Kleptoman

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 463
Likede indlæg: 4107

Re: Kleptoman

Indlægaf Viskelæder » 25. jan 2016, 16:56

Liesel skrev:Er du behandler? Jeg har naturligvis googler lidt og tænkt at noget som kognitiv terapi kunne være løsningen.

Jep, jeg er psykolog, og jeg tænker sagtens, man kunne bruge kognitiv terapi, som du er inde på :) Dog er jeg ikke rigtig fan af, at man går så metode-agtigt til værks, men mere at man tilpasser tilgangen til den enkelte, men der er jo mange, der kører rendyrket kognitiv terapi, og det er meget effektivt. Ved dig kunne det måske være rart, at du ikke går ind til en behandler, der straks går i "du skal stoppe med at stjæle"-mode, men i stedet et forløb, hvor I sammen kunne udforske, hvad det er for noget.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5903

Indlægaf Dikus » 25. jan 2016, 20:52

Liesel skrev:Lad mig lige afvise at jeg er en troll. Det er jeg ikke. Men jeg har ikke lyst til at stå fram med mit DD navn, af åbenlyse årsager. Men jer der tror det behøver jo ikke deltage. Det er lidt provokerende at få skudt i skoene st man er troll. Det er ganske alvorligt for mig det her

Er der nogen, der har skrevet bagom?
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 63
Likede indlæg: 782

Indlægaf Bimmerdyret » 25. jan 2016, 21:39

Liesel skrev:Jeg synes at dte der svært. For jeg tænker at jeg ikke bryder mig om at jeg stjæler, men jeg elsker de ting jeg får ud af det, så det er rigtig svært at skulle lægge den del fra sig. Giver det mening.

Til det markerede.
Det er måske der der er noget at arbejde videre med.
Nu lirrer jeg bare noget ud af ærmet:

- Hvad er det du får ud af det : anerkendelse, kærlighed retur fra dine børn osv
- Er der andre ting i livet hvor du får det samme som du får ved at stjæle?
- Hvis der er andre ting, der giver dig det samme, hvor er forskellen: for megen indsats, for dyrt, for besværligt, ikke samme styrke af følelse.
- Hvordan har du det med at blive opdaget "af butikken" / at blive opdaget af din familie?

Du er på rette vej :) - du ved det er forkert, og måske skal du se på det især i forhold til dine børn og det du har givet dem lovligt.
Hvordan forestiller du dig, at de vil se på de ting de har fået fra dig, og de ting de får fra dig fremover, hvis de ved at noget (siger ikke alt) er sket ulovligt. Kan du føle skam over at dine børn vil mistro dig fremover?

:ae: iøvrigt....du er stærk, du indrømmer, du kan sagtens komme ud på den anden side.
1
Liesel
Kort karma: 1
Likede indlæg: 12

Indlægaf Liesel » 26. jan 2016, 11:02

Har været i nattvagt og har ikke fået sovet meget siden. Jeg har tænkt meget over jeres svar og indlæg og jeg sætter pris på dem.

Et par af jer skriver om jeg ikke kan se konsegvenserne af det jeg gør og mine børn skal se mig i fænksel osv og jo det kan jeg, men uanset hvor mange gange i skriver det er det ikke noget der gør at jeg stopper. Der skal lidt mere til.
Jeg har melt mig til fitness i dag. Paws havde en rigtig god pointe i at finde et andet fokus punkt. Jeg har løbet en time i dag og det gav mig noget. Helt klart.

Men jeg ved også at jeg skal have noget hjælp til at ændre mønstre. Så jeg vil undersøge mine muliheder.
5
Liesel

Indlægaf Liesel » 26. jan 2016, 11:05

Viskelæder skrev:
Liesel skrev:Er du behandler? Jeg har naturligvis googler lidt og tænkt at noget som kognitiv terapi kunne være løsningen.

Jep, jeg er psykolog, og jeg tænker sagtens, man kunne bruge kognitiv terapi, som du er inde på :) Dog er jeg ikke rigtig fan af, at man går så metode-agtigt til værks, men mere at man tilpasser tilgangen til den enkelte, men der er jo mange, der kører rendyrket kognitiv terapi, og det er meget effektivt. Ved dig kunne det måske være rart, at du ikke går ind til en behandler, der straks går i "du skal stoppe med at stjæle"-mode, men i stedet et forløb, hvor I sammen kunne udforske, hvad det er for noget.

