Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 528
Likede indlæg: 2493

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 14. apr 2016, 04:36

Navn: Bøtte
Alder: 29 lidt endnu
Beskæftigelse: Ergoterapeut - ledig
Mands alder: 35 lidt endnu
Bor: Midtjylland
Fødested: Holstebro eller Herning
Prøvet siden: April 15
Testet positiv: 21. Marts
Termin: 30. November
Andre børn: S fra dec 12
Vide kønnet: Ja!
NF-dato:
MD-dato:
Første lægebesøg: 26. April
Første jm-konsultation:
0
S :lun:
V :lun:
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3113

Indlægaf Rakel » 14. apr 2016, 05:24

Bøtte skrev:
Lull skrev:
Danseprinsesse skrev:Nå ja, jeg tror nok jeg er i 3. trimester nu. Synes det er forskelligt, hvornår det skiller ifølge de sider/bøger, jeg har læst.
Kan læse, at det nu er et barn i stedet for et foster - og det er åbenbart en vigtig juridisk detalje. Har ingen anelse om hvorfor. :genert:

Uden at vide det, tror jeg det har noget at gøre med hvornår man tilbyder at forsøge at "redde" (i mangel af bedre ord) for tidligt fødte.

Jeg tror også der nogle rettigheder inde over. Fx til arv osv hvis faderen dør, men jeg er ikke sikker.

Arveloven paragraf 94 så vidt, jeg husker :)
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 348
Likede indlæg: 2377

Indlægaf achillaxedprune » 14. apr 2016, 06:39

Danseprinsesse skrev:Nej, det er nok sparet væk.

Jeg tænker lidt over det med vejrtrækning. Min veninde sprækkede rigtig meget ved sin første fødsel. Ved andet barn vendte hun frygten for det med sin jordemoder, der havde nævnt noget om vigtigheden af vejrtrækning (som der ikke havde været fokus på ved første fødsel). Ved anden fødsel havde hun så haft en jordemoder, der virkelig havde hjulpet hende med vejrtrækning; hun havde en langt bedre oplevelse, havde følt sig mere i kontrol undervejs og var gået meget mindre i stykker i øvrigt.

Min kæreste og jeg har talt om evt. selv at købe noget forberedelse - de tilbyder det blandt andet der, hvor jeg skal skannes. Men jeg ved ikke, om det reelt er væsentligt eller ej.

Vi har tænkt os (når vi kommer tættere på terminsdatoen) at tilmelde os Smertefri Fødsel... Det har jeg hørt rigtig meget godt om. :) http://www.smertefrifoedsel.dk
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2115

Indlægaf Danseprinsesse » 14. apr 2016, 06:52

Rakel skrev:
Bøtte skrev:
Lull skrev:
Danseprinsesse skrev:Nå ja, jeg tror nok jeg er i 3. trimester nu. Synes det er forskelligt, hvornår det skiller ifølge de sider/bøger, jeg har læst.
Kan læse, at det nu er et barn i stedet for et foster - og det er åbenbart en vigtig juridisk detalje. Har ingen anelse om hvorfor. :genert:

Uden at vide det, tror jeg det har noget at gøre med hvornår man tilbyder at forsøge at "redde" (i mangel af bedre ord) for tidligt fødte.

Jeg tror også der nogle rettigheder inde over. Fx til arv osv hvis faderen dør, men jeg er ikke sikker.

Så vidt jeg ved, har et foster arveret efter faderen, hvis han dør før det er født, og det senere bliver født levende.
Men om noget ændrer sig i den forbindelse, når det betragtes som barn og ikke længere foster, kan jeg ikke gennemskue.
Der står flere steder, at det er en vigtig juridisk milepæl, men ikke hvorfor. :stoned:
1
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 166
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 2566

Indlægaf Mi55y » 14. apr 2016, 07:05

Danseprinsesse skrev:
Rakel skrev:
Bøtte skrev:
Lull skrev:

Så vidt jeg ved, har et foster arveret efter faderen, hvis han dør før det er født, og det senere bliver født levende.
Men om noget ændrer sig i den forbindelse, når det betragtes som barn og ikke længere foster, kan jeg ikke gennemskue.
Der står flere steder, at det er en vigtig juridisk milepæl, men ikke hvorfor. :stoned:

Min fætter døde, mens hans kæreste var 3 måneder henne, og der har barnet arvet - men først efter at min fætters forældre var i retten og anerkende faderskabet og dermed frasige sig arven.

Jeg hopper over på lurersiden igen...
0
Frisk på brætspil i Midtjylland? viewtopic.php?f=5&t=5802

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 14. apr 2016, 07:44

Mi55y skrev:
Danseprinsesse skrev:
Rakel skrev:
Bøtte skrev:
Lull skrev:

Min fætter døde, mens hans kæreste var 3 måneder henne, og der har barnet arvet - men først efter at min fætters forældre var i retten og anerkende faderskabet og dermed frasige sig arven.

Boede de sammen?
0
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 14. apr 2016, 07:47

Danseprinsesse skrev:
Mi55y skrev:

Boede de sammen?

Jep.
0

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 14. apr 2016, 07:48

Nå, jeg kan læse mig til, at det bl.a. handler om, hvordan henholdsvis et dødfødt foster og et dødfødt barn skal "håndteres", om det tæller med i fødselsstatistik o.lign.
Og så påvirker det vist også retten til barselsorlov.
Jeg kunne i øvrigt også læse, at grænsen for hvornår det betragtes som et barn er rykket fra 28. uge til 22. uge, så de sider jeg har læst på er åbenbart ikke opdaterede.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 14. apr 2016, 07:53

Mi55y skrev:
Danseprinsesse skrev:
Mi55y skrev:

Boede de sammen?

