Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Snowdrop
Kort karma: 81
Likede indlæg: 339

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Snowdrop » 17. jul 2016, 16:17

godtnavn skrev:Det her er måske et dumt spørgsmål, men prøver alligevel:

Man skal jo helst holde sig fra upasteuriserede oste (ved godt mange spiser det, men jeg vil helst følge det) men kan man godt spise upasteuriserede oste hvis de er i en varm ret? Altså dør den bakterie der kan give abort ved opvarmning?

Skal lave tærte og plejer at komme revet parmesan i æggemassen, men har lige set at min normale parmesan ikke er pasteuriseret. Tænker umiddelbart den jo blvier bagt så det må være fint, omvendt er osten jo ikke vildt nødvendig så hælder mest til at undvære den hvis der er den mindste risiko.

Det kan du sagtens. Pasteurisering er bare opvarmning til en bestemt temperatur og den kommer du over når du putter osten i f.eks en tærte.
0
godtnavn
Kort karma: 283
Likede indlæg: 1744

Indlægaf godtnavn » 17. jul 2016, 16:26

Snowdrop skrev:
godtnavn skrev:Det her er måske et dumt spørgsmål, men prøver alligevel:

Man skal jo helst holde sig fra upasteuriserede oste (ved godt mange spiser det, men jeg vil helst følge det) men kan man godt spise upasteuriserede oste hvis de er i en varm ret? Altså dør den bakterie der kan give abort ved opvarmning?

Skal lave tærte og plejer at komme revet parmesan i æggemassen, men har lige set at min normale parmesan ikke er pasteuriseret. Tænker umiddelbart den jo blvier bagt så det må være fint, omvendt er osten jo ikke vildt nødvendig så hælder mest til at undvære den hvis der er den mindste risiko.

Det kan du sagtens. Pasteurisering er bare opvarmning til en bestemt temperatur og den kommer du over når du putter osten i f.eks en tærte.

Det tænkte jeg også umiddelbart, omvendt tænkte jeg om de kunne have lavet nogle affaldsstoffer som jo ikke forsvinder ved opvarmning, eller at der måske skulle højere temperatur/længere tid til før de allesammen døde. Gal man kan blive i tvivl om mærkelige ting :lol:
0
JoyNips
Kort karma: 335
Likede indlæg: 4265

Indlægaf JoyNips » 17. jul 2016, 16:30

Parmesan er en hård ost ;)
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 176
Likede indlæg: 3289

Indlægaf Sangius » 17. jul 2016, 16:35

Som JoyNips også siger, så kan listeria ikke vokse i hårde oste :)

Så når du så også samtidig opvarmer det, så er der jo ingen grund til bekymring overhoved. :)

Og Tillykke til dig DP, han er godt nok en nuserbasse, med store runde kinder :love:

Jeg er virkelig begyndt at glæde mig til at få min lille tumling. Jeg glæder mig sådan til at se hende og møde hende, det er jo vildt spændende, hvordan hun ser ud. :lun:
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 17. jul 2016, 16:42

JoyNips skrev:Parmesan er en hård ost ;)

Men den er stadig upasteuriseret og kan vel dermed indeholde bakterierne?
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 176
Likede indlæg: 3289

Indlægaf Sangius » 17. jul 2016, 16:42

godtnavn skrev:
JoyNips skrev:Parmesan er en hård ost ;)

Men den er stadig upasteuriseret og kan vel dermed indeholde bakterierne?

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... viditeten/

Her står der, at listeria ikke kan vokse i hårde oste :)
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 17. jul 2016, 16:42

Hov havde ikke set næste indlæg, men så er jeg dobbelt safe :lol:

Heldigt at kæresten har været langsom med at få handlet, ellers havde jeg bare smidt den i ovnen uden ost, nu kan osten nå med :)
1
Brugeravatar
Snowdrop

Indlægaf Snowdrop » 17. jul 2016, 17:11

Hehe, lyder ellers lækkert med sådan en tærte. Savle! Tror snart jeg vil lave madtærte også!
0
Lilleluftballon
Kort karma: 17
Likede indlæg: 368

Indlægaf Lilleluftballon » 17. jul 2016, 17:28

Godt du fik svar. Al parmesan er upasteuriseret, det er vist en del af definitionen;) men også helt ufarlig.
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 17. jul 2016, 18:33

Snowdrop skrev:Hehe, lyder ellers lækkert med sådan en tærte. Savle! Tror snart jeg vil lave madtærte også!

