Terminstråd - alle er velkomne :)

Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 566

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lulu » 13. maj 2016, 18:43

Lilleluftballon skrev:
Lulu skrev:
Danseprinsesse skrev:Har I tænkt jer at lave en fødselsplan (eller tidligere haft en)?

Jeg skrev en sidst.
Den var ikke så lang, men der stod at jeg under ingen omstændigheder ønskede bistik og ville kun tage imod ilt hvis jdm skønnede det var nødvendigt for min og babys sikkerhed.
det bliver det samme næste gang. Jeg er åben for alt andet.

Hvorfor ikke ilt?

Jeg håber jo på at føde hjemme, men ellers tager jeg det vist bare som der kommer. Det ændrer sig alligevel når man står i det, så jeg ser ingen grund til at lave en plan.

Jeg bryder mig ikke om at få en maske henover hovedet. Og i en situation, hvor jeg i forvejen var så meget på udebane som under en fødsel, ville den nok skade meget mere end den kunne gavne, så det var vigtigt for mig ikke at få sådan en. Jeg havde også forklaret min mand det inden fødslen (ligesom med bistikket), så han var helt med på, hvornår han skulle stampe i jorden og sige nej, det vil hun ikke, og hvornår de måtte gøre hvad de ville (næsten).
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1830

Indlægaf Sangius » 13. maj 2016, 18:47

Lulu skrev:
Lilleluftballon skrev:
Lulu skrev:
Danseprinsesse skrev:Har I tænkt jer at lave en fødselsplan (eller tidligere haft en)?

Jeg skrev en sidst.
Den var ikke så lang, men der stod at jeg under ingen omstændigheder ønskede bistik og ville kun tage imod ilt hvis jdm skønnede det var nødvendigt for min og babys sikkerhed.

Hvorfor ikke ilt?

Jeg håber jo på at føde hjemme, men ellers tager jeg det vist bare som der kommer. Det ændrer sig alligevel når man står i det, så jeg ser ingen grund til at lave en plan.

Jeg bryder mig ikke om at få en maske henover hovedet. Og i en situation, hvor jeg i forvejen var så meget på udebane som under en fødsel, ville den nok skade meget mere end den kunne gavne, så det var vigtigt for mig ikke at få sådan en. Jeg havde også forklaret min mand det inden fødslen (ligesom med bistikket), så han var helt med på, hvornår han skulle stampe i jorden og sige nej, det vil hun ikke, og hvornår de måtte gøre hvad de ville (næsten).

Kan du ikke bede om sådan en ilt dims til næsen i stedet, hvis det bliver nødvendigt? :)
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2108

Indlægaf Danseprinsesse » 13. maj 2016, 18:49

Bøtte skrev:Jeg nåede ikke at lave en fødselsplan sidst, det skulle gøres ved næste konsultation, som jeg jo så ikke nåede.
Inde i mit hoved havde jeg besluttet jeg ikke ville have epidural, men efter jeg havde taget de tre første cm på 45 min var jeg villig til ALT! Så jeg fik epidural. Og heldigvis for det. Jeg brugte knap 1,5 time på de sidste 7 cm.

Jeg fik også ilt undervejs mellem presseveerne, da jeg fik følelsen af ikke at kunne få luft.

Nå ja, og så ville jeg ikke i vand. Men det var jo ret nemt at undgå.

Umiddelbart har jeg ikke de store ønsker til næste gang. Ikke endnu i hvert fald.
Kun at vente til efter uge 37, men det hjælper nok ikke at skrive nogle steder.

Håber du får dit ønske opfyldt denne gang. :kys:

Hvornår plejer man at snakke fødsel med jordemoderen - er der nogen rettesnor for det?
0
Brugeravatar
Snowdrop
Kort karma: 81
Likede indlæg: 336

Indlægaf Snowdrop » 13. maj 2016, 19:07

Jeg synes nu der kan være rigtig gode grunde til at lave en ønskeliste (det kalder jeg den, for ønsker kan gå i opfyldelse eller ej, en plan lægger man for at holde den så vidt muligt), også selvom man vil føde hjemme. Den hjælper jo også jordemoder... :)

På min står der f. eks at afnavling skal foretages forsinket, når navlesnoren ikke længere pulserer. Jeg har også planer om at skrive at jeg helst ikke vil forstyrres med velmenende råd om vejrtrækning da jeg har tænkt mig at bruge laboro vejrtrækning i det omfang jeg kan.

