Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrika

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Spiser du overvejende:

Hjemmelavet mad
42
68%
Halv-præfabrikeret mad
20
32%
Hel-præfabrikeret mad
0
Ingen stemmer

Afgivne stemmer: 62
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1126

Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrika

Indlægaf Torn » 26. jan 2016, 09:10

Jeg tænker, at der er stor forskel på vores madvaner. I mange sammenhænge. Men også i forhold til produktionen.

Spiser du overvejende hjemmelavet mad, halv-præfabrikeret eller helpræfabrikeret?

Fx lasagne. Jeg tænker kategorierne som ca: en lasagne lavet fra bunden (måske med købte pastaplader) eller en lasagne lavet fra bunden (men med købt pasta, købt bechamelsovs/mornaysovs) eller en lasagne lavet af Knorr/hentet hos pizzamanden?

Afstemningen bliver nok lidt misvisende, da vi tillægger kategorierne forskellige krav, men alligevel: Lad os prøve :lol2: Og uddyb gerne hvorfor. Smager hjemmelavet bedst eller tager det for lang tid?
0
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1126

Re: Hjemmelavet, halv-præfabrika, hel-præfabrika

Indlægaf Torn » 26. jan 2016, 09:11

Jeg selv lander nok på halv-præfabrikeret mad. Jeg laver meget fra bunden, men fx køber jeg mornaysovs til lasagnen og jeg køber tærtebunden, så den kun skal bages. Det handler for mig om tid og evner. Jeg kan ikke bage en tærtebund :(
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9225

Indlægaf Fru Sunshine » 26. jan 2016, 09:14

Jeg laver ikke pasta fra bunden, og jeg hakker ikke selv mit kød.
Ellers synes jeg, at ting smager bedst hjemmelavet, og det er det vi overvejende priser.
3
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 200
Likede indlæg: 1342

Indlægaf Sophies-mor » 26. jan 2016, 09:24

Jeg foretrækker klart, at lave mad fra bunden.
En bearnaise smager klart bedst, når den er hjemmelavet, på samme måde som fx en lasagne smager bedst, når det ikke er med købte saucer. Og en hjemmelavet bechamel kan laves samtidig med, at kødsovsen simrer, så der ikke er noget tidsspilde.

Så kan man diskutere, at det er halv-/helfabrikata at man ikke selv meler melet, at man ikke selv har slagtet osv ;)
2
Billede SÅ kom bananen!

:sur: Hævnrødbede :-D
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1100

Indlægaf girl_beat » 26. jan 2016, 09:28

I eksemplet med lasagnen bruger jeg indkøbte pastaplader og færdighakket kød, men resten bliver lavet fra bunden.

Gryderetter, biksemad og lignende rod-sammen-retter er ALTID hjemmelavede - man ved aldrig, hvad der kunne gemme sig i købeudgaven :tie:
3
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
LaScrooge
Kort karma: 322
Likede indlæg: 2563

Indlægaf LaScrooge » 26. jan 2016, 09:30

Med det forbehold, at man ikke længere lever 100 procent af en jord man selv dyrker, så laver jeg primært mad fra bunden :lol2:

Jeg køber ikke melblandinger der bliver til boller når de tilsættes vand og gær, jeg køber ikke færdiglavet pastasauce eller frikalet. Det er fordi jeg er mere interesseret i at lære hvordan jeg kan kombinere råvarer til velsmagende retter. Jeg laver fx min egen bechamel og roux og er interesseret i hvordan jeg kan krydre en dej og blande meltyper så brødet får den krumme, smag og struktur jeg er ude efter. Jeg synes det er sjovt at lave mad og derfor køber jeg meget sjældent præblandede elementer eller deciderede færdigretter.
2
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 26. jan 2016, 09:39

Skumfidusen skrev:Jeg har aldrig lavet mad fra bunden. Aldrig. Når jeg køber mel, er det dyrket af en anden, høstet af en anden, malet af en anden. Kødet kommer heller aldrig fra mine egne dyr som jeg har slagtet og skåret ud. Lejlighedsvis har jeg dyrket lidt gulerødder og den slags derhjemme, men det er i småtingsafdelingen, så jeg vil vove den påstand at jeg aldrig har lavet et måltid der ikke som minimum har bestået af halvfabrikata, som jeg har samlet og varmet.

