget som kognitiv terapi kunne være løsningen.
0
Liesel

Indlægaf Liesel » 25. jan 2016, 15:39

Dikus skrev:Hvilke andre ting i din hverdag giver dig glæde og får dig til at føle dig stolt?

Jamen jeg er gennemgående tilfreds og har ikke rigtig noget st klage over. Sure sokker og opvask? Mit liv, familie og børn er jeg stolt af. Det vi har sammen og er for hinanden.

Men paws havde fat i noget, noget med at lægge fokus et andet sted. Det var ikke dumt.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 682
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5930

Indlægaf Dikus » 25. jan 2016, 15:48

Liesel skrev:
Dikus skrev:Hvilke andre ting i din hverdag giver dig glæde og får dig til at føle dig stolt?

Jamen jeg er gennemgående tilfreds og har ikke rigtig noget st klage over. Sure sokker og opvask? Mit liv, familie og børn er jeg stolt af. Det vi har sammen og er for hinanden.

Men paws havde fat i noget, noget med at lægge fokus et andet sted. Det var ikke dumt.

Hvordan i hverdagen? Har du nogle gange afleveringer på studie/arbejde, hvor du bliver stolt af egen indsats? Bliver du udfordret nok intellektuelt?

"Det er så nemt", kunne godt lyde sådan lidt... Hånende? Som om du skaber en kunstig udfordring i dagligdagen?
0
Liesel

Indlægaf Liesel » 25. jan 2016, 15:50

Dikus skrev:
Liesel skrev:

Hvordan i hverdagen? Har du nogle gange afleveringer på studie/arbejde, hvor du bliver stolt af egen indsats? Bliver du udfordret nok intellektuelt?

"Det er så nemt", kunne godt lyde sådan lidt... Hånende? Som om du skaber en kunstig udfordring i dagligdagen?

Jamen naturligvis er der ting i mit arbejde som gør mig glad og stolt over udførsel. Jeg kan godt se hvor du vil hen, men jeg har stjålet hele mit liv mere eller mindre. I perioder ikke så meget fordi det ikke har været muligt, i perioder som nu er det rigtig meget. Mest fordi jeg arbejder mindre nu og har tiden.
0
Liesel

Indlægaf Liesel » 25. jan 2016, 15:53

Lad mig lige afvise at jeg er en troll. Det er jeg ikke. Men jeg har ikke lyst til at stå fram med mit DD navn, af åbenlyse årsager. Men jer der tror det behøver jo ikke deltage. Det er lidt provokerende at få skudt i skoene st man er troll. Det er ganske alvorligt for mig det her
1
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 231
Likede indlæg: 1407

Indlægaf Filipai » 25. jan 2016, 15:58

Liesel skrev:
Filipai skrev:Som butiksansat, så kan jeg desværre kun bekræfte dig i hvor nemt det er. Men øv hvor kan jeg fortælle dig hvor træls det er endnu engang at få høvl fra chefen over der mangler ting, og blive mistænkeliggjort, fordi jeg ikke har haft øjne i nakken.

Det er jeg naturligvis ked af at du oplever. Jeg har selv prøvet at blive mistænkeliggjort uden at det havde noget på sig og der er drøn ubehageligt.

Men ja, det er nemt, for nemt. Tænker ofte gange ar jeg skal gå tilbage med tingene og sige til butikken "se hvor nemt det er". Men tør ikke.

Og ja, jeg skal have hjælp. Jeg gør det ikke af ond vilje. Slet ikke

Altså i min butik er vi helt opmærksomme på hvor nemt det er. Ofte opdager vi godt der er sket noget, men så er tyven ude, og så er det alligvel ofte for ressourcekrævende at sidde og kigge overvågning igennem, og håbe på vagterne måske kan finde gerningsmanden.
Jeg håber du snart tør for søgt hjælp, også for dine børns skyld, så de ikke pludselig opsnapper hvad der foregår, og lærer at det er ok
1
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 302
Likede indlæg: 3968

Indlægaf Angelina » 25. jan 2016, 16:07

Liesel skrev:Lad mig lige afvise at jeg er en troll. Det er jeg ikke. Men jeg har ikke lyst til at stå fram med mit DD navn, af åbenlyse årsager. Men jer der tror det behøver jo ikke deltage. Det er lidt provokerende at få skudt i skoene st man er troll. Det er ganske alvorligt for mig det her

Jeg tror nu heller ikke du er en troll, men selvom du så var, så ta'r du faktisk et ægte problem op, som der absolut ikke sker noget at få vendt - der kan være andre derude der sidder med det samme problem.
1
~indsæt smart signatur her~

Tilbage til "Livets forhold"