Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 519
Likede indlæg: 2410

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Bøtte » 2. sep 2016, 08:12

Lige meget hvad tror jeg ikke helt du kan undgå noget snak om livsstil. De skal tjekke op på medicin, rygning og alkoholvaner. Lidt de samme ting som tll første lægeundersøgelse.

Jeg vil dog sige at den del tog max 5-10 min af mit første besøg. Resten var primært snak om sidste graviditet og fødsel og så lyttede hun efter hjertelyd. Det var i uge 15.
1
S :lun:
V :lun:
JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2861

Indlægaf JoyNips » 2. sep 2016, 08:15

godtnavn skrev:Jeg har fået tid til første jordemoder konsultation, den lå en mandag så ringede til dem da mandag er en dag jeg ikke kan misse på uni, jeg kunne ikke få tid hverken onsdage hvor jeg har fri, eller fredag eftermiddag, så endte med en morgen tid om tirsdagen hvor jeg er 20+3. Egentlig passer tirsdag også virkelig dårligt, men dog bedre end mandag. Nu har jeg så set der står at første besøg er en halv time med snak om kost og livsstil, altså ingen undersøgelser, så jeg overvejer virkelig at fravælge første besøg :genert:

Altså, det lyder lidt til at være spild af tid, og når det stresser mig lidt med tidspunktet, så tænker jeg om jeg bare skulle melde afbud og vente med at gå til jordemoder til de rent faktisk undersøger ting. Altså, alle fremtidige tider vil også ligge dumt, men der bliver i det mindste undersøgt ting så jeg føler jeg får noget ud af besøget.

Hvad ville I gøre?

Jeg tænker lidt, at når du generelt er så bekymret omkring din graviditet, så er det måske en god idé at tage til alle konsultationer?

Personligt synes jeg, at det var lidt meh. Der var lidt underskrift af papirer omkring videregivelse af oplysninger mellem læge og jm, lidt generel helbredssnak, lidt snak om fødselsforberedelse og et hurtigt tjek af hjertelyd og vurdering af symfysefundusmål og så var vi ude af døren igen.
0
godtnavn
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1212

Indlægaf godtnavn » 2. sep 2016, 08:24

Havde jeg kunne få en tid der ikke gik ud over min skole ville jeg nok komme uanset, føler bare det er "fjollet" at misse undervisning for at få en masse at vide om sund kost, altså jeg ved jo godt hvad der er sundt. Der stod der ikke var undersøgelser ved første besøg, og skal til misdannelsesscanning dagen efter hvor de jo ser til barnet.

Jeg hælder virkelig meget til at aflyse, men måske skal jeg vente med at beslutte mig, der er jo næsten 2 måneder til.
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 2. sep 2016, 08:38

Vi talte slet ikke om kost til min 1. jm. Vi talte en smule om motion, og det var kun fordi jm var lidt skeptisk overfor min sport.
0
Brugeravatar
Bøtte

Indlægaf Bøtte » 2. sep 2016, 08:42

Vi talte heller ikke kost. Kun vitaminer og så spurgte hun om jeg spiste varieret. Det var det. Og så motion spurgte hun også til.
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 2. sep 2016, 08:44

Jeg tror det skyldes jeg er overvægtig at der skal snakkes kost/motion :) Det var i hvert fald grunden til jeg kun kunne få tid mandag eller tirsdag, og i brevet i e-boks står der at første konsultation er en snak om kost, motion og sund livsstil der tager ½ time.
0
Brugeravatar
alfe
Kort karma: 76
Likede indlæg: 318

Indlægaf alfe » 2. sep 2016, 08:49

godtnavn skrev:Jeg har fået tid til første jordemoder konsultation, den lå en mandag så ringede til dem da mandag er en dag jeg ikke kan misse på uni, jeg kunne ikke få tid hverken onsdage hvor jeg har fri, eller fredag eftermiddag, så endte med en morgen tid om tirsdagen hvor jeg er 20+3. Egentlig passer tirsdag også virkelig dårligt, men dog bedre end mandag. Nu har jeg så set der står at første besøg er en halv time med snak om kost og livsstil, altså ingen undersøgelser, så jeg overvejer virkelig at fravælge første besøg :genert:

Altså, det lyder lidt til at være spild af tid, og når det stresser mig lidt med tidspunktet, så tænker jeg om jeg bare skulle melde afbud og vente med at gå til jordemoder til de rent faktisk undersøger ting. Altså, alle fremtidige tider vil også ligge dumt, men der bliver i det mindste undersøgt ting så jeg føler jeg får noget ud af besøget.

Hvad ville I gøre?