Der står også at jeg som udgangspunkt ikke ønsker medicinsk smertelindring med mindre jeg bliver forpint. Nu skal jeg jo føde hjemme så det punkt er kun relevant i tilfælde af overflytning til sygehus. Men punktet har til formål at jordemoder og min mand så længe som overhovedet muligt skal opmuntre mig til at følge mit oprindelige ønske.

Men ja, det er en ønskeliste så selvfølgelig kan der afviges fra den om nødvendigt.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1830

Indlægaf Sangius » 13. maj 2016, 19:10

Snowdrop skrev:Jeg synes nu der kan være rigtig gode grunde til at lave en ønskeliste (det kalder jeg den, for ønsker kan gå i opfyldelse eller ej, en plan lægger man for at holde den så vidt muligt), også selvom man vil føde hjemme. Den hjælper jo også jordemoder... :)

På min står der f. eks at afnavling skal foretages forsinket, når navlesnoren ikke længere pulserer. Jeg har også planer om at skrive at jeg helst ikke vil forstyrres med velmenende råd om vejrtrækning da jeg har tænkt mig at bruge laboro vejrtrækning i det omfang jeg kan.

Der står også at jeg som udgangspunkt ikke ønsker medicinsk smertelindring med mindre jeg bliver forpint. Nu skal jeg jo føde hjemme så det punkt er kun relevant i tilfælde af overflytning til sygehus. Men punktet har til formål at jordemoder og min mand så længe som overhovedet muligt skal opmuntre mig til at følge mit oprindelige ønske.

Men ja, det er en ønskeliste så selvfølgelig kan der afviges fra den om nødvendigt.

Hvad er tanken bag det? :)
0
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 566

Indlægaf Lulu » 13. maj 2016, 19:11

Sangius skrev:
Lulu skrev:
Lilleluftballon skrev:
Lulu skrev:

Jeg skrev en sidst.

Hvorfor ikke ilt?

Kan du ikke bede om sådan en ilt dims til næsen i stedet, hvis det bliver nødvendigt? :)

Nej, det er mindst ligeså ubehageligt, det er hele den der med at få ekstra ilt ind jeg virkelig ikke bryder mig om.
Men sidst havde jeg heller ikke behov for det. Jeg var god til at trække vejret dybt og roligt, og de få gange jeg ikke fik det gjort ordentligt (hvor det forøvrigt gør 10x mere ondt :tie: ), var min mand rigtig god til at minde mig om at trække vejret dybt og helt ned i maven og gjorde det med mig , indtil jeg igen var inde i rytmen.
1
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 522
Likede indlæg: 2433

Indlægaf Bøtte » 13. maj 2016, 19:34

Danseprinsesse skrev:
Bøtte skrev:Jeg nåede ikke at lave en fødselsplan sidst, det skulle gøres ved næste konsultation, som jeg jo så ikke nåede.
Inde i mit hoved havde jeg besluttet jeg ikke ville have epidural, men efter jeg havde taget de tre første cm på 45 min var jeg villig til ALT! Så jeg fik epidural. Og heldigvis for det. Jeg brugte knap 1,5 time på de sidste 7 cm.

Jeg fik også ilt undervejs mellem presseveerne, da jeg fik følelsen af ikke at kunne få luft.

Umiddelbart har jeg ikke de store ønsker til næste gang. Ikke endnu i hvert fald.

Hvornår plejer man at snakke fødsel med jordemoderen - er der nogen rettesnor for det?

Tak :kys:

Jeg ved ikke om der er nogle faste tidspunkter, set i bakspejlet havde det været praktisk at jeg havde nået det før uge 35.
Jeg tror så også vores snak om det var udskudt en del, fordi jeg var ret syg undervejs så både det og bekymringer for om S tog skade af alt det medicin eller af mine vejrtrækningsproblemer fyldte meget af mine (mange) konsultationer.

