Terminstråd - alle er velkomne :)

Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1863

Re: Terminstråd - alle er velkomne :)

Indlægaf Sangius » 29. sep 2016, 16:29

JoyNips skrev:Apropos lattergas, så er det noget, jeg er ret fast besluttet på IKKE at benytte. Lattergas gør ikke særlig meget ved selve smerten, det er bare let (og kortvarigt) berusende så man glemmer at det gør ondt. Både mor og baby oplever rusen. Og jeg bryder mig ikke om tanken om, at min baby skal fødes beruset...

Ville bare lige pointere, at man ikke får lattergas under pressefasen. Så baby fødes ikke beruset, da lattergassen er ude af systemet få sekunder efter man holder op med at indånde det :)

Og så ville jeg så sige, at man ikke glemmer smerten. For mig tog gassen ikke smerterne, men gjorde at jeg ikke panikkede under veerne, så jeg forholdte mig i ro. Det hjalp til at fødslen skred hurtigt frem :) .

Men alle skal selvfølgelig kun gøre det, som de har det godt med :)
2
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 300
Likede indlæg: 3036

Indlægaf vibbsen » 29. sep 2016, 20:48

achillaxedprune skrev:
Kolibrien skrev:Jeg lurer meget med her i tråden - er nu på vej ind i 3. trimester, så tanker om fødslen begynder at kredse. Jeg har egentlig haft det rigtig godt med tanken om at skulle føde, men jeg kan godt mærke, at det begynder at gøre mig noget nervøs. Jeg aner ikke, hvad jeg skal forvente. Både veninder og min søster har haft gode og virkelig dårlige fødsler.

Jeg vil gerne forberede mig, men må samtidig indrømme, at jeg slet ikke har mod på sådan noget gruppefødselsforberedelse. Hvad har I andre gjort?

Jeg har overvejet hjemmekurset i smertefri fødsel, men kan ikke finde ud af, om det reelt giver noget. Er der nogle, der kender noget til det?

Du kan låne bogen om Smertefri Fødsel på biblioteket. Det har jeg gjort, og så kan du jo lure af om de synes teknikkerne giver mening for dig? :)

Jeg har også været på et heldagskursus med min mand, sådan en parbootcamp, med Smertefri Fødsel. Det var lidt pricy - 2995 kr. - men jeg synes, det var godt. Man fik en anden vinkel på det at føde og hvad tilbydes end hvad det offentlige giver - og det synes jeg var rigtig rart. Der var også en del fokus på mandens rolle, og dét var også rigtig rart, da han ellers bliver lidt overset i systemet, synes jeg. Så der var helt konkrete øvelser, f.eks. stillinger til pressefasen og lignende, som blev afprøvet.

Hjælper øvelserne bare lidt og giver mig lidt ro, så er det penge godt givet ud! For puh, jeg har haft det stramt med selve fødslen... Og der giver konkret viden, håndgribelige tips, tricks og øvelser, mig rigtig meget. En illusion af kontrol over situationen, måske. Jeg ved - i hvert fald i teorien - hvordan en normal fødsel forløber og hvordan, jeg kan håndtere de forskellige faser... Ligesom min mand ved hvad det er, jeg gør, og hvad han kan hjælpe med for at holde mig på rette vej under fødslen.

Billede

Jeg var på Anja Bays "bootcamp kursus" da jeg var gravid (godt nok uden mænd). Og jeg synes det var vildt godt. Det kostede 2000 kr. De penge var virkelig godt givet ud.

Primært fordi jeg virkelig følte at jeg blev klædt på med nogle meget konkrete værktøjer, og jeg følte at jeg - på trods af at jeg aldrig havde født før - vidste hvad der skulle ske hvornår og hvad jeg kunne forvente.

Og så kan jeg rigtig godt lide hvor Anja Bay kommer fra : Nemlig at det var min fødsel. Og at det var OK at stille krav og at forvente at blive hørt. Det gjorde jeg. Og fordi jeg faktisk vidste hvilke krav jeg med rimelig kunne stille, og rent kunne argumenterer for dem. Jamen så blev jeg kun mødt med positive tilkendegivelser fra de jordemødre jeg var i kontakt med. F.eks. pakkede man øjeblikkeligt epidural væk som "blodtrykssænkede" metode da jeg meddelte at det ønskede jeg kun såfremt der ikke var nogen som helst andre muligheder, da lige netop epidural kan sænke udskillesen af oxytocin som er vigtigt for at mælken løber til. Og der var heller ingen der havde noget at indvende imod at jeg bad om at få dæmpet lyset på fødestuen med henvisning til at tusmørke faktisk fremmer netop af netop oxytocin.
Jeg fik f.eks. heller ikke i panik over de veer jeg fik da man smækkede vedrop på mig. For jeg vidste at de var det man kaldte "Mekaniske veer" og at som sådan ikke noget man kan arbejde med. Jeg brugte min vejretrækningstræning alligevel og det gjorde da de 3 1/2 time jeg lå med vedrop noget mere acceptabelt....

