Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 348
Likede indlæg: 2380

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf achillaxedprune » 17. maj 2016, 17:19

Knirkemis skrev:Jeg har været ved fødselslæge i dag, og har fået tid til igangsættelse d.30/5, hvilket er 14 dage før tid. Han kunne godt se på mig, at jeg ikke kunne holde ud længere. Han scannede mig og heldigvis er baby stor, stærk og livlig, så hun skal nok klare at komme til verden lidt før. Jeg er simpelthen så lettet over, at det snart er slut med de her smerter, selvom jeg selvfølgelig helst ville have ladet naturen gå sin gang. Jeg er forberedt på, at det kan blive en hård omgang med igangsættelse, men det må jeg tage med.

Og så er jeg bare så spændt, på at se hende! Hvor mange af jer har fået lavet 3D-scanninger? Jeg kan næsten ikke vente med at se hendes ansigt, men har besluttet, at jeg må være tålmodig og at der godt må være lidt overraskelse ved fødslen, når nu vi har fået kønnet at vide.

Det var rigtig rart at høre... Det lød til du var meget hårdt ramt, så godt din læge lyttede! Håber det kommer til at gå godt og skønt med sådan en livlig lille pige! :pompom:

Jeg glæder mig også VILDT meget til at se og møde vores lille baby... :lun: Jeg tror ikke vi får taget 3D-billeder, da jeg synes de er lidt uhyggelige. :genert: ... Men vi har inviteret bedsteforældrene + min bror til en almindelig scanning, så de kan se baby inden fødslen... Tror det bliver en rigtig fin oplevelse. :lun:
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
achillaxedprune

Indlægaf achillaxedprune » 17. maj 2016, 17:29

Danseprinsesse skrev:Det er fordelen ved at være på elevløn, der er ikke den store forskel på det og barselsdagpenge. :D

Som nystartet iværksætter har min kæreste slet ingen løn endnu, men han kan få 14 dage på barselsdagpenge efter fødslen. Det er lige ved barsel bliver en fest for os. :lol:

Har I andre afklaret, hvordan I fordeler barsel derhjemme?

Haha, ja, og på en SU er det ligefrem en fordobling af indkomsten... Dengang synes jeg, at man fik herre mange penge på barsel, men det er vist bare fordi jeg var på SU. :lol: .... Håber dig og din mand kan klare det. Med barn og nystartet virksomhed og uddannelse. Sgu meget sejt I tager det på en gang. :gogo:

Herhjemme får jeg barsel 8 uger før min termin, og så tager jeg ca. 8 måneder efterfølgende. Min mand tager 14 dage i starten, og så 3 måneder til sidst i barslen... Ved overlappet ved der være ca. 14 dage hvor vi går sammen, så han kan se vores rutine og vi får en gelinde overgang fra mor til far. Forhåbentlig kan baby indkøres i vuggestue eller dagpleje i de sidste 2 uger af min mands barsel.
0
Lilleluftballon
Kort karma: 13
Likede indlæg: 274

Indlægaf Lilleluftballon » 17. maj 2016, 17:40

Jeg regner med at tage 6-7 måneder og min mand 4-5 måneder. Havde gerne set at han tog mere ligelig del i barslen, men sådan kan det ikke gå op denne gang.
1
Lilleluftballon
Kort karma: 13
Likede indlæg: 274

Indlægaf Lilleluftballon » 17. maj 2016, 17:43

Snowdrop skrev:
Lilleluftballon skrev:Nogen der har været til sådan noget hjemmefødselscafe? Vi havde egentligt tænkt vi skulle torsdag, men der sker bare så meget pt, og magter egentligt slet ikke at tænke og planlægge fødsel nu - der er jo 3 måneder til. Men kan ikke finde ud af om jeg bør tage til det. Gider ikke hvis det er en masse mødre der sidder og snakker om deres egne holdninger. Vil have nogle konkrete oplysninger, ikke en masse forskellige damers holdninger til "drømmefødslen". Men finder jo aldrig ud af om det er uundværligt hvis jeg ikke kommer... Suk:)

Ikke lige hjemmefødselscafé - det lyder ellers meget spændende. Men var til fødselsforberedelse der handlede om hjemmefødsel og det var ganske godt! Blev i hvert fald sikker i min sag på at det skal være hjemmefødsel. Der var godt nok afsat 2 timer og det tog kun 1, men det var meget god info alligevel. Fandt f.eks ud af at det ikke er et must med et fødekar som jeg havde troet. Så det dropper vi, vi har sikkert alligevel ikke nok varmt vand til at fylde det :lol:
Måske der er noget lign i din region? :)

Hmm, nej desværre, ingen fødselsforberedelse til flergangsfødende. Vi må se på dagen om tiden er der.

