Terminstråd - alle er velkomne :)

JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2963

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf JoyNips » 26. jul 2016, 08:09

Jeg gad virkelig godt snart på barsel også. Det her med at være udflytningsramt trækker virkelig tænder ud... Tæller totalt ned til december!
0
Lisen82
Kort karma: 13
Likede indlæg: 37

Indlægaf Lisen82 » 26. jul 2016, 08:27

primle skrev:Jeg er faktisk også lidt i tvivl om hvad vi skal pakke. Jeg må lige undersøge det lidt nærmere. Min veninde, som lige har født på Skejby, fik at vide at de selv skulle medbringe saftevand, hvis man ville have det under fødslen :nerve:

Ellers tænker jeg umiddelbart:
- tøj til baby
- bleer
- tøj til mor
- snacks til under fødslen
- dyne til baby
- ???

Hold da op de spare da virkelig,Hvis man selv skal have saft med! :wacko: Men tak for dine i input til tasken! :gogo:
Må lige snakke med min JM om det i næste onsdag.

Mht barsel så er det også mig der tager al barslen,kæresten tager de første 14 dage sammen med os.Det samme gjorde vi sidst. Han fortalte sin chef termin da vi havde været til NF. Sidst fødte jeg en lørdag en uge fra termin,der ringede han samme dag så holdt barsel i 14 dage der fra.

Synes varmen er helt ulidelig i disse dage! :tie: pyha!
I morgen skal jeg til scanning,lillebror skal vægtscannes så er spændt på hvor meget han vejer nu. Synes han fylder en del efterhånden,og det er blevet ret tungt! Er 34+0 i dag..

Og tillykke med den gode scanning Godtnavn! :)
Senest rettet af Lisen82 26. jul 2016, 08:29, rettet i alt 1 gang.
0
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 569

Indlægaf Lulu » 26. jul 2016, 08:28

JEg tager også det meste barsel. Min mand får i alt 6 uger med fuld løn (det er inkl. de to første uger), men han begynder i skole til januar, så han tager de to uger i forbindelse med fødslen og så tager han 4 uger i august. Min kontrakt udløber pr. 30.04. Selvom jeg gerne vil tilbage til mit arbejde efter barsel, hvis de vil ansætte mig, tænker jeg også det ville være rart, hvis jeg måske kunne finde noget andet. Mit arbejde er ikke super børnevenligt, og det gik med Emil fordi han var næsten 2 inden jeg begyndte der, men med en lille en på under et år, tror jeg det bliver svært at få til at gå op.
Min mand glæder sig i øvrigt til 2 mdr. "ferie" som han kalder det, fordi han har fri de sidste 3 uger i august også. :lol:
0
godtnavn
Kort karma: 214
Likede indlæg: 1234

Indlægaf godtnavn » 26. jul 2016, 08:54

Jeg tager jo også et års "barsel" men på su tæller det ikke som barsel, og kæresten kan derfor tage al barslen på barselsdagpenge. Ville bare lige nævne at jeg ingen planer har om at komme direkte tilbage efter fødslen :)

Jeg tror også det ville være nemmere at melde fra dag til dag hvis han ikke skulle have så lang barsel, og hvis han ikke stod som ene ansvarlig for en afdeling, men forhåbentlig laver de noget overlap et godt stykke tid inden min termin så han bedre kan stoppe fra den ene dag til den anden. Vi har også tænkt han allerede nævner det efter nakkefoldsscanningen så de har god tid til at finde en god plan :) Men fedt I har styr på reglerne, tak for det! Var helt sikker på jeg havde misforstået noget da arbejdspladser i min tankegang har brug for datoerne før tid, omvendt er det smart hvis manden kun tager et par uger at han ikke kan risikerer at få al barslen uden barn.