Jep.

Jeg troede faktisk man automatisk betragtede en samlevende partner som faderen.
Men okay, man skal selvfølgelig udfylde den der faderskabserklæring efter fødslen, når man ikke er gift.
Hvor er det egentlig vildt, så væsentlige forskelle der stadig er på, om man er gift eller ej.

Frygteligt med din fætter, sikke et mareridt. :trist:
0
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 14. apr 2016, 09:20

Danseprinsesse skrev:Jeg troede faktisk man automatisk betragtede en samlevende partner som faderen.
Men okay, man skal selvfølgelig udfylde den der faderskabserklæring efter fødslen, når man ikke er gift.
Hvor er det egentlig vildt, så væsentlige forskelle der stadig er på, om man er gift eller ej.

Frygteligt med din fætter, sikke et mareridt. :trist:

Endnu mere frygteligt var det, at de i retten var meget overrasket over, at hans forældre ikke havde indsigelser mod faderskabet. Det er åbenbart en sjældenhed i den slags sager.
0

primle
Kort karma: 74
Likede indlæg: 380

Indlægaf primle » 14. apr 2016, 13:46

Vi har været til md-scanning i dag. Alt ser helt perfekt ud og han er en meget samarbejdsvillig lille herre :love: Det har han været til alle scanninger indtil videre - modsat sin søster - så vi satser på at det ligger til hans personlighed :-D

Jeg kan godt mærke, at det har været lidt en milepæl for mig at nå hertil og komme godt ud på den anden side. Jeg har ikke været helt mig selv de sidste uger. Jeg er virkelig lettet lige nu og kunne hyle hele tiden. Jeg er så glad for at alt er som det skal være og at han har det godt derinde.

Er godt klar over at jeg ikke har været historiens bedste trådholder det sidste stykke tid, jeg satser på at komme efter det snarest :)
7
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 14. apr 2016, 13:59

primle skrev:Vi har været til md-scanning i dag. Alt ser helt perfekt ud og han er en meget samarbejdsvillig lille herre :love: Det har han været til alle scanninger indtil videre - modsat sin søster - så vi satser på at det ligger til hans personlighed :-D

Jeg kan godt mærke, at det har været lidt en milepæl for mig at nå hertil og komme godt ud på den anden side. Jeg har ikke været helt mig selv de sidste uger. Jeg er virkelig lettet lige nu og kunne hyle hele tiden. Jeg er så glad for at alt er som det skal være og at han har det godt derinde.

Er godt klar over at jeg ikke har været historiens bedste trådholder det sidste stykke tid, jeg satser på at komme efter det snarest :)

Tillykke med en god skanning - håber du kan slappe mere af og nyde det nu. :kys:
1
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 14. apr 2016, 14:24

Jeg er blevet nysgerrig på en ting mere (bær over med mig, jeg har lidt for god tid til tanker). :genert:

Ved fødselsforberedelsen i går blev der bragt en enkelt ting op, som jeg aldrig har hørt om.
På mit fødested, der tilstræber de, at den første amning foregår på den måde, at barnet kommer hud mod hud på morens mave/bryst umiddelbart efter fødslen (det vidste jeg godt) - og så skal barnet gennem ni trin, tror jeg det var, hvor det så skal ende med, at det selv finder frem til brystet og begynder at sutte. Vi så en film, hvor barnet i løbet af en times tid kravler, savler, mærker, sutter på hænder osv., indtil det selv var nået frem til brystet og tog fat.
Det var ret fascinerende, og jeg tænkte "hov, hvorfor har ingen fortalt mig det?!".
Jeg talte med et par veninder i går, der begge har børn, og de havde så heller aldrig hørt om det. De var sådan lidt "man lægger jo bare barnet til og hjælper det med at finde brystet", hvilket også var, hvad jeg troede.

Jeg kan virkelig godt lide tilgangen hos mit fødested og glæder mig helt til det.

Har I hørt om det før?
0
Brugeravatar
Snowdrop
Kort karma: 81
Likede indlæg: 336

Indlægaf Snowdrop » 14. apr 2016, 16:40

Jeg har i hvert fald hørt om det. Altså ikke at der skulle være ni trin, men at man lægger baby på maven og så finder han/hun selv frem til brystet i sit eget tempo. Jeg vidste ikke at det var en decideret tilgang, jeg vidste bare at sådan vil jeg også have det for det giver rigtig god mening at lade baby selv klare det. Jeg tænker nemlig at man ikke behøver gøre en baby mere hjælpeløs end den faktisk er.
Kan ikke huske hvor jeg har hørt om det. Måske i politikkens graviditetsbog?
1
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 528
Likede indlæg: 2493

Indlægaf Bøtte » 14. apr 2016, 17:00

Åh jeg håber jeg kan få hud til hus kontakt næste gang :lun: Jeg mistede 4 liter blod,så jeg måtte opereres og S fik hud til hud kontakt hos sin far, jeg er sikker på det er medvirkende til at de er så tæt knyttet i dag. Min amning kørte heller ikke helt, så det håber jeg bliver bedre næste gang.
0
S :lun:
V :lun:

Tilbage til "Graviditet"