Nej, jeg regner heller ikke med et fødekar. Var ikke i vand sidst, og det gik jo fint og nemt, så undværer nok også denne gang. Min mand skal jo også lige nå at afsætte sønnen inden fødslen, så han har nok at lave uden at skulle fylde sådan et kar også.
0
Brugeravatar
achillaxedprune

Indlægaf achillaxedprune » 17. maj 2016, 17:44

Nuttede-Nuser skrev::banan: :banan: :banan: :banan: Barnevognen kan være der i. Af med kassen, stellet ind, kassen oven i stellet, badabing-badaboom-kør. Min gamle golf skulle kassen kantes ind, op på siden at stå, alle fire hjule af, stellet ind på skrå og hjul ind til sidst. Kan lige se mig selv stå med det og en skrigende baby. :nerve:
Det var heller ikke meningen at jeg skulle have ny bil, men den gamle blev bare for lille. Min kæreste kører firmabil som vi primært kører i når han har fri, men vi bor på landet helt der ude hvor kragerne vender, så jeg er nød til at skulle have en bil. Så er det en fordel med en kæreste i bil branchen. Han kan altid finde en gammel kasse jeg kan kører i til små penge.

Min kæreste tager de 14 dage efter fødslen, og resten tager jeg, det kan på ingen måde betale sig for os at han skal være hjemme, hvis du i hans branche kom og forlangt tre måneders barsel ville han blive bedt om at finde noget andet når de var slut. Og jeg er offentlig ansat på 28 timer.

Tillykke med bilen! :banan:

Lyder dog virkelig ufedt med din mands arbejdsplads (hvis det åbenbart ikke er hele branchen, der er fucked)... Mænd har lige så meget ret til at afholde forældreorlov som kvinder. Jeg bliver simpelthen så harm, når jeg møder den enorme ulighed, der er på dette område. :sur:
Så længe det er uden løn, så taber virksomheden ikke en krone... Og de får i stedet for en glad medarbejder. Hold kæft, hvor er det dumt, altså.

Min mands arbjdsplads er heldigvis rigtig god, og der har slet ikke været noget... Det manglede da også bare. 3 måneder er ikke engang særlig meget... Ih, jeg bliver helt hidsig på jeres vegne. :cuss: De burde meldes til fagforeningen hele bundet, hvis de vil fyre en mand pga. han prioriterer tid med sit barn.

Grrrrrr.... :sur: :sur: :sur:
0
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 528
Likede indlæg: 2495

Indlægaf Bøtte » 17. maj 2016, 17:47

Vi har slet ikke snakket barsel denne gang. Sidst havde jeg 7,5 måned og min mand 2 + 14 uger. Men jeg er arbejdsløs denne gang (var jeg også sidst men fik tilbudt job under min barsel og derfor fik min mand længere barsel end først planlagt). Denne gang får han nok desværre ingen barsel ud over de 14 dage efter fødslen, da vi siden har kønt hus og derfor ikke har råd til det.
0
S :lun:
V :lun:
Nuttede-Nuser
Kort karma: 59
Likede indlæg: 386

Indlægaf Nuttede-Nuser » 17. maj 2016, 17:54

achillaxedprune skrev:
Nuttede-Nuser skrev::banan: :banan: :banan: :banan: Barnevognen kan være der i. Af med kassen, stellet ind, kassen oven i stellet, badabing-badaboom-kør. Min gamle golf skulle kassen kantes ind, op på siden at stå, alle fire hjule af, stellet ind på skrå og hjul ind til sidst. Kan lige se mig selv stå med det og en skrigende baby. :nerve:
Det var heller ikke meningen at jeg skulle have ny bil, men den gamle blev bare for lille. Min kæreste kører firmabil som vi primært kører i når han har fri, men vi bor på landet helt der ude hvor kragerne vender, så jeg er nød til at skulle have en bil. Så er det en fordel med en kæreste i bil branchen. Han kan altid finde en gammel kasse jeg kan kører i til små penge.