Jeg er stadig helt rundt på gulvet efter i går, tror ikke jeg har "troet" på graviditeten før igår, efter det var så hårdt sidst har jeg ikke turde tro på det før jeg kunne se det. Så det er nok først nu gået op for mig at vi skal være forældre, med alle glæderne og bekymringerne. Det er 1½ år siden vi begyndte, og følte mig helt klar, men nu hvor der højst sandsynligt kommer en baby bliver jeg helt nervøs om vi nu er voksne nok :genert:

..og kolderudolf fik rykket scanningstiden så skal ikke scannes i dag :)
1
Lilleluftballon
Likede indlæg: 273

Indlægaf Lilleluftballon » 26. jul 2016, 09:59

Alle jer der tager den fulde barsel: Hvad siger jeres mænd egentligt til at de slet ikke får noget alene tid med den lille ny? Tænker at min mand ville være meget trist hvis han slet ikke fik noget tid alene derhjemme. Synes det er rigtig synd at økonomien betyder så meget der, men det er jo nok meget almindeligt. Vi bor meget småt og ufancy, men også meget billigt, og selvom vi drømmer om lidt flere kvm, så har det jo sine fordele at vi sagtens kan klare os med en indtægt.
0
Brugeravatar
Snowdrop
Kort karma: 81
Likede indlæg: 336

Indlægaf Snowdrop » 26. jul 2016, 10:03

Lilleluftballon skrev:Alle jer der tager den fulde barsel: Hvad siger jeres mænd egentligt til at de slet ikke får noget alene tid med den lille ny? Tænker at min mand ville være meget trist hvis han slet ikke fik noget tid alene derhjemme. Synes det er rigtig synd at økonomien betyder så meget der, men det er jo nok meget almindeligt. Vi bor meget småt og ufancy, men også meget billigt, og selvom vi drømmer om lidt flere kvm, så har det jo sine fordele at vi sagtens kan klare os med en indtægt.

Men han kan vel godt få alenetid med den lille selvom mor tager hele barslen? Der er jo også weekender og andre fridage.

Herhjemme har vi i hvert fald aftalt at far skal have nogle timer med hende alene med jævne mellemrum. Jeg håber og tror på at kunne amme hende fuldt ud, men de dage hvor far skal have alene-tid med sin datter, der må jeg jo sørge for at få malket ud til :)
0
Lisen82

Indlægaf Lisen82 » 26. jul 2016, 10:20

Lilleluftballon skrev:Alle jer der tager den fulde barsel: Hvad siger jeres mænd egentligt til at de slet ikke får noget alene tid med den lille ny? Tænker at min mand ville være meget trist hvis han slet ikke fik noget tid alene derhjemme. Synes det er rigtig synd at økonomien betyder så meget der, men det er jo nok meget almindeligt. Vi bor meget småt og ufancy, men også meget billigt, og selvom vi drømmer om lidt flere kvm, så har det jo sine fordele at vi sagtens kan klare os med en indtægt.

Herhjemme er det en fælles beslutning. Min kæreste har heldigvis ret gode arbejdstider selvom han er kok. Og fri hver weekend. Så han får masser af alene tid sammen med ham. Det var også det vi gjorde sidst,og det fungerede godt :) Jeg var faktisk den eneste i min MG der tog alt barslen selv. Der delte de fleste den lige over..
0
JoyNips
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2963

Indlægaf JoyNips » 26. jul 2016, 10:35

Det er vist ikke faldet nogen af os ind at alenetid med baby uden den anden forælder skulle være noget særligt. Tror heller ikke min kæreste kommer til at mangle alenetid med baby, selvom jeg tager al barslen, jeg skal passe min sport så snart jeg kan igen efter fødslen, så han kommer til at få adskillige timer dagligt hvor han har babytjansen.
0
godtnavn
Kort karma: 214
Likede indlæg: 1234

Indlægaf godtnavn » 26. jul 2016, 13:21

Jeg glæder mig også mere til tiden sammen som familie end alenetid med baby, og tror min kæreste har det ligeledes :) Tror dog ikke han var gået med til ingen barsel.