Men det var ikke sådan at jeg følte mig total på bar bund, havde en virkelig god oplevelse omkring fødselsforberedelsen, som gav mig en god ide om hvad jeg gerne ville.
Og selve fødslen var en rigtig god oplevelse, efterforløbet var til gengæld ikke særlig rart :tie:
0
S :lun:
V :lun:
Brugeravatar
Snowdrop
Kort karma: 81
Likede indlæg: 336

Indlægaf Snowdrop » 13. maj 2016, 19:59

Sangius skrev:
Snowdrop skrev:Jeg synes nu der kan være rigtig gode grunde til at lave en ønskeliste (det kalder jeg den, for ønsker kan gå i opfyldelse eller ej, en plan lægger man for at holde den så vidt muligt), også selvom man vil føde hjemme. Den hjælper jo også jordemoder... :)

Hvad er tanken bag det? :)

Teorien er at baby får den sidste næring og ilt med sig fra moderkagen på den måde. Men der er mange diskussioner både for og imod. Nogle studier viser faktisk en højere risiko for gulsot ved sen afnavling, men til gengæld et højere niveau af jern og ferritin i flere måneder efter fødslen :) Så det er helt klart et spørgsmål om at opveje fordele og ulemper før man tager lige præcis den beslutning. Jeg tænker dog at fordelen er størt for de børn der eventuelt har haft lidt iltmangel under fødslen, fordi moderkagen lynhurtigt genopretter balancen.
Mit formål er egentlig mest at tingene ikke skal gøres så "fortravlet". Nu har jeg set rigtig mange fødselsvideoer hvor baby dælme knapt er kommet op på mors mave, før et par ivrige hænder fifler rundt med den navlesnor og jeg tænker bare: :panik: - så slap dog af :lol:

Jeg har det også fint med at der bare går et par minutter hvor baby lige får lov at sunde sig, før andre hænder blander sig. Det behøver ikke partout vente til navlesnoren ikke længere pulserer for det kan godt tage op til 30-60 minutter. Men jeg kan jo sige til når jeg synes at roen har sænket sig tilstrækkeligt hvis jeg har skrevet som ovenfor i ønskelisten ;)

Jeg overvejer i øvrigt, i forhold til det med hænderne, om jeg skal skrive at jeg gerne selv vil forsøge at tage imod baby, men nu får vi se. Det er også lidt skræmmende, hehe.
1
Dr_bp
Kort karma: 58
Likede indlæg: 561

Indlægaf Dr_bp » 13. maj 2016, 20:37

Hej i tråden piger.
Jeg fødte en lille Ellie i går. Eller; hun var ikke lille. 4600 gram og 56 cm! Vi er indlagte pga min svangerskabsforgiftning og vi har det rigtig godt. Fødslen var fantastisk selvom jeg måtte hjælpes på vej af et vedrop der ikke virkede optimalt under presseveerne, og selvom hun var stor, og selvom hun kom ud med albuen over hovedet.
Jeg glæder mig til at skrive fødselsberetningen , men indtil da kan jeg bare sige; Det Gør så ondt og det er så meget alle smerterne værd! :love:
15
Brugeravatar
Bøtte

Indlægaf Bøtte » 13. maj 2016, 20:54

Tillykke :lun:
0
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 13. maj 2016, 21:18

Stort tillykke med Ellie. :love:
0
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 13. maj 2016, 21:21

Bøtte skrev:
Danseprinsesse skrev:

Jeg ved ikke om der er nogle faste tidspunkter, set i bakspejlet havde det været praktisk at jeg havde nået det før uge 35.
Jeg tror så også vores snak om det var udskudt en del, fordi jeg var ret syg undervejs så både det og bekymringer for om S tog skade af alt det medicin eller af mine vejrtrækningsproblemer fyldte meget af mine (mange) konsultationer.

Men det var ikke sådan at jeg følte mig total på bar bund, havde en virkelig god oplevelse omkring fødselsforberedelsen, som gav mig en god ide om hvad jeg gerne ville.
Og selve fødslen var en rigtig god oplevelse, efterforløbet var til gengæld ikke særlig rart :tie:

Det er godt at høre trods alt. Var det pga. dig eller din datter, at efterforløbet var hårdt?