Min kæreste tager de 14 dage efter fødslen, og resten tager jeg, det kan på ingen måde betale sig for os at han skal være hjemme, hvis du i hans branche kom og forlangt tre måneders barsel ville han blive bedt om at finde noget andet når de var slut. Og jeg er offentlig ansat på 28 timer.

Tillykke med bilen! :banan:

Lyder dog virkelig ufedt med din mands arbejdsplads (hvis det åbenbart ikke er hele branchen, der er fucked)... Mænd har lige så meget ret til at afholde forældreorlov som kvinder. Jeg bliver simpelthen så harm, når jeg møder den enorme ulighed, der er på dette område. :sur:
Så længe det er uden løn, så taber virksomheden ikke en krone... Og de får i stedet for en glad medarbejder. Hold kæft, hvor er det dumt, altså.

Min mands arbjdsplads er heldigvis rigtig god, og der har slet ikke været noget... Det manglede da også bare. 3 måneder er ikke engang særlig meget... Ih, jeg bliver helt hidsig på jeres vegne. :cuss: De burde meldes til fagforeningen hele bundet, hvis de vil fyre en mand pga. han prioriterer tid med sit barn.

Grrrrrr.... :sur: :sur: :sur:

Det er hele branchen den er gal med, du finder ikke ret mange bilforhandlere hvor der er overenskomst for sælgerne, min mand har heldigvis været heldig de sidste tyve år at arbejde for to af de mest fair arbejdsgiver i den branche, det kunne være meget værrer end det her. Problemet er at de ikke kan undværer en sælger i den tiden han ville være væk på barsel, og det er for kort tid til at skulle lærer en anden en op i produkt, eftermarkedssalg, udstyr it og rutiner. Han har heller ikke direkte fået altvidende at det er sådan det er, det er hvad han har hørt andre steder fra. Men nu har det heller ikke været et issue her hjemme, min kæreste vil rigtig gerne hans søn, men han ville ikke egne sig til at gå hjemme, det ville han for hurtigt blive for rastløs til og det er der ikke nogen der er tjent med. Og desuden ville vi slet ikke kunne leve for min løn alene, på ingen måde. Derfor er det bedst for alle parter hvis jeg tager den fulde barsel, og han så tager ferie og fridage og er sammen med os på den måde.
0
Brugeravatar
achillaxedprune

Indlægaf achillaxedprune » 17. maj 2016, 17:58

Bøtte skrev:Vi har slet ikke snakket barsel denne gang. Sidst havde jeg 7,5 måned og min mand 2 + 14 uger. Men jeg er arbejdsløs denne gang (var jeg også sidst men fik tilbudt job under min barsel og derfor fik min mand længere barsel end først planlagt). Denne gang får han nok desværre ingen barsel ud over de 14 dage efter fødslen, da vi siden har kønt hus og derfor ikke har råd til det.

Træls, hvis det er pengene, som skal afgøre det. :( Det sætter os tilbage med ca. 2 år på afviklingen af vores boliglån, men vi har valgt det er pengene værd... Og stod det til mig, så tog min mand gerne et måned mere og jeg et mindre. Jeg er dog så heldig at min overenskomst giver mig ret til 8 uger inden termin + 26 uger efter barnet er født med fuld løn. Det er ca. 6 måneder efter barnet er født, så jeg vil også have nogle måneder med lønnedgang.

Gid man kunne få børn og en masse penge på samme tid. Dét kunne være rart. :-D
1
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 569

Indlægaf Lulu » 17. maj 2016, 18:21

Danseprinsesse skrev:
achillaxedprune skrev:
Nuttede-Nuser skrev:Ih min kæreste har måske min "nye" bil med hjem i dag. Barnevognen kan ikke være i min gamle golf uden at skulle splittes ad og så pakkes ned som en gang Tetris. Han sælger biler til daglig og har fået en golf stationcar i bytte, så nu håber jeg bare at barnevognen kan være der i.