Ud fra denne definition lever jeg også af halvfabrikata :)

Hvis vi definerer halvfabrikata som færdig mornaysauce, færdig boullion osv, så laver jeg det meste fra bunden. Kunne ikke drømme om at bruge Knorrlasagne, færdig suppe osv, som mit liv ser ud nu.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 26. jan 2016, 09:40

Og jeg køber hellere takeout/helfabrikata end halvfabrikata.
1
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 26. jan 2016, 09:50

Skumfidusen skrev:
Det er jo en definitionssag, men en jeg synes er lidt pudsig. Vi har sat os for at eksempelvis brød er lavet "fra bunden" hvis vi ikke bruger en blanding hvor der er surdej, gær og mel i samme pose. Men jeg synes den grænse er fuldstændig tilfældigt valgt. For når jeg køber gær er det et industrielt produkt nogen andre har lavet. Muligvis endda gensplejset. Kornet er dyrket industrielt, malet industrielt, sikkert tilsat ascorbinsyre.

I lasagnen er pladerne lavet på en fabrik, tomaterne dyrket i Spanien og fragtet i dåser eller lavet i drivhuse i Holland. Osten i bechamellen er lavet på fabrikker...langt størstedelen af arbejdet er lavet af andre, men vi har så valgt at lige her, ved 80 meter mærket i 100 meter løbet, her er det nye start-mærke. Det kunne lige så godt være ved 70 meter eller ved 85, men vi har besluttet os for at når vi starter fra 80 meter, så har vi taget HELE løbet. Og det er lidt fjollet at starte helt tilbage ved 65 meter og fra 90 meter er det totalt snyd.

Jeg synes ikke 80 meter-mærket er forkert; jeg synes bare det er pudsigt at vi har besluttet os for at det bare er her vi starter fra og vi så nærmest helt ureflekteret mener at naturligvis er det da derfra man starter. Ingen af os starter fra begyndelsen. Vi har bare en lidt tilfældigt valgt grænse for hvor stor en del af jobbet vi har uddelegeret til andre.

Jamen, jeg er såmænd ikke uenig, det er lidt interessant, hvor vi sætter markøren for hjemmelavet.
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 251
Likede indlæg: 3558

Indlægaf Lemonella » 26. jan 2016, 10:17

Når jeg nu ikke har plads til køer og grise på altanen og heller ikke har plads til, at dyrke mit eget korn, kartofler eller andre af den slags råvare, eller plads til, at forarbejde disse dyr, kerner og grøntsager, til de produkter jeg skal bruge til f.eks, at fremstille en gang gullash, så kan jeg da godt give Skumfidusen ret et langt stykke af vejen.

Dog må jeg indrømme, at kommer nogen og påstår, at den gullash med kartoffelmos, jeg har brugt masser af tid, kærlighed og omhu på, at fremstille, er halvfabrikata, så bliver jeg sgu godt nok en anelse stram i betrækket.

Jeg indrømmer gerne, at jeg til tider går på kompromis. Jeg spiser f.eks aldrig hjemmelavet bearnaise. Jeg kan ikke lide det og nej, det er ikke fordi jeg aldrig har smagt "din hjemmelavede bearnaise". Jeg har smagt mange i tidens løb også min egen og jeg kan ikke lide det!
Så heldigvis har Knorr lavet en wannabe bearnaise, som jeg kan fremstille næsten helt uden fedtstof af nogen slags og putte ekstra esdragon i og den kan jeg lide. :D

Jeg kunne selvfølgelig flytte ud på en gård på landet og fremstille det hele fra bunden af, men så ville jeg jo nok ikke få tid til ret meget andet. Så hurra for, at nogen hjælper til med, at dyrke, produksere og sælge de ting jeg skal bruge til, at fremstille et godt, lækkert og solidt måltid mad. :klap:
4
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4536

Indlægaf Akehurst2 » 26. jan 2016, 10:25

Jeg ville nok sætte barren for hvornår noget er fra bunden ud fra, hvor man realistisk kan lave tingene selv i et sådan nogenlunde almindeligt byliv - hvor man jo netop ikke kan slagte køer på altanen.

Så i min verden er færdig butterdej, lasagneplader og den slags, som man jo godt kunne lave selv, halvfabrikata. Kartoffelmos er halvfabrikata, hvis det er lavet af pulver, men fra bunden, hvis man selv har skrællet, kogt og moset kartofler. Også selvom man ikke har dyrket kartoflerne selv.