Om man får det samme ud at "hjemmekurset" det ved jeg ikke. Personligt så havde jeg lidt bøvl med at få vejrtrækningen rigtig. Det fik jeg styr på på selve kurset.

Da jeg fødte var Anja Bay nærmest berømt blandt jordemødrene på Hvidovre....Og den jordemoder jeg fødte hos var særdeles nysgerrig i forhold til metoden og fortalte faktisk at de skulle have en workshop med Anja Bay derude. Fordi man sådan rent fagligt synes at metoden bedrog til noget godt.
1
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO
Kolderudolf
Kort karma: 53
Likede indlæg: 250

Indlægaf Kolderudolf » 30. sep 2016, 19:38

Yaks. Vi er blevet 22.000 kr fattigere i dag og en tvillingebarnevogn, 1 autostol, 2 højstole, 1 juniorseng og 2 sleepbags rigere. Shiiiit, det er dyrt at få børn. Godt vi snart vender retur til et land, der udbetaler børnepenge :D
0
godtnavn
Kort karma: 214
Likede indlæg: 1242

Indlægaf godtnavn » 30. sep 2016, 20:03

Kolderudolf skrev:Yaks. Vi er blevet 22.000 kr fattigere i dag og en tvillingebarnevogn, 1 autostol, 2 højstole, 1 juniorseng og 2 sleepbags rigere. Shiiiit, det er dyrt at få børn. Godt vi snart vender retur til et land, der udbetaler børnepenge :D

Wow 22.000 kr!? Godt vi ikke skal have to :lol:
0
godtnavn

16+6

Indlægaf godtnavn » 30. sep 2016, 20:12

Jeg har haft rigtig mange mens-agtige smerter de sidste dage, anderledes end smerterne har været før, og så minder de om hvordan det føltes lige før vi mistede sidst. Men det skal gå godt denne gang! Jeg er også meget længere, bløder ikke, alt bør være godt, men kan mærke angsten kommer lidt tilbage.

Stadig 3½ uge til misdannelsesscanningen, og endnu ikke med sikkerhed mærket liv. Tiden går laaaangsomt! Glæder mig til at se den lille pige om 3½ uge, hun har bare at have det godt derinde!

Og jeg har ikke kastet op i dag :banan:
1
Kolderudolf
Kort karma: 53
Likede indlæg: 250

Indlægaf Kolderudolf » 30. sep 2016, 21:00

Øv med smerterne.

Jeg kan godt forstå, at det vækker nogen dårlige minder. Der er dælme også mange tegn og underlige smerter fra det underliv. Det er jo klart, at man godt kan blive lidt småundrende ind imellem. Jeg får virkelig også ondt nogen underlige steder. Da jeg var omkring uge 16 kunne jeg få sådan virkelig ondt i skrævet, når jeg gik for meget rundt. Det kunne føles som om, at der blev pumpet for meget blod til uden der rigtig var plads. Det er heldigvis væk nu. Til gengæld kan jeg få sådan nogle sindssyge stikkende smerter helt oppe fra ribbene og til det nederste af maven. Det er altså lidt spøjst. Især fordi man ikke har nogen fornemmelse af, hvad der foregår derinde.

Det bliver godt for jer med den MD-scanning. Det er rart at få af vide, at alt er ok. Men selvfølgelig er det da det :kys: Der har jo ikke været tegn på andet. Det er nogen stærke babybørn, der ligger derinde, når de først har klaret de første 12 uger.