Lækkert med en Golf Stationcar! :)

Vi havde også overvejet om vi skulle udskifte en af minibilerne (en Polo og en Corsa) med en større bil... Jeg synes bare ikke, at finanserne er til det lige pt., især ikke når man ikke får mere udbetalt i barselsdagpenge, end man gør. Jeg er faktisk oprigtigt overrasket over, hvor mange penge vi mister pga. barsel. Nu er min mand også privatansat så han får kun 14 dage med fuld løn... :ad!:

....bliver helt skægt når jeg skal tilbage på arbejdsmarkedet og manden skal gå hjemme 3 måneder. Så bliver jeg den primære forsørger - jeg har overvejet at kalde ham min sugarboy, mens det står på... Hæhæhæhæ. :devil:

Det er fordelen ved at være på elevløn, der er ikke den store forskel på det og barselsdagpenge. :D

Som nystartet iværksætter har min kæreste slet ingen løn endnu, men han kan få 14 dage på barselsdagpenge efter fødslen. Det er lige ved barsel bliver en fest for os. :lol:

Har I andre afklaret, hvordan I fordeler barsel derhjemme?

Jeg tror jeg tager hele barslen denne gang. Måske min mand tager 4 uger i slutningen (foruden de to efter fødslen). Han begynder at læse til januar, så det giver ikke mening han skal på barsel.
Ved vores søn tog han 5 mdr i starten, fordi jeg fortsatte med at læse (jeg læste bare hjemmefra og gik så bare til eksamen da vores søn var 3 mdr), de to har et virkelig tæt bånd og jeg ville ønske vi kunne gøre noget lignende denne gang. Men jeg håber i stedet at hans skema fra uni ser overkommeligt ud, så han på den måde kan være hjemme en masse timer.
0
Brugeravatar
achillaxedprune

Indlægaf achillaxedprune » 17. maj 2016, 18:32

Nuttede-Nuser skrev:Det er hele branchen den er gal med, du finder ikke ret mange bilforhandlere hvor der er overenskomst for sælgerne, min mand har heldigvis været heldig de sidste tyve år at arbejde for to af de mest fair arbejdsgiver i den branche, det kunne være meget værrer end det her. Problemet er at de ikke kan undværer en sælger i den tiden han ville være væk på barsel, og det er for kort tid til at skulle lærer en anden en op i produkt, eftermarkedssalg, udstyr it og rutiner. Han har heller ikke direkte fået altvidende at det er sådan det er, det er hvad han har hørt andre steder fra. Men nu har det heller ikke været et issue her hjemme, min kæreste vil rigtig gerne hans søn, men han ville ikke egne sig til at gå hjemme, det ville han for hurtigt blive for rastløs til og det er der ikke nogen der er tjent med. Og desuden ville vi slet ikke kunne leve for min løn alene, på ingen måde. Derfor er det bedst for alle parter hvis jeg tager den fulde barsel, og han så tager ferie og fridage og er sammen med os på den måde.

Nå okay... Hvis det er fordi, det passer for jeres familie, så er det jo fint... :)

Det er bare en kæphest for mig, når mænd diskrimineres på dette område. Hvilket nok også blev illustreret af en masse sure smileyer. :genert:
0
Nuttede-Nuser
Kort karma: 59
Likede indlæg: 386

Indlægaf Nuttede-Nuser » 17. maj 2016, 18:43

achillaxedprune skrev:
Nuttede-Nuser skrev:Det er hele branchen den er gal med, du finder ikke ret mange bilforhandlere hvor der er overenskomst for sælgerne, min mand har heldigvis været heldig de sidste tyve år at arbejde for to af de mest fair arbejdsgiver i den branche, det kunne være meget værrer end det her. Problemet er at de ikke kan undværer en sælger i den tiden han ville være væk på barsel, og det er for kort tid til at skulle lærer en anden en op i produkt, eftermarkedssalg, udstyr it og rutiner. Han har heller ikke direkte fået altvidende at det er sådan det er, det er hvad han har hørt andre steder fra. Men nu har det heller ikke været et issue her hjemme, min kæreste vil rigtig gerne hans søn, men han ville ikke egne sig til at gå hjemme, det ville han for hurtigt blive for rastløs til og det er der ikke nogen der er tjent med. Og desuden ville vi slet ikke kunne leve for min løn alene, på ingen måde. Derfor er det bedst for alle parter hvis jeg tager den fulde barsel, og han så tager ferie og fridage og er sammen med os på den måde.