Det tror jeg er meget rigtigt. Men jeg vil også gerne finde ud af hvorfor. Jeg har nogle isues med mine forældre og har altid haft og har stjålet så langt tilbage jeg kan huske. Også fra dem, penge som jeg kune bruge på slig og give til andre og få dem til at kunne lide mig. Osv. Vi har vel alle vores.
0
Liesel

Indlægaf Liesel » 26. jan 2016, 11:06

Dikus skrev:
Liesel skrev:Lad mig lige afvise at jeg er en troll. Det er jeg ikke. Men jeg har ikke lyst til at stå fram med mit DD navn, af åbenlyse årsager. Men jer der tror det behøver jo ikke deltage. Det er lidt provokerende at få skudt i skoene st man er troll. Det er ganske alvorligt for mig det her

Er der nogen, der har skrevet bagom?

Jeg ved ikke hvad bagom betyder men vedkommende som blev ved med at bede mig forglare hvordan jeg stjæler aå nemt og meget har kort efter han/hun skrev til mig skrevet i en tråd at her er en troll.
1
Liesel

Indlægaf Liesel » 26. jan 2016, 11:12

Bimmerdyret skrev:
Liesel skrev:Jeg synes at dte der svært. For jeg tænker at jeg ikke bryder mig om at jeg stjæler, men jeg elsker de ting jeg får ud af det, så det er rigtig svært at skulle lægge den del fra sig. Giver det mening.

Til det markerede.
Det er måske der der er noget at arbejde videre med.
Nu lirrer jeg bare noget ud af ærmet:

- Hvad er det du får ud af det : anerkendelse, kærlighed retur fra dine børn osv
- Er der andre ting i livet hvor du får det samme som du får ved at stjæle?
- Hvis der er andre ting, der giver dig det samme, hvor er forskellen: for megen indsats, for dyrt, for besværligt, ikke samme styrke af følelse.
- Hvordan har du det med at blive opdaget "af butikken" / at blive opdaget af din familie?

Du er på rette vej :) - du ved det er forkert, og måske skal du se på det især i forhold til dine børn og det du har givet dem lovligt.
Hvordan forestiller du dig, at de vil se på de ting de har fået fra dig, og de ting de får fra dig fremover, hvis de ved at noget (siger ikke alt) er sket ulovligt. Kan du føle skam over at dine børn vil mistro dig fremover?

:ae: iøvrigt....du er stærk, du indrømmer, du kan sagtens komme ud på den anden side.

Jeg får ikke anerkendelse for ingen ved det. Men jeg bliver glad for ting jeg Tar. Jeg manglede ikke de 5 tørklæder forleden men de var fede og dyre og så tog jeg dem. Og blev glad.

Flirt, uhæmmet flirt og lige over grænsen (og mere) giver det samme. Men jeg vil helst ikke være min kærste utro.

Jeg prøver at se om fitnes kan give mig et kik.

Jeg vil være ked af at blive taget, det er klart. Men jeg er meget forsigtig og føler jeg har styr på det. Men det er jo naivt at tro at det alridig sker.

Jeg ønsker uanset hvordan og hvorledes ikke at min kæreste eller børn for det avide. Det vil være for ydmygene.
0
Liesel

Indlægaf Liesel » 31. aug 2016, 13:41

Jeg blev taget i dag. Jeg må sige at jeg blev letted. For at få en lærerstreg. Det var den aller første tanke der kom til mig. Politiet kom ikke, men anmeldelse er indsent og jeg får jo en bøde og en plet.

Jeg har ikke bearbejdet det endnu. Måske lyver jeg for mig selv nåt jeg siger at det er en lærerstreg. Men noget må jeg gøre. Jeg kom ikke videre ikke videre med det sist jeg skrev.
0
Brugeravatar
Daflo
Kort karma: 31
Likede indlæg: 343

Indlægaf Daflo » 31. aug 2016, 15:21

Det er godt du tager det på den måde. Jeg håber det kan blive din vej ud af det.
1
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1015

Indlægaf milisa » 31. aug 2016, 20:32

Du kommer ikke ud af det her selv. Du SKAL have hjælp. Det er de færreste narkomaner, der bare tager en kold tyrker og holder den. Det er de færreste alkoholikere, der bare stiger på vandvognen og bliver der. Det er de færreste ludomaner, der bare klipper dankortet og ikke bruger flere penge. De får hjælp. Det skal du også have.