Vi føler os bare så latterlig heldige at vi kan få så meget barsel sammen, og selvom det økonomisk bliver lidt stramt har vi slet ikke overvejet ikke at gøre det.
0
Lisen82

Indlægaf Lisen82 » 26. jul 2016, 14:28

Hos os er det ikke økonomien der spiller ind. Selvom han tjener mere end mig. Men vi har snakket om det flere gange,og for ham er det helt fint jeg holder hele barslen. Jeg havde gerne delt med ham. Og desværre har jeg mega træls arbejdstider når man har børn,håber det ændre sig efter barsel. Han har også stadig en del ferie til gode som han afholder i starten af næste år. Nok 2-3 uger tror jeg... :)
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1853

Indlægaf Sangius » 26. jul 2016, 14:39

Jeg holder 34 ugers barsel efter fødsel, hvoraf de 8 er på barselsdagpenge, resten er med fuld løn. Så tager jeg tre ugers ferie i forlængelse af barslen. Så tager min mand 12 ugers barsel med løn, og forlænger den med tre ugers ferie også.

Jeg regner nok med, at vi så tager de tre ugers ferie samtidig, hvis det kan lade sig gøre. :)

Jeg har ret til at gå 8 uger før fødsel, men måske bliver jeg til 6 uger før fødsel. Jeg er virkelig ubesværet, og jeg er altså ikke særlig glad for at tulle rundt derhjemme i så mange uger, og bare vente på at der sker noget. Jeg kan godt lide at arbejde, og være i gang :)
0
primle
Kort karma: 74
Likede indlæg: 380

Indlægaf primle » 26. jul 2016, 17:08

Her var situationen sidst at min mand var studerende. Han havde derfor virkelig lang sommerferie. Og kunne udover det få dobbelt SU i 6 mdr. Vi havde rigtig meget tid sammen som familie og det var skønt.

Denne gang bliver det højst sandsynlig sådan, at min mand kommer til at gå hjemme i en periode, hvor han vil få løn (pga omstændigheder på hans arb). Men han vil være jobsøgende, da vi (naturligvis) er nødt til at prioritere at han har en indtægt efter perioden med løn slutter. Derfor ved vi heller ikke hvor lang perioden bliver.

Vi vil gerne have, at vores børn venter med at komme i institution til de er omkring et år. Om det så er mig eller deres far der går hjemme med dem er egentlig sekundært.
0
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 569

Indlægaf Lulu » 26. jul 2016, 17:53

Her er det fordi han bliver studerende aldrig længe efter (max 2 mdr. efter fødsel). Ved vores søn holdt jeg ingen barsel, da jeg studerede, og der var han hjemme de første 5 mdr. Men jeg læste jo meget hjemmefra, min mand kommer til at gå mere i skole end jeg gjorde, men han skal tilgengæld ikke rigtig lave lektier hjemme, så når han er hjemme er han hjemme. Men det er stadig kun omkring 25 timers undervisning om ugen, så han er også meget hjemme.
Vi har valgt barsel efter det der giver mening. Havde manden ikke skulle læse var jeg nok smuttet tilbage på arbejde i juni eller juli (alt efter hvordan jeg ville tage min sommerferie), og så havde manden overtaget.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1853

Indlægaf Sangius » 26. jul 2016, 17:54

Nå - jeg var til jordmoder i dag. Udover et ret lavt blodtryk (90/60) er der ikke noget videre med mig eller bebs. Hun skønner hende til at være 1250 gram, hvilket er lidt i den lave ende. Jeg er i uge 30. Hun ligger med hovedet nede i bækkenet, men har ikke sat sig fast. :)
Hvor store var jeres rollinger, der i uge 30?
0
Lisen82

Indlægaf Lisen82 » 26. jul 2016, 17:58

Her får jeg halv løn og så suppleret op til barselsdagpenge allerede fra 4 uger før termin. Og så 14 uger efter og derefter barselsdagpenge resten af tiden.
Vi snakkede om det med barsel her til aften faktisk. Han har det fint med det,måske var det anderledes hvis han fik fuld løn under barsel,men vi holder lidt ferie sammen senere og så styre han meget sin arbejdstider selv. Så det gør det også en del nemmere :)
0

Tilbage til "Graviditet"