Nå okay... Hvis det er fordi, det passer for jeres familie, så er det jo fint... :)

Det er bare en kæphest for mig, når mænd diskrimineres på dette område. Hvilket nok også blev illustreret af en masse sure smileyer. :genert:

Jeg forstår dig godt, for det er forkert at mænd diskrimineres på det område, hvis de gerne vil holde mere barsel, så burde de have lov til det, lige så vel som os kvinder. Vi har bare ikke gidet tage den kamp når det ikke er ønsket for os. :kys:
0
Brugeravatar
Minionine
Kort karma: 43
Likede indlæg: 433

Indlægaf Minionine » 17. maj 2016, 18:44

Jeg når lige at blive færdiguddannet fra min elevplads, inden jeg går på barsel. Så det hedder barselsdagspenge, indtil jeg begynder at søge job efter 9-10 måneder tænker jeg. Mine jobmuligheder er rigtig gode, så jeg regner med at komme hurtigt i arbejde, når jeg begynder at søge :) Kæresten får 3 måneders barsel foræret af arbejdspladsen (udover de 2 uger). Jeg forstår ikke helt deres vilkår, men han påstår det ikke går ud over min barsel :gruble: Vi planlægger at tage på en længere ferie, når baby er 6 måneder, så der skal han ihvertfald holde noget barsel/fri.
0
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 528
Likede indlæg: 2495

Indlægaf Bøtte » 17. maj 2016, 19:02

achillaxedprune skrev:
Bøtte skrev:Vi har slet ikke snakket barsel denne gang. Sidst havde jeg 7,5 måned og min mand 2 + 14 uger. Men jeg er arbejdsløs denne gang (var jeg også sidst men fik tilbudt job under min barsel og derfor fik min mand længere barsel end først planlagt). Denne gang får han nok desværre ingen barsel ud over de 14 dage efter fødslen, da vi siden har kønt hus og derfor ikke har råd til det.

Træls, hvis det er pengene, som skal afgøre det. :( Det sætter os tilbage med ca. 2 år på afviklingen af vores boliglån, men vi har valgt det er pengene værd... Og stod det til mig, så tog min mand gerne et måned mere og jeg et mindre. Jeg er dog så heldig at min overenskomst giver mig ret til 8 uger inden termin + 26 uger efter barnet er født med fuld løn. Det er ca. 6 måneder efter barnet er født, så jeg vil også have nogle måneder med lønnedgang.

Gid man kunne få børn og en masse penge på samme tid. Dét kunne være rart. :-D

Ja det er rigtig ærgerligt. Min mand havde jo barsel sidst, så vi har prøvet det, men jeg synes bare ikke vi har råd denne gang. Hans indtægt ligger ret pænt fordi han arbejder mere end 37 timer og han har faktisk ret til fuld løn under 6 ugers barsel, men det er jo igen kun for 37 timer og så kommer vi til at mangle pengene. Det vil blive 6-8000 i måneden, det har vi simpelthen ikke råd til.
0
S :lun:
V :lun:
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1017

Indlægaf Sorenspige » 17. maj 2016, 19:13

Minione, jeg er altså ret sikker på, at din mands barsel bliver trukket fra jeres samlede barsel, hvilket betyder, at din bliver kortere.

Jeg ville i hvert fald undersøge det nærmere.
0
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1017

Indlægaf Sorenspige » 17. maj 2016, 19:18

Vi har ikke planlagt barsel endnu. Sidste gang holdt min mand de obligatoriske 14 dage efter fødsel, 14 dage (med løn) da vores dreng var omkring 5 måneder og så 3-4 uger på dagpenge i forlængelse af min barsel.

Efterfølgende har vi så fundet ud af, at han ikke optjente feriepenge under barslen på dagpenge :(. Så det bliver hurtigt dyrt med lønnedgangen oven i.

Jeg holder i hvert fald 26 uger + 6 ugers ferie, hvor alle ugerne er med fuld løn. Min mand holder også de 2x14 dage, hvor han får løn. Resten skal vi have kigget på.

Sidste gang brugte jeg 8 uger på at være på nedsat tid i knap næsten 10 måneder. Det var skønt.
0

Tilbage til "Graviditet"