Min jordemoder snakker ikke så meget - hun er sød nok, men det er mest blodtryk, symfysemål, urin og videre. :d
0
Lilleluftballon
Kort karma: 13
Likede indlæg: 273

Indlægaf Lilleluftballon » 14. maj 2016, 04:57

Det er jo også helt fint at du så laver en. Jeg har ikke så mange specifikke ønsker/successkriterier, og oplevede sidste gang at jeg sagtens kunne sige hvad jeg ville også under fødslen. Så i stedet for at stå og famle med et stykke papir planlægger jeg nok bare at tale med jordemoderen undervejs. Det tror jeg nu hjælper hende mindst ligeså meget.
1
Brugeravatar
Bøtte

Indlægaf Bøtte » 14. maj 2016, 05:35

Danseprinsesse skrev:
Bøtte skrev:
Danseprinsesse skrev:

Det er godt at høre trods alt. Var det pga. dig eller din datter, at efterforløbet var hårdt?

Min jordemoder snakker ikke så meget - hun er sød nok, men det er mest blodtryk, symfysemål, urin og videre. :d

Det var pga. mig.
Jeg mistede 4 liter blod fordi jeg havde en lille ekstra moderkage, som sad fast og gjorde at livmoderen ikke trak sig sammen. Jeg blev derfor opereret. Desværre vågnede jeg under operationen, kun ganske kort, men meget ubehageligt.
Da jeg så vågnede på opvågningen, lå jeg uden at kunne sige noget (fordi jeg jo havde haft slanger i halsen), og uden den der snor til at trække i. Det var en medpatient, der gjorde (verdens dårligste) sygeplejerske opmærksom på at jeg var vågner. Da hun så kom hen til mig spurgte jeg straks til S og fik svaret 'om jeg da ikke selv kunne huske hvad der var sket', og jeg kunne ikke huske noget og blev naturligvis meget bange for hvad der var slet, som jeg havde glemt og begyndte at græde. Sygeplejerske synes tilsyneladende at det var så underligt at hun måtte spørge hvad pokker jeg da græd for.

Jeg bad om at få noget vand (jeg var så tørstig og og tør i halsen, så det var helt ubehageligt) og fik et halvt glas vand. Og så forsvandt hun igen. Og der gik et pænt stykke tid inden hun kom tilbage. Med en sandwich som jeg skulle spise. Og det sidste jeg havde lyst til var at få tørt brød ned gennem mind tørre hals. Så jeg bad om mere vand og fik et halvt glas vand mere og lidt yoghurt.

Der gik en evighed inden min mand og S kom. Og da de gjorde græd jeg igen til sygeplejerskens store overraskelse (jm havde til gengæld noteret ''mor græder af glæde over den lille familie er samlet"). Og først da min mand kom fik jeg mere vand, jeg troede ikke jeg måtte få vand af en eller anden grund fordi jeg spurgte efter det mange gange og hver gang kun fik et halvt glas. Men da min mand kom sendte jeg ham afsted efter masser af vand.
Da vi endelig kom op på barselsgangen var der ro et par timer, så nævnte en sygeplejerske at der stod noget i fødselsnotatet, som de ikke vidste hvorfor stod der, men at det kunne betyde at S havde udvist symptomer på downs. Så måtte vi vente 1,5 døgn på den undersøgelse. Som selvfølgelig viste at hun var helt normalt.

Efter operationen var min blære så irriterer at jeg måtte op og tisse 9 gange på 7 timer og pga af de store blodtab skulle jeg følges af en sygeplejerske og hver gang var det virkelig ubehageligt fordi jeg var så svimmel.
Det endte med at jeg fik katetor i to dage.
Pga blodtabet var jeg ikke oppe før 2 døgn efter fødslen og jeg skiftede ikke blev på S før juleaften hvor hun var 3 dage. Jeg turde simpelthen ikke gå med hende fordi jeg var så svimmel.

Juleaften vendte tingene dog og jeg fik det bedre, mælken løb til og det var kun fordi S fik gulsot at vi måtte være 3 dage mere på sygehuset.

Nå, det blev vist en længere smøre :genert:
0
Brugeravatar
Danseprinsesse

Indlægaf Danseprinsesse » 14. maj 2016, 07:04

Ej Bøtte, det er jeg godt nok ked af at læse, det lyder vanvittigt frygteligt. Og ekstra forfærdeligt at den sygeplejerske skulle gøre oplevelsen endnu værre, end den var i forvejen. For pokker, jeg sidder og bliver helt arrig på dine vegne!

Håber virkelig, at du får en helt anden oplevelse denne gang.

Hvordan har du det med at skulle føde igen?
0

Tilbage til "Graviditet"