Men det er en tilfældig grænse, bestemt helt subjektivt ud fra min lille verden og mine vilkår og forudsætninger.
7
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8390
Kontakt:

Indlægaf Ado » 26. jan 2016, 10:34

Der er ting jeg ikke gider lave fra bundem. Simpelthen fordi jeg prioriterer min fritid højt og ikke gider stå i køkkenet i flere timer, når jeg kommer hjem fra arbejder, hvor jeg også har lavet mad hele dagen. Pasta bliver købt. Det gider jeg ikke stå og fedte med. Og bearnaise fra K-salat kan også sagtens bruges.
Men jeg er helt klart til hjemmelavet. Det smager bare bedre. Og man ved hvad man putter i munden.

Jeg kunne aldrig drømme om at lave kartoffelmos af pulver. Føj. Det har intet med kartoffelmos at gøre. Så enten laver jeg det på den eneste rigtige måde, eller også undværer jeg. Jeg bruger ikke Frikalet, min lasagne krydrer og smager jeg selv til, jeg køber ikke bolledej i papæsker og ej heller kager i papæsker. Og jeg laver for det mest også selv tærtedejl. Dog - hvis jeg er doven - køber jeg den der fuldkornspapæske fra Maizena. Mere hellig er jeg ikke.

Men jeg ligger vel i midten? Laver mest selv, men er også doven og køber visse ting. Der er bare visse ting jeg aldrig får på kompromis med.
2
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Karkluden

Indlægaf Karkluden » 26. jan 2016, 10:37

Ado skrev:Der er ting jeg ikke gider lave fra bundem. Simpelthen fordi jeg prioriterer min fritid højt og ikke gider stå i køkkenet i flere timer, når jeg kommer hjem fra arbejder, hvor jeg også har lavet mad hele dagen. Pasta bliver købt. Det gider jeg ikke stå og fedte med. Og bearnaise fra K-salat kan også sagtens bruges.
Men jeg er helt klart til hjemmelavet. Det smager bare bedre. Og man ved hvad man putter i munden.

Jeg kunne aldrig drømme om at lave kartoffelmos af pulver. Føj. Det har intet med kartoffelmos at gøre. Så enten laver jeg det på den eneste rigtige måde, eller også undværer jeg. Jeg bruger ikke Frikalet, min lasagne krydrer og smager jeg selv til, jeg køber ikke bolledej i papæsker og ej heller kager i papæsker. Og jeg laver for det mest også selv tærtedejl. Dog - hvis jeg er doven - køber jeg den der fuldkornspapæske fra Maizena. Mere hellig er jeg ikke.

Men jeg ligger vel i midten? Laver mest selv, men er også doven og køber visse ting. Der er bare visse ting jeg aldrig får på kompromis med.

Men det er interessant, hvor ens grænser går. Min mor synes vist, jeg er rimelig mærkelig, fordi jeg ikke kunne drømme om at købe færdig suppe, men laver det selv, uanset om det er tomat, asparges eller klar suppe. Min mormor synes, det er helt naturligt.
1
Brugeravatar
Alphilia
Kort karma: 15
Likede indlæg: 245

Indlægaf Alphilia » 26. jan 2016, 10:46

Hjemmelavet for det meste. Primært fordi jeg synes det er sjovest og smager bedst.
Jeg er i perioder ret glad for convinience grønt, fx snittet kål, revne gulerødder etc
Der er ting, jeg ikke kunne drømme om at købe som halv- eller helfabrikata (pulverblandinger hvor der bare skal tilsættes vand fx) og andre ting jeg ikke kunne drømme om at lave selv, lasagneplader fx (eller, det kunne jeg godt drømme om i teorien :D )
0
Brugeravatar
Fuck.exe
Kort karma: 120
Likede indlæg: 1498

Indlægaf Fuck.exe » 26. jan 2016, 11:06

Herhjemme spiser vi en blanding af hjemmelavet og halv-præfabrika i og med at vi køber pasta, hakket tomat, mornaysovs, is, rugbrød og andre lignende dagligvarer færdiglavet. Når vi skal have gæster står den endda nogle gange på k-salats bearnaisesauce på bøtte (den er dælme go´!).

Der var også en overgang hvor vi købte færdig-supper, men det er vi stoppet med igen. Der er simpelthen for meget salt i de banditter :tie:

Intet smager som en lasagne lavet fra bunden, hvis man da kan kalde det "fra bunden" nu når den er lavet på færdigkøbte lasagneplader og hakket tomat, men sammenlignet med knorr-lasagne kan den vel godt gå under den betegnelse. Jeg synes at de der købelasagner, købetoasts, købeburgere osv er lidt ulækre :genert:
1
Gulvaber er også mennesker.

Tilbage til "Mad og drikke"