Du blev taget i dag. Hvad sagde din kæreste til det?

Jeg synes, det er virkelig flot, at du er begyndt at åbne op, men jeg må også indrømme, at jeg har den største lyst til at ruske godt og grundigt i dig og få dit til at vågne op. Vel vidende, at det ikke hjælper. Så nu spørger jeg dig, vel vidende, det ikke batter en skid: Hvad sker der, når dine børn opdager det? Vil du være stolt af, at dine børn stjæler? Vil det gøre dig stolt, hvis dine børn kommer hjem og siger "mor, jeg er lige vadet ud af en butik med 4 tørklæder til 2000 kr og jeg har ikke engang brug for dem"? Hvis svaret er nej, så må du altså søge noget hjælp snart! Du risikerer at miste hele din familie på det. Er rushet ved at stjæle virkelig det værd? Jeg skal nok stoppe nu, for jeg ved godt, at jeg ikke siger noget, du ikke selv har tænkt og/eller hørt før. Og jeg tænker, at en misbruger som dig har alle undskyldningerne parat. Og alle midler til at retfærdiggøre dem over for sig selv. Man kan ikke hjælpe nogen, der inderst inde ikke vil hjælpes. Vil du have hjælp? Vil du virkelig stoppe? Er du parat til at undvære rushet? Så ring til din læge og blive hjulpet videre.
5
Tally-ho
Liesel

Indlægaf Liesel » 1. sep 2016, 06:35

Jeg kan jo ikke rigtig svarer på de mange spørsmål, for selvfølgelig har jeg selv tænkt det hele og tænker det hele. Jeg er naturlivis meget ked af det i går. Men jeg er mest letted stadig. Jeg vil tage fat i en psykolog i dag. Men milisa, du skriver læge. Hvad kan lægen gøre?

Den meget søde detegtiv spurgte mig hvorfor, og jeg svarerne som det var. At jeg har et problem. For det he jeg. Jeg kan ikke huske at jeg på noget tidspungt i mit liv ikke har stjålet
0
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 1. sep 2016, 16:18

Liesel skrev:Jeg kan jo ikke rigtig svarer på de mange spørsmål, for selvfølgelig har jeg selv tænkt det hele og tænker det hele. Jeg er naturlivis meget ked af det i går. Men jeg er mest letted stadig. Jeg vil tage fat i en psykolog i dag. Men milisa, du skriver læge. Hvad kan lægen gøre?

Den meget søde detegtiv spurgte mig hvorfor, og jeg svarerne som det var. At jeg har et problem. For det he jeg. Jeg kan ikke huske at jeg på noget tidspungt i mit liv ikke har stjålet

Jeg foreslår læge, fordi du skal ind i systemet. Lægen har overblik over hvilke behandlingsmuligheder, der er og hvilke tilbud, du kan kobles på.

Hvad sagde din kæreste?
0
Tally-ho
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 463
Likede indlæg: 4107

Indlægaf Viskelæder » 1. sep 2016, 16:52

Laver du også andre handlinger, der er sådan ret spontane, og fordi du har lyst til at gøre noget lige i øjeblikket uden tanker på konsekvenserne? Du har fx tidligere skrevet noget med at flirte og mere til med andre end din kæreste
0
Liesel

Indlægaf Liesel » 1. sep 2016, 17:16

Jeg må skrive til lægen så. Tak for det forsalg.

Jeg har ikke talt med min kæreste endnu og der går minnimum en uge før det sger.

Nej jeg laver ikke andet. Det med at flirte med andre er ikke sket i evihededer, altså år, men tilgængæld har det her jo taget totalt over.

Jeg gav mig selv en chanse i dag da jeg skulle handle. Min hjerne tænkte "husk nu stor taske og poser". Men jeg tvang mig til at nøjes med en lille clutsh og gå i tre butikker og købe noget og ikke tage noget. Det virker nok helt mærgeligt på andre, men det var en kæmpe sejr for mig.
2
Brugeravatar
milisa

Indlægaf milisa » 1. sep 2016, 17:21

Tillykke med din sejr. :) Ét skridt på vejen til at bryde din afhængighed og dit misbrug. Måske det virker mærkeligt på os andre, men hul i det. Du har en succesoplevelse, og den skal du endelig fejre alt, hvad du kan.

Snak med din kæreste, snak med lægen og kom ud af det her, før det ender galt.
0
Tally-ho

Tilbage til "Livets forhold"