Jeg tænker, at det bliver godt for dig, at nå dertil. Og endnu bedre med uge 28, når hun er levedygtig udenfor mavsen uden alt for mange risici.
1
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 30. sep 2016, 21:12

Havde egentlig slappet godt af og stolet på alt var godt det sidste stykke tid, og så kom disse smerter. Øv! Det er ikke slemme smerter, det er bare "de samme" som der var lige inden vi opdagede barnet var dødt, så får en masse følelser op igen, faktisk sidder jeg også lige nu på årsdagen for aborten, i dag for et år siden blev jeg lagt i narkose og resterne af graviditeten som min krop ikke ville udstøde blev fjernet. Jeg tror bare jeg er et følelseskaos lige nu. Ville jeg være selv hvis jeg ikke var gravid, så det hjælper ikke ligefrem at have hormonkaos oveni.

Men jeg holder fast i at alt er som det skal være denne gang, forhåbentlig kan jeg om ganske få uger mærke hende derinde :lun:
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 348
Likede indlæg: 2382

38+0

Indlægaf achillaxedprune » 2. okt 2016, 05:35

Nu begynder det snart ikke at være sjovt mere... Synes det er meget besværligt efterhånden. Og om aftenen, kan jeg virkelig blive træt i kroppen og alligevel ikke finde hvile. Jeg har ondt i ryggen, især mellem skuldrene, og det føles virkelig ubehageligt i bækkenet/underlivet, hvor han bare ligger og presser nedaf. Jeg var lige ved at tude i går af frustrationer.

Og der er endda stadig et par uger til termin... Suk. Gid jeg kunne sove de sidste par uger væk.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
xxx---xxx
Kort karma: 52
Likede indlæg: 168

27+

Indlægaf xxx---xxx » 2. okt 2016, 06:49

achillaxedprune skrev:Nu begynder det snart ikke at være sjovt mere... Synes det er meget besværligt efterhånden. Og om aftenen, kan jeg virkelig blive træt i kroppen og alligevel ikke finde hvile. Jeg har ondt i ryggen, især mellem skuldrene, og det føles virkelig ubehageligt i bækkenet/underlivet, hvor han bare ligger og presser nedaf. Jeg var lige ved at tude i går af frustrationer.

Og der er endda stadig et par uger til termin... Suk. Gid jeg kunne sove de sidste par uger væk.

Øv det må ikke være sjovt :ae:
Kunne noget graviditets massage måske hjælpe så du blev løsnet op?
I værste tilfælde kan du jo risikere at gå 1 mdr endnu :tie: og det ville ikke ligefrem være en fest.
Senest rettet af xxx---xxx 2. okt 2016, 07:08, rettet i alt 1 gang.
0
xxx---xxx

27+

Indlægaf xxx---xxx » 2. okt 2016, 06:53

Bøtte skrev:
xxx---xxx skrev:
Bøtte skrev:
xxx---xxx skrev:Uh lattergas var min bedste ven under veerne!

Bøtte øv du er dårlig plejer det at gå over i løbet af dagen?

Kolde puha det kan godt blive en lang dag :tie: jeg har kun en i maven og jeg synes det er hårdt at have N en hel dag alene hvis vi ingen planer har. Mest også hvis vi så tager et sted hen så vil han bæres og det kan min krop bare ikke mere. :(
Og tillykke med boligen sku :banan:

Det er faktisk noget værre i dag. Det startede kl 23 i aftes, med at jeg var svimmel og havde kvalme. Var endda oppe og hente en spand fordi jeg var sikker på jeg skulle kaste op. Og sov først ved 1 tiden, fordi jeg var så skidt.
Det har så fortsat her tll morgen, normalt plejer det ellers at gå ret hurtigt over.
Efter er bad var jeg helt færdig og svedte og måtte ind og ligge på sofaen. Og her ligger jeg så endnu.
Jeg har også været tiltagende træt her den sidste uges tid.

Kan det være alm sygdom? Hvis det forsætter ville jeg måske ringe til lægen.

Jeg var lidt i tvivl om hvad det var og googlede lidt, for at se om det var noget jeg skulle reagere på.
Et sted fandt jeg en tråd om utilpashed i 3. trimester, og der mente en det kunne skyldes reflux og baby på mavesækken og hun skrev at man skulle ligge en halv times tid på venstre side, for sp kunne klappen til mavesækken bedre lukke af. Det prøvede jeg så og efter 20-25 min havde jeg det markant bedre. Og resten af dagen har jeg haft det fint.
Synes det er lidt skørt, der skal så lidt til, når jeg nu havde haft det skidt on/off i næsten 12 timer :stoned:

Jeg fik slet ikke kommenteret på dette. Fedt det hjalp til tider er Google altså en god ven :)
Har du haft det fint efterfølgende.