Hvordan mener du med undersøgt ting? Det er alligevel begrænset, hvad der sker hos jm. Personligt har jeg ikke oplevet en forskel i hverken 1. eller 2. besøg. Får målt blodtryk, urinprøve, symfysemål og hjertelyd. En snak om hvordan det er gået. That's it.
1
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 2. sep 2016, 08:53

alfe skrev:
Hvordan mener du med undersøgt ting? Det er alligevel begrænset, hvad der sker hos jm. Personligt har jeg ikke oplevet en forskel i hverken 1. eller 2. besøg. Får målt blodtryk, urinprøve, symfysemål og hjertelyd. En snak om hvordan det er gået. That's it.

Men blodtryk, urin osv. er jo også en form for undersøgelse, frem for som der står i mit brev: "Første besøg hos jordemoderen varer en halv time og vil være en vejledning om kost og livsstil."

Måske skal jeg ringe til dem og hører om det vitterligt er det eneste, og er det det så melde afbud, det virker bare forkert at blive væk fra en forelæsning for vejledning i kost og livsstil som jeg mener jeg ved i forvejen.
0
Brugeravatar
alfe
Kort karma: 76
Likede indlæg: 318

Indlægaf alfe » 2. sep 2016, 08:55

godtnavn skrev:
alfe skrev:

Men blodtryk, urin osv. er jo også en form for undersøgelse, frem for som der står i mit brev: "Første besøg hos jordemoderen varer en halv time og vil være en vejledning om kost og livsstil."

Måske skal jeg ringe til dem og hører om det vitterligt er det eneste, og er det det så melde afbud, det virker bare forkert at blive væk fra en forelæsning for vejledning i kost og livsstil som jeg mener jeg ved i forvejen.

Hun spurgte om de ting, da jeg var til første besøg, men det var fjing fjong og så var det egentlig lidt det. Men det varierer sikkert alt afhængig af jm.
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 2. sep 2016, 09:02

godtnavn skrev:Jeg tror det skyldes jeg er overvægtig at der skal snakkes kost/motion :) Det var i hvert fald grunden til jeg kun kunne få tid mandag eller tirsdag, og i brevet i e-boks står der at første konsultation er en snak om kost, motion og sund livsstil der tager ½ time.

Det stod der også i mit og jeg er tættere på undervægtig end overvægtig. Men det var slet ikke hovedfokus for konsultationen.

Det var bare en generel snak om, hvordan graviditeten indtil videre havde været og sådan. Og så fik jeg også målt blodtryk, kommer jeg i tanke om.
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 2. sep 2016, 09:09

Så burde jeg nok tage afsted, gik bare udfra det kun var snak om sundhed når det var hvad der stod, men er det bare dumt formuleret så er det nok bedst at tage afsted.

Heldigivs er det efter efterårsferien, så jeg får mulighed for at få læst en del forud så jeg forhåbentlig ikke ryger for meget bagud af at misse en forelæsning (når der er 13 i faget i alt så betyder det en del at misse et par stykker, jordemoder går desværre udover det samme fag hver gang, omvendt ved jeg slet ikke om jeg overhovedet skal afsted mere end én gang før jul og så misser jeg kun én, og så går det nok :)
0
Brugeravatar
Bøtte

Indlægaf Bøtte » 2. sep 2016, 10:17

Min plukveer er godt nok stride i dag.
Hvis jeg er i gang mere end 20-30 min bliver de regelmæssige :tie: Og så har jeg bare afsindigt meget murren også :(
Er fandme træt af at ligge på den sofa :sur:
0
Lulu
Kort karma: 55
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 564

Indlægaf Lulu » 2. sep 2016, 10:41

@ godtnavn
For mit vedkommende synes jeg både læge besøg og jdm besøg var spild af tid i både første og anden graviditet.

Mht besøg så ligger besøg 2 gerne omkring uge 25 så vidt jeg husker. Men når du er så sent til første besøg kan du jo forhøre dig om dit næste besøg kan ligge meget tæt op ad jul eller måske endda efter.
0
Brugeravatar
Bøtte

Indlægaf Bøtte » 2. sep 2016, 10:44

Mit andet jmbesøg er først i uge 30. Dog burde det have været uge 29.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1818

Indlægaf Sangius » 2. sep 2016, 10:44

Lulu skrev:@ godtnavn
For mit vedkommende synes jeg både læge besøg og jdm besøg var spild af tid i både første og anden graviditet.

Mht besøg så ligger besøg 2 gerne omkring uge 25 så vidt jeg husker. Men når du er så sent til første besøg kan du jo forhøre dig om dit næste besøg kan ligge meget tæt op ad jul eller måske endda efter.

Det er vel kun spild af tid, hvis de ikke finder noget. Men det lige at få tjekket urin, blodtryk og evt hjertelyd er vel ikke helt uvæsentligt :)
Men jeg har heller ikke selv fået noget ud af jordmoder og læge, udover at alt er normalt. :)
0

Tilbage til "Graviditet"