Coach - uddannelse

JoyNips
Kort karma: 222
Likede indlæg: 2917

Re: Coach - uddannelse

Indlægaf JoyNips » 27. jan 2016, 09:05

For mig afhænger det af, hvad for en slags coach, vi taler om. Der findes coaches, som nok helst ville have været psykologer eller (*gyyyys*!) psykoterapeuter, og de skal - efter min mening - tie stille og overlade at rode med folks psyke til nogen, der har taget en rigtig uddannelse.
Men i erhvervsmæssig sammenhæng kan coaching være superbrugbart, og jeg er rendt ind i nogle dygtige og inspirerende af slagsen.
0
Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4532

Indlægaf Akehurst2 » 27. jan 2016, 09:20

Dikus skrev:Altså... Jeg har haft kontakt med en del coaches i forbindelse med mit uddannelsesforløb. Det er mit indtryk, de benyttes i vid udstrækning i erhvervsmæssige sammenhænge, hvor deres coaching er hængt op på solid erhvervserfaring og ditto uddannelse.

Jeg har også haft stor glæde af coaching i erhvervsmæssig sammenhæng, men dem jeg har gået hos har netop været erhvervspsykologer.

Det vigtigste er, at man har noget mere end "bare" en coachuddannelse, men det kan efter min mening godt være en anden baggrund end som psykolog og kan for så vidt godt være erhvervserfaring.
2
Karkluden
Kort karma: 247
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2394

Indlægaf Karkluden » 27. jan 2016, 09:56

En der kun er coach kunne jeg ikke drømme at anvende. En der fx er erhvervspsykolog, og derudover coach kunne jeg godt finde på at anvende. Generelt er jeg mest fan af autoriserede uddannelser til den slags.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 676
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5893

Indlægaf Dikus » 27. jan 2016, 10:03

Akehurst2 skrev:
Dikus skrev:Altså... Jeg har haft kontakt med en del coaches i forbindelse med mit uddannelsesforløb. Det er mit indtryk, de benyttes i vid udstrækning i erhvervsmæssige sammenhænge, hvor deres coaching er hængt op på solid erhvervserfaring og ditto uddannelse.

Jeg har også haft stor glæde af coaching i erhvervsmæssig sammenhæng, men dem jeg har gået hos har netop været erhvervspsykologer.

Det vigtigste er, at man har noget mere end "bare" en coachuddannelse, men det kan efter min mening godt være en anden baggrund end som psykolog og kan for så vidt godt være erhvervserfaring.

Dem, jeg har været i hænderne på, har været topledere i erhvervslivet, der kun udbyder sig selv i coachingsammemhæng til en lukket gruppe.

Derudover har det været folk med ledelsesbaggrund og-uddannelse, der har arbejdet med at lære os/mig at bruge vores personlighed korrekt som ledere. Suppleret med en personlighedstest, der mundede ud i en 30 siders rapport.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 530
Likede indlæg: 4283

Indlægaf Rapfisk » 6. feb 2016, 21:47

Jeg kunne sagtens finde på at bruge en coach, men ud over en anerkendt uddannelse skulle vedkommende have pondus og erfaring fra en karriere, hvor han / hun ikke kun kunne forstå mine reaktionsmønstre og tanker, men også det miljø, jeg havde brug for hjælp til at navigere i.
2
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:

Tilbage til "Job"