Jeg lider pludselig ekstrem meget af halsbrand og sure opstød der næsten giver man kast op fornemmelser. :tie:
Det er ikke til at holde ud.

Min mor har en teori om at man får halsbrand når baby har meget hår på hovedet. Sidst havde jeg det også og N havde meget hår. Jeg glæder mig til at se om det er det samme denne gang, eller om baby er piv skaldet og hendes teori ikke holder.
Senest rettet af xxx---xxx 2. okt 2016, 07:07, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 530
Likede indlæg: 2501

31+6

Indlægaf Bøtte » 2. okt 2016, 06:54

Ej, det lyder sgu også træls Ax :( Hvis man bare lige kunne nyde de sidste uger på sofaen, inden det går løs! :ae:

Selv om jeg er nogle uger efter dig, kan jeg også godt mærke det begynder at blive hårdt. Og jeg er virkelig træt, kunne sove konstant, hvis jeg fik lov. Og så har jeg en følelse af, at der ikke ikke plads til os begge om 8-9 uger, jeg synes virkelig hun fylder godt op derinde allerede.

I dag er der 4 uger til den dag, jeg fødte S, så jeg er så småt gået i gang med at få de forskellige ting klar, denne gang vil jeg nemlig gerne prøve at være klar, når hun kommer (selv om man selvfølgelig klarer det fint, hvis man ikke er).
0
S :lun:
V :lun:
xxx---xxx

27+

Indlægaf xxx---xxx » 2. okt 2016, 07:10

Bøtte skrev:Ej, det lyder sgu også træls Ax :( Hvis man bare lige kunne nyde de sidste uger på sofaen, inden det går løs! :ae:

Selv om jeg er nogle uger efter dig, kan jeg også godt mærke det begynder at blive hårdt. Og jeg er virkelig træt, kunne sove konstant, hvis jeg fik lov. Og så har jeg en følelse af, at der ikke ikke plads til os begge om 8-9 uger, jeg synes virkelig hun fylder godt op derinde allerede.

I dag er der 4 uger til den dag, jeg fødte S, så jeg er så småt gået i gang med at få de forskellige ting klar, denne gang vil jeg nemlig gerne prøve at være klar, når hun kommer (selv om man selvfølgelig klarer det fint, hvis man ikke er).

Øv at du hellere ikke har det så godt :(
Du må sove når du kan, så du kan lade op til det hele!
Vi burde også virkelig snart bare gøre et eller andet. Vi har intet købt denne gang, men skal ud og købe og alt tøjet er pakket ned.
Jeg burde hive det frem og få det vasket. Jeg har bare Intet sted at gøre af det før vi er færdig med
Udbygningen.
0
xxx---xxx

27+

Indlægaf xxx---xxx » 2. okt 2016, 07:15

Jeg har forresten været til tjek med mit bækken hos lægen og er nu sygemeldt resten af graviditeten.
Så længe jeg husker at hvile og lytte til kroppen så går det okay. Men så snart jeg "tonser" derud af så får jeg kontant afregning og får ondt. Så det prøver jeg ag lade værd med.
Det er ok at være hjemme men også lidt kedeligt når jeg ikke kan gøre hovedrent hver dag fx :LOL:

Men jeg får sovet meget og set serier. Men jeg burde sku lave noget andet. Jeg ved bare ikke hvad. Hver dag føles lidt som om jeg bare dovner den og spilder timerne.

Men jeg skulle måske få styr på det tøj og hvad vi mangler og skal købe.

Det eneste positive er at jeg kan lade N sove så længe han vil hver dag i stedet for at vække kl 6 - aflevere stille og roligt. Og være med til at hente hver dag og have timer med ham, det er skønt :lun:
0
Brugeravatar
Bøtte

Re: 27+

Indlægaf Bøtte » 2. okt 2016, 07:59

xxx---xxx skrev:
Bøtte skrev:
xxx---xxx skrev:
Bøtte skrev:
xxx---xxx skrev:Uh lattergas var min bedste ven under veerne!

Bøtte øv du er dårlig plejer det at gå over i løbet af dagen?

Kolde puha det kan godt blive en lang dag :tie: jeg har kun en i maven og jeg synes det er hårdt at have N en hel dag alene hvis vi ingen planer har. Mest også hvis vi så tager et sted hen så vil han bæres og det kan min krop bare ikke mere. :(
Og tillykke med boligen sku :banan:

Det er faktisk noget værre i dag. Det startede kl 23 i aftes, med at jeg var svimmel og havde kvalme. Var endda oppe og hente en spand fordi jeg var sikker på jeg skulle kaste op. Og sov først ved 1 tiden, fordi jeg var så skidt.
Det har så fortsat her tll morgen, normalt plejer det ellers at gå ret hurtigt over.
Efter er bad var jeg helt færdig og svedte og måtte ind og ligge på sofaen. Og her ligger jeg så endnu.
Jeg har også været tiltagende træt her den sidste uges tid.