Jeg glæder mig også! Den er først lige kommet i ovnen, vi kører feriemode :lol: Men nørj har lugter godt :love:

Lavede tærte for at have madpakke i morgen (vi tager en nat i Malmø) så vi ikke skulle bruge penge på frokost og have flere penge til tøj :D
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 306
Likede indlæg: 2339

Indlægaf Danseprinsesse » 17. jul 2016, 19:32

Sorenspige skrev:DP, hvor er jeg ked af, at du skulle gå sådan i stykker. Det er alle fødendes væreste frygt, tror jeg. Heldigvis er lægerne rigtig dygtige, og jeg kender en, som har oplevet det samme (eller i samme stil), og hun har ingen følger i dag.

Men hvor er det træls og hårdt, at det skal præge jeres første tid :ae:.

Hvor lyder det dejligt, at Knud trives, og at amningen allerede er godt i gang (så bliver jeg alligevel lidt misundelig :genert:), men du har virkelig også fortjent ikke at skulle kæmpe med den del :kys:.

Er din mand medindlagt?

Tak. :kys:

Ja, han kan heldigvis være her hele tiden, det er rigtig rart, sådan på flere måder.. Han har også bare været så fantastisk. :love:

Nu har jeg fået bekræftet, hvad jeg nok havde fornemmet på lægen i går. Det endte med en 4. grads bristning.
Nå, jeg har tudet over det, nu må jeg prøve at tro på det bedste. Det kan jo nemlig heldigvis gå godt.
Jordemoderen fra fødslen kiggede lige forbi, og vi havde en rigtig god snak. Det var rart at få talt nogle detaljer igennem. Jeg er så imponeret over personalet hele vejen rundt.

Går det stadig fremad, som det skal, med dig?
0
Brugeravatar
Snowdrop

Indlægaf Snowdrop » 17. jul 2016, 19:55

godtnavn skrev:
Snowdrop skrev:Hehe, lyder ellers lækkert med sådan en tærte. Savle! Tror snart jeg vil lave madtærte også!

Jeg glæder mig også! Den er først lige kommet i ovnen, vi kører feriemode :lol: Men nørj har lugter godt :love:

Lavede tærte for at have madpakke i morgen (vi tager en nat i Malmø) så vi ikke skulle bruge penge på frokost og have flere penge til tøj :D

God idé! God tur til Malmø :)
0
Sorenspige
Kort karma: 244
Likede indlæg: 1190

Indlægaf Sorenspige » 17. jul 2016, 21:45

DP, må jeg spørge, hvad 4. grads bristning betyder? Kan de forklare, hvorfor det er sket?

Godt, at personalet (og din mand) er fantatiske :gogo:. Det betyder bare rigtig meget.

Det går godt fremad med mig. Jeg kan efterhånden de almindelige dagligdags ting (bortset fra støvsugning og tunge løft). Jeg tager dog stadig lidt smertestillende, ligesom jeg heller ikke har været ude at gå ret lange ture endnu.

Men i forhold til at det kun er en uge siden, har jeg det rigtig godt.

Mine hormoner kører dog på højtryk i disse dage - især i forhold til vores dreng. Så jeg får tudet en del, selvom jeg egentlig er ret glad :genert:.
2
Kolderudolf
Kort karma: 53
Likede indlæg: 260

Indlægaf Kolderudolf » 17. jul 2016, 22:50

Av, for den da DP. Men jeg kan stemme i kor med de andre. Jeg har en veninde, der også fik en 4. gradsbristning og hun er altså helt normal uden mén her 1.5 år efter. Der er vist nok dog en mulighed for, at hun skal føde ved kejsersnit næste gang, men det er ikke helt besluttet.

Lad os håbe, at du heler hurtigt. Betyder det længere indlæggelse så?
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 18. jul 2016, 08:11

Hvis alt går godt denne gang er mit barn lige nu 5 mm :lun:

Sidst blev jeg scannet da barnet var 3-4 mm, hjertet slog og alt var godt, 5 uger efter mistede vi og barnet var ikke vokset siden scanningen (graviditetssæk osv var dog vokset). Sådan går det ikke denne gang, denne gang er mit barn allerede større og om en uge ser vi en lille 1 cm barn ligge derinde, for sådan skal det bare være.
6

Tilbage til "Graviditet"