Terminstråd - alle er velkomne :)

Lilleluftballon
Kort karma: 13
Likede indlæg: 273

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Lilleluftballon » 19. feb 2016, 09:28

Snowdrop skrev:
Mittemis skrev:Puha ja, jeg blev også meget skræmt over kejsersnittet på tv. Det så bare voldsomt ud da de ligesom stak hænderne ind i maven og sådan hev hullet større :8:
Selvfølgelig kan der være mange årsager til frivilligt at vælge et kejsersnit, men forstår ikke dem som vælger det pga frygt for smerter.

Men selvfølgelig ser en "normal" fødsel også voldsom ud. Det er godt man ikke selv rigtig kan se det store. Eller jeg havde i hvert fald ikke så stor lyst til at kigge ned imens jeg fødte. Jeg åbnede først øjnene da min søn var kommet helt ud.

Nu lige hende i fjernsynet, hun valgte det pga. frygt for at blive lammet som følge af skoliose som hun måske/måske ikke havde. Så det det handlede jo ikke om smerter. Men har bare så tit hørt det andet med fravalg af vaginal fødsel pga. frygt for smerter. Og det må jeg indrømme at jeg heller ikke forstår. JA, selvfølgelig gør det ondt at føde, det ved enhver vist, men den smerte går jo over forholdsvist hurtigt. Smerterne efter kejsersnit kan vare ved i lang tid.

Jeg kender faktisk en pige som slet ikke vil have børn, pga. frygten for at føde. Det er synd synes jeg. Hvis det handlede om at hun bare ikke vil have børn, punktum, så fint nok, det er helt forståeligt. Men at hun ikke vil have dem FORDI hun er bange for smerterne :8: Det må virkelig stikke dybt så... Måske er det en decideret fobi?

Ja, det er rigtigt synd - specielt fordi det altså ikke BEHØVER at gøre frygteligt ondt at føde.
Jeg er personligt virkeligt bange for at få kejsersnit. Min sidste fødsel gjorde ikke særligt ondt, mest lige de sidste 15 min hvor det sved ret meget. Resten af tiden var det mest en vild oplevelse at mærke hvor sej min krop var. Tror jeg fik lidt "runners high". Er bare ærgerlig over at det hele foregik i et venteværelse - ellers var det en perfekt fødsel, og jeg glæder mig faktisk til at opleve det igen.
0
Brugeravatar
Marigold
Kort karma: 121
Likede indlæg: 238

Indlægaf Marigold » 19. feb 2016, 09:36

Lilleluftballon, fødte du i et venteværelse?
0
Lilleluftballon

Indlægaf Lilleluftballon » 19. feb 2016, 09:40

Marigold skrev:Lilleluftballon, fødte du i et venteværelse?

Nej, jeg fik heldigvis en fødestue til allersidst. Men nåede kun at være der 15-20 min.
0
Brugeravatar
Marigold

Indlægaf Marigold » 19. feb 2016, 09:43

Jeg frygter kejsersnit og vil helt sikkert gå i panik hvis det bliver aktuelt. Jeg er SÅ bange for narkose, bedøvelse og operationer!
Ved min sidste fødsel kunne de ikke få moderkagen ud og der blev snakket operation. Jeg var helt panisk! Heldigvis ville de gerne forsøge lidt alternativt først, så de bedøvede mig godt med lattergas, trykkede voldsomt på min mave, mens en anden havde "hænderne oppe i mig" og så lykkedes det dem at få den ud. Puha, jeg takkede!

Jeg har haft et par gode dage siden tirsdag og tror måske min døgn kvalme er på retur. Jeg håber helt vildt.

Jeg fik uventet fri fra arbejde i dag og mine svigerforældre har vores datter til teatertur i dag, så jeg har sovet længe og nydt stilheden. Vores køleskab stod af i går aftes, så fridagen skal bruges på at købe og hente nyt køleskab inden vi henter datteren hjem. Venter bare lige på manden kommer hjem fra lidt formiddagsarbejde!
0
Brugeravatar
Marigold

Indlægaf Marigold » 19. feb 2016, 09:45

Lilleluftballon skrev:

Nej, jeg fik heldigvis en fødestue til allersidst. Men nåede kun at være der 15-20 min.

Føj for den da. Det kunne jeg aldrig ha' klaret. Sejt!
0
Lilleluftballon

Indlægaf Lilleluftballon » 19. feb 2016, 09:49

Marigold skrev:
Lilleluftballon skrev:

Føj for den da. Det kunne jeg aldrig ha' klaret. Sejt!

Det var som sagt en god fødsel, det var virkeligt ikke så slemt. Men tror nu stadig jeg skal føde hjemme denne gang - specielt hvis nu det går hurtigere denne gang...
0
Brugeravatar
Snowdrop
Kort karma: 81
Likede indlæg: 337

Indlægaf Snowdrop » 19. feb 2016, 09:58

Jeg overvejer også rigtigt meget at føde hjemme. Sagde det både til blodprøven og til aftalen med lægen. Men det er lidt som om det er blevet overhørt og ikke noteret nogensteder. Det eneste der er blevet noteret er det sygehus jeg hører til fordi det under alle omstændigheder skal noteres. Så jeg håber ikke det er for sent når jeg kommer til første jm-konsultation at få det NOTERET ...

Min mor var godt nok ikke helt vild med tanken til at starte med, fordi det jo er første gang og "er det ikke farligt?". Sagde til hende at man får slet ikke lov, hvis de vurderer at det ikke er trygt og sikkert. Nu har hun varmet sig lidt ved tanken og kan godt forstå hvis vi vælger det :)

Jeg tænker det vil føles mere trygt når man er i sine egne omgivelser uden for mange maskiner og uden for meget "ind og ud" på stuen. Bryder mig ikke om tanken om at man måske ligger "alene" eller med 6 forskellige jordmødre fordi de har for travlt... Så hellere hjemme med én jordmoder der hele tiden er der og som kan sige til, hvis noget ikke går efter planen.
Så har man selvfølgelig ikke de samme smertestillende muligheder, men den tanke har jeg det egentlig også godt med. Så bliver det måske lidt lettere at stole på at kroppen ved hvad den skal og at den gør det.
0
Brugeravatar
Marigold

Indlægaf Marigold » 19. feb 2016, 10:09

Jeg var så heldig at have den samme jordmoder fra jeg kom på fødestuen og til jeg havde født. Og der var ikke andre fødsler end os den eftermiddag/aften, så hun var hos os stort set hele tiden. Så det var lækkert.
Men til trods for en god fødsel var det også en ret voldsom fødsel, og jeg er meget glad for at vi og vores datter befandt os på sygehuset med ekstra hjælp lige i nærheden.
0
Brugeravatar
Marigold

Indlægaf Marigold » 19. feb 2016, 10:10

Tror i øvrigt det er tidsnok at sige det til jordmoderen, at du vil føde hjemme. Det er vel alligevel hende der skal sætte det i værk.
0
Lilleluftballon

Indlægaf Lilleluftballon » 19. feb 2016, 10:18

Snowdrop skrev:Jeg overvejer også rigtigt meget at føde hjemme. Sagde det både til blodprøven og til aftalen med lægen. Men det er lidt som om det er blevet overhørt og ikke noteret nogensteder. Det eneste der er blevet noteret er det sygehus jeg hører til fordi det under alle omstændigheder skal noteres. Så jeg håber ikke det er for sent når jeg kommer til første jm-konsultation at få det NOTERET ...

Min mor var godt nok ikke helt vild med tanken til at starte med, fordi det jo er første gang og "er det ikke farligt?". Sagde til hende at man får slet ikke lov, hvis de vurderer at det ikke er trygt og sikkert. Nu har hun varmet sig lidt ved tanken og kan godt forstå hvis vi vælger det :)

Jeg tænker det vil føles mere trygt når man er i sine egne omgivelser uden for mange maskiner og uden for meget "ind og ud" på stuen. Bryder mig ikke om tanken om at man måske ligger "alene" eller med 6 forskellige jordmødre fordi de har for travlt... Så hellere hjemme med én jordmoder der hele tiden er der og som kan sige til, hvis noget ikke går efter planen.
Så har man selvfølgelig ikke de samme smertestillende muligheder, men den tanke har jeg det egentlig også godt med. Så bliver det måske lidt lettere at stole på at kroppen ved hvad den skal og at den gør det.

Jeg er helt sikker på at det ikke er for sent. Du skal snakke med jordemoderen om det, det er hendes bord.
Min mand var ikke meget for det sidst, derfor endte det med at blive en hospitalsfødsel. Denne her gang er hans nogenlunde enig med mig.
0
Brugeravatar
Snowdrop

Indlægaf Snowdrop » 19. feb 2016, 10:42

Der er heldigvis heller ikke så langt til sygehuset derfra hvor vi bor til den tid, et kvarters tid ca. Så hvis alt ikke går efter planen, så bliver man jo overflyttet - og fordelen er at jm følger med :)

Men beslutningen er ikke taget 100% endnu. Vi hælder bare rigtigt meget til det. Og hvis det ikke bliver det, så vil jeg i hvert fald tilmeldes den der "kendt jordmoderordning".

Dejligt at din mand er mere enig denne gang Lilleluftballon :) Hvis min mand ikke havde været ok med hjemmefødsel så var det bestemt heller ikke til overvejelse her. Vi skal helt sikkert være enige, det er vigtigst.
0
DGrayish
Kort karma: 12
Likede indlæg: 146

Indlægaf DGrayish » 19. feb 2016, 13:49

Det er helt sikkert tidsnok at få noteret Snowdrop :)
Jeg har lige været til tredje jordmoderbesøg (uge 28) og min jordmoder sagde at vi først skal gennemgå fødselsønsker når jeg kommer tilbage i uge 35.

Vores lille dreng er allerede blevet rigtig stor - JM skønnede at han vejede omkring 1400g og var et godt stykke over gennemsnittet.
Jeg er lidt bekymret for om han ender med at være sådan en kæmpe kleppert inden han skal ud.

Jeg så også kejsersnittet - og jeg er så hormonel at det fik mig til at tude. Først tudede jeg fordi at det så så voldsomt ud og så tudede jeg lidt mere bare fordi det hele var gået godt. Jeg burde nok holde mig til youtube videoer af nuttede dyr.
0
Brugeravatar
Snowdrop

Indlægaf Snowdrop » 19. feb 2016, 14:49

Okay, jeg læste bare i politikkens graviditetsbog at man skulle sige det så tidligt som muligt, fordi hvis først man havde valgt fødested på et hospital, så kunne det ikke laves om til hjemmefødsel senere. Omvendt kunne dog fint lade sig gøre.

Måske kleppertens vokseværk udjævner sig hen mod termin? :-p
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1854

Indlægaf Sangius » 19. feb 2016, 15:59

Uha, I er seje med de hjemmefødsler der! :P
Jeg tør slet ikke... Jeg overvejer til gengæld at bruge en lille formue på en privat jordmoder, som følger mig under graviditeten, og kommer til fødsel på hospitalet... Men nu må vi se.

Jeg skal ind og scannes for første gang på mandag, hvor jeg er ca. 7+1... Det bliver spændende at se, om der er noget derinde i live, denne gang...! Jeg krydser fingre...
Hvis den har bidt jeg fast, så har jeg termin i starten af oktober... :)
0
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3113

Indlægaf Rakel » 19. feb 2016, 16:15

Snowdrop skrev:Jeg overvejer også rigtigt meget at føde hjemme. Sagde det både til blodprøven og til aftalen med lægen. Men det er lidt som om det er blevet overhørt og ikke noteret nogensteder. Det eneste der er blevet noteret er det sygehus jeg hører til fordi det under alle omstændigheder skal noteres. Så jeg håber ikke det er for sent når jeg kommer til første jm-konsultation at få det NOTERET ...

Det er fint til første JM besøg at sige det der - eller det var det i 2013.

Vores ældste er født hjemme.
Det havde jeg gerne gjort med alle tre, men de yngste var det klogest med sygehus på grund af en vis risiko for AKS, hvad læge/JM jo trods alt kan vejlede om.
0

Tilbage til "Graviditet"