Kan det være alm sygdom? Hvis det forsætter ville jeg måske ringe til lægen.

Jeg var lidt i tvivl om hvad det var og googlede lidt, for at se om det var noget jeg skulle reagere på.
Et sted fandt jeg en tråd om utilpashed i 3. trimester, og der mente en det kunne skyldes reflux og baby på mavesækken og hun skrev at man skulle ligge en halv times tid på venstre side, for sp kunne klappen til mavesækken bedre lukke af. Det prøvede jeg så og efter 20-25 min havde jeg det markant bedre. Og resten af dagen har jeg haft det fint.
Synes det er lidt skørt, der skal så lidt til, når jeg nu havde haft det skidt on/off i næsten 12 timer :stoned:

Jeg fik slet ikke kommenteret på dette. Fedt det hjalp til tider er Google altså en god ven :)
Har du haft det fint efterfølgende.

Jeg lider pludselig ekstrem meget af halsbrand og sure opstød der næsten giver man kast op fornemmelser. :tie:
Det er ikke til at holde ud.

Min mor har en teori om at man får halsbrand når baby har meget hår på hovedet. Sidst havde jeg det også og N havde meget hår. Jeg glæder mig til at se om det er det samme denne gang, eller om baby er piv skaldet og hendes teori ikke holder.

Jeg tror mere halsbrand skyldes at de trykker på mavesækken. Da S rykkede i bækkenet, tog det af sidst.

Denne gang har jeg også meget halsbrand og lillesøster ligger højt og stadig med hovedet oppe, så jeg håber hun snart rykker lidt nedad.
Jeg tror også det er det, der gør at jeg ikke føler der er plads til os begge. Jeg kørte i vores lille bil den anden dag (Peugeot 107) og jeg kunne simpelthen ikke sidde ordentligt, så jeg følte jeg ikke kunne få luft, fordi hun maser mine lunger. Det går noget bedre, når jeg kører den i store bil med masser af plads :lol:

Jeg har haft perioder siden, hvor jeg har været utilpas og det har hver gang hjulpet at ligge lidt på venstre side. Heldigvis. Det er til at have med at gøre så.

Øv, med sygemelding, men når du nu døjer er det jo det bedst. Godt du kan nyde tiden med Nohr :kys: Jeg føler også jeg bare spilder tiden, når jeg ger tiden til at være aktiv, men det duer bare ikke, når kroppen siger fra.
Tænker jeg må tage revanche ved 37+0 og det ikke gør noget at plukveerne udvikler sig. :-D
0
Brugeravatar
Bøtte

Re: 27+

Indlægaf Bøtte » 2. okt 2016, 08:17

xxx---xxx skrev:
Bøtte skrev:Ej, det lyder sgu også træls Ax :( Hvis man bare lige kunne nyde de sidste uger på sofaen, inden det går løs! :ae:

Øv at du hellere ikke har det så godt :(
Du må sove når du kan, så du kan lade op til det hele!
Vi burde også virkelig snart bare gøre et eller andet. Vi har intet købt denne gang, men skal ud og købe og alt tøjet er pakket ned.
Jeg burde hive det frem og få det vasket. Jeg har bare Intet sted at gøre af det før vi er færdig med
Udbygningen.

Vi har også først lige fået malet værelset og lagt nyt gulvtæppe i sidste uge. Og det var først sidste weekend, jeg købte de nødvendige ting (madrasser, bedside crib osv). Og nu regner jeg så med at skulle i gang med oprydningen af tingene. Vi har et helt værelse med babyting, men der skal selvfølgelig sorteres lidt i hvad der skal frem nu.
Tøjet har stået hos mine forældre, så det har jeg fået hjem. Har også vasket den første maskine tøj. Så skal jeg lige have gjort skufferne rene til det. Vasker frem til str 62 nu. Og selvfølgelig også dyner, sengetøj, stofbleer, håndklæder osv.

Hvornår forventer I at I er færdige med tilbygningen?
Har du termin omkring jul?
0

Tilbage